CULTURA I OCI
L'Hospitalet explora la imatge monumental de Franco a partir de les està tues eqüestres
L'exposició 'Fantasma ’77. Iconoclà stia espanyola' es podrà veure a l’espai 2 del Centre d’Art Tecla Sala fins al 12 d’abril
![[Img #29365]](https://elfar.cat/upload/images/02_2020/5875_hospi.jpg)
El Centre d’Art Tecla Sala inaugura aquest dijous l'exposició Fantasma ’77. Iconoclà stia espanyola, que explora la imatge monumental del dictador des de la seva mort i de la forma i el model d’estat creat. La mostra proposa un recorregut per la història a partir de les nou està tues eqüestres de Franco instal·lades —i desinstal·lades— a diferents ciutats espanyoles. És la història d’una imatge truncada el 1977, amb la promulgació de la Llei d’amnistia. A partir d’aquesta data, aquests cavalls de bronze han pres part en una cursa d’obstacles singular.
Â
L'exposició és un projecte de Matteo Guidi, artista visual; Rebeca Mutell, doctora en belles arts per la Universitat de Barcelona, i l’historiador de l’art a la Universitat de Barcelona Jorge Luis Marzo, de Gredits (Grup de Recerca en Disseny i Transformació Social). Presenta una instal·lació audiovisual, un cronograma amb les dates de col·locació i desmantellament de les està tues, fotografies i vÃdeos dels aldarulls que es van viure a la ciutat de València quan es va retirar l’està tua de Franco.
Â
La mostra recull les dates principals de la història. La primera està tua eqüestre del dictador es va emplaçar a Madrid el 1942. L’última, a Melilla, a la caserna de la Legió, el setembre del 1978, tres anys després de la seva mort. La primera que es va retirar d’una plaça pública en democrà cia és la de València, el 1983, per ordre de l’Ajuntament, i, l’última, la de Barcelona, el 2016, també per ordre municipal. La decisió de retirar les està tues no ha estat lliure de crÃtiques i d’aldarulls, com en el cas de València.
Â
Els focus d’atenció de l’exposició són els fenòmens de la iconodulia (veneració) i la iconoclà stia envers les representacions de Franco, que permeten estudiar les polÃtiques patrimonials de l’Estat (mitjançant l’acció de governs, parlaments i tribunals) respecte a l’herència de la iconografia pública franquista en la nova monarquia parlamentà ria.
Â
Fantasma ’77. Iconoclà stia espanyola està coproduïda pel Centre d’Art Tecla Sala, Roca Umbert Fà brica de les Arts de Granollers, Centre del Carme Cultura Contemporà nia de València i Casal Solleric de Palma. L’exposició s’inaugura avui, 20 de febrer, a les 19.30 hores, a l’Espai 2 del Centre d’Art Tecla Sala, i es pot visitar fins al 12 d’abril.
El Centre d’Art Tecla Sala inaugura aquest dijous l'exposició Fantasma ’77. Iconoclà stia espanyola, que explora la imatge monumental del dictador des de la seva mort i de la forma i el model d’estat creat. La mostra proposa un recorregut per la història a partir de les nou està tues eqüestres de Franco instal·lades —i desinstal·lades— a diferents ciutats espanyoles. És la història d’una imatge truncada el 1977, amb la promulgació de la Llei d’amnistia. A partir d’aquesta data, aquests cavalls de bronze han pres part en una cursa d’obstacles singular.
Â
L'exposició és un projecte de Matteo Guidi, artista visual; Rebeca Mutell, doctora en belles arts per la Universitat de Barcelona, i l’historiador de l’art a la Universitat de Barcelona Jorge Luis Marzo, de Gredits (Grup de Recerca en Disseny i Transformació Social). Presenta una instal·lació audiovisual, un cronograma amb les dates de col·locació i desmantellament de les està tues, fotografies i vÃdeos dels aldarulls que es van viure a la ciutat de València quan es va retirar l’està tua de Franco.
Â
La mostra recull les dates principals de la història. La primera està tua eqüestre del dictador es va emplaçar a Madrid el 1942. L’última, a Melilla, a la caserna de la Legió, el setembre del 1978, tres anys després de la seva mort. La primera que es va retirar d’una plaça pública en democrà cia és la de València, el 1983, per ordre de l’Ajuntament, i, l’última, la de Barcelona, el 2016, també per ordre municipal. La decisió de retirar les està tues no ha estat lliure de crÃtiques i d’aldarulls, com en el cas de València.
Â
Els focus d’atenció de l’exposició són els fenòmens de la iconodulia (veneració) i la iconoclà stia envers les representacions de Franco, que permeten estudiar les polÃtiques patrimonials de l’Estat (mitjançant l’acció de governs, parlaments i tribunals) respecte a l’herència de la iconografia pública franquista en la nova monarquia parlamentà ria.
Â
Fantasma ’77. Iconoclà stia espanyola està coproduïda pel Centre d’Art Tecla Sala, Roca Umbert Fà brica de les Arts de Granollers, Centre del Carme Cultura Contemporà nia de València i Casal Solleric de Palma. L’exposició s’inaugura avui, 20 de febrer, a les 19.30 hores, a l’Espai 2 del Centre d’Art Tecla Sala, i es pot visitar fins al 12 d’abril.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.23