Sábado, 22 de Noviembre de 2025

Actualizada

Viernes, 21 de Noviembre de 2025 a las 18:04:24 horas

| 118
Jueves, 09 de Abril de 2020
EL PRAT

Un ple telemàtic fa balanç de les mesures d’urgència front al coronavirus

També es debat el pla de xoc d'un milió d'euros contra l’impacte socioeconòmic de la crisi

[Img #30670]

 

El ple municipal ordinari del mes d’abril al Prat, celebrat ahir, es va centrar en les mesures adoptades a la ciutat per fer front a la crisi sanitària, tenint com a punt central de debat el fons de resposta d’un milió d’euros proposat per l’equip de govern per donar resposta a l’impacte social i econòmic de la crisi.


Com que l’actual situació de confinament no permet realizar el ple com és habitual, presencialment només van poder acudir l’alcalde i els portaveus dels grups municipals, mentre que la resta de regidors i regidores hi van participar via telemàtica.


Durant el ple, es va sotmetre a votació el Pla de xoc dotat amb un milió d’euros, que concretament es destinaran a necessitats de suport social (120.000 euros), alimentació (86.000 euros), allotjaments d’urgència (165.000 euros), ajuts al pagament de lloguer (120.000 euros), a les petites empreses i comerços (200.000 euros), i a un fons de contingència per la resta de necessitats que puguin anar sorgint (346.000 euros).


Durant el ple també es va presentar una declaració institucional, amb el consens de tots els grups municipals, "per sumar esforços front a l’impacte del coronavirus al municipi i reconèixer el compromís i la solidaritat de totes les persones que estan dedicant treball i esforços a ajudar els altres", expliquen fonts municipals en un comunicat. D’altra banda, es va presentar un informe de balanç de les mesures ja adoptades.


Els serveis de protección civil es mobilitzen


Entre aquestes mesures, el ple va recordar l'activació del Pla Bàsic d’Emergències Municipals per un decret d’alcaldia el 12 de març. Tres dies després, el Govern central decretava l’estat d’alarma a tot l’Estat i un ban de l’alcalde regulava el confinament de la població. Des dels serveis de Protecció Civil, a més de coordinar l’acció dels serveis municipals front a la crisi del coronavirus i seguir el Pla d’emergències PROCICAT activat per la Generalitat, s’ha creat una plataforma logística de material de seguretat a partir de compres i donacions. "L’objectiu és proveir del material necessari al personal de serveis com la Policia local, els Serveis Socials i d’atenció domiciliària, Manteniment i Serveis o d’atenció al públic", asseguren des del consistori. A mode preventiu, l'Ajuntament destaca el tancament de diferents equipaments públics on s’ha detectat algun cas positiu de coronavirus, com ha estat el cas de l0Escola Oficial d’Idiomes, la Escola Bernat Metge i l'edifici municipal del carrer Major.


Pel que fa a la policia local, la seva acció s’ha focalitzat en evitar l’incompliment de l’ordre de confinament de la població (fins al 2 d’abril s’havien posat més de 395 denúncies), així com a controlar l’activitat dels establiments públics per detectar posibles incompliments (en el mateix període, s’han posat 6 denúncies).


També està controlant el trànsit rodat de vehicles amb la mateixa finalitat i coordinant-se amb els Mossos d’Esquadra diàriament. Des dels serveis de Salut Pública i Consum també s’està en contacte permanent amb el Servei Català de la Salut i l’ICS (Institut Català de la Salut). El consistori destaca que s’han cedit tres vehicles de la flota municipal als serveis sanitaris d’atenció domiciliària i que s’ha coodinat l’entrega de 40 llits, cedits per hotels del Prat, o de mobiliari a l’Hospital de Bellvitge, per a la seva atenció de persones afectades per coronavirus, entre d’altres actuacions.


En matèria de manteniment i serveis urbans, s’han posat plans de contingència tant de neteja viària com de recollida de residus. S’ha reforçat la neteja amb productes desinfectants en el torn de nit als carrers i principals punts utilitzats per la ciutadania, al voltant de supermercats, centres d'atenció primària, farmàcies, residències de gent gran i el Punt solidari, així com en equipaments municipals per reduir el risc de contagi en zones comunes, entre d’altres mesures.


Moratòria fiscal i mesures de protecció per al teixit productiu local


L’Ajuntament del Prat ha ajornat fins al 3 de juliol el pagament de diferents impostos i taxes municipals. També s’ha ampliat el període de pagament de liquidacions que s’havien notificat prèviament a l’estat d’alarma i s’ha decidit donar prioritat als expedients que reconeguin beneficis fiscals.

 

A més, s’ha decidit suspendre la quota de diversos serveis municipals o de concessions i permisos corresponents a activitats interrompudes en l’actual estat d’alarma (escoles bressol municipals, establiments esportius, equipaments culturals, tallers i cursos realitzats en equipaments municipals, bars i restaurants de concessió municipal, taxa d’ocupació de la via pública, taxa de residus per a establiments tancats…).  Pel que fa la quota del mes de març, es retornarà la part proporcional dels dies d’aquest mes en què ja no es va poder desenvolupar l’activitat.


D’altra banda, s’han aprovat mesures compensatòries per a les empreses contractades per prestar serveis municipals que s’han deixat d’oferir en el context de l’emergència. Així, "es vol fer costat a aquestes empreses, moltes de les quals són petites i mitjanes empreses del teixit productiu local, i contribuir a salvar el màxim de llocs de treball", expliquen fonts de l'Ajuntament. Les empreses percebran els imports corresponents a les despeses salarials del personal adscrit al contracte, de tal forma que no podran al·legar l'aturada d'activitat com a motiu per fer un expedient de regulació d'ocupació. Amb aquesta finalitat, entre el 16 de març i el 2 d’abril, s’han abonat fins a 262 factures a proveïdors per un valor total de 2.921.276 euros, "cosa que contribuirà a garantir que les empreses mantinguin la seva liquiditat", remarquen des del consistori.


Augmenta el repartiment d’àpats a domicili d’un 30%


Per cobrir les necessitats alimentàries dels col·lectius vulnerables, s’han incrementat un 30% els àpats distribuits a domicili (fins a 88 àpats diaris), majoritàriament a persones grans; i s’han repartit targetes moneder per a les famílies dels 1.081 infants que tenen beques de menjador de la Generalitat al Prat. A més, hi ha 91 infants més que reben aquests ajuts directament per part de l’Ajuntament. També s’han activat d’altres modalitats de targetes moneder, com ara les adreçades als infants de les escoles bressol municipals. Així mateix, s’ha reforçat l’activitat del Punt Solidari per repartir productes de primera necessitats a famílies vulnerables (514).


També s’han reajustat els Serveis d’Atenció Domiciliària, que es focalitzen en els casos més prioritaris, mentre que la resta d’usuaris segueixen rebent seguiment telefònic. "En el context de l’emergència, s’estan reforçant l’atenció telefònica amb diferents col·lectius per donar-los suport i fer seguiment del seu benestar físic i emocional a través de diferents serveis i projectes: la teleassistència, el seguiment telefònic des de serveis socials, trucades des dels casals a la gent gran, atenció a distancia de la Unitat de primera atenció de serveis socials (UPASS), servei de suport psicològic, etc.", recorden des del consistori.


L'Ajuntament també destaca el seguiment continuat de la situació de la gent gran a les quatre residències del Prat, amb un total de 252 places. En el cas de la residència Onze de Setembre de la Generalitat, la més afectada del municipi per l’emergència del coronavirus, l’administració local ha sol·licitat una desinfecció a la Unitat Militar d’Emergències (UME) i ha demanat al govern català que engegi mesures urgents al respecte. Així mateix, ha ofert materials sanitaris i de protecció al personal de la residència.


En matèria d’habitatge, recorden que s’han suspès tots els desnonaments als jutjats del Prat. També s’han cercat alternatives habitacionals d’urgència per a les persones sense llar, amb la col·laboració de l’alberg de Fundesplai, entre d’altres mesures. Prat Espais també ha habilitat un servei d’assessorament per resoldre necessitats habitacionals derivades del context de l’emergència. Per a les persones en situació de vulnerabilitat, s’ha habilitat una partida per donar ajuts de fins a tres mesos d’un màxim de 2.400 euros per família, destinada a cobrir alguna mensualitat de l’habitatge.


Des de l’àrea de de desenvolupament econòmic també s’han dut a terme mesures destinades a facilitar la formació online o oferir plataformes digitals per donar orientació personalitzada per a la recerca de feina, entre d’altres mesures.

 

Es manté també l’atenció per a les dones que pateixin violència masclista, i destaquen que, durant el període de confinament, el SIAD (Servei d’Informació i Atenció a les Dones) continua mantenint l’atenció per a aquelles dones que puguin patir situacions de violència masclista, que es poden adreçar telefònicament al servei i, si les professionals del SIAD així ho consideren, ser ateses presencialment en els casos més urgents.


Així mateix, des des l’àrea de Ciutadania, també se segueixen dinamitzant a través de voluntariat diverses activitats, ja sigui de recollida de material sanitari i d’autoprotecció per destinar-lo al personal de serveis essencials, com d’acompanyament a la gent gran i en situacions de soledat no volguda. En aquest sentit, el consistori destaca "la iniciativa impulsada des de la residència municipal Penedès, animant els infants de la ciutat a enviar dibuixos i escrits a les persones grans d’aquest centre, per tal que se sentin acompanyades en el context de confinament, en què tenen prohibides les visites dels seus familiars per raons de seguretat". Així mateix, s’està fent una crida de voluntariat per al projecte Antenes, per detectar casos de soledat no volguda entre persones grans i en situació vulnerable de la ciutat.


Una altra servei de ciutadania que s’ha vist reforçat és el de Bon veïnatge i convivència, que segueix prestant suport i acompanyament a 114 comunitats i 180 persones, per mitjans telemàtics. "L’objectiu és minimitzar els conflictes de convivència durant aquests dies de confinament", segons fonts municipals. L’OIAC atén més de 6.800 trucades i es posa en marxa la campanya de comunicació #AlPratEnsCuidem.


Un dels serveis que més ha intensificat la seva atenció telefònica i telemática, segons el consistori, és l’Oficina d’Informació i Atenció Ciutadana (OIAC), que està canalitzant totes les trucades de la població i derivant-les als serveis corresponents. Des del passat 16 de març, ha atès 6.800 trucades, a més d’intensificar la seva activitat a l’oficina virtual.


També els equipaments culturals de la ciutat, tot i haver de tancar les seves portes en l’actual estat d’alarma, estan oferint a la ciutadania l’accés a diverses activitats a distància. Així mateix, en coordinació amb el departament d’Ensenyament i els equips docents i AMPA de les diferents escoles, l’àrea d’Educació de l’Ajuntament està col·laborant en la cerca de solucions perquè l’alumnat pugui seguir la seva activitat formativa online. Així mateix, està informant i resolent els diferents dubtes que la situació actual planteja a la ciutadania, per exemple sobre el període de matriculacions de cara al curs que ve, entre d’altres. També l’Oficina del Pla Jove ha adequat molts dels seus serveis d’orientació i assessorament al format telemàtic.


Finalment, el consistori pratenc destaca la posada en marxa de la campanya d’informació i sensibilització ciutadana #AlPratEnscuidem, "per mantenir informada i enxarxada la comunitat en el context de confinament, implicar-la en la prevenció del contagi del coronavirus, i promoure la solidaritat mútua en aquests moments de crisi".
 

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.80

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.