COMARCA
Comença la transformació de la C-245 al seu pas per GavÃ
A aquest municipi s’actua en un tram de prop de 3 quilòmetres entre Ponent i l’Espai Roca
![[Img #33302]](https://elfar.cat/upload/images/09_2020/1548_c-245-rambla-proposta1.jpg)
Aquesta setmana han donat inici a Gavà les obres que transformaran la carretera comarcal C-245 en un espai urbà i metropolità al seu pas pels cinc municipis que travessa: Castelldefels, Gavà , Viladecans, Sant Boi i Cornellà . El nou vial aposta per la pacificació del trà nsit al llarg dels 13 km de recorregut i prioritza el transport públic, la bicicleta i els vianants.
L’actuació contempla la construcció d’un carril bus i un carril bici que unirà els cinc municipis. Amb la seva construcció es millorarà la freqüència de pas dels autobusos aixà com la interconnectivitat de transport. Aixà mateix, es recupera per als vianants un vial que fins ara és majorità riament ocupat pel vehicle privat. La transformació de la C-245 suposa una inversió total de 39 milions d’euros. La Generalitat aporta 10 milions i la resta és assumit pels ajuntaments, amb el suport financer de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).
A Gavà la inversió prevista és de 6,1 milions d’euros (4,6 d’execució de l’obra i 1,5 per expropiacions). L’Ajuntament hi fa una contribució de 4,6 milions d’euros (prop del 70% del cost les obres i el cost Ãntegre de les expropiacions), que finançarà al llarg de 10 anys. La Generalitat aporta 1,5 milions d’euros en el tram de Gavà .
El projecte de la C-245, obeeix a una reivindicació històrica per fer de la C-245, la Carretera Santa Creu de Calafell, una via més integrada, cÃvica i sostenible. El projecte respon a un estudi inicial de l’AMB realitzat el 2016 que prioritza la millora de la mobilitat sostenible. L’encarregat de redactar el projecte constructiu i executar les obres és el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, coordinant la participació dels ajuntaments i de l’AMB en la definició de l’actuació. Un cop finalitzada les obres, la Generalitat cedirà la titularitat de la via als municipis.
Les obres es desenvoluparan simultà niament en els cinc municipis per on passa la C- 245, amb una durada total de 24 mesos. A Gavà , els treballs ja s’han iniciat i es perllongaran durant 16 mesos.
El projecte d’integració del transport públic generarà més espai per al transport públic, amb la creació d’una plataforma reservada per als autobusos que permetrà augmentar la velocitat comercial almenys en un 25% i guanyar en seguretat i puntualitat. El temps de trajecte en transport públic es reduirà en 15 minuts entre Castelldefels i Cornellà .
Â
S’incrementaran les lÃnies d’autobusos amb la implantació de la nova lÃnia d’altes prestacions M8. Aquesta lÃnia recorrerà l’eix de punta a punta, amb una freqüència de pas de 10 minuts. Amb la seva implantació s’espera un increment de viatgers en aquesta zona entorn del 10%.
Â
L’any 2022, un cop construït el carril bus i mentre finalitzen les obres d’urbanització de tot l’eix, la nova lÃnia començarà a circular inicialment amb autobusos hÃbrids articulats. Posteriorment, passarà a funcionar de forma permanent amb autobusos elèctrics articulats amb cà rrega per pantògrafs, que s’instal·laran a cada extrem de la lÃnia, a Castelldefels i Cornellà . Aquests punts permetran carregar fins al 80% de la bateria en 5 minuts. Es preveu que hi haurà una aportació d’usuaris de la resta de lÃnies actuals al sistema de bus exprés.
A Gavà es milloraran les parades d’autobusos. Seran vuit parades que s’adaptaran a la nova realitat de la via, totes elles accessibles. Les dues parades de la Rambla seran intercanviadors que milloraran la connexió amb la resta del transport públic: estació de Rodalies i les estacions de Bicibox i e-bicibox.
Â
Carril bici segregat i continu
La nova C-245 contribuirà a promoure l’ús de la bicicleta com una alternativa de transport sostenible, segura i saludable. L’actuació contempla la construcció d’una via pedalable segregada i continua de 13 quilòmetres que, a Gavà , discorrerà per la banda muntanya. Aquest carril bici integrarà bona part de l’eix Bicivia 7, que permetrà connectar el Fòrum de Barcelona amb Castelldefels platja, creant una altra gran connexió metropolitana entre la capital catalana i el Baix Llobregat.
La intermodalitat també serà una de les caracterÃstiques de la nova via ciclable de la C-245. Connectarà amb la Bicivia 5 a l’altura de Cornellà i amb la Bicivia 2 a Sant Boi. També tindrà connexió amb la Bicivia 1, paral·lela al litoral metropolità fins a la platja de Castelldefels, que en un futur connectarà amb el corredor pedalable mediterrani Eurovelo 8.
El projecte de transformació de la C-245 també preveu l’increment dels passos de vianants al llarg de tot el seu recorregut donant prioritat a les persones per damunt del transport privat.
Aixà mateix, s’ampliaran i milloraran les voreres, atenent a les necessitats de cada tram en el seu pas pels cinc municipis. Una vorera a banda muntanya connectarà els nuclis urbans de Gavà i Castelldefels. A més, s’instal·laran nous semà fors per garantir més seguretat i fluïdesa.
D’altra banda, un tret caracterÃstic del nou eix serà la instal·lació de punts d’il·luminació LED idèntics en tot l’eix, que serviran per il·luminar tant la calçada com les voreres.
L’arbrat serà un element identificatiu del nou tram urbà , tot respectant la singularitat i l’entorn de cada municipi. Els arbres que hagin de ser trasplantats s’ubicaran al mateix à mbit d’actuació i, sempre que sigui possible en el propi terme municipal. A Gavà la intervenció contempla la plantació de 39 nous arbres i la retirada de 26 exemplars que no se n’aconsella el seu trasplantament.
Â
El projecte també comporta la reubicació de places d’aparcament i donar aixà prioritat al pas d’autobusos, crear el nou carril bici i ampliar l’espai per a vianants. En concret suposa una disminució de 113 places d’aparcament de cotxes, 45 motocicletes, i 5 zones de cà rrega i descà rrega. Aquesta reducció es compensarà amb la reordenació de l’aparcament a carrers de l’entorn i amb nous espais.
A Gavà s’actua en un tram de prop de 3 quilòmetres entre Ponent i l’Espai Roca. Les obres tenen un termini d’execució de 16 mesos i es desenvoluparan per trams, atenent les diferents tipologies de l’à mbit d’intervenció amb l’objectiu de minimitzar les molèsties i les afectacions al trà nsit rodat.
Les obres han començat aquesta setmana en el tram de Gavà Ponent, el més proper a Castelldefels i aniran avançant fins al nou Espai Roca, en el lÃmit amb Viladecans. La previsió és que els treballs en aquest indret es perllonguin durant vuit mesos, fins al maig de 2021.
En aquest tram s’actua en una superfÃcie d’1,7 quilòmetres, entre el lÃmit amb Castelldefels i el Parc del Calamot, inclòs els à mbits en transformació i de nou planejament de Pla Ponent i sector mediambiental-productiu dels Joncs.
Al tram urbà , la zona afectada comprèn 1,2 quilòmetres entre el Parc del Calamot i l’Espai Roca, en el lÃmit amb Viladecans. És previst que els treballs en aquesta zona comencin l’octubre de 2020 i finalitzin el gener de 2022. Les actuacions previstes són:
Â
Â
Aquesta setmana han donat inici a Gavà les obres que transformaran la carretera comarcal C-245 en un espai urbà i metropolità al seu pas pels cinc municipis que travessa: Castelldefels, Gavà , Viladecans, Sant Boi i Cornellà . El nou vial aposta per la pacificació del trà nsit al llarg dels 13 km de recorregut i prioritza el transport públic, la bicicleta i els vianants.
L’actuació contempla la construcció d’un carril bus i un carril bici que unirà els cinc municipis. Amb la seva construcció es millorarà la freqüència de pas dels autobusos aixà com la interconnectivitat de transport. Aixà mateix, es recupera per als vianants un vial que fins ara és majorità riament ocupat pel vehicle privat. La transformació de la C-245 suposa una inversió total de 39 milions d’euros. La Generalitat aporta 10 milions i la resta és assumit pels ajuntaments, amb el suport financer de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).
A Gavà la inversió prevista és de 6,1 milions d’euros (4,6 d’execució de l’obra i 1,5 per expropiacions). L’Ajuntament hi fa una contribució de 4,6 milions d’euros (prop del 70% del cost les obres i el cost Ãntegre de les expropiacions), que finançarà al llarg de 10 anys. La Generalitat aporta 1,5 milions d’euros en el tram de Gavà .
El projecte de la C-245, obeeix a una reivindicació històrica per fer de la C-245, la Carretera Santa Creu de Calafell, una via més integrada, cÃvica i sostenible. El projecte respon a un estudi inicial de l’AMB realitzat el 2016 que prioritza la millora de la mobilitat sostenible. L’encarregat de redactar el projecte constructiu i executar les obres és el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, coordinant la participació dels ajuntaments i de l’AMB en la definició de l’actuació. Un cop finalitzada les obres, la Generalitat cedirà la titularitat de la via als municipis.
Les obres es desenvoluparan simultà niament en els cinc municipis per on passa la C- 245, amb una durada total de 24 mesos. A Gavà , els treballs ja s’han iniciat i es perllongaran durant 16 mesos.
El projecte d’integració del transport públic generarà més espai per al transport públic, amb la creació d’una plataforma reservada per als autobusos que permetrà augmentar la velocitat comercial almenys en un 25% i guanyar en seguretat i puntualitat. El temps de trajecte en transport públic es reduirà en 15 minuts entre Castelldefels i Cornellà .
Â
S’incrementaran les lÃnies d’autobusos amb la implantació de la nova lÃnia d’altes prestacions M8. Aquesta lÃnia recorrerà l’eix de punta a punta, amb una freqüència de pas de 10 minuts. Amb la seva implantació s’espera un increment de viatgers en aquesta zona entorn del 10%.
Â
L’any 2022, un cop construït el carril bus i mentre finalitzen les obres d’urbanització de tot l’eix, la nova lÃnia començarà a circular inicialment amb autobusos hÃbrids articulats. Posteriorment, passarà a funcionar de forma permanent amb autobusos elèctrics articulats amb cà rrega per pantògrafs, que s’instal·laran a cada extrem de la lÃnia, a Castelldefels i Cornellà . Aquests punts permetran carregar fins al 80% de la bateria en 5 minuts. Es preveu que hi haurà una aportació d’usuaris de la resta de lÃnies actuals al sistema de bus exprés.
A Gavà es milloraran les parades d’autobusos. Seran vuit parades que s’adaptaran a la nova realitat de la via, totes elles accessibles. Les dues parades de la Rambla seran intercanviadors que milloraran la connexió amb la resta del transport públic: estació de Rodalies i les estacions de Bicibox i e-bicibox.
Â
Carril bici segregat i continu
La nova C-245 contribuirà a promoure l’ús de la bicicleta com una alternativa de transport sostenible, segura i saludable. L’actuació contempla la construcció d’una via pedalable segregada i continua de 13 quilòmetres que, a Gavà , discorrerà per la banda muntanya. Aquest carril bici integrarà bona part de l’eix Bicivia 7, que permetrà connectar el Fòrum de Barcelona amb Castelldefels platja, creant una altra gran connexió metropolitana entre la capital catalana i el Baix Llobregat.
La intermodalitat també serà una de les caracterÃstiques de la nova via ciclable de la C-245. Connectarà amb la Bicivia 5 a l’altura de Cornellà i amb la Bicivia 2 a Sant Boi. També tindrà connexió amb la Bicivia 1, paral·lela al litoral metropolità fins a la platja de Castelldefels, que en un futur connectarà amb el corredor pedalable mediterrani Eurovelo 8.
El projecte de transformació de la C-245 també preveu l’increment dels passos de vianants al llarg de tot el seu recorregut donant prioritat a les persones per damunt del transport privat.
Aixà mateix, s’ampliaran i milloraran les voreres, atenent a les necessitats de cada tram en el seu pas pels cinc municipis. Una vorera a banda muntanya connectarà els nuclis urbans de Gavà i Castelldefels. A més, s’instal·laran nous semà fors per garantir més seguretat i fluïdesa.
D’altra banda, un tret caracterÃstic del nou eix serà la instal·lació de punts d’il·luminació LED idèntics en tot l’eix, que serviran per il·luminar tant la calçada com les voreres.
L’arbrat serà un element identificatiu del nou tram urbà , tot respectant la singularitat i l’entorn de cada municipi. Els arbres que hagin de ser trasplantats s’ubicaran al mateix à mbit d’actuació i, sempre que sigui possible en el propi terme municipal. A Gavà la intervenció contempla la plantació de 39 nous arbres i la retirada de 26 exemplars que no se n’aconsella el seu trasplantament.
Â
El projecte també comporta la reubicació de places d’aparcament i donar aixà prioritat al pas d’autobusos, crear el nou carril bici i ampliar l’espai per a vianants. En concret suposa una disminució de 113 places d’aparcament de cotxes, 45 motocicletes, i 5 zones de cà rrega i descà rrega. Aquesta reducció es compensarà amb la reordenació de l’aparcament a carrers de l’entorn i amb nous espais.
A Gavà s’actua en un tram de prop de 3 quilòmetres entre Ponent i l’Espai Roca. Les obres tenen un termini d’execució de 16 mesos i es desenvoluparan per trams, atenent les diferents tipologies de l’à mbit d’intervenció amb l’objectiu de minimitzar les molèsties i les afectacions al trà nsit rodat.
Les obres han començat aquesta setmana en el tram de Gavà Ponent, el més proper a Castelldefels i aniran avançant fins al nou Espai Roca, en el lÃmit amb Viladecans. La previsió és que els treballs en aquest indret es perllonguin durant vuit mesos, fins al maig de 2021.
En aquest tram s’actua en una superfÃcie d’1,7 quilòmetres, entre el lÃmit amb Castelldefels i el Parc del Calamot, inclòs els à mbits en transformació i de nou planejament de Pla Ponent i sector mediambiental-productiu dels Joncs.
Al tram urbà , la zona afectada comprèn 1,2 quilòmetres entre el Parc del Calamot i l’Espai Roca, en el lÃmit amb Viladecans. És previst que els treballs en aquesta zona comencin l’octubre de 2020 i finalitzin el gener de 2022. Les actuacions previstes són:
Â
Â
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.179