Miércoles, 24 de Septiembre de 2025

Actualizada

Martes, 23 de Septiembre de 2025 a las 18:15:34 horas

| 673 1
Jueves, 30 de Enero de 2020
OPINIÓ

Per una contractació pública igualitària, sostenible i respectuosa amb el drets laborals.

CARLOS DE PABLO. Secretari comarcal UGT Baix Llobregat

[Img #28983]Des de la UGT hem denunciat que les reformes plantejades pels governs del Partido Popular en la dècada passada, tant en matèria de drets laborals com en matèria de contractació pública i gestió dels serveis públics, tenia com a objectiu fonamental la precarització de les condicions de treball, l'espoli de drets laborals i també la degeneració en la prestació dels serveis públics per acabar amb la seva privatització.

De manera activa ens hi hem enfrontat en els últims anys. Sempre vam dir que la precarització de les condicions de treball era una oportunitat de negoci perquè uns pocs guanyessin més a costa de les persones treballadores. La prevalença dels convenis col·lectius d'empresa per sobre dels convenis col·lectius sectorials era una porta oberta i un mecanisme eficaç per a donar compliment a aquest objectiu. Les aparicions de les empreses multiserveis va ser una conseqüència d'això; amb l'excusa de tenir activitats en una empresa afectades per diferents convenis col·lectius sectorials, plantejava com a solució ràpida la negociació d'un conveni d'empresa exprés, que curiosament sempre plantejava condicions de treball en pitjors condicions i més precàries i salaris molt més baixos que qualsevol conveni sectorial que li pogués ser aplicable.

Aquest risc també es fa evident quan una administració planteja la prestació de qualsevol servei públic a través de la prestació indirecta. Amb l'externalització dels serveis públics s'obria també la porta a la precarització de les condicions de treball de les persones treballadores afectades. L'argument era que no sols era legal aquesta precarització, sinó que també comportava un estalvi dels costos de la prestació dels serveis públics, això sí, a costa dels salaris de les persones treballadores. Fins i tot, alguna administració va arribar a plantejar la seva incapacitat d'introduir clàusules socials de millora de les condicions de treball en els concursos públics perquè podien estar incorrent en una il·legalitat, tot i sabent que això no era així. La realitat en el nostre entorn en línies generals ha estat la contrària i en els últims anys també hem pogut revertir aquesta situació, a través de la introducció de clàusules socials que tenen com a objectiu la garantia d'unes condicions de treball dignes i salaris justos.

En aquest sentit, la UGT de Catalunya porta molt temps treballant en aquesta direcció, amb la pretensió d'ordenar aquests mecanismes i garantir que els contractes públics, quan es triï la prestació indirecta per a la seva gestió, prioritzin el principi general de la garantia de la prestació dels serveis, la seva universalitat i la qualitat dels mateixos per sobre de l'estalvi i la precarització, però també garantint els objectius fonamentals plantejats en les directives europees 2014/23/UE, sobre l'adjudicació de contractes de concessions, i la 2014/23/UE en matèria de contractació pública, inspirades en l'“estratègia Europa 2020” per al creixement intel·ligent, sostenible i integrador, que van provocar també que la Llei 9/2017, de contractes del sector públic, obligués al fet que els contractes públics incloguessin almenys una clàusula social com a condició especial d'execució i que els plecs de condicions haguessin d'identificar el conveni sectorial d'afectació. Tot allò tenia la intenció clara d'intervenir en el mercat per a aconseguir els objectius, entre d'altres, de potenciar la contractació socialment responsable i respectuosa amb els drets laborals, la integració de les persones treballadores potenciant les polítiques d'igualtat de gènere i introduint criteris mediambientals en la contractació publica.

Tot el nostre treball, que ja en el seu moment es va iniciar entre altres accions amb les mocions presentades en tots els municipis de la comarca per a eradicar la utilització de les empreses multiserveis, ha culminat aquests dies amb la presentació de la Guia de bones pràctiques per a una contractació pública socialment responsable.

El nostre objectiu és contribuir al fet que l'activitat de les administracions, a través de la gestió dels serveis públics, tingui com a objectius fonamentals una contractació pública que garanteixi la prestació, la universalitat i la qualitat d'aquests, introduint criteris socials i laborals que garanteixin unes condicions de treball dignes i que introdueixin mesures per potenciar polítiques d'igualtat, integradores i mediambientals.

Comentarios (1) Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.190

  • Sensi Domínguez

    Sensi Domínguez | Jueves, 30 de Enero de 2020 a las 13:23:42 horas

    Muy bueno! una aportación antes que Llei 9/2017 la Llei catalana de 17 /2015 d'igualtat efectiva de dones i homes de Catalunya ya incluía la obligatoriedad de incluir cláusulas sociales en materia de igualdad y también la obligariedad de comprobar el cumplimiento en materia de planes de igualdad y acoso sexual.

    Accede para responder

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.