Jueves, 27 de Noviembre de 2025

Actualizada

Jueves, 27 de Noviembre de 2025 a las 07:23:21 horas

| 158
Jueves, 07 de Mayo de 2020
EL PRAT

L’Ajuntament reforça la resposta sanitària i social a l’impacte de la crisi

Durant el mes d’abril, el consistori ha intensificat el repartiment de mascaretes, s’ha contactat amb 750 persones grans que viuen soles i s’ha garantit ajuda alimentària a més de 2.000 persones, entre d'altres mesures

[Img #31280]

El govern municipal del Prat ha presentat un segon informe de balanç de les mesures i accions impulsades per fer front a l’emergència sanitària del coronavirus i al seu impacte econòmic i social, corresponent al període comprès entre el 3 i el 23 d’abril. L’informe es va fer públic ahir al ple municipal que es va celebrar amb el suport de mitjans telemàtics.

 

Pel que a la resposta a l’emergència sanitària, durant el mes d’abril s’ha intensificat el repartiment de mascaretes, no només entre col·lectius de risc, sinó també entre el conjunt de la ciutadania amb el suport de voluntariat de la Creu Roja, a llocs com l’estació de Rodalies, el Mercat Municipal, el Mercat de Pagès, o davant de les principals parades de transport públic de la ciutat.

 

També s’ha seguit comprant material sanitari i canalitzant donacions, a través de la plataforma logística habilitada amb aquesta finalitat. Aquest material està destinat tant al personal de l’Ajuntament que el necessita per desenvolupar les seves funcions com a la residència municipal Penedès (on s’ha realitzat el test del coronavirus als residents, amb cap positiu) i a d’altres equipaments no dependents del consistori, però que requereixen ajut addicional. Entre ells, estan tota la resta de residències de la ciutat, amb qui es manté un "contacte continuat", segons fonts municipals, especialment l’Onze de setembre per la gravetat de la situació en aquest centre. El Servei Local d’Ocupació també està ajudant aquesta residència, que depèn de la Generalitat, en la selecció de nou personal per reforçar el seu equip.

 

D’altra banda, s’està donant suport i cedint materials sanitaris als equips d’Atenció Primària del Prat, a l’Hospital de Bellvitge, a més de col·laborar amb l’allotjament d’urgència per a persones sense llar a l’alberg Fundesplai o al centre de dia del SPAI (Servei integral per a les conductes addictives). Durant el mes d’abril, també s’ha obert la nova secció web elprat.cat/al-prat-ens-cuidem/vols-ajudar-i-collaborar, per recollir tota la informació sobre com col·laborar en activitats solidàries o fer donacions de material sanitari.

 

L'Ajuntament també ha volgut destacar la tasca de la policia local "per fer respectar les condicions del confinament, també fonamental per preservar la salut pública". Els agents han interposat fins a 446 denúncies entre el 3 i el 23 d’abril. Des de l’inici de la situació d’emergència a mitjans de març fins al 5 de maig, el nombre de denúncies totals interposades per la policia local ja sumava 1.014.

 

A l’espai públic, també se segueix desenvolupant el pla de contingència per part dels serveis de la neteja viària. En aquests moments, s’està fent la neteja de tots els carrers de la ciutat amb productes desinfectants una vegada cada dos dies. Aquestes tasques especials de neteja es fan amb especial intensitat en zones més sensibles o concorregudes com els mercats, els supermercats, els CAPS, les farmàcies, les residències de gent gran i el Punt Solidari.

 

Ajut alimentari a 550 famílies

 

L'Ajuntament del Prat ha garantit ajuda alimentària a més de 2.000 persones amb suports econòmics i distribució de productes bàsics, invertint fins a 59.000 euros de fons municipals. "Una de les principals vies per atorgar aquests ajuts han estat les targetes de prepagament destinades a diferents col·lectius: alumnes de les escoles bressol municipals, nens i nenes amb beques de menjador municipal, joves usuaris del Centre obert i persones en situació de vulnerabilitat i escassos ingressos", expliquen des del consistori. "També s’han lliurat targetes moneder al voluntariat que fa les compres d’aliments o medicaments per a la gent gran", remarquen les mateixes fonts. Aquests ajuts s’afegeixen al miler de targetes moneder repartides entre infants amb beca de menjador del Prat, finançades pel departament d’Educació de la Generalitat.

 

L’administració local també ha garantit la cobertura de necessitats alimentàries i bàsiques a través del Punt Solidari, gestionat per la Creu Roja, que actualment atén 550 famílies, 50 més que a l’inici de la pandèmia. També cal destacar que l’Ajuntament va coordinar la recollida de 500 kg d’aliments dels menjadors escolars per tal de distribuir-los a través del Punt Solidari, evitant el seu malbaratament. Un altre servei d’ajuda alimentària que s’ha intensificat durant la pandèmia és el d’àpats a domicili, que reparteix la Fundació Rubricatus. El nombre d’àpats distribuïts s’ha elevat de 61 a 102 a l’abril. Des del projecte dels horts municipals, també s’ha fet una collita per destinar els productes recol·lectats tant al projecte d’àpats a domicili com a l’alberg per a persones sense llar de Fundesplai.

 

Protegint el dret a l’habitatge durant la pandèmia

 

Durant la pandèmia, tal com va demanar l’alcalde, Lluís Mijoler, al jutge degà del Prat, han quedat suspesos tots els llançaments dels jutjats del Prat. També s’han habilitat allotjaments d’urgència per a persones sense llar (fins al moment 37 persones) tant a l’alberg de Fundesplai al Prat com en d’altres espais de la ciutat. En compliment de la Llei 24/2015, se segueixen elaborant els informes de risc d’exclusió residencial sol·licitats per les companyies energètiques, acreditant els casos de vulnerabilitat que impedeixen els talls de subministrament.

 

D'altra banda, s’està revisant la quota de lloguer de les persones que viuen als 10 pisos socials de l’Oficina Local d’Habitatge i als 22 cedits per Hàbitat 3. En el cas dels lloguers privats, es prioritza la mediació entre les parts, amb el suport de Prat Espais, i també s’ha habilitat una partida extraordinària per a les famílies que no puguin fer front als pagaments.

 

Durant el mes d’abril, s’ha seguit reforçat l’atenció telefònica a la gent gran en situació vulnerable per diferents vies: la teleassistència (el seu nombre d’usuaris ha crescut de 1.383 a 1.402 el mes d’abril); el servei de seguiment telefònic de les persones grans vinculades a diferents equipaments municipals, per exemple els casals; o l’acció de suport telefònic comunitari del projecte Conversem”. Tots aquests canals s’han complementat amb les trucades a les persones majors de 65 anys que viuen soles i que no rebien cap altre servei municipal. "Per aquesta via, s’ha aconseguit contactar amb 750 persones grans més de la ciutat, de les quals el 9,7% ha expressat necessitar algun tipus d’ajut, principalment d’alimentació i necessitats bàsiques, manteniment de l’habitatge, estat de salut, factors emocionals i contacte social", asseguren des del consistori.

 

Els serveis de salut mental comunitària també han adequat la seva atenció al format virtual, atenent fins a 120 persones (vinculades a espais de suport grupal). Així mateix, es manté el servei telefònic de suport psicològic per a les persones que el necessitin (37 usuaris), així com el de suport emocional a les famílies (70 famílies amb fills/es ateses).

 

Des de l’1 abril també han començat a funcionar dos equips presencials dels serveis d’acció social per atendre situacions d’emergència, tant a l’UPASS (Unitat de Primera Atenció de Serveis Socials) com a l’edifici municipal del carrer Centre. D’altra banda, s’han fet 3.718 gestions i trucades per fer seguiment de persones usuàries de serveis socials. Des de l’Oficina del Pla d’Actuació de Sant Cosme (PASC), també s’ha contactat amb 226 persones més, tant usuàries habituals de diferents projectes del barri com d’altres veïns i veïnes amb diferents demandes relacionades amb l’estat d’alarma.

 

Atenció psicològica i legal a les víctimes de violència masclista

 

Els serveis socials bàsics estan trucant als casos amb possible risc de violència per oferir contactes segurs i suport a les dones en coordinació amb el SIAD. "Des dels serveis socials municipals, s’ha fet seguiment de 149 casos i s’ha allotjat cinc famílies", afirmen des del consistori. Paral·lelament, des del SIAD s’han fet 219 trucades d’atenció psicològica dels diferents tipus.

 

També segueixen actius telemàticament el Servei de Bon Veïnatge i Convivència (per fomentar la convivència dins de les comunitats de veïns) i el Servei de mediació (per prevenir conflictes que puguin sorgir en diferents espais de la ciutat). Així mateix, segueixen operatius online els serveis d’assessorament del programa de nova ciutadania i cooperació.

 

Assessorament sobre com optimitzar la contractació elèctrica

 

El passat 17 d’abril, l’Ajuntament també va posar en marxa un servei online per assessorar la ciutadania i el comerç sobre com estalviar energia, ajustar la potència contractada i reduir la factura elèctrica. "Des de la posada en marxa del servei, ja ha atès 130 sol·licituds sobre com optimitzar la contractació elèctrica", expliquen. També el propi Ajuntament ha aconseguit un estalvi de 600 euros diaris, reduint la potència contractada en 29 equipaments municipals tancats degut a la situació de l'Estat d’Alarma.

 

 

Pla d’acció en l’ocupació i el teixit productiu

 

La Comissió de seguiment del Pacte Local per l’Ocupació i l'Activitat Econòmica del Prat ha començat a dissenyar les mesures que es prendran per minimitzar l’impacte socioeconòmic de la pandèmia en els llocs de treball i en el teixit productiu pratenc.

 

L’àrea de Desenvolupament Econòmic també ha posat en marxa el mes d’abril un nou servei d’atenció telefònica personalitzat adreçat a persones, entitats, empreses, Pime i comerços (amb 77 consultes ateses). També ha ofert un servei especialitzat en emprenedoria (61 usuaris), a més de fer seguiment telemàtic a les persones usuàries del Centre de Promoció Econòmica (més de 650 contactes). Alhora, s’ha mantingut telemàticament el servei d’orientació i intermediació laboral (95 orientacions i 317 persones contactades en relació a diferents ofertes laborals). Així mateix, s’han adaptat les formacions de l’àrea al format virtual a més d’activar formacions gratuïtes.

 

Programes municipals que s’adapten al format virtual

 

L’Ajuntament s’està en contacte permanent amb els centres educatius de la ciutat, especialment per detectar els casos d’alumnes en situació de major vulnerabilitat i poder coordinar les accions de suport necessàries amb el departament d’Educació de la Generalitat.

 

A través del programa municipal IntersECCions, també s’han posat en marxa activitats educatives i culturals virtuals, entre elles la plataforma online del projecte d’auxiliars de conversa en anglès; o les activitats de lectura a casa del programa Lecxit. Els Espais Familiars de les escoles bressol també s’han adequat al format virtual. D’altra banda, en matèria d’educació ambiental, s’està impulsant el butlletí setmanal El Cabusset, amb propostes sobre com treballar aquest tema amb l’alumnat a distància.

 

Els diferents equipaments culturals també han adequat moltes de les seves activitats al format virtual, a més de generar-ne de noves. A tall d’exemple, cal destacar l’organització en format virtual de l’Escarxofa&Jazz al balcó, per part de La Capsa i les Escarxofes del Prat. D'altra banda, l’àrea de Cultura va aprofitar la Diada de Sant Jordi per recomanar lectures a la població, entre d'altres activitats.

 

200 persones joves ateses pels serveis de Joventut

 

Durant el període d’Estat d’Alarma, segueixen actius els serveis d’informació i assessorament per a joves, que han prestat més de 200 atencions aquest mes d’abril de diferents tipus (d’orientació psicològica, d’ocupació, acadèmica...). També s’han adequat algunes activitats del cicle Zona Jove al format online. Durant el mes d’abril, també s’ha mantingut l’oferta virtual de propostes per fer exercici a casa.

 

Prop de 3.350 trucades ateses a l’OIAC

 

Entre el 3 i el 23 d’abril, l’OIAC ha atès fins a 3.350 trucades telefòniques sobre consultes diverses (tràmits telemàtics amb idcat mòbil, quotes i baixes d’equipaments esportius, tributs, ERTES, tràmits del padró d’habitants, targetes moneder per a alimentació, llicències d’obres i activitats, preinscripció escolar, neteja, dificultats de comunicació amb organismes oficials, etc). També s’han gestionat 238 demandes per correu electrònic i s’han adaptat 33 tipus de tràmit més al format telemàtic.

 

 

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.112

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.