Miércoles, 22 de Octubre de 2025

Actualizada

Miércoles, 22 de Octubre de 2025 a las 14:00:39 horas

| 213
Viernes, 17 de Abril de 2020
ÀREA METROPOLITANA

Els fons europeus FEDER aporten 2,1 milions d'euros per a completar la xarxa pedalable metropolitana

Aquesta subvenció també servirà per finançar parcialment un tram estratègic de la Bicivia ja construït, que està en ús i amb molt d’èxit: el camí pedalable entre Esplugues i la Diagonal de Barcelona

[Img #30872]

 

La Bicivia, la xarxa pedalable metropolitana, continuarà completant-se gràcies a una nova subvenció de 2,1 milions d’euros del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER). "Aquest finançament servirà per construir sis nou trams pedalables estratègics de la Bicivia, que s’executaran entre el 2020 i el 2023", expliquen des de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), impulsora d'aquest projecte que s’emmarca dins del Conveni FEDER que la Generalitat de Catalunya i l’organisme supramunicipal van signar l’any 2017 per a la gestió de projectes metropolitans dins del Programa operatiu d'inversió en creixement i ocupació FEDER Catalunya 2014-2020 per a àmbits com les smart cities, la mobilitat sostenible, l’eficiència energètica o la recuperació i el foment del patrimoni natural, industrial i cultural.

 

Aquest conveni permetrà a l’AMB invertir una quantitat total de 72 milions d’euros, 30 dels quals estaran cofinançats pel FEDER. L’organisme metropolità ha posat a disposició un portal informatiu en què explica tots els projectes relacionats amb els fons FEDER: https://feder.amb.cat/
 
"Els sis nous trams pedalables seran punts clau de connexió entre diferents municipis metropolitans, que alhora facilitaran la connectivitat entre Barcelona ciutat i els àmbits Besòs i Llobregat i que, en general, milloraran la connectivitat en bicicleta a la metròpolis de Barcelona. Tot plegat, superant barreres territorials, com ara rius, infraestructures viàries o vies de ferrocarril", expliquen des de l'AMB.
 
Una de les sis noves actuacions a la xarxa pedalable serà la de Sant Mateu d’Esplugues i la DiagonaL. Es tracta del segon tram, que completarà la connexió de Barcelona per la part alta de la Diagonal amb Esplugues. Aquest tram connectarà el Baix Llobregat i la Diagonal per darrere dels complexos esportius de la Universitat de Barcelona i l’Hospitalet.
 
La segona actuació serà a l'antiga carretera i pont dels Passadors (Barcelona-Sant Adrià de Besòs). Aquesta intervenció és fonamental per connectar el carrer Guipúscoa de Barcelona amb el carrer Pi i Maragall de Sant Adrià de Besòs, i continuar a través del carrer Alfons XIII de Badalona, que esdevindrà una de les sortides cap al Barcelonès nord i el Maresme. Aquest punt servirà per superar dues barreres territorials: la ronda Litoral i el riu Besòs.
 
La tercera actuació serà a la Rambla Fondo de Santa Coloma de Gramenet. Aquest tram facilitarà una altra connexió de Barcelona amb Badalona i la part del Barcelonès nord. Es tracta d’una petita intervenció que completarà l’eix que transcorre a través del passeig de Santa Coloma de Barcelona i l’avinguda de Sant Llorenç, la rambla de Sant Sebastià i la rambla Fondo de Santa Coloma de Gramenet.
 
La quarta acció es durà a terme des de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) fins a Badia del Vallès. Aquesta intervenció facilitarà l’accés a la UAB per la banda nord, creuant les barreres naturals d’un bosc amb un desnivell de més de 40 metres, el riu Sec i la C-58. Permetrà la connexió de la universitat amb l’estació de ferrocarril de Barberà del Vallès i amb tota la comarca.
 
La cinquena actuació tindrà lloc al carrer Àngel Guimerà, entre Esplugues i Sant Joan Despí. El nou tram facilitarà les connexions internes entre aquests dos municipis adjacents.
 
I, per últim, s'actuarà a la carretera de Rubí i l'AP-7. Aquest tram unirà la carretera de Rubí amb l’avinguda Lluís Companys de Sant Cugat del Vallès.
 
"Les dues darreres actuacions són connexions complexes, que transcorren per espais urbanitzats i necessiten expropiacions o cessió de terrenys per poder-se executar", expliquen des de l'AMB.
 
Aquesta subvenció també servirà per finançar parcialment un tram estratègic de la Bicivia ja construït, que està en ús i amb molt d’èxit: el camí pedalable entre Esplugues i la Diagonal de Barcelona. Inaugurat el 19 de març del 2018, té una longitud de 890 metres. Durant el primer any hi van circular 296.927 bicicletes, mentre que durant el segon any n’hi han passat 381.875, fet que suposa un increment del 29%. La mitjana diària en aquest segon any supera les 1.000 bicicletes.
 
El cost total d’aquestes set actuacions és de 5.842.041 € (IVA inclòs), 2,1 milions dels quals se subvencionen amb el fons FEDER i la resta es cofinancen entre l’AMB i els municipis metropolitans.


 
Projectes prioritaris de la Bicivia

 


Aquests set trams estratègics formen part d’una llista de 28 projectes pedalables prioritaris aprovats pel Consell Metropolità del 30 d’octubre del 2018 i consensuats a través d’un procés participatiu entre els ajuntaments metropolitans. Des del 24 de juliol i fins a finals de setembre del 2018, els municipis van fer aportacions per manifestar l’interès en les connexions pedalables prioritàries i per concretar el cofinançament que estaven disposats a assumir.
 
Aquests 28 projectes, amb un cost que puja als 31.780.705 € (IVA inclòs), formen part del document estratègic que defineix els projectes que s’han d’efectuar dins del marc del Programa metropolità de desenvolupament de la Bicivia (PMB).
 
L’AMB recorda que la Bicivia "és la xarxa que unirà tota la metròpolis de Barcelona amb un potent entramat de carrils bici, que sumaran més de 500 km". La Bicivia es classifica en xarxa bàsica i xarxa secundària. La bàsica està formada pels eixos que uneixen els nuclis de població de més de 20.000 habitants i els polígons d’activitat econòmica de més de 4.000 treballadors, mentre que la secundària està formada per les connexions pedalables que lliguen els nuclis de població restants.
 
La xarxa bàsica està vertebrada per nou grans eixos pedalables: quatre de verticals, que travessaran la metròpolis de nord a sud i que es distribuiran seguint el curs fluvial del Llobregat i del Besòs, i cinc d’horitzontals, dels quals quatre discorreran per la banda costanera i un per l’àrea del Vallès.

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.169

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.