VILADECANS
L'ordenança de circulació prohibeix als patinets elèctrics anar per la vorera
La reforma de la normativa assimila els vehicles de mobilitat personal a les bicis i impulsa els ciclocarrers a la xarxa secundà ria per garantir l’equitat en la mobilitat
![[Img #32892]](https://elfar.cat/upload/images/08_2020/5304_nbaqa3ee.jpg)
Aquest passat mes d’agost va entrar en vigor la reforma de l’ordenança local de circulació a Viladecans, que incorpora per primera vegada la regulació de l’ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP), entre els quals destaca el patinet elèctric. Des d’ara, aquests vehicles han de seguir unes normes similars a les bicicletes i no poden circular per les voreres, per tal de garantir la protecció de les persones que es mouen a peu. Com a exponents de la necessà ria mobilitat sostenible, VMP i bicis comparteixen en peu d’igualtat amb la resta de vehicles les calçades de la xarxa secundà ria, grà cies a la incorporació a la normativa dels ciclocarrers.
Davant l’ús creixent dels vehicles de mobilitat personal, la normativa estipula quins són reconeguts com a tal, qui i com els pot conduir i per quins espais ho ha de fer. Això s’ha definit seguint la normativa de la Direcció General de Trà nsit (DGT) i les recomanacions de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per homogeneïtzar-ne l’ús a les ciutats, però també atenent a les singularitats locals aflorades arran del debat social i polÃtic (Taller de Bones Idees, al 2018; Consell de Ciutat, al 2019, i tramitació al Ple Municipal, al 2020).
A més dels patinets elèctrics, són VMP les rodes i plataformes elèctriques o els segways i els cicles elèctrics de tres o més rodes. L’ordenança apunta que tots aquests vehicles només els pot portar una persona, que ha de tenir com a mÃnim 16 anys i està obligada a portar casc. Per tant, està prohibit dur acompanyant –sigui quina sigui la seva edat– ni dempeus ni en un seient. De fet, els vehicles amb seient no es consideren VMP, sinó ciclomotors, i els és d’aplicació la seva normativa, com a qualsevol vehicle comercialitzat amb lÃmit de velocitat de més de 25 km/h. L’assegurança de responsabilitat civil és recomanable, però només obligatòria si s’utilitza per a una activitat econòmica.
La normativa també estableix criteris de conducció, com reduir la velocitat i prendre precaucions en llocs concorreguts i en situacions meteorològiques o fÃsiques que ho aconsellin. A més, als encreuaments de carrils bici amb calçades s’ha de minorar la velocitat i, si no hi ha pas especÃfic per al carril bici, travessar-les a peu.
Els patinets elèctrics i la resta de VMP tenen prohibit circular per totes les voreres, sigui quina sigui la seva amplada, amb l’única excepció dels carrils bici que discorren a sobre. En aquest cas, la seva velocitat ha de ser d’un mà xim de 10 km/h, com quan circulin per parcs o per carrers amb prioritat per a vianants, que no estan catalogats com a voreres. Pel que fa a la seva circulació per les calçades, poden fer-ho als carrers de plataforma única, als carrers de la xarxa secundà ria de sentit únic i amb velocitat limitada a 30 km/h i als ciclocarrers.
AixÃ, l’ordenança incorpora com a norma l’aposta de l’Ajuntament els darrers mesos de crear els ciclocarrers a la xarxa secundà ria de barri. Aquestes vies donen igualtat de preferència en la circulació pel centre de la calçada a tots els vehicles: cotxes, motos, bicis i VMP. Per aconseguir-ho, en aquests carrers es limita la velocitat a 30 km/h i s’hi han pintat senyals per recordar que els cotxes no tenen cap prioritat sobre la resta de vehicles. Els ciclocarrers locals han estat reconeguts per la Federació de Municipis de Catalunya com una bona prà ctica municipal a imitar (www.bbp.cat).
L'ordenança estableix una sanció de 200 euros per circular pels espais no permesos, el mateix import que per fer-ho amb auriculars o manipulant el telèfon mòbil, sense dur correctament posat el casc o sense llums ni peces de roba reflectants a la nit. La sanció per conduir sota els efectes de l’alcohol o les drogues pot arribar als 1.000 euros.
Fins al gener del 2021, l’Ajuntament promourà el coneixement de la nova regulació i no imposarà multes en relació als espais per on circular, tot i que les persones usuà ries sà poden ser sancionades per no complir amb les mesures generals d’ús dels VMP, ja vigents en la normativa estatal des de l’any 2019. L’Ajuntament canalitzarà a través de les agents cÃviques una campanya informativa, que també es difondrà a través de les xarxes socials.
Aquest passat mes d’agost va entrar en vigor la reforma de l’ordenança local de circulació a Viladecans, que incorpora per primera vegada la regulació de l’ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP), entre els quals destaca el patinet elèctric. Des d’ara, aquests vehicles han de seguir unes normes similars a les bicicletes i no poden circular per les voreres, per tal de garantir la protecció de les persones que es mouen a peu. Com a exponents de la necessà ria mobilitat sostenible, VMP i bicis comparteixen en peu d’igualtat amb la resta de vehicles les calçades de la xarxa secundà ria, grà cies a la incorporació a la normativa dels ciclocarrers.
Davant l’ús creixent dels vehicles de mobilitat personal, la normativa estipula quins són reconeguts com a tal, qui i com els pot conduir i per quins espais ho ha de fer. Això s’ha definit seguint la normativa de la Direcció General de Trà nsit (DGT) i les recomanacions de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per homogeneïtzar-ne l’ús a les ciutats, però també atenent a les singularitats locals aflorades arran del debat social i polÃtic (Taller de Bones Idees, al 2018; Consell de Ciutat, al 2019, i tramitació al Ple Municipal, al 2020).
A més dels patinets elèctrics, són VMP les rodes i plataformes elèctriques o els segways i els cicles elèctrics de tres o més rodes. L’ordenança apunta que tots aquests vehicles només els pot portar una persona, que ha de tenir com a mÃnim 16 anys i està obligada a portar casc. Per tant, està prohibit dur acompanyant –sigui quina sigui la seva edat– ni dempeus ni en un seient. De fet, els vehicles amb seient no es consideren VMP, sinó ciclomotors, i els és d’aplicació la seva normativa, com a qualsevol vehicle comercialitzat amb lÃmit de velocitat de més de 25 km/h. L’assegurança de responsabilitat civil és recomanable, però només obligatòria si s’utilitza per a una activitat econòmica.
La normativa també estableix criteris de conducció, com reduir la velocitat i prendre precaucions en llocs concorreguts i en situacions meteorològiques o fÃsiques que ho aconsellin. A més, als encreuaments de carrils bici amb calçades s’ha de minorar la velocitat i, si no hi ha pas especÃfic per al carril bici, travessar-les a peu.
Els patinets elèctrics i la resta de VMP tenen prohibit circular per totes les voreres, sigui quina sigui la seva amplada, amb l’única excepció dels carrils bici que discorren a sobre. En aquest cas, la seva velocitat ha de ser d’un mà xim de 10 km/h, com quan circulin per parcs o per carrers amb prioritat per a vianants, que no estan catalogats com a voreres. Pel que fa a la seva circulació per les calçades, poden fer-ho als carrers de plataforma única, als carrers de la xarxa secundà ria de sentit únic i amb velocitat limitada a 30 km/h i als ciclocarrers.
AixÃ, l’ordenança incorpora com a norma l’aposta de l’Ajuntament els darrers mesos de crear els ciclocarrers a la xarxa secundà ria de barri. Aquestes vies donen igualtat de preferència en la circulació pel centre de la calçada a tots els vehicles: cotxes, motos, bicis i VMP. Per aconseguir-ho, en aquests carrers es limita la velocitat a 30 km/h i s’hi han pintat senyals per recordar que els cotxes no tenen cap prioritat sobre la resta de vehicles. Els ciclocarrers locals han estat reconeguts per la Federació de Municipis de Catalunya com una bona prà ctica municipal a imitar (www.bbp.cat).
L'ordenança estableix una sanció de 200 euros per circular pels espais no permesos, el mateix import que per fer-ho amb auriculars o manipulant el telèfon mòbil, sense dur correctament posat el casc o sense llums ni peces de roba reflectants a la nit. La sanció per conduir sota els efectes de l’alcohol o les drogues pot arribar als 1.000 euros.
Fins al gener del 2021, l’Ajuntament promourà el coneixement de la nova regulació i no imposarà multes en relació als espais per on circular, tot i que les persones usuà ries sà poden ser sancionades per no complir amb les mesures generals d’ús dels VMP, ja vigents en la normativa estatal des de l’any 2019. L’Ajuntament canalitzarà a través de les agents cÃviques una campanya informativa, que també es difondrà a través de les xarxes socials.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.175