Aviso sobre el Uso de cookies: Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar la experiencia del lector y ofrecer contenidos de interés. Si continúa navegando entendemos que usted acepta nuestra política de cookies. Ver nuestra Política de Privacidad y Cookies
Martes, 27 de noviembre de 2012 | Leída 245 veces
MONOGRÀFICS

Transports públics per fer més sostenible l'Àrea Metropolitana

L'Àrea Metropolitana de Barcelona planifica la mobilitat de manera integrada per facilitar la interconnexió entre municipis i les diferents xarxes de transport

[Img #3700]
11 milions són els desplaçaments que els ciutadans dels 36 municipis que inclou l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) fan al dia per portar a terme les seves tasques quotidianes. Un gran volum que, a més, comporta una elevada interacció entre aquests municipis, ja que cada vegada més gent resideix en un lloc i treballa en un altre, té el seu centre d’estudis en una ciutat i es desplaça per oci a la del costat...

Per això, és fonamental dissenyar i oferir a la societat una xarxa de transport públic que afavoreixi la connexió entre tot el territori. “Sense una planificació adequada no és possible una mobilitat verdaderament sostenible”, recorda Antoni Poveda, vicepresident de Transports i Mobilitat de l’AMB, l’administració encarregada de gestionar la majoria dels serveis de transport públic al territori metropolità.


Encara que la planificació de la mobilitat va més enllà, tal com recalca Poveda: “Inclou tot el sistema d’organització de desplaçaments i es tracta, per tant, d’un concepte molt més ampli que arriba transversalment a altres camps d’actuació complementaris, com són el foment de l’ús de la bicicleta, el suport del vehicle elèctric o la participació en els plans de mobilitat urbana”. Àmbits de treball que l’AMB està impulsant decididament en els últims anys per aconseguir una mobilitat més eficaç i respectuosa amb l’entorn.



Plans de mobilitat urbana



Els plans de mobilitat urbana tenen com a objectius principals la millora de la qualitat ambiental, potenciant la utilització del transport públic, la mobilitat a peu i en modes de transport no motoritzats com la bicicleta, a fi de disminuir l’impacte negatiu dels desplaçaments en vehicle privat, reduir el consum energètic i afavorir el desenvolupament socioeconòmic.

A tal efecte, els plans analitzen globalment l’estat de la mobilitat municipal per fer propostes concretes de millores sobre el trànsit, el transport públic, l’aparcament, la vialitat, etc. L’AMB finança, juntament amb la Diputació de Barcelona, l’elaboració d’aquests plans de mobilitat de 35 municipis del seu àmbit, com a pas previ a l’elaboració d’un pla de mobilitat metropolità que els integrarà de forma coordinada.


Una xarxa de transport públic sostenible



Cada dia, 210 línies d’autobús (17 d’elles nocturnes) i vuit línies de metro de l’AMB estan al servei dels ciutadans que viuen, treballen o visiten l’àrea metropolitana. Es tracta de la peça clau per garantir una mobilitat sostenible, capaç de transportar més de 652 milions de viatgers en l’últim any al llarg dels 4.277 quilòmetres de longitud de la xarxa de bus i els 103 quilòmetres del metro. 


[Img #3702]

[Img #3701]Però, és tan important com les xifres el fet que la xarxa de transports metropolitans es dissenya i planifica amb una visió global de les necessitats del sistema de mobilitat amb l’objectiu de potenciar al màxim la connexió tant entre les línies d’autobusos i metro de l’AMB com amb la resta de serveis de transports gestionats per altres administracions, com el tramvia, els ferrocarrils o Rodalies. "Independentment de qui n’ostenti la titularitat, es tracta de fer una feina permanent per adaptar-se a les necessitats de la població i a les noves condicions que es van produint, com un element de qualitat important del transport públic”, afirma Poveda.

Cada viatge que es fa en transport públic contribueix a reduir l’impacte de la mobilitat sobre el medi ambient. A tall d’exemple, un viatge en cotxe entre el domicili i la feina ocupa 20 vegades més espai viari i consumeix, de mitjana, tres vegades més energia (per passatger i quilòmetre) que el mateix trajecte fet en autobús o metro.

No obstant, l’AMB també actua en altres nivells, com l’aplicació de tecnologia que permeti reduir l’impacte sobre el medi ambient. En són un exemple els programes de modernització de la flota d’autobusos (l’edat mitjana és inferior a sis anys), que incorpora vehicles energèticament més eficients i amb menys emissions; la implantació de millors filtres reductors de partícules i gasos contaminants als sistemes de combustió de 700 busos; la incorporació d’autobusos híbrids, i la conversió dels antics motors convencionals en altres d’híbrids dièsel-elèctric, que estalvien un 30% de carburant i rebaixen la contaminació acústica.

Tampoc s’ha d’oblidar que la qualitat dels serveis de transport públic ve determinada per la informació que es posa a disposició dels usuaris. En aquest sentit, s’estan utilitzant les xarxes socials i s’estan incorporant més pantalles digitals informatives a les marquesines, fins a un total previst de 185 en els pròxims quatre anys. També s’estan desenvolupant aplicacions per a telefonia mòbil per mostrar el temps d’espera, sense oblidar aquells canals més consolidats com és el cas de la pàgina web (www.amb.cat) o la informació impresa present a les marquesines.

Tots aquests factors units propicien que siguin els mateixos viatgers els que considerin que el nivell de qualitat del transport públic metropolità és molt satisfactori, com demostra la valoració dels usuaris. Segons l’última enquesta, els viatgers puntuen els autobusos metropolitans amb un notable (7,6) i el servei de metro amb un altre notable (7,3).


[Img #3703]


Foment de la mobilitat en bicicleta


Finalment, hi ha consens entre els experts en mobilitat sobre els beneficis que suposa la incorporació de la bicicleta com a mitjà de transport quotidià. Per fomentar la seva utilització, l’AMB ha creat Bicibox, la primera xarxa d’aparcament segur per a bicicletes. La seva importància, més enllà de solucionar el problema del vandalisme i el robatori, radica en el suport a altres accions impulsades pels ajuntaments, com la creació de carrils bici i la pacificació del trànsit.

Aquest servei permet als abonats aparcar la seva bicicleta fins a 24 hores seguides en qualsevol plaça disponible en una estació de la xarxa, tantes vegades com vulgui sense cost addicional al de l’abonament anual. Bicibox està implantada en 12 municipis metropolitans i posa a l’abast dels ciutadans 1.379 places d’aparcament distribuïdes en 131 estacions



Impuls del cotxe elèctric



Malgrat que l’ús del transport públic en detriment del vehicle privat és sempre un objectiu, no es pot oblidar que la utilització del cotxe particular forma part de les opcions que la ciutadania té per als seus desplaçaments. De fet, del total de desplaçaments a l’àrea metropolitana, un 24% es fa en cotxe, amb el consegüent impacte sobre la qualitat de l’aire i altres efectes negatius.

Per mitigar aquestes repercussions, l’Àrea Metropolitana de Barcelona està iniciant un pla d’impuls del vehicle elèctric, en el marc de les seves atribucions per fomentar la mobilitat sostenible en el seu territori. La primera acció consisteix en l’elaboració d’un estudi, en col·laboració amb l’Institut Cerdà, que permeti constituir i ampliar una xarxa de punts de recàrrega de vehicles en l’àmbit metropolità. La localització òptima d’aquests punts es definirà tenint en compte criteris de població, visibilitat i, especialment, del poder d’atracció per generar una mobilitat elèctrica. Dins d’aquesta xarxa es buscaran sinergies amb operadors i agents privats que puguin ampliar la cobertura de la xarxa.

A més, es proposaran criteris pel desenvolupament d’un sistema de gestió i control de la xarxa de recàrrega que sigui compatible amb altres sistemes ja existents en l’àmbit metropolità, com la xarxa Live de Barcelona.



¡Deje su comentario!
Normas de Participación
Esta es la opinión de los lectores, no la nuestra.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
www.elfar.cat • Términos de usoPolítica de PrivacidadMapa del sitio
© 2017 • Todos los derechos reservados
Powered by FolioePress