COMARCA
La prova pilot d'accés d'escúters homologats al transport públic s’amplia a 21 municipis
A partir d’avui les lÃnies de Bus Metropolità operades per l’AMB i les lÃnies del Trambaix i del Trambesòs s’afegeixen a la prova pilot, en la que ja participaven el metro i els autobusos de TMB
![[Img #26966]](https://elfar.cat/upload/images/09_2019/3646_escuter-interior-bus.jpg)
El Departament de Treball, Afers Socials i FamÃlies de la Generalitat de Catalunya, l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i TRAM han renovat i ampliat el conveni de col·laboració signat el 2017 mitjançant el qual es va posar en marxa la prova pilot per a la futura regulació de l’accés segur d’escúters per a persones amb mobilitat reduïda als principals transports públics de l’à rea metropolitana de Barcelona.
Â
La prova pilot té per objectiu afavorir l’accessibilitat i l’autonomia de les persones amb discapacitat i mobilitat reduïda en els seus desplaçaments, tot preservant la seguretat del conjunt dels usuaris dels vehicles de transport col·lectiu. Es preveu la seva continuïtat fins que s’aprovi el nou Codi d’Accessibilitat, que incorporarà amb rang legal les condicions d’accés als transports públics amb efectes generals. Una comissió integrada per representants dels operadors i les institucions signants del conveni s’encarrega del seguiment i en redactarà les conclusions.
L’ampliació de la prova pilot, que es posa en marxa avui, suposa la incorporació de nous mitjans de transport públic, municipis i models d’escúters acreditats.
Â
Pel que fa als mitjans de transport, el metro i els autobusos de TMB ja permeten accedir escúters per a persones amb mobilitat reduïda amb l’acreditació corresponent, i ara s’afegeixen les lÃnies de Bus Metropolità de gestió indirecta de l’AMB, gestionades per diferents operadors, i les lÃnies del Trambaix i del Trambesòs del TRAM.
Â
D’aquesta manera, s’amplia fins a 21 els municipis de l’à rea metropolitana de Barcelona on funcionarà la prova pilot: Badalona, Barcelona, Castelldefels, Cornellà de Llobregat, El Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà , L'Hospitalet de Llobregat, Molins de Rei, Montcada i Reixac, Montgat, Sant Adrià de Besòs, Sant Boi de Llobregat, Sant Climent de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan DespÃ, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Cervelló, Santa Coloma de Gramenet, Tiana i Viladecans. Aixà doncs, ara ja hi poden participar les persones empadronades a la ciutat de Barcelona i als municipis indicats, sempre que es compleixin els requisits establerts.
Â
Quant als models d’escúters autoritzats, es passa de 9 a 19. Es tracta de models que es poden acreditar per accedir al transport públic, ja que són els que compleixen –per les seves dimensions, pes, estabilitat i maniobrabilitat- les condicions establertes per la Generalitat de Catalunya per al seu ús segur a bord dels autobusos, metros i tramvies.
Â
Requisits per participar a la prova pilot
Per a poder participar a la prova pilot, les persones usuà ries han de disposar d'un model d'escúter autoritzat i s'han d'adreçar a l'oficina d'atenció al públic de l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) per tal d' obtenir una acreditació per a l'escúter i per a la persona que el porta. L’acreditació consisteix en una placa numerada de color lila, que s’ha de col·locar de forma visible a l’escúter, i un carnet individual.
Â
D’altra banda, cal recordar que per poder-se acreditar, les persones han de tenir una discapacitat legalment reconeguda i superar el barem de mobilitat reduïda, o bé estar afectades d’una malaltia crònica que limiti periòdicament o progressivament la seva mobilitat.
Â
L'acreditació permet l’accés a la xarxa de metro (8 lÃnies amb 157 estacions, el 92% de les quals equipades amb ascensors), a les 101 lÃnies d’autobús de TMB, a les 125 lÃnies de Bus Metropolità gestionades per l’AMB, i a partir d’avui també a les lÃnies del Trambaix i del Trambesòs en les mateixes condicions que els usuaris de cadires de rodes motoritzades
Â
Als escúters aprovats se’ls aplicaran els mateixos preceptes del Reglament de Viatgers que es refereixen a les cadires de rodes:
Â
-Estaran autoritzats a pujar per la porta central dels autobusos, o per la segona en el cas dels articulats de quatre portes, perquè puguin utilitzar la rampa d’accés tant a l’entrar com al sortir.
-A l’interior dels autobusos, dels tramvies s’hauran de situar a l’espai reservat per a cadires de rodes.
-Com les cadires de rodes, s’hauran de col·locar en el sentit contrari a la marxa, recolzats en el respatller i amb els frens posats.
-És obligatori l’ús del cinturó de seguretat.
-En els viatges en el TRAM, es permet dos escúters per tramvia, en els espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda.
Â
Treball conjunt iniciat el 2015
Els criteris d’homologació, aixà com la relació d’escúters validats, són fruit d’un treball conjunt iniciat el 2015 per TMB, l'IMPD, l’Àrea de Promoció de l’Accessibilitat i Supressió de Barreres de la Direcció General d’Igualtat del Departament de Treball, Afers Socials i FamÃlies i l’AMB, i que des del 2016 ha comportat la realització de successives tandes d’assajos a les instal·lacions de TMB amb un gran nombre escúters valorats. El 2018 s’han afegit nous assajos a les instal·lacions de TRAM per comprovar l’adequació dels escúters admesos a les caracterÃstiques del tramvia.
Â
Amb el material cedit pels fabricants i amb els tècnics dels organismes implicats s’han mesurat dimensions i pesos i s’ha comprovat la potència, l'estabilitat i la maniobrabilitat de diferents models d'escúter que hi ha al mercat. S’han utilitzat vehicles de la flota de TMB i de TRAM per verificar l’accés dels escúters als espais reservats a persones amb mobilitat reduïda i el comportament en ruta i s’ha simulat el procés d’embarcament i desembarcament. Tot això posant especial èmfasi en la seguretat tant de l’usuari d’escúter com de la resta d’usuaris dels vehicles de transport col·lectiu.
Â
Els escúters són productes de suport a la mobilitat dels quals n’existeix una gran varietat. També anomenats electromòbils, són vehicles lleugers de tres o quatre rodes, oberts i de tracció elèctrica, d'un sol seient, dissenyats perquè puguin ser utilitzats per persones amb dificultats de mobilitat o alguna discapacitat fÃsica. Es diferencien de les cadires de rodes sobretot en dimensions, sistema de direcció i distribució del pes.
El Departament de Treball, Afers Socials i FamÃlies de la Generalitat de Catalunya, l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i TRAM han renovat i ampliat el conveni de col·laboració signat el 2017 mitjançant el qual es va posar en marxa la prova pilot per a la futura regulació de l’accés segur d’escúters per a persones amb mobilitat reduïda als principals transports públics de l’à rea metropolitana de Barcelona.
Â
La prova pilot té per objectiu afavorir l’accessibilitat i l’autonomia de les persones amb discapacitat i mobilitat reduïda en els seus desplaçaments, tot preservant la seguretat del conjunt dels usuaris dels vehicles de transport col·lectiu. Es preveu la seva continuïtat fins que s’aprovi el nou Codi d’Accessibilitat, que incorporarà amb rang legal les condicions d’accés als transports públics amb efectes generals. Una comissió integrada per representants dels operadors i les institucions signants del conveni s’encarrega del seguiment i en redactarà les conclusions.
L’ampliació de la prova pilot, que es posa en marxa avui, suposa la incorporació de nous mitjans de transport públic, municipis i models d’escúters acreditats.
Â
Pel que fa als mitjans de transport, el metro i els autobusos de TMB ja permeten accedir escúters per a persones amb mobilitat reduïda amb l’acreditació corresponent, i ara s’afegeixen les lÃnies de Bus Metropolità de gestió indirecta de l’AMB, gestionades per diferents operadors, i les lÃnies del Trambaix i del Trambesòs del TRAM.
Â
D’aquesta manera, s’amplia fins a 21 els municipis de l’à rea metropolitana de Barcelona on funcionarà la prova pilot: Badalona, Barcelona, Castelldefels, Cornellà de Llobregat, El Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà , L'Hospitalet de Llobregat, Molins de Rei, Montcada i Reixac, Montgat, Sant Adrià de Besòs, Sant Boi de Llobregat, Sant Climent de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan DespÃ, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Cervelló, Santa Coloma de Gramenet, Tiana i Viladecans. Aixà doncs, ara ja hi poden participar les persones empadronades a la ciutat de Barcelona i als municipis indicats, sempre que es compleixin els requisits establerts.
Â
Quant als models d’escúters autoritzats, es passa de 9 a 19. Es tracta de models que es poden acreditar per accedir al transport públic, ja que són els que compleixen –per les seves dimensions, pes, estabilitat i maniobrabilitat- les condicions establertes per la Generalitat de Catalunya per al seu ús segur a bord dels autobusos, metros i tramvies.
Â
Requisits per participar a la prova pilot
Per a poder participar a la prova pilot, les persones usuà ries han de disposar d'un model d'escúter autoritzat i s'han d'adreçar a l'oficina d'atenció al públic de l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) per tal d' obtenir una acreditació per a l'escúter i per a la persona que el porta. L’acreditació consisteix en una placa numerada de color lila, que s’ha de col·locar de forma visible a l’escúter, i un carnet individual.
Â
D’altra banda, cal recordar que per poder-se acreditar, les persones han de tenir una discapacitat legalment reconeguda i superar el barem de mobilitat reduïda, o bé estar afectades d’una malaltia crònica que limiti periòdicament o progressivament la seva mobilitat.
Â
L'acreditació permet l’accés a la xarxa de metro (8 lÃnies amb 157 estacions, el 92% de les quals equipades amb ascensors), a les 101 lÃnies d’autobús de TMB, a les 125 lÃnies de Bus Metropolità gestionades per l’AMB, i a partir d’avui també a les lÃnies del Trambaix i del Trambesòs en les mateixes condicions que els usuaris de cadires de rodes motoritzades
Â
Als escúters aprovats se’ls aplicaran els mateixos preceptes del Reglament de Viatgers que es refereixen a les cadires de rodes:
Â
-Estaran autoritzats a pujar per la porta central dels autobusos, o per la segona en el cas dels articulats de quatre portes, perquè puguin utilitzar la rampa d’accés tant a l’entrar com al sortir.
-A l’interior dels autobusos, dels tramvies s’hauran de situar a l’espai reservat per a cadires de rodes.
-Com les cadires de rodes, s’hauran de col·locar en el sentit contrari a la marxa, recolzats en el respatller i amb els frens posats.
-És obligatori l’ús del cinturó de seguretat.
-En els viatges en el TRAM, es permet dos escúters per tramvia, en els espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda.
Â
Treball conjunt iniciat el 2015
Els criteris d’homologació, aixà com la relació d’escúters validats, són fruit d’un treball conjunt iniciat el 2015 per TMB, l'IMPD, l’Àrea de Promoció de l’Accessibilitat i Supressió de Barreres de la Direcció General d’Igualtat del Departament de Treball, Afers Socials i FamÃlies i l’AMB, i que des del 2016 ha comportat la realització de successives tandes d’assajos a les instal·lacions de TMB amb un gran nombre escúters valorats. El 2018 s’han afegit nous assajos a les instal·lacions de TRAM per comprovar l’adequació dels escúters admesos a les caracterÃstiques del tramvia.
Â
Amb el material cedit pels fabricants i amb els tècnics dels organismes implicats s’han mesurat dimensions i pesos i s’ha comprovat la potència, l'estabilitat i la maniobrabilitat de diferents models d'escúter que hi ha al mercat. S’han utilitzat vehicles de la flota de TMB i de TRAM per verificar l’accés dels escúters als espais reservats a persones amb mobilitat reduïda i el comportament en ruta i s’ha simulat el procés d’embarcament i desembarcament. Tot això posant especial èmfasi en la seguretat tant de l’usuari d’escúter com de la resta d’usuaris dels vehicles de transport col·lectiu.
Â
Els escúters són productes de suport a la mobilitat dels quals n’existeix una gran varietat. També anomenats electromòbils, són vehicles lleugers de tres o quatre rodes, oberts i de tracció elèctrica, d'un sol seient, dissenyats perquè puguin ser utilitzats per persones amb dificultats de mobilitat o alguna discapacitat fÃsica. Es diferencien de les cadires de rodes sobretot en dimensions, sistema de direcció i distribució del pes.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.23