CORNELLÀ
El Llindar i la UOC codissenyen kits educatius portà tils per a alumnes en risc
El projecte vol donar resposta a diferents reptes educatius actuals, com la semipresencialitat, la bretxa digital, el vincle educatiu, les noves competències i la fabricació digital
![[Img #34658]](https://elfar.cat/upload/images/12_2020/7681_llindar.jpg)
Â
La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ha col·labora amb l'escola de segona oportunitat El Llindar, amb seu a Cornellà , en l'adaptació pedagògica del seu ensenyament adreçat a alumnes en risc d'exclusió social amb el codisseny de kits educatius portà tils per a l'ensenyament d'oficis en un entorn semipresencial.
Â
El projecte va començar quan Begonya Gasch, directora d'El Llindar, va plantejar un repte a Susanna Tesconi, professora dels Estudis d'Informà tica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC. El mateix repte a què s'enfrontaven ella i els educadors d'aquesta escola de segona oportunitat: desenvolupar equips portà tils que permetessin mantenir un aprenentatge vivencial i significatiu d'oficis per a un alumnat amb un recorregut acadèmic ple de dificultats, en una situació de semipresencialitat.
Â
Des d'ambdues institucions asseguren que la semipresencialitat complica els procesos d'aprenentatge, ja que comporta alt absentisme, problemes de connectivitat i manca de dispositius tecnològics. "La nostra idea era treballar conceptes que poden resultar complicats, com ara un esquema d'electricitat, d'una manera manipulativa i amb artefactes fÃsics, que sigui possible fer servir a casa i a classe. No treballem per a la COVID-19. Totes les decisions que prenem, el que dissenyem, es pot utilitzar presencialment o a distà ncia", asseguren totes dues.
![[Img #34659]](https://elfar.cat/upload/images/12_2020/9065_cornella.jpg)
La setmana que ve es distribuiran els primers prototips de caixes d'eines entre l'alumnat per testar-los i avaluar-los: una caixa d'eines genèrica, una tèxtil, una bà sica d'electricitat i una mecà nica. En la fase de prototipatge i elaboració no hi participen alumnes, però quan es passi a la producció en sèrie a la mateixa escola, es farà amb la seva intervenció. Al llarg dels dos trimestres pròxims s'enviaran caixes d'eines a més de 200 alumnes dels estudis postobligatoris d'El Llindar i, en els propers cursos, als d'ensenyament obligatori.
"El mes de juny passat vam començar a treballar amb la metodologia del codisseny. VolÃem millorar i adaptar el que l'equip docent ja havia fet. Havien identificat el que no podien treballar a distà ncia i, a partir d'aquestes, s'ha fet la proposta del que havien de contenir aquestes caixes d'eines", afirma Tesconi.
Â
"Ens sembla que, per a ensenyaments com els d'El Llindar, s'han deixat enrere les necessitats de digitalització que ha comportat aquesta situació sanità ria. Nosaltres apostem per aquests artefactes. El material quedarà en obert per a entitats semblants, un cop llest i testejat. Es podran baixar plà nols i replicar processos, adaptant-los a cada entorn", afirma.
Â
Tesconi assegura que aquest projecte li ha donat "la possibilitat d'utilitzar les tecnologies en els espais de fabricació per rescatar les pedagogies actives i crÃtiques que", segons la seva opinió, "lamentablement s'estan oblidant amb la pressió tecnològica".
Â
Segons el seu parer, "la tecnologia és grandiosa, ens connecta, ens permet simplificar la nostra vida, però en educació, si no s'acompanya d'una visió crÃtica, pot contribuir a crear noves formes d'exclusió, sobretot si l'aproximació és solucionista, no individualitzada, acrÃtica o poc participativa. Perquè, en realitat, en això consisteix aquest projecte, en democratitzar el saber entre els que el sistema educatiu ha expulsat, apostar per l'equitat i la dignitat educativa".
Â
La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ha col·labora amb l'escola de segona oportunitat El Llindar, amb seu a Cornellà , en l'adaptació pedagògica del seu ensenyament adreçat a alumnes en risc d'exclusió social amb el codisseny de kits educatius portà tils per a l'ensenyament d'oficis en un entorn semipresencial.
Â
El projecte va començar quan Begonya Gasch, directora d'El Llindar, va plantejar un repte a Susanna Tesconi, professora dels Estudis d'Informà tica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC. El mateix repte a què s'enfrontaven ella i els educadors d'aquesta escola de segona oportunitat: desenvolupar equips portà tils que permetessin mantenir un aprenentatge vivencial i significatiu d'oficis per a un alumnat amb un recorregut acadèmic ple de dificultats, en una situació de semipresencialitat.
Â
Des d'ambdues institucions asseguren que la semipresencialitat complica els procesos d'aprenentatge, ja que comporta alt absentisme, problemes de connectivitat i manca de dispositius tecnològics. "La nostra idea era treballar conceptes que poden resultar complicats, com ara un esquema d'electricitat, d'una manera manipulativa i amb artefactes fÃsics, que sigui possible fer servir a casa i a classe. No treballem per a la COVID-19. Totes les decisions que prenem, el que dissenyem, es pot utilitzar presencialment o a distà ncia", asseguren totes dues.
La setmana que ve es distribuiran els primers prototips de caixes d'eines entre l'alumnat per testar-los i avaluar-los: una caixa d'eines genèrica, una tèxtil, una bà sica d'electricitat i una mecà nica. En la fase de prototipatge i elaboració no hi participen alumnes, però quan es passi a la producció en sèrie a la mateixa escola, es farà amb la seva intervenció. Al llarg dels dos trimestres pròxims s'enviaran caixes d'eines a més de 200 alumnes dels estudis postobligatoris d'El Llindar i, en els propers cursos, als d'ensenyament obligatori.
"El mes de juny passat vam començar a treballar amb la metodologia del codisseny. VolÃem millorar i adaptar el que l'equip docent ja havia fet. Havien identificat el que no podien treballar a distà ncia i, a partir d'aquestes, s'ha fet la proposta del que havien de contenir aquestes caixes d'eines", afirma Tesconi.
Â
"Ens sembla que, per a ensenyaments com els d'El Llindar, s'han deixat enrere les necessitats de digitalització que ha comportat aquesta situació sanità ria. Nosaltres apostem per aquests artefactes. El material quedarà en obert per a entitats semblants, un cop llest i testejat. Es podran baixar plà nols i replicar processos, adaptant-los a cada entorn", afirma.
Â
Tesconi assegura que aquest projecte li ha donat "la possibilitat d'utilitzar les tecnologies en els espais de fabricació per rescatar les pedagogies actives i crÃtiques que", segons la seva opinió, "lamentablement s'estan oblidant amb la pressió tecnològica".
Â
Segons el seu parer, "la tecnologia és grandiosa, ens connecta, ens permet simplificar la nostra vida, però en educació, si no s'acompanya d'una visió crÃtica, pot contribuir a crear noves formes d'exclusió, sobretot si l'aproximació és solucionista, no individualitzada, acrÃtica o poc participativa. Perquè, en realitat, en això consisteix aquest projecte, en democratitzar el saber entre els que el sistema educatiu ha expulsat, apostar per l'equitat i la dignitat educativa".
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.185