OPINIÓ
Els reptes del sector de l’automòbil
JOAN SOLER. President de PIMEC Baix Llobregat-L'Hospitalet
El sector de l’automòbil posa l’alarma davant la caiguda sostinguda de les vendes nacionals i de l’exportació. Un refredament extensible a la majoria dels països de la Unió Europea i que ens afecta de manera molt colpidora, ja que som el segon fabricant d’Europa i exportem gairebé el 85% de la producció.
Aquest sector genera el 10% del PIB de Catalunya i dona feina a més de 140.000 persones. Al Baix Llobregat i l’Hospitalet representa un dels motors més importants de la seva indústria, amb empreses com Seat i tot l’ecosistema de PIMES que donen suport a la seva activitat: proveïdors, distribuïdors...
L’alarma s’ha encès no només per la baixada de les vendes, sinó també pels importants reptes que cal abordar en un termini no gaire llarg: desplaçament de la producció cap a la zona del Pacífic, de tal manera que es preveu que al 2030 només el 5% de la producció global provindrà d’Europa Occidental; canvi de tecnologia amb la imparable evolució cap a motors menys contaminants de base elèctrica, fins al punt de desplaçar els motors de combustió a un 22% l’any 2040; introducció de prestacions noves com la connectivitat i la digitalització; canvis en el mercat, amb nous models de consum de la mobilitat, vista com un servei i no com un actiu; i, finalment, una manca d’interès del col·lectiu més jove, especialment als àmbits urbans, per conduir un automòbil. A més a més, el context econòmic actual no justifica la caiguda de vendes.
Tot semblen amenaces, però també poden ser oportunitats per seguir fent d’aquest sector un dels motors de la nostra comarca. La flota mitjana del parc automobilístic és de més de 12 anys (una de les més altes del continent) i, per tant, és més contaminant. La legislació i l’estat d’opinió de la societat en conjunt apunta cap a una clara voluntat de ser més respectuosos davant l’impacte que genera la nostra mobilitat, i per aconseguir-ho cal renovar aquest parc. Per altra banda, els nous hàbits de mobilitat començaran a tenir acollida amb les plataformes de MaaS, la mobilitat com un servei, cosa que facilitarà i farà més atractius els desplaçaments. En aquest context, els cotxes tindran un paper molt rellevant a la cadena modal. Per últim, tenim un teixit productiu potent i molt competitiu, bons professionals, experiència i esperit innovador, capaç d’entomar aquests reptes i treure’n un avantatge.
Les necessitats de mobilitat no desapareixen, cada any augmenten i el mercat és en conjunt més gran. Els cotxes seguiran jugant un paper molt important, potser amb nous models de consum, però seguiran convivint amb la resta de mitjans de transport, i els nous vehicles, amb una tecnologia de propulsió diferent, se seguiran fabricant en plantes potents i ben organitzades, amb capacitat per distribuir i reparar.
Caldria un pla del govern espanyol per la renovació dels vehicles antics i contaminants. Comunitats Autònomes com Galícia i el País Basc han posat en marxa la renovació del parc automobilístic antic, el més contaminant, i la Generalitat ha anunciat un pla sectorial d’ajudes que caldria concretar per reactivar empreses i ocupació.
Mesures com aquestes constaten que cal donar suport al sector, amb una oferta formativa de qualitat, amb bones infraestructures, amb incentius per renovar el parc i amb missatges clars i assossegats sobre com volem fer el trànsit cap a aquest fantàstic vehicle sostenible, connectat i segur.
El sector de l’automòbil posa l’alarma davant la caiguda sostinguda de les vendes nacionals i de l’exportació. Un refredament extensible a la majoria dels països de la Unió Europea i que ens afecta de manera molt colpidora, ja que som el segon fabricant d’Europa i exportem gairebé el 85% de la producció.
Aquest sector genera el 10% del PIB de Catalunya i dona feina a més de 140.000 persones. Al Baix Llobregat i l’Hospitalet representa un dels motors més importants de la seva indústria, amb empreses com Seat i tot l’ecosistema de PIMES que donen suport a la seva activitat: proveïdors, distribuïdors...
L’alarma s’ha encès no només per la baixada de les vendes, sinó també pels importants reptes que cal abordar en un termini no gaire llarg: desplaçament de la producció cap a la zona del Pacífic, de tal manera que es preveu que al 2030 només el 5% de la producció global provindrà d’Europa Occidental; canvi de tecnologia amb la imparable evolució cap a motors menys contaminants de base elèctrica, fins al punt de desplaçar els motors de combustió a un 22% l’any 2040; introducció de prestacions noves com la connectivitat i la digitalització; canvis en el mercat, amb nous models de consum de la mobilitat, vista com un servei i no com un actiu; i, finalment, una manca d’interès del col·lectiu més jove, especialment als àmbits urbans, per conduir un automòbil. A més a més, el context econòmic actual no justifica la caiguda de vendes.
Tot semblen amenaces, però també poden ser oportunitats per seguir fent d’aquest sector un dels motors de la nostra comarca. La flota mitjana del parc automobilístic és de més de 12 anys (una de les més altes del continent) i, per tant, és més contaminant. La legislació i l’estat d’opinió de la societat en conjunt apunta cap a una clara voluntat de ser més respectuosos davant l’impacte que genera la nostra mobilitat, i per aconseguir-ho cal renovar aquest parc. Per altra banda, els nous hàbits de mobilitat començaran a tenir acollida amb les plataformes de MaaS, la mobilitat com un servei, cosa que facilitarà i farà més atractius els desplaçaments. En aquest context, els cotxes tindran un paper molt rellevant a la cadena modal. Per últim, tenim un teixit productiu potent i molt competitiu, bons professionals, experiència i esperit innovador, capaç d’entomar aquests reptes i treure’n un avantatge.
Les necessitats de mobilitat no desapareixen, cada any augmenten i el mercat és en conjunt més gran. Els cotxes seguiran jugant un paper molt important, potser amb nous models de consum, però seguiran convivint amb la resta de mitjans de transport, i els nous vehicles, amb una tecnologia de propulsió diferent, se seguiran fabricant en plantes potents i ben organitzades, amb capacitat per distribuir i reparar.
Caldria un pla del govern espanyol per la renovació dels vehicles antics i contaminants. Comunitats Autònomes com Galícia i el País Basc han posat en marxa la renovació del parc automobilístic antic, el més contaminant, i la Generalitat ha anunciat un pla sectorial d’ajudes que caldria concretar per reactivar empreses i ocupació.
Mesures com aquestes constaten que cal donar suport al sector, amb una oferta formativa de qualitat, amb bones infraestructures, amb incentius per renovar el parc i amb missatges clars i assossegats sobre com volem fer el trànsit cap a aquest fantàstic vehicle sostenible, connectat i segur.










José Luis | Jueves, 18 de Julio de 2019 a las 22:15:38 horas
No més veig un problema a la proposta què fa l'autor del article. El problema principal, és què la estrategia per determinar quins vehicles es fabriquen a la comarca i a España, fa anys que es va traspasar a les multinacionals, que evidentment abans tancaran si cal les fabriques espanyoles, que les dels seus països d'origen. I això marcarà el futur de tota la industria auxiliar, que hi ha al voltant de les fàbriques on ensamblen els cotxes.
Accede para votar (0) (0) Accede para responder