Domingo, 21 de Septiembre de 2025

Actualizada

Domingo, 21 de Septiembre de 2025 a las 08:52:35 horas

| 186
Jueves, 20 de Febrero de 2020
CULTURA I OCI

L'Hospitalet explora la imatge monumental de Franco a partir de les estàtues eqüestres

L'exposició 'Fantasma ’77. Iconoclàstia espanyola' es podrà veure a l’espai 2 del Centre d’Art Tecla Sala fins al 12 d’abril

[Img #29365]

El Centre d’Art Tecla Sala inaugura aquest dijous l'exposició Fantasma ’77. Iconoclàstia espanyola, que explora la imatge monumental del dictador des de la seva mort i de la forma i el model d’estat creat. La mostra proposa un recorregut per la història a partir de les nou estàtues eqüestres de Franco instal·lades —i desinstal·lades— a diferents ciutats espanyoles. És la història d’una imatge truncada el 1977, amb la promulgació de la Llei d’amnistia. A partir d’aquesta data, aquests cavalls de bronze han pres part en una cursa d’obstacles singular.
 
L'exposició és un projecte de Matteo Guidi, artista visual; Rebeca Mutell, doctora en belles arts per la Universitat de Barcelona, i l’historiador de l’art a la Universitat de Barcelona Jorge Luis Marzo, de Gredits (Grup de Recerca en Disseny i Transformació Social). Presenta una instal·lació audiovisual, un cronograma amb les dates de col·locació i desmantellament de les estàtues, fotografies i vídeos dels aldarulls que es van viure a la ciutat de València quan es va retirar l’estàtua de Franco.
 
La mostra recull les dates principals de la història. La primera estàtua eqüestre del dictador es va emplaçar a Madrid el 1942. L’última, a Melilla, a la caserna de la Legió, el setembre del 1978, tres anys després de la seva mort. La primera que es va retirar d’una plaça pública en democràcia és la de València, el 1983, per ordre de l’Ajuntament, i, l’última, la de Barcelona, el 2016, també per ordre municipal. La decisió de retirar les estàtues no ha estat lliure de crítiques i d’aldarulls, com en el cas de València.
 
Els focus d’atenció de l’exposició són els fenòmens de la iconodulia (veneració) i la iconoclàstia envers les representacions de Franco, que permeten estudiar les polítiques patrimonials de l’Estat (mitjançant l’acció de governs, parlaments i tribunals) respecte a l’herència de la iconografia pública franquista en la nova monarquia parlamentària.
 
Fantasma ’77. Iconoclàstia espanyola està coproduïda pel Centre d’Art Tecla Sala, Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers, Centre del Carme Cultura Contemporània de València i Casal Solleric de Palma. L’exposició s’inaugura avui, 20 de febrer, a les 19.30 hores, a l’Espai 2 del Centre d’Art Tecla Sala, i es pot visitar fins al 12 d’abril.

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.23

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.