OPINIÓ
Menys mestres a les escoles de la comarca
JESÚS ORELLANA. Responsable Educació Pública de la UGT Baix Llobregat
Comencem un curs nou i, malgrat el toc d’atenció de la UGT al Departament d’Educació a les acaballes del curs passat, les retallades educatives previstes al Baix Llobregat ja són un fet. Tornem a les aules i, en comparació amb el curs anterior, la comarca tindrà menys línies de P3, menys mestres i menys recursos pels centres que, tot i no haver canviat la seva situació, han perdut la seva catalogació de màxima complexitat.
Aquesta evident retallada de recursos és defensada de manera quasi automàtica pel Departament d’Educació, emparant-se en la baixa natalitat i en l’aplicació d’un nou model de catalogació de la complexitat dels centres educatius. Una nova metodologia que, recordem, està basada en indicadors econòmics i d’entorn (nivell socioeconòmic de les famílies de l’alumnat, nombre d’alumnes amb necessitats educatives especials, nombre d’alumnes nouvinguts segons l’àrea geogràfica de procedència) recollits durant el curs 2018 – 2019. Dades prèvies a l’impacte econòmic produït per la crisi de la COVID-19 i, per tant, totalment desfasades.
Malauradament, el posicionament del Departament d’Educació a l’hora d’entendre la realitat educativa ha provocat greus conseqüències en les escoles d’educació infantil i primària de la nostra comarca. Així, les nostres escoles han patit una pèrdua de 16 línies de P3 i una reducció del seu personal de 142 mestres. No només això, sinó que també han perdut 57 reforços COVID (dotacions extraordinàries de personal no estructural).
Per si no fos poc, el 42% dels centres educatius de màxima complexitat del Baix Llobregat han perdut aquesta catalogació. Aquests centres, tal i com ja va denunciar UGT Educació, han patit una pèrdua de plantilla estructural sense existir canvis en la realitat socioeconòmica del seu alumnat. Si bé és cert que el Departament d’Educació ha compensat aquesta reducció de personal amb reforços COVID (fet que, implícitament, ens dona la raó en la manca de sentit de la nova catalogació de la complexitat dels centres), ho ha hagut de fer retallant aquests recursos a la resta de centres. Al cap i a la fi, són menys recursos a repartir per cobrir les necessitats de tots els centres educatius.
Des de la UGT Serveis Públics del Baix Llobregat exigim l’aturada d’aquesta disminució constant dels recursos dedicats a les nostres escoles i instituts. Cal que aprofitem la menor natalitat per mantenir i augmentar la inversió en educació, apostant pel manteniment de tots els grups i per la reducció real i significativa de les ràtios en les nostres aules. Cal que lluitem contra la massificació de les aules i que aconseguim una dotació de personal capaç de donar una resposta adequada a les necessitats educatives de tot el nostre alumnat. La societat futura vindrà marcada per la inversió en educació actual: si estalviem recursos avui, segur que ho lamentarem demà.
Comencem un curs nou i, malgrat el toc d’atenció de la UGT al Departament d’Educació a les acaballes del curs passat, les retallades educatives previstes al Baix Llobregat ja són un fet. Tornem a les aules i, en comparació amb el curs anterior, la comarca tindrà menys línies de P3, menys mestres i menys recursos pels centres que, tot i no haver canviat la seva situació, han perdut la seva catalogació de màxima complexitat.
Aquesta evident retallada de recursos és defensada de manera quasi automàtica pel Departament d’Educació, emparant-se en la baixa natalitat i en l’aplicació d’un nou model de catalogació de la complexitat dels centres educatius. Una nova metodologia que, recordem, està basada en indicadors econòmics i d’entorn (nivell socioeconòmic de les famílies de l’alumnat, nombre d’alumnes amb necessitats educatives especials, nombre d’alumnes nouvinguts segons l’àrea geogràfica de procedència) recollits durant el curs 2018 – 2019. Dades prèvies a l’impacte econòmic produït per la crisi de la COVID-19 i, per tant, totalment desfasades.
Malauradament, el posicionament del Departament d’Educació a l’hora d’entendre la realitat educativa ha provocat greus conseqüències en les escoles d’educació infantil i primària de la nostra comarca. Així, les nostres escoles han patit una pèrdua de 16 línies de P3 i una reducció del seu personal de 142 mestres. No només això, sinó que també han perdut 57 reforços COVID (dotacions extraordinàries de personal no estructural).
Per si no fos poc, el 42% dels centres educatius de màxima complexitat del Baix Llobregat han perdut aquesta catalogació. Aquests centres, tal i com ja va denunciar UGT Educació, han patit una pèrdua de plantilla estructural sense existir canvis en la realitat socioeconòmica del seu alumnat. Si bé és cert que el Departament d’Educació ha compensat aquesta reducció de personal amb reforços COVID (fet que, implícitament, ens dona la raó en la manca de sentit de la nova catalogació de la complexitat dels centres), ho ha hagut de fer retallant aquests recursos a la resta de centres. Al cap i a la fi, són menys recursos a repartir per cobrir les necessitats de tots els centres educatius.
Des de la UGT Serveis Públics del Baix Llobregat exigim l’aturada d’aquesta disminució constant dels recursos dedicats a les nostres escoles i instituts. Cal que aprofitem la menor natalitat per mantenir i augmentar la inversió en educació, apostant pel manteniment de tots els grups i per la reducció real i significativa de les ràtios en les nostres aules. Cal que lluitem contra la massificació de les aules i que aconseguim una dotació de personal capaç de donar una resposta adequada a les necessitats educatives de tot el nostre alumnat. La societat futura vindrà marcada per la inversió en educació actual: si estalviem recursos avui, segur que ho lamentarem demà.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.154