L'HOSPITALET
L'ús de l'espai públic centra el 38% de les reclamacions a la síndica de greuges
Estan vinculades principalment amb els problemes que ocasionen la distribució dels contenidors als carrers, els sorolls i els problemes amb l’enllumenat i als parcs infantils
![[Img #32227]](https://elfar.cat/upload/images/06_2020/4674_img_20113.jpg)
El 38% de les reclamacions que va rebre la síndica de greuges de l'Hospitalet, Merche García, durant el 2019, estaven vinculades especialment amb el que els ciutadans consideren un mal ús de l'espai públic, en concret pels problemes que ocasionen la distribució dels contenidors als carrers, l’enllumenat, els sorolls, i problemes als parcs infantils en aspectes relacionats amb les zones per a gossos i l’exposició solar.
En la presentació de l'informe anual de l'Oficina a la sessió plenària celebrada ahir, la síndica va destacar "l'especial malestar" per la ubicació dels contenidors i els problemes que aquests ocasionen, especialment els contenidors que estan situats en voreres estretes davant de les entrades de pisos o davant d’establiments d’alimentació o sanitaris. En aquest sentit des de la Sindicatura es proposa "que s’incorporin nous criteris al nou contracte de neteja que poden ajudar a millorar el problema, com l’alternança dels contenidors de forma bianual o altres sistemes com pot ser el de recollida porta a porta".
En relació als problemes dels parcs infantils, la síndica considera que "s’ha de tenir especial cura amb aquests espais, creant un lloc agradable i segur on els infants hi puguin jugar tranquil·lament i els adults que els acompanyen puguin gaudir de l’espai i alhora tenir cura dels infants", i que "és important delimitar adequadament els espais per a gossos i que, aquests, estiguin nets".
També destaca la importància de que els parcs estiguin adaptats i siguin accessibles per a que tots els infants hi puguin jugar sense cap mena de discriminació, així com de que disposin de suficient ombra per a que l’espai sigui adequat per al joc i també per al temps d’espera dels adults.
A més de l'espai públic, els temes que reben més del 10% de les reclamacions són els relacionats amb la convivència i la seguretat, els serveis socials i l'empadronament.
Mantenir les voreres lliures
Les matèries relacionades amb la convivència i la seguretat van rebre el 14% de les queixes. Les reclamacions vinculades a aquest apartat tenen a veure bàsicament amb el soroll que generen alguns negocis i l’aparcament de les motos. "Aquest últim és d’especial rellevància ja que les motos envaeixen les voreres i generen molts problemes de mobilitat per a tots els vianants però molt especialment per a les persones amb mobilitat reduïda a la nostra ciutat", destaca la síndica.
També posa en relleu la importància de "mantenir les voreres lliures per a que es pugui caminar amb tranquil·litat, sense obstacles, com poden ser les bicicletes mal aparcades, i sense elements que poden posar en perill a les persones com pot ser la circulació dels patinets elèctrics".
Queixes per l'atenció dels serveis socials
Les queixes relacionades amb Serveis Socials van constituir el 14% de les reclamacions. Incorpora aquest apartat queixes relacionades amb l’atenció general de serveis socials i de les seves àrees bàsiques, i, en especial, de l’atenció de serveis adreçats a les persones amb dependència a la ciutat, concretament del servei d’atenció domiciliària. "És important analitzar a fons el funcionament d’aquest servei, avaluar-ho i incorporar els elements de millora necessaris per assegurar una bona atenció a un dels col·lectius més vulnerables de la nostra ciutat", explica García.
Dificultats per empadronar-se
Les queixes pel sistema d'empadronament van centrar el 13% del conjunt de les reclamacions. La síndica destaca les dificultats per empadronar-se a la ciutat "en especial de persones que estan compartint un domicili, en molts casos rellogats bé amb contracte o bé informalment, o que treballen cuidant a persones grans i resideixen al domicili on desenvolupen la feina".
"En molts casos aquestes persones no disposen de l’autorització per part del propietari o de la propietària de l’habitatge per a empadronar-se i és, en aquest cas, on sorgeix el problema, ja que tot i tenir constància de que la persona viu a la ciutat, aquesta no pot ser empadronada", explica García, que assegura que aquesta situació no només es dona a l'Hospitalet sinó que és un tema recurrent a altres ciutats.
En aquest cas la síndica aconsella "la unificació de criteris entre els diferents municipis a l’hora de gestionar l’empadronament per no crear desigualtat", a més d'una "anàlisi multidisciplinar dels casos més complexes, perquè negar l’empadronament d’una persona té efectes en altres àmbits de la seva vida i en especial en l’accés a drets i serveis".
García també destaca alguns temes "d’especial rellevància" que s'han treballat amb diverses entitats de la ciutat i amb les quals comparteix la necessitat d'un pla general d’accessibilitat, d'impulsar programes dirigits a conèixer i millorar la situació de les persones sense llar i de continuar avançant en la protecció i rehabilitació del patrimoni.
Un increment del 70% de les peticions
García va presentar ahir en el Ple municipal l’informe anual dels òrgans de defensa de la ciutadania corresponent al 2019, segon any de funcionament de l’Oficina de Suport als Òrgans de Defensa de la Ciutadania, on destaca un increment del 70% de les peticions respecte al primer any en un escenari anterior a la crisi provocada per la pandèmia de la COVID-19.
En aquest període, s’han adreçat a l’Oficina 97 reclamacions, de les quals 54 han donat lloc a la incoació d’expedients de reclamació i 43 s’han gestionat a partir de la intermediació amb l’àrea o departament corresponents. D’aquests expedients de reclamació, 22 no han estat admeses a tràmit —4 s’han derivat al síndic de greuges de Catalunya. A aquestes dades s’han d’afegir 32 consultes que han arribat i a les quals s’ha donat resposta i adreçat als departaments corresponents.
Pel que fa als expedients admesos a tràmit, la qualificació és la següent: 1 greuge, 22 queixes, 3 suggeriments i 4 iniciatives d’ofici.
A 31 de desembre del 2019, l’estat dels expedients és el següent:
-El 73% estan finalitzats i tancats. El 33% d’aquests incorporaven una proposta d’actuació. D’aquestes, se n’han acceptat per part de l’àrea/departament el 50%, mentre que la resta estan pendents de resposta.
-El 27% estan en procés d’instrucció. D’aquests, el 63% (5 expedients) estan dintre del termini reglamentari d’instrucció. Del 37% restant (3 expedients), en dos casos s’han sol·licitat pròrrogues per part de l’àrea competent, per acumulació de tasques o perquè es necessita informació de l’empresa gestora que realitza el servei.
-Del 43% de les reclamacions que han donat lloc a la tramitació d’un expedient, la queixa que el fonamentava ha quedat resolta.
-En el 64% dels expedients amb resolució final, finalitzats i tancats s’ha solucionat el problema que va causar la reclamació.
La ciutadania disposa del web http://www.sindicadegreugeslh.cat, a través del qual poden registrar directament les seves reclamacions.
El 38% de les reclamacions que va rebre la síndica de greuges de l'Hospitalet, Merche García, durant el 2019, estaven vinculades especialment amb el que els ciutadans consideren un mal ús de l'espai públic, en concret pels problemes que ocasionen la distribució dels contenidors als carrers, l’enllumenat, els sorolls, i problemes als parcs infantils en aspectes relacionats amb les zones per a gossos i l’exposició solar.
En la presentació de l'informe anual de l'Oficina a la sessió plenària celebrada ahir, la síndica va destacar "l'especial malestar" per la ubicació dels contenidors i els problemes que aquests ocasionen, especialment els contenidors que estan situats en voreres estretes davant de les entrades de pisos o davant d’establiments d’alimentació o sanitaris. En aquest sentit des de la Sindicatura es proposa "que s’incorporin nous criteris al nou contracte de neteja que poden ajudar a millorar el problema, com l’alternança dels contenidors de forma bianual o altres sistemes com pot ser el de recollida porta a porta".
En relació als problemes dels parcs infantils, la síndica considera que "s’ha de tenir especial cura amb aquests espais, creant un lloc agradable i segur on els infants hi puguin jugar tranquil·lament i els adults que els acompanyen puguin gaudir de l’espai i alhora tenir cura dels infants", i que "és important delimitar adequadament els espais per a gossos i que, aquests, estiguin nets".
També destaca la importància de que els parcs estiguin adaptats i siguin accessibles per a que tots els infants hi puguin jugar sense cap mena de discriminació, així com de que disposin de suficient ombra per a que l’espai sigui adequat per al joc i també per al temps d’espera dels adults.
A més de l'espai públic, els temes que reben més del 10% de les reclamacions són els relacionats amb la convivència i la seguretat, els serveis socials i l'empadronament.
Mantenir les voreres lliures
Les matèries relacionades amb la convivència i la seguretat van rebre el 14% de les queixes. Les reclamacions vinculades a aquest apartat tenen a veure bàsicament amb el soroll que generen alguns negocis i l’aparcament de les motos. "Aquest últim és d’especial rellevància ja que les motos envaeixen les voreres i generen molts problemes de mobilitat per a tots els vianants però molt especialment per a les persones amb mobilitat reduïda a la nostra ciutat", destaca la síndica.
També posa en relleu la importància de "mantenir les voreres lliures per a que es pugui caminar amb tranquil·litat, sense obstacles, com poden ser les bicicletes mal aparcades, i sense elements que poden posar en perill a les persones com pot ser la circulació dels patinets elèctrics".
Queixes per l'atenció dels serveis socials
Les queixes relacionades amb Serveis Socials van constituir el 14% de les reclamacions. Incorpora aquest apartat queixes relacionades amb l’atenció general de serveis socials i de les seves àrees bàsiques, i, en especial, de l’atenció de serveis adreçats a les persones amb dependència a la ciutat, concretament del servei d’atenció domiciliària. "És important analitzar a fons el funcionament d’aquest servei, avaluar-ho i incorporar els elements de millora necessaris per assegurar una bona atenció a un dels col·lectius més vulnerables de la nostra ciutat", explica García.
Dificultats per empadronar-se
Les queixes pel sistema d'empadronament van centrar el 13% del conjunt de les reclamacions. La síndica destaca les dificultats per empadronar-se a la ciutat "en especial de persones que estan compartint un domicili, en molts casos rellogats bé amb contracte o bé informalment, o que treballen cuidant a persones grans i resideixen al domicili on desenvolupen la feina".
"En molts casos aquestes persones no disposen de l’autorització per part del propietari o de la propietària de l’habitatge per a empadronar-se i és, en aquest cas, on sorgeix el problema, ja que tot i tenir constància de que la persona viu a la ciutat, aquesta no pot ser empadronada", explica García, que assegura que aquesta situació no només es dona a l'Hospitalet sinó que és un tema recurrent a altres ciutats.
En aquest cas la síndica aconsella "la unificació de criteris entre els diferents municipis a l’hora de gestionar l’empadronament per no crear desigualtat", a més d'una "anàlisi multidisciplinar dels casos més complexes, perquè negar l’empadronament d’una persona té efectes en altres àmbits de la seva vida i en especial en l’accés a drets i serveis".
García també destaca alguns temes "d’especial rellevància" que s'han treballat amb diverses entitats de la ciutat i amb les quals comparteix la necessitat d'un pla general d’accessibilitat, d'impulsar programes dirigits a conèixer i millorar la situació de les persones sense llar i de continuar avançant en la protecció i rehabilitació del patrimoni.
Un increment del 70% de les peticions
García va presentar ahir en el Ple municipal l’informe anual dels òrgans de defensa de la ciutadania corresponent al 2019, segon any de funcionament de l’Oficina de Suport als Òrgans de Defensa de la Ciutadania, on destaca un increment del 70% de les peticions respecte al primer any en un escenari anterior a la crisi provocada per la pandèmia de la COVID-19.
En aquest període, s’han adreçat a l’Oficina 97 reclamacions, de les quals 54 han donat lloc a la incoació d’expedients de reclamació i 43 s’han gestionat a partir de la intermediació amb l’àrea o departament corresponents. D’aquests expedients de reclamació, 22 no han estat admeses a tràmit —4 s’han derivat al síndic de greuges de Catalunya. A aquestes dades s’han d’afegir 32 consultes que han arribat i a les quals s’ha donat resposta i adreçat als departaments corresponents.
Pel que fa als expedients admesos a tràmit, la qualificació és la següent: 1 greuge, 22 queixes, 3 suggeriments i 4 iniciatives d’ofici.
A 31 de desembre del 2019, l’estat dels expedients és el següent:
-El 73% estan finalitzats i tancats. El 33% d’aquests incorporaven una proposta d’actuació. D’aquestes, se n’han acceptat per part de l’àrea/departament el 50%, mentre que la resta estan pendents de resposta.
-El 27% estan en procés d’instrucció. D’aquests, el 63% (5 expedients) estan dintre del termini reglamentari d’instrucció. Del 37% restant (3 expedients), en dos casos s’han sol·licitat pròrrogues per part de l’àrea competent, per acumulació de tasques o perquè es necessita informació de l’empresa gestora que realitza el servei.
-Del 43% de les reclamacions que han donat lloc a la tramitació d’un expedient, la queixa que el fonamentava ha quedat resolta.
-En el 64% dels expedients amb resolució final, finalitzats i tancats s’ha solucionat el problema que va causar la reclamació.
La ciutadania disposa del web http://www.sindicadegreugeslh.cat, a través del qual poden registrar directament les seves reclamacions.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.185