L'HOSPITALET
Licitada la redacció del projecte per al soterrament de les vies del tren
El termini d'execució es de 24 mesos, per la qual cosa l'inici de les obres es retarda altres dos anys com a mínim
![[Img #32491]](https://elfar.cat/upload/images/07_2020/9824_img_21475.jpg)
Adif ha acordat la licitació del contracte de serveis per a la redacció dels projectes bàsic i de construcció per a la integració de la infraestructura ferroviària a l’Hospitalet, amb un pressupost de 5.987.201 euros i un termini d'execució de 24 mesos.
Segons fonts municipals, "fruit de l’intens treball de coordinació i col·laboració institucional i tècnica entre el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Adif i l’Ajuntament", aquesta licitació representa "un significatiu pas endavant en el compliment dels acords per dur a terme aquesta actuació, una de les més rellevants i de major envergadura en l’àmbit urbanístic i ferroviari a l’àrea metropolitana de Barcelona i pels importants beneficis que generarà".
L’alcaldessa, Núria Marín, ha mostrat la seva satisfacció i ha recordat que el soterrament de dos trams de les vies de Renfe de les línies de Vilanova i de Vilafranca al seu pas per l’Hospitalet “és una antiga reivindicació de la ciutat i un projecte compromès dins el Pla d’inversions de Rodalies per donar solució a la fragmentació de la ciutat per les vies del tren i oferir a la ciutadania de la regió metropolitana un transport públic més eficient que contribueixi al desenvolupament econòmic i social del territori”.
Per a la segona ciutat catalana, permetrà "permeabilitzar la densa trama urbana" eliminant la històrica barrera física que representa el ferrocarril, connectant els diferents barris i reduint l’impacte visual i acústic que genera la infraestructura. A més, es recuperaran aquests espais per a l’ús ciutadà i "es garantirà una plena seguretat per al tràfic viari i per als vianants i per a la circulació de trens", expliquen des del consistori.
En l’àmbit ferroviari, i atenent les demandes actuals de la xarxa de Rodalies, aquest projecte permetrà modificar l’esquema de funcionament creant nous modes d’explotació i habilitant nous itineraris i encaminaments gràcies a la construcció d’una nova infraestructura en forma de ròtula soterrada.
D’aquesta manera, "es garantirà una correcta gestió dels fluxos de les línies que parteixen de Sants cap al municipi de l’Hospitalet, afavorint una millor gestió del trànsit i una millora del funcionament de la xarxa de Rodalies de Barcelona, vital per contribuir a l’objectiu d’assolir una mobilitat més sostenible a l’àrea metropolitana de Barcelona", remarquen les mateixes fonts.
El consistori recorda que en els últims anys el servei de Rodalies de Barcelona ha continuat experimentant la tendència d’augment d’usuaris. L’any 2018 es van assolir els 116,2 milions de viatges.
A més, es crearà un nou centre d’intermodalitat entre el ferrocarril i el metro al sud de Barcelona, gràcies a la construcció de l’intercanviador soterrat de la Torrassa, la qual cosa ajudarà a descongestionar el punt d’intercanvi de Barcelona-Sants.
El soterranent també beneficiarà l’actuació de transformació urbanística d’interès supramunicipal per la seva especial rellevància econòmica prevista en el Pla director de la Granvia-Llobregat, l’objectiu del qual és la creació d’un pol d’activitat en l’àmbit de la biomedicina, i que es desenvolupa al voltant dels hospitals de Bellvitge i Duran i Reynals, el Campus Universitari de Bellvitge, de l’Institut Català d'Oncologia (ICO) i de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL).
"Amb la redacció dels projectes, es donarà una solució a ambdues situacions actuals, tant per a la ciutat com per a l’explotació ferroviària", asseguren des de l'Ajuntament.
L’actuació comprèn la integració del ferrocarril des de la cobertura ferroviària d’accés a Sants i preveu tant la integració de les línies R1, R3, R4 i R12 de Rodalies com de la línia R2 i els serveis Regionals cap al sud de Barcelona.
Paral·lelament, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana elaborarà, de forma coordinada amb aquests projectes, un nou estudi informatiu en el mateix àmbit, a fi de realitzar la tramitació sectorial i ambiental legalment establerta.
Per aquest motiu, l’acabament i l’aprovació dels projectes objecte d’aquest contracte seran conformes i posteriors a l’esmentat estudi informatiu i incorporaran les recomanacions i les mesures correctores indicades a la declaració d’impacte ambiental i a la resolució d’aprovació definitiva.
El treball de col·laboració s’ha dut a terme al llarg dels últims gairebé tres anys, amb múltiples reunions i contactes entre totes les administracionsimplicades a fi de coordinar i acordar les solucions tècniques i avançar en les actuacions que s’han de desenvolupar.
Un projecte que arrossega molt retard
El 2001 es va signar a l'Hospitalet el primer protocol per soterrar les vies. La proposta no es va concretar fins el 2008 però aquesta no va prosperar amb motiu de la crisi econòmica. Deu anys després, a principis del 2018, l'anterior ministre de Fomento, Íñigo de la Serna, va presentar a la ciutat la nova proposta que contempla un doble soterrament: la R2 (línia de Vilanova) i gran part de la R4 (Vilafranca). La previsió d'aprovació es va fixar en el 2019 amb la voluntat d'iniciar les obres el 2020 i aconseguir una ciutat alliberada de les vies a l'horitzó del 2025.
Amb el canvi de Govern, l'actual Ministerio de Fomento va mantenir el compromís amb el projecte, amb la voluntat d'invertir 600 milions d'euros a l'obra, tal i com va confirmar l'alcaldessa, Núria Marín, a la seva conferència anual el febrer del 2020. Llavors va indicar que Fomento estava redactant el projecte constructiu.
Amb l'anunci ara de la licitació de la redacció del projecte, la ciutat haurà d'esperar altres dos anys com a mínim per veure les màquines treballant.
Adif ha acordat la licitació del contracte de serveis per a la redacció dels projectes bàsic i de construcció per a la integració de la infraestructura ferroviària a l’Hospitalet, amb un pressupost de 5.987.201 euros i un termini d'execució de 24 mesos.
Segons fonts municipals, "fruit de l’intens treball de coordinació i col·laboració institucional i tècnica entre el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Adif i l’Ajuntament", aquesta licitació representa "un significatiu pas endavant en el compliment dels acords per dur a terme aquesta actuació, una de les més rellevants i de major envergadura en l’àmbit urbanístic i ferroviari a l’àrea metropolitana de Barcelona i pels importants beneficis que generarà".
L’alcaldessa, Núria Marín, ha mostrat la seva satisfacció i ha recordat que el soterrament de dos trams de les vies de Renfe de les línies de Vilanova i de Vilafranca al seu pas per l’Hospitalet “és una antiga reivindicació de la ciutat i un projecte compromès dins el Pla d’inversions de Rodalies per donar solució a la fragmentació de la ciutat per les vies del tren i oferir a la ciutadania de la regió metropolitana un transport públic més eficient que contribueixi al desenvolupament econòmic i social del territori”.
Per a la segona ciutat catalana, permetrà "permeabilitzar la densa trama urbana" eliminant la històrica barrera física que representa el ferrocarril, connectant els diferents barris i reduint l’impacte visual i acústic que genera la infraestructura. A més, es recuperaran aquests espais per a l’ús ciutadà i "es garantirà una plena seguretat per al tràfic viari i per als vianants i per a la circulació de trens", expliquen des del consistori.
En l’àmbit ferroviari, i atenent les demandes actuals de la xarxa de Rodalies, aquest projecte permetrà modificar l’esquema de funcionament creant nous modes d’explotació i habilitant nous itineraris i encaminaments gràcies a la construcció d’una nova infraestructura en forma de ròtula soterrada.
D’aquesta manera, "es garantirà una correcta gestió dels fluxos de les línies que parteixen de Sants cap al municipi de l’Hospitalet, afavorint una millor gestió del trànsit i una millora del funcionament de la xarxa de Rodalies de Barcelona, vital per contribuir a l’objectiu d’assolir una mobilitat més sostenible a l’àrea metropolitana de Barcelona", remarquen les mateixes fonts.
El consistori recorda que en els últims anys el servei de Rodalies de Barcelona ha continuat experimentant la tendència d’augment d’usuaris. L’any 2018 es van assolir els 116,2 milions de viatges.
A més, es crearà un nou centre d’intermodalitat entre el ferrocarril i el metro al sud de Barcelona, gràcies a la construcció de l’intercanviador soterrat de la Torrassa, la qual cosa ajudarà a descongestionar el punt d’intercanvi de Barcelona-Sants.
El soterranent també beneficiarà l’actuació de transformació urbanística d’interès supramunicipal per la seva especial rellevància econòmica prevista en el Pla director de la Granvia-Llobregat, l’objectiu del qual és la creació d’un pol d’activitat en l’àmbit de la biomedicina, i que es desenvolupa al voltant dels hospitals de Bellvitge i Duran i Reynals, el Campus Universitari de Bellvitge, de l’Institut Català d'Oncologia (ICO) i de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL).
"Amb la redacció dels projectes, es donarà una solució a ambdues situacions actuals, tant per a la ciutat com per a l’explotació ferroviària", asseguren des de l'Ajuntament.
L’actuació comprèn la integració del ferrocarril des de la cobertura ferroviària d’accés a Sants i preveu tant la integració de les línies R1, R3, R4 i R12 de Rodalies com de la línia R2 i els serveis Regionals cap al sud de Barcelona.
Paral·lelament, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana elaborarà, de forma coordinada amb aquests projectes, un nou estudi informatiu en el mateix àmbit, a fi de realitzar la tramitació sectorial i ambiental legalment establerta.
Per aquest motiu, l’acabament i l’aprovació dels projectes objecte d’aquest contracte seran conformes i posteriors a l’esmentat estudi informatiu i incorporaran les recomanacions i les mesures correctores indicades a la declaració d’impacte ambiental i a la resolució d’aprovació definitiva.
El treball de col·laboració s’ha dut a terme al llarg dels últims gairebé tres anys, amb múltiples reunions i contactes entre totes les administracionsimplicades a fi de coordinar i acordar les solucions tècniques i avançar en les actuacions que s’han de desenvolupar.
Un projecte que arrossega molt retard
El 2001 es va signar a l'Hospitalet el primer protocol per soterrar les vies. La proposta no es va concretar fins el 2008 però aquesta no va prosperar amb motiu de la crisi econòmica. Deu anys després, a principis del 2018, l'anterior ministre de Fomento, Íñigo de la Serna, va presentar a la ciutat la nova proposta que contempla un doble soterrament: la R2 (línia de Vilanova) i gran part de la R4 (Vilafranca). La previsió d'aprovació es va fixar en el 2019 amb la voluntat d'iniciar les obres el 2020 i aconseguir una ciutat alliberada de les vies a l'horitzó del 2025.
Amb el canvi de Govern, l'actual Ministerio de Fomento va mantenir el compromís amb el projecte, amb la voluntat d'invertir 600 milions d'euros a l'obra, tal i com va confirmar l'alcaldessa, Núria Marín, a la seva conferència anual el febrer del 2020. Llavors va indicar que Fomento estava redactant el projecte constructiu.
Amb l'anunci ara de la licitació de la redacció del projecte, la ciutat haurà d'esperar altres dos anys com a mínim per veure les màquines treballant.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.26