ÀREA METROPOLITANA
L'AMB incorpora la perspectiva de gènere en les activitats d'educació ambiental
L’objectiu és apoderar les nenes i dones i eliminar estereotips sexistes
![[Img #23774]](https://elfar.cat/upload/images/02_2019/6511_uuid.jpg)
En el Ple corresponent al mes de gener, celebrat el passat dia 29, el Consell Metropolità va aprovar la guia per a la inclusió de la perspectiva de gènere en totes les activitats i recursos educatius que formen part del seu programa d’educació ambiental, Compartim un Futur. La mesura va comptar amb el vot positiu de tots els grups, exceptuant l’abstenció del Partit Popular.
Â
L’objectiu d’aquesta iniciativa, segons informen des de l'organisme metropolità , és l’assoliment de la igualtat de gènere, i l’apoderament de totes les dones i nenes, fomentant la coeducació a tots els nivells d’educació.
"AixÃ, la guia té la voluntat de donar eines per fer un ús no sexista del llenguatge i evitar que els continguts de les activitats reprodueixin rols i estereotips de gènere, com per exemple, la representació de la dona com a única persona que realitza les tasques de la llar", apunten les mateixes fonts. També inclou recomanacions per fomentar la participació igualità ria a les activitats.
Â
A tall d'exemple, es proposa que a les activitats sobre mobilitat sostenible s'adrecin preguntes a l'alumnat sobre qui i com els acompanya a l'escola, amb l'objectiu de visibilitzar el paper de les dones en les tasques de cura. També la representació de famÃlia hauria de fugir dels models que semblen més comuns (mare, pare i fills) i que, en realitat, només representa el 25% de les famÃlies actuals.
Â
L’AMB ha posat en marxa aquesta estratègia "en constatar que els comportaments discriminatoris entre persones en edat escolar, aixà com en el món adult, lluny d’anar en retrocés, augmenten", asseguren. "Conscients que l’exposició dels joves a determinats continguts, o l’accés 24 hores a les xarxes, poden perpetuar aquestes actituds sexistes, l’AMB ha decidit no quedar-ne al marge, i utilitzar la seva eina educativa més potent, el Compartim un Futur, per transformar la societat en una de més igualità ria", apunten les mateixes fonts.
Â
La Guia per a la incorporació de la perspectiva de gènere al Programa metropolità d’Educació per a la sostenibilitat Compartim un Futur fa servir les activitats que ja formen part del programa, per afegir-hi una capa de reflexió pel que fa al gènere.
Â
Per exemple, a l’activitat Quina tela! sobre la prevenció de residus tèxtils s’incorporà en les explicacions com les dones treballaven en el sector tèxtil ja al segle XIX per tal de desmentir el mite de que les dones s’han incorporat recentment al món laboral per primera vegada.
Â
Â
Protocol per a l’equip de formadors i formadores
Â
Â
L’altre document aprovat ha estat el Protocol per a la promoció de la igualtat de gènere, que servirà per orientar l’equip educatiu, encarregats de les activitats, sobre com dur-les a terme des d’una perspectiva de gènere. AixÃ, inclou recomanacions per a l’ús d’un llenguatge inclusiu, evitant les generalitzacions en masculÃ, i fomentant la paritat en els torns de paraula, garantint la participació de nens i nenes.
Â
L’AMB posarà la Guia per a la incorporació de la perspectiva de gènere al Programa metropolità d’Educació per a la sostenibilitat Compartim un Futur i el Protocol per a la promoció de la igualtat de gènere, després de l’aprovació al Ple, a disposició dels 36 municipis metropolitans, aixà com dels departaments corresponents de la Generalitat de Catalunya.
Â
Â
El programa 'Compartim un Futur'
Â
Â
El programa d’educació per a la sostenibilitat de l’AMB, Compartim un Futur, té com a objectiu, a partir de diferents activitats, materials, recursos, formacions i visites guiades, difondre els valors ambientals de sostenibilitat.
Â
Les activitats estan destinades a públics diversos, com alumnes de diferents edats, entitats de lleure, públic especialitzat, gent gran i famÃlies.
Â
Els temes que s’hi toquen són variats, i inclouen la biodiversitat, l’energia i el canvi climà tic, la mobilitat sostenible, el cicle integral de l’aigua, els residus i la salut ambiental.
Â
En el curs 2017-2018 es van realitzar més de 2.000 activitats, amb la participació total de 45.000 persones, una xifra que ha augmentat cada any des que el programa va iniciar la seva activitat, fa més de 25 anys.
En el Ple corresponent al mes de gener, celebrat el passat dia 29, el Consell Metropolità va aprovar la guia per a la inclusió de la perspectiva de gènere en totes les activitats i recursos educatius que formen part del seu programa d’educació ambiental, Compartim un Futur. La mesura va comptar amb el vot positiu de tots els grups, exceptuant l’abstenció del Partit Popular.
Â
L’objectiu d’aquesta iniciativa, segons informen des de l'organisme metropolità , és l’assoliment de la igualtat de gènere, i l’apoderament de totes les dones i nenes, fomentant la coeducació a tots els nivells d’educació.
"AixÃ, la guia té la voluntat de donar eines per fer un ús no sexista del llenguatge i evitar que els continguts de les activitats reprodueixin rols i estereotips de gènere, com per exemple, la representació de la dona com a única persona que realitza les tasques de la llar", apunten les mateixes fonts. També inclou recomanacions per fomentar la participació igualità ria a les activitats.
Â
A tall d'exemple, es proposa que a les activitats sobre mobilitat sostenible s'adrecin preguntes a l'alumnat sobre qui i com els acompanya a l'escola, amb l'objectiu de visibilitzar el paper de les dones en les tasques de cura. També la representació de famÃlia hauria de fugir dels models que semblen més comuns (mare, pare i fills) i que, en realitat, només representa el 25% de les famÃlies actuals.
Â
L’AMB ha posat en marxa aquesta estratègia "en constatar que els comportaments discriminatoris entre persones en edat escolar, aixà com en el món adult, lluny d’anar en retrocés, augmenten", asseguren. "Conscients que l’exposició dels joves a determinats continguts, o l’accés 24 hores a les xarxes, poden perpetuar aquestes actituds sexistes, l’AMB ha decidit no quedar-ne al marge, i utilitzar la seva eina educativa més potent, el Compartim un Futur, per transformar la societat en una de més igualità ria", apunten les mateixes fonts.
Â
La Guia per a la incorporació de la perspectiva de gènere al Programa metropolità d’Educació per a la sostenibilitat Compartim un Futur fa servir les activitats que ja formen part del programa, per afegir-hi una capa de reflexió pel que fa al gènere.
Â
Per exemple, a l’activitat Quina tela! sobre la prevenció de residus tèxtils s’incorporà en les explicacions com les dones treballaven en el sector tèxtil ja al segle XIX per tal de desmentir el mite de que les dones s’han incorporat recentment al món laboral per primera vegada.
Â
Â
Protocol per a l’equip de formadors i formadores
Â
Â
L’altre document aprovat ha estat el Protocol per a la promoció de la igualtat de gènere, que servirà per orientar l’equip educatiu, encarregats de les activitats, sobre com dur-les a terme des d’una perspectiva de gènere. AixÃ, inclou recomanacions per a l’ús d’un llenguatge inclusiu, evitant les generalitzacions en masculÃ, i fomentant la paritat en els torns de paraula, garantint la participació de nens i nenes.
Â
L’AMB posarà la Guia per a la incorporació de la perspectiva de gènere al Programa metropolità d’Educació per a la sostenibilitat Compartim un Futur i el Protocol per a la promoció de la igualtat de gènere, després de l’aprovació al Ple, a disposició dels 36 municipis metropolitans, aixà com dels departaments corresponents de la Generalitat de Catalunya.
Â
Â
El programa 'Compartim un Futur'
Â
Â
El programa d’educació per a la sostenibilitat de l’AMB, Compartim un Futur, té com a objectiu, a partir de diferents activitats, materials, recursos, formacions i visites guiades, difondre els valors ambientals de sostenibilitat.
Â
Les activitats estan destinades a públics diversos, com alumnes de diferents edats, entitats de lleure, públic especialitzat, gent gran i famÃlies.
Â
Els temes que s’hi toquen són variats, i inclouen la biodiversitat, l’energia i el canvi climà tic, la mobilitat sostenible, el cicle integral de l’aigua, els residus i la salut ambiental.
Â
En el curs 2017-2018 es van realitzar més de 2.000 activitats, amb la participació total de 45.000 persones, una xifra que ha augmentat cada any des que el programa va iniciar la seva activitat, fa més de 25 anys.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.109