Jueves, 18 de Septiembre de 2025

Actualizada

Miércoles, 17 de Septiembre de 2025 a las 20:41:57 horas

| 258
Jueves, 19 de Diciembre de 2019
OPINIÓ

El repte de la mobilitat en els polígons d'activitat econòmica

JOSEP M. ROMERO. Secretari general CCOO Baix Llobregat, Alt Penedès, Anoia i Garraf

[Img #28319]Estem en un moment on l'emergència climàtica i la mitigació de les seves conseqüències viu un moment de massiva reivindicació i mobilització global. Estimula la implicació massiva de joves exigint accions decidides a la política i a la resta d'actors socials.

 

Les empreses i els centres de treball són un àmbit d'actuació que també requereix d'actuacions decidides. La nostra acció sindical i social s'ha d'alinear amb la idea de garantir una transició justa fent un planeta per a la vida i el benestar. La prioritat ha de ser treballar per a incrementar energies renovables; fomentar el reciclatge, la reparació i la reducció de residus en les empreses; concertar plans de salut en el treball; concretar polítiques alimentàries de quilòmetre zero com a element de vertebració territorial i contra la intermediació abusiva; reivindicar infraestructures sostenibles i per demandar un pla de xoc d'inversió pública i privada per a la rehabilitació d'habitatges amb criteris de sostenibilitat.

 

Desplaçar-se de manera sostenible i segura fins al lloc de treball és un repte de futur, imprescindible per a la sostenibilitat social i ha de ser considerat un dret. Cal abordar decididament aquest factor de risc laboral que té una relació directa amb la sinistralitat laboral (els accidents in itinere són la primera causa de mort per accident laboral) i incideix de manera directa en la salut com l'estrès o angoixes pels embussos, millorar la qualitat de l'aire, reduir el soroll i altres factors psicosocials i d'organització del treball.

 

Un 89% dels 164 municipis metropolitans tenen algun polígon d'activitat econòmica (PAE) on es calcula que treballen més de 300.000 persones. El Baix Llobregat és la segona comarca de Catalunya en superfície de PAEs amb més personal i amb una realitat d'accessibilitat molt millorable que no s'adapta a les necessitats horàries ni a les freqüències en l'entrada-sortida de la majoria de la persones treballadores. Exigir la concreció de polítiques industrials i urbanístiques que contribueixin a desenvolupar models energètics sostenibles i una mobilitat segura i sostenible és la nostra obligació, així com contribuir al fet que la nostra comarca i les nostres ciutats siguin espais urbans capaços d'atreure activitat econòmica productiva.

 

La transformació del treball i els reptes de futur ens obliguen a renovar els PAEs perquè evolucionin a models més integrats i a una activitat productiva de sectors innovadors, dinàmics, connectats, reincorporats a la trama urbana i que siguin punta de llança d'ocupació digna, de qualitat i assegurança.

 

És fonamental avançar en experiències de canvis d'usos i exigir el desenvolupament de plans de desplaçament d'empreses com a instruments que diagnostiquen,  impulsen polítiques d'ecomobilitat i també inverteixen recursos econòmics i humans per a obtenir resultats a curt i mig termini. Les actuacions ens han de permetre reduir les actuals bretxes i desigualtats en l'accés i desplaçaments al treball en termes de gènere, edat o de perfil sociocultural, millorant inevitablement el transport públic col·lectiu i la reducció dràstica de la presència de l'automòbil privat. Reivindicar l'accés caminant als PAE integrats i pròxims a nuclis urbans, millorar l'accessibilitat en transport públic col·lectiu; incorporar la millora de l'oferta d'autobús amb horaris i freqüències adaptades a les empreses; fomentar l'aparcament dissuasiu en les estacions de tren o d'autobusos; afavorir el cotxe compartit i multiusuari i seguir amb l'impuls decidit de la bicicleta.

 

Des de CCOO continuem desenvolupant aquest àmbit i un bon exemple d'això és la campanya Volem el Trambaix al Pla que impulsem amb la Plataforma pel Transport Públic i la Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes del Baix Llobregat. Volem perllongar el Trambaix de Sant Feliu de Llobregat a Molins de Rei pel polígon El Pla creant una nova línia de tramvia de caràcter comarcal per a promoure més transport públic que connecti quatre ciutats importants de la comarca que sumen més de 108.000 habitants i donguin servei a un espai amb una important dimensió econòmica i amb milers de llocs de treball. Aquest projecte és de relativa facilitat constructiva ja que les necessitats d'urbanització són mínimes i els costos d'execució són baixos en comparació amb altres intervencions similars.

 

La perllongació consolidaria el dret a accedir sense impediments i de manera segura als centres de treball i espais públics i impulsaria la millora de la qualitat de l'aire i la salut de la ciutadania. La campanya presentada el passat 29 de novembre conté diferents elements de difusió, un manifest, accions, una recollida de signatures dirigida a les persones treballadores i seccions sindicals del polígon, entitats o administracions i en el futur tenim previst fer una marxa simbòlica reivindicant la infraestructura amb les seves corresponents parades.

 

T’animem a que ens ajudis a difondre i signis digitalment a www.volemeltrambaixalpla.org. Els costos ambientals, socials i econòmics de la mobilitat dels treballadors exigeixen abordar aquesta problemàtica de manera global amb la participació activa de la ciutadania i del conjunt d'actors socioeconòmics. Posem-nos-hi!

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.