Martes, 14 de Octubre de 2025

Actualizada

Martes, 14 de Octubre de 2025 a las 15:30:09 horas

| 112
Miércoles, 23 de Octubre de 2019
MARTORELL

El sector de l’automòbil debat els seus reptes de futur

En el marc d’una jornada organitzada per la Federació d’Indústria de CCOO de Catalunya

[Img #27431]

El Centre de Formació Professional d’Automoció va acollir ahir la taula rodona La transformació del sector de l’auto a Espanya i Catalunya, en el marc d’una jornada organitzada per la Federació d’Indústria de CCOO de Catalunya sobre els reptes de l’automoció, segons informen fonts municipals.

 

Hi va participar la consellera d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, Àngels Chacón; el director general d’Indústria i de la Petita i Mitjana Empresa del Ministerio de Industria, Galo Gutiérrez; el president del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC), Josep Maria Vall; Mario Armero, vicepresident d’ANFAC (Asociación Española de Fabricantes de Automóviles y Camiones), i el secretari general de CCOO d’Indústria estatal, Agustín Martín. L’alcalde Xavier Fonollosa hi va assititr com a convidat.

 

La consellera Àngels Chacón va exposar la importància de comptar a Catalunya “amb un teixit d’start-ups innovadores, que suposen un valor estratègic a l’hora de trobar nous camins per al sector de l’automòbil”. La Generalitat està elaborant un mapa de riscos i oportunitats per a les empreses d’automoció. “Volem ser un subjecte i no un objecte en aquest context, però hem de fer els deures”, va assegurar. Per a Chacón, la digitalització de les pimes és un dels riscos principals, ja que sense aquesta adaptació tecnològica moltes d’elles podrien tancar.

 

El director general d’Indústria, Galo Gutíerrez, va posar l’accent en “la formació i adaptació dels perfils professionals a les necessitats de la indústria”, i va plantejar “un pacte industrial a llarg termini que transcendeixi les legislatures i les visions partidistes”.

 

El secretari general de CCOO d’Indústria estatal, Agustín Martín, va demanar “pedagogia industrial, que la societat entengui que és necessari reforçar una indústria moderna en sintonia amb la garantia mediambiental. Això generarà que els polítics concebin la indústria com a element fonamental de transformació”. I va apostar per “un pacte per a la indústria que garanteixi el desenvolupament industrial, la tecnologia i la formació”.

 

Mario Armero, vicepresident d’ANFAC, va explicar que “l’automoció s’enfronta a riscos importants com els aranzels de Donald Trump o el Brexit, que afecten l’exportació de vehicles”. Per tirar endavant, “la indústria automobilística espanyola i europea necessita tecnologia i finançament, ajuts públics eficients i unificats, i una regulació intel·ligent que permeti una transició justa cap a la descarbonització i un pla vertader de suport a l’electromobilitat”, va defensar.

 

El president del CIAC, Josep Maria Vall, va exposar que “el 75% de les empreses catalanes poden desaparèixer en els propers 10 o 15 anys si no actuen, si només s’observa què està passant. Les empreses han de fer plans estratègics arriscats com a mínim a 10 anys vista. Es poden equivocar, però la gran equivocació seria no fer res”. Valls va reiterar que el sector “ha d’abordar el seu futur que passa per la innovació, la formació, el canvi tecnològic i la complementació amb altres, siguin on siguin”.

 

L’acte el va tancar el secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, qui va defensar el paper dels sindicats en la transformació del sector, fent servir tècniques de negociació col·lectiva que siguin proactives i “no només de resistència”. Pacheco va alertar que Nissan està “amb respiració assistida” i per això va reclamar una “intervenció preventiva” amb cooperació entre empreses, institucions i agents socials per donar una resposta. Va afegir que si Nissan cau això arrossegarà les seves empreses proveïdores, que també ho poden ser de SEAT, i acabarà dificultant la tendència positiva d’aquesta.

 

A la jornada també s’hi va presentar l’informe Metamorfosi i renaixement del sector de l’automoció a Catalunya, elaborat pel sindicat CCOO. Aquest apunta cap a l’electrificació dels motors de vehicles i la mobilitat compartida. La caiguda de les vendes que experimenten els mercats europeus, causada, en part, per la incertesa davant de la proliferació de lleis, regulacions i plans per reduir les emissions contaminants i els gasos amb efecte d’hivernacle (GEH), sembla haver iniciat un canvi de tendència que obre la porta definitivament al vehicle elèctric.

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.169

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.