OPINIÓ
Retallades educatives amagades al Baix Llobregat
JESÚS ORELLANA. Responsable d’Educació Pública de la UGT Baix Llobregat
A Catalunya, una de les variables que condiciona la quantitat de recursos que reben els diferents centres educatius és el grau de complexitat. A partir d’una sèrie d’indicadors econòmics i d’entorn (nivell socioeconòmic de les famílies de l’alumnat, nombre d’alumnes amb necessitats educatives especials, nombre d’alumnes nouvinguts segons l’àrea geogràfica de procedència), el Departament d’Educació cataloga les escoles i els instituts segons una gradació que va des d’una complexitat de nivell estàndard fins al nivell de màxima complexitat. Mentre major grau de complexitat té un centre educatiu, major quantitat de recursos obté per tal d’oferir una educació de qualitat al seu alumnat.
Al Baix Llobregat existien, durant el curs 2020 – 2021, 31 centres de màxima complexitat distribuïts arreu de la comarca. Tanmateix, es preveu que aquesta quantitat disminueixi considerablement a l’inici del proper curs 2021 – 2022: 14 centres educatius, entre escoles i instituts, deixaran de ser-ho i només un institut obtindrà aquesta denominació. En definitiva, a partir de les dades del propi Departament d’Educació, el 42% dels centres educatius que considerava de màxima complexitat ja no ho serà durant el proper curs.
Curiosament, aquest fet no implica, ni molt menys, que la realitat socioeconòmica o de l’entorn d’aquests centres educatius hagi canviat. Pitjor encara: aquest és el resultat de l’aplicació d’una nova metodologia que, en teoria, vol millorar l’anterior, però que utilitza dades d’estudi desfasades, ja que utilitza les dades de complexitat socioeconòmica del curs 2018 – 2019, un curs on la crisi econòmica provocada per la COVID-19 encara no havia arribat.
I què implica no tenir la consideració de centre de màxima complexitat? Menys dotació de personal (per tant, augment de ràtios a les aules), menys atenció individualitzada i especialitzada a l’alumnat (menys aules d’acollida, menys professionals d’àmbit social i de la salut) i menys dotació de recursos econòmics provinents del Pla de Millora d’Oportunitats Educatives i dels Plans Educatius d’Entorn. Ras i curt: menys recursos, tant humans com econòmics, pels centres educatius que més els necessiten, sense que la seva situació hagi millorat.
Des de la UGT Serveis Públics del Baix Llobregat mostrem la nostra preocupació per la davallada de recursos destinats als centres educatius de la nostra comarca i denunciem que això afectarà de manera negativa en la qualitat de l’educació. En una època com l’actual, on tocaria augmentar els recursos dedicats a l’educació i fer possible una baixada real en les ràtios de les aules per poder atendre correctament les necessitats educatives del nostre alumnat, resulta del tot incoherent la postura del Departament d’Educació.
A Catalunya, una de les variables que condiciona la quantitat de recursos que reben els diferents centres educatius és el grau de complexitat. A partir d’una sèrie d’indicadors econòmics i d’entorn (nivell socioeconòmic de les famílies de l’alumnat, nombre d’alumnes amb necessitats educatives especials, nombre d’alumnes nouvinguts segons l’àrea geogràfica de procedència), el Departament d’Educació cataloga les escoles i els instituts segons una gradació que va des d’una complexitat de nivell estàndard fins al nivell de màxima complexitat. Mentre major grau de complexitat té un centre educatiu, major quantitat de recursos obté per tal d’oferir una educació de qualitat al seu alumnat.
Al Baix Llobregat existien, durant el curs 2020 – 2021, 31 centres de màxima complexitat distribuïts arreu de la comarca. Tanmateix, es preveu que aquesta quantitat disminueixi considerablement a l’inici del proper curs 2021 – 2022: 14 centres educatius, entre escoles i instituts, deixaran de ser-ho i només un institut obtindrà aquesta denominació. En definitiva, a partir de les dades del propi Departament d’Educació, el 42% dels centres educatius que considerava de màxima complexitat ja no ho serà durant el proper curs.
Curiosament, aquest fet no implica, ni molt menys, que la realitat socioeconòmica o de l’entorn d’aquests centres educatius hagi canviat. Pitjor encara: aquest és el resultat de l’aplicació d’una nova metodologia que, en teoria, vol millorar l’anterior, però que utilitza dades d’estudi desfasades, ja que utilitza les dades de complexitat socioeconòmica del curs 2018 – 2019, un curs on la crisi econòmica provocada per la COVID-19 encara no havia arribat.
I què implica no tenir la consideració de centre de màxima complexitat? Menys dotació de personal (per tant, augment de ràtios a les aules), menys atenció individualitzada i especialitzada a l’alumnat (menys aules d’acollida, menys professionals d’àmbit social i de la salut) i menys dotació de recursos econòmics provinents del Pla de Millora d’Oportunitats Educatives i dels Plans Educatius d’Entorn. Ras i curt: menys recursos, tant humans com econòmics, pels centres educatius que més els necessiten, sense que la seva situació hagi millorat.
Des de la UGT Serveis Públics del Baix Llobregat mostrem la nostra preocupació per la davallada de recursos destinats als centres educatius de la nostra comarca i denunciem que això afectarà de manera negativa en la qualitat de l’educació. En una època com l’actual, on tocaria augmentar els recursos dedicats a l’educació i fer possible una baixada real en les ràtios de les aules per poder atendre correctament les necessitats educatives del nostre alumnat, resulta del tot incoherent la postura del Departament d’Educació.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.109