Aviso sobre el Uso de cookies: Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar la experiencia del lector y ofrecer contenidos de interés. Si continúa navegando entendemos que usted acepta nuestra política de cookies. Ver nuestra Política de Privacidad y Cookies
Viernes, 5 de mayo de 2017 | Leída 27 veces
COMARCA

El seguiment continuat dels pacients crònics redueix un 23% els ingressos a Urgències

Guardar en Mis Noticias.

Un grup de professionals especialitzats dona cobertura a 5.000 pacients de malalties cròniques complexes al Baix Llobregat

[Img #15339]L’any 2013 es va posar en marxa l’Equip de Gestió de la Cronicitat (EGC) del Servei d’Atenció Primària Baix Llobregat Centre, que avui compta amb onze infermeres i dos metges de família per dur a terme la detecció precoç, atenció i seguiment dels pacients crònics complexos de manera contínua i en el seu domicili, sempre que sigui necessari.


El balanç de l’actuació de l’equip en aquest tres anys és molt positiu, segons fonts del departament de Salut de la Generalitat. S’ha aconseguit reduir el nombre de visites i ingressos d’aquests pacients als serveis d’urgències hospitalaris en un 23% de mitjana, així com el temps de durada d’aquests ingressos.


L’envelliment progressiu de la població i l’increment de l’esperança de vida estan relacionats de forma directa amb l’augment de malalties cròniques. Així, l’atenció a la cronicitat ha esdevingut un dels principals eixos de l’activitat dels serveis i les polítiques públiques de salut.


Les infermeres de l’equip són responsables de l’atenció d’una cartera de pacients per tal de detectar o resoldre les possibles descompensacions que puguin registrar en el seu estat. “Aquestes gestores de casos són les que coneixen millor tots els recursos del territori per resoldre les necessitats de cada pacient, ja sigui mitjançant la seva intervenció o derivant-lo a un centre hospitalari, sociosanitari, de primària o, fins i tot, als serveis socials municipals”, explica el Dr. Jesús Vaquero, responsable de l’equip.


La continuïtat en l’assistència als pacients crònics resta assegurada mitjançant una targeta blava identificativa per a aquest col·lectiu, que els permet contactar telefònicament amb l’Equip de Gestió de la Cronicitat tots els dies de la setmana a qualsevol hora. D’aquesta forma s’aconsegueix mantenir una continuïtat assistencial 7/24 hores mitjançant un equip format per un metge i una infermera que realitzen el seguiment a les nits i cap de setmana. L’atenció prestada per l’equip es pot perllongar fins al final, oferint el suport necessari a les famílies en l'entorn on prefereixen ser atesos.


Des de l’Equip de Gestió de la Cronicitat també es desenvolupa un programa de formació continuada que inclou cursos de lideratge clínic, de coordinació entre tots els dispositius de salut i de control de símptomes en pacients crònics complexos, impartits a metges i infermeres dels 20 equips d’atenció primària distribuïts pel territori de la regió sanitària del Baix Llobregat Centre. Per al Dr. Vaquero, la formació específica dels professionals “assegura una atenció de pràctica avançada en el domicili del pacient i ajuda a reconduir l’atenció als dispositius més eficients, disminuint així els ingressos hospitalaris”.


Segons una enquesta realitzada l’any 2016, el grau de satisfacció dels pacients envers el servei de l’Equip de Gestió de la Cronicitat és gairebé màxim en un seguit de paràmetres com ara la competència professional, la continuïtat assistencial, la intimitat, el tracte personal o el foment de l’autonomia personal, entre d’altres, asseguren des del departament.
 

Acceda para comentar como usuario Acceda para comentar como usuario
¡Deje su comentario!
Normas de Participación
Esta es la opinión de los lectores, no la nuestra.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
www.elfar.cat • Términos de usoPolítica de PrivacidadMapa del sitio
© 2017 • Todos los derechos reservados
Powered by FolioePress