COMARCA
La Diputació destina més de 100 milions d'euros per fer front a la crisi durant el primer any de pandèmia
L'organisme provincial ha posat en marxa un Pla de Xoc per impulsar la reactivació econòmica i social del territori
![[Img #36076]](https://elfar.cat/upload/images/03_2021/1233_magatzem_mascaretes_baixa_diba.jpg)
La Diputació de Barcelona ha demostrat el seu compromÃs amb els 311 municipis del territori al llarg d’aquest últim any, des que el 14 de març del 2020 es va decretar el primer Estat d’Alarma a causa de la pandèmia del coronavirus. La rà pida reacció de l'organisme provincial ha permès que els ajuntaments de la provÃncia hagin rebut, entre d’altres, 2,8 milions de mascaretes i 1,5 milions de guants, aixà com 6.650 tests COVID-19, 1.430 termòmetres là ser digital i 1.209 cà meres tèrmiques. "Un material necessari per tal que els serveis essencials públics poguessin desenvolupar la seva tasca amb la mà xima seguretat possible", remarquen fonts de l'ens supramunicipal.
Â
Però, al llarg d’aquest any, el suport als ajuntaments també ha estat econòmic. Amb la voluntat d’assegurar l’autonomia dels governs locals a l’hora de dur a terme la reactivació econòmica i social, la Diputació de Barcelona ha destinat 100 milions d’euros a través del Pla de Xoc per fer front a la pandèmia de la COVID-19. Aquest programa es traduïa en el suport al pagament de les despeses corrents i extraordinà ries (15 milions), al pagament de les despeses extraordinà ries en l’à mbit de benestar social (15 milions), a la millora de camins municipals (10 milions), al suport a l’economia local i a l’ocupació (30 milions) i a pal·liar la situació de la cultura, l’educació i l’esport (30 milions).
Â
A més, i amb la voluntat de garantir la liquiditat dels ajuntaments i que puguin continuar prestant de forma eficient els serveis que la ciutadania necessita, entre l’any passat i aquest 2021 la Diputació de Barcelona ha aprovat mobilitzar 1.175 milions d’euros en bestretes als ajuntaments a través de l’Organisme de Gestió Tributà ria (ORGT).
Â
Les persones al centre de l’acció polÃtica
Â
"La millora de la qualitat de vida dels ciutadans de la provÃncia de Barcelona ha continuat sent un dels eixos principals de l’acció polÃtica de la Diputació", asseguren les mateixes fonts. D’entre les accions dirigides directament als ajuntaments, la corporació ha fet front al finançament de les despeses extraordinà ries que hagin hagut d’assumir com a conseqüència de la situació d’emergència de salut pública (14,17 milions d’euros), del reforç dels professional dels serveis socials bà sics (2,1 milions d’euros), de la lluita contra l’exclusió social d’infants i adolescents (1,8 milions), de l’impuls d’agents d’acció comunità ria a l’espai públic (un milió d’euros) i de reforç dels serveis d’atenció a les vÃctimes de violències masclistes (un milió d’euros).
Â
D’altra banda, i en relació als serveis que la Diputació ofereix d’una forma directa a la ciutadania, cal destacar la intensificació de les trucades del Servei Local de Teleassistència (SLT), la implantació d’una lÃnia 900 per a no usuaris del SLT i el reforç del programa Targeta Moneder; a més de la publicació del visor de dades web Casos COVID-19 per municipi.
Â
Aixà mateix, a través dels Centres Residencials d’Estades Temporals i RESPIR, la Diputació va cedir a Catsalut 70 llits als espais habilitats per atendre a les persones ingressades als hospitals i 54 llits de les unitats residencials pròpies per acollir persones grans que no podien romandre a la seva residència habitual. A més, la corporació va participar en la producció de 3.000 unitats de cinturons de protecció fetals de BELTY d’un sol ús per als hospitals de Catalunya.
Â
Aposta per la recuperació econòmica
Â
Promoure la reactivació econòmica de la provÃncia ha estat, sens dubte, un altre dels pilars de l’acció polÃtica d’aquest últim any. En aquest sentit, la Diputació ha creat Estratègia ZerO, per tal de potenciar la Destinació Barcelona i fomentar el turisme local, sostenible i responsable; a més d’impulsar campanyes de promoció turÃstica i dur a terme formació en prevenció sanità ria davant la crisi.
Â
D’altra banda, la corporació ha destinat cinc milions d’euros a reforçar els serveis locals d’ocupació i centres locals de serveis a les empreses, ha escollit a 50 pimes de la demarcació per participar a la edició especial COVID-19 del programa Accelera el creixement i ha posat en marxa el programa Treball, Talent i Tecnologia, amb una inserció prevista de més de 3.100 persones i la participació de més de 2.600 empreses.
Â
En aquesta lÃnia, la Diputació de Barcelona ha posat en marxa el programa SOS Mentoring per ajudar a les persones autònomes i microempreses de la provÃncia a fomentar el comerç online dels productes locals de la Xarxa de Productes de la Terra, ha destinat un milió d’euros a promoure una plataforma de venda en lÃnia pels mercats municipals i ha consolidat el programa de Reempresa als mercats municipals a més d’iniciar una nova lÃnia dirigida als municipis petits de la provÃncia.
Â
NextDiba
Â
Amb la voluntat d’apostar per a la reactivació econòmica de la provÃncia, aquest mes de març la Diputació ha presentat un conjunt de de 87 projectes, amb un impacte total de 1.700 milions d’euros, que podrien rebre fons del programa europeu Next Generation i ajudar a rellançar el territori.
Â
És per aquest motiu que la Diputació ha iniciat el programa Next Diba. Projectes locals, participació i aliances per a la recuperació, a partir del qual posa tota la seva infraestructura de suport als ajuntaments per facilitar que puguin presentar-se a les convocatòries que convoqui el Govern estatal en relació als fons europeus.
Â
En concret, la Diputació ja ha presentat dos projectes per tal d’obtenir finançament del fons europeu. Per una banda, s’impulsarà l’establiment de comunitats energètiques locals (CEL) i d’altres mecanismes innovadors amb la implicació dels ajuntaments; i, per l’altra, es realitzaran noves construccions de canalitzacions que permetin connectar la xarxa troncal de comunicacions, com la fibra òptica, fins als municipis de l’interior de la provÃncia.
Â
Digitalització del territori
Â
Una de les necessitats d’aquest darrer any ha estat apostar per la digitalització dels serveis que s'ofereixen a la ciutadania i als ajuntaments. El suport tecnològic als governs locals s’ha caracteritzat per l’ajuda en el disseny i implementació de projectes de teletreball i, des de fa un any, la Diputació organitza la seva activitat de forma telemà tica.
Â
La pandèmia també ha afectat, d’una forma directa, a la formació contÃnua que la Diputació de Barcelona ofereix als treballadors dels 311 municipis de la provÃncia. La combinació entre el confinament domiciliari i el teletreball ha comportat que, al llarg d’aquests últims 12 mesos, s’hagi incorporat la videoformació, que ha permès realitzar cursos, tallers i seminaris en lÃnia.
Â
A més, la crisi provocada pel coronavirus ha fet ressorgir la necessitat de reforçar les estructures tècniques municipals de la provÃncia. És per aquest motiu que la Diputació ofereix aquest suport als municipis de fins a 5.000 habitants, a través dels consells comarcals.
Â
La cultura no s’atura
Â
Com a resposta als efectes que la crisi del coronavirus ha provocat en la societat, la Diputació de Barcelona ha destinat sis milions d’euros al finançament d’activitats culturals, esportives i juvenils i a inversió en equipaments. Aquest suport s’augmenta amb una dotació econòmica de 400.000 euros per a la recuperació de les programacions artÃstiques estables de 35 espais escènics municipals durant el darrer quadrimestre de l’any 2020 i i una de 700.000 euros per a la creació d’una plataforma audiovisual amb els canals de la Xarxa Audiovisual Local (XAL) per a la difusió de continguts culturals de 312 companyies de les arts en viu, aixà com les arts visuals i el patrimoni cultural local.
Â
A més, s’han invertit 300.000 euros als museus locals de 52 municipis perquè incorporin millores en l’entorn digital, 100.000 euros per a la captació de nous públics per 34 museus locals i centres municipals d’art, 130.000 euros per a que la Xarxa de Biblioteques Municipals (XBM) adquireixi nous fons a les llibreries de proximitat i 112.000 euros per a l’adquisició de llibres en català per posar-los a l’abast de la ciutadania a través de diferents equipaments municipals, entre d’altres lÃnies de suport.
Â
![[Img #36074]](https://elfar.cat/upload/images/03_2021/9144_biblio_baixa.jpg)
Â
Un dels serveis que no es van aturar durant el primer confinament és el que ofereix la XBM. Mostra d’això és que durant els primers dos mesos i mig es van tramitar 20.000 carnets virtuals i el servei de l’eBiblio va augmentar més d’un 300%. En aquesta lÃnia cal recordar que les biblioteques han continuat oferint els seus serveis de forma virtual, com els Clubs de lectura.
Â
Mesures per als perÃodes de desconfinament
Â
Coincidint amb les mesures aprovades pel Govern durant el primer Estat d’Alarma, la Diputació va incorporar, al Sistema d'Informació Territorial Municipal (SITMUN), una eina que possibilitava dibuixar cercles d’1 km en un territori per poder veure el lÃmit permès de desplaçaments per realitzar activitats fÃsiques o sortir a passejar en la desescalada del confinament.
Â
I en l’à mbit de l’habitatge, va fer públics els resultats de l’enquesta de l’Observatori Metropolità de l’Habitatge (O-HB), on es detallava que la crisi havia provocat un deteriorament en la situació econòmica de més del 40% de les llars de l'à rea metropolitana de Barcelona, afectant d’una forma especials a les vivindes de lloguer.
Â
Material de difusió
Â
Una altra de les apostes d’aquest darrer any ha estat l’elaboració de material dirigit a la ciutadania i als ajuntaments de la provÃncia, amb l’objectiu d’ajudar a fer front al primer Estat d’Alarma i a les posteriors fases de la pandèmia.
Â
Un exemple és la realització de 70 cà psules formatives en format audiovisual de curta durada, adreçades a diferents col·lectius (tècnics municipals d’educació, docents, alumnes i famÃlies) de diferents etapes i à mbits educatius com bressol, música i arts, persones adultes, educació especial, infantil i primà ria, ESO i postobligatòria.
Â
També destaca l’elaboració de diversos materials i recursos dirigits al sector minorista d’alimentació i restauració comercial, aixà com d’altres establiments oberts al públic; o bé, aquells dirigits a fomentar la prà ctica esportiva per a millorar el benestar emocional i activitat fÃsica dels ciutadans de la provÃncia o a assessorar als ajuntaments per a la reobertura i manteniment dels equipaments esportius i per a la gestió d’activitats.
Â
La Diputació de Barcelona ha demostrat el seu compromÃs amb els 311 municipis del territori al llarg d’aquest últim any, des que el 14 de març del 2020 es va decretar el primer Estat d’Alarma a causa de la pandèmia del coronavirus. La rà pida reacció de l'organisme provincial ha permès que els ajuntaments de la provÃncia hagin rebut, entre d’altres, 2,8 milions de mascaretes i 1,5 milions de guants, aixà com 6.650 tests COVID-19, 1.430 termòmetres là ser digital i 1.209 cà meres tèrmiques. "Un material necessari per tal que els serveis essencials públics poguessin desenvolupar la seva tasca amb la mà xima seguretat possible", remarquen fonts de l'ens supramunicipal.
Â
Però, al llarg d’aquest any, el suport als ajuntaments també ha estat econòmic. Amb la voluntat d’assegurar l’autonomia dels governs locals a l’hora de dur a terme la reactivació econòmica i social, la Diputació de Barcelona ha destinat 100 milions d’euros a través del Pla de Xoc per fer front a la pandèmia de la COVID-19. Aquest programa es traduïa en el suport al pagament de les despeses corrents i extraordinà ries (15 milions), al pagament de les despeses extraordinà ries en l’à mbit de benestar social (15 milions), a la millora de camins municipals (10 milions), al suport a l’economia local i a l’ocupació (30 milions) i a pal·liar la situació de la cultura, l’educació i l’esport (30 milions).
Â
A més, i amb la voluntat de garantir la liquiditat dels ajuntaments i que puguin continuar prestant de forma eficient els serveis que la ciutadania necessita, entre l’any passat i aquest 2021 la Diputació de Barcelona ha aprovat mobilitzar 1.175 milions d’euros en bestretes als ajuntaments a través de l’Organisme de Gestió Tributà ria (ORGT).
Â
Les persones al centre de l’acció polÃtica
Â
"La millora de la qualitat de vida dels ciutadans de la provÃncia de Barcelona ha continuat sent un dels eixos principals de l’acció polÃtica de la Diputació", asseguren les mateixes fonts. D’entre les accions dirigides directament als ajuntaments, la corporació ha fet front al finançament de les despeses extraordinà ries que hagin hagut d’assumir com a conseqüència de la situació d’emergència de salut pública (14,17 milions d’euros), del reforç dels professional dels serveis socials bà sics (2,1 milions d’euros), de la lluita contra l’exclusió social d’infants i adolescents (1,8 milions), de l’impuls d’agents d’acció comunità ria a l’espai públic (un milió d’euros) i de reforç dels serveis d’atenció a les vÃctimes de violències masclistes (un milió d’euros).
Â
D’altra banda, i en relació als serveis que la Diputació ofereix d’una forma directa a la ciutadania, cal destacar la intensificació de les trucades del Servei Local de Teleassistència (SLT), la implantació d’una lÃnia 900 per a no usuaris del SLT i el reforç del programa Targeta Moneder; a més de la publicació del visor de dades web Casos COVID-19 per municipi.
Â
Aixà mateix, a través dels Centres Residencials d’Estades Temporals i RESPIR, la Diputació va cedir a Catsalut 70 llits als espais habilitats per atendre a les persones ingressades als hospitals i 54 llits de les unitats residencials pròpies per acollir persones grans que no podien romandre a la seva residència habitual. A més, la corporació va participar en la producció de 3.000 unitats de cinturons de protecció fetals de BELTY d’un sol ús per als hospitals de Catalunya.
Â
Aposta per la recuperació econòmica
Â
Promoure la reactivació econòmica de la provÃncia ha estat, sens dubte, un altre dels pilars de l’acció polÃtica d’aquest últim any. En aquest sentit, la Diputació ha creat Estratègia ZerO, per tal de potenciar la Destinació Barcelona i fomentar el turisme local, sostenible i responsable; a més d’impulsar campanyes de promoció turÃstica i dur a terme formació en prevenció sanità ria davant la crisi.
Â
D’altra banda, la corporació ha destinat cinc milions d’euros a reforçar els serveis locals d’ocupació i centres locals de serveis a les empreses, ha escollit a 50 pimes de la demarcació per participar a la edició especial COVID-19 del programa Accelera el creixement i ha posat en marxa el programa Treball, Talent i Tecnologia, amb una inserció prevista de més de 3.100 persones i la participació de més de 2.600 empreses.
Â
En aquesta lÃnia, la Diputació de Barcelona ha posat en marxa el programa SOS Mentoring per ajudar a les persones autònomes i microempreses de la provÃncia a fomentar el comerç online dels productes locals de la Xarxa de Productes de la Terra, ha destinat un milió d’euros a promoure una plataforma de venda en lÃnia pels mercats municipals i ha consolidat el programa de Reempresa als mercats municipals a més d’iniciar una nova lÃnia dirigida als municipis petits de la provÃncia.
Â
NextDiba
Â
Amb la voluntat d’apostar per a la reactivació econòmica de la provÃncia, aquest mes de març la Diputació ha presentat un conjunt de de 87 projectes, amb un impacte total de 1.700 milions d’euros, que podrien rebre fons del programa europeu Next Generation i ajudar a rellançar el territori.
Â
És per aquest motiu que la Diputació ha iniciat el programa Next Diba. Projectes locals, participació i aliances per a la recuperació, a partir del qual posa tota la seva infraestructura de suport als ajuntaments per facilitar que puguin presentar-se a les convocatòries que convoqui el Govern estatal en relació als fons europeus.
Â
En concret, la Diputació ja ha presentat dos projectes per tal d’obtenir finançament del fons europeu. Per una banda, s’impulsarà l’establiment de comunitats energètiques locals (CEL) i d’altres mecanismes innovadors amb la implicació dels ajuntaments; i, per l’altra, es realitzaran noves construccions de canalitzacions que permetin connectar la xarxa troncal de comunicacions, com la fibra òptica, fins als municipis de l’interior de la provÃncia.
Â
Digitalització del territori
Â
Una de les necessitats d’aquest darrer any ha estat apostar per la digitalització dels serveis que s'ofereixen a la ciutadania i als ajuntaments. El suport tecnològic als governs locals s’ha caracteritzat per l’ajuda en el disseny i implementació de projectes de teletreball i, des de fa un any, la Diputació organitza la seva activitat de forma telemà tica.
Â
La pandèmia també ha afectat, d’una forma directa, a la formació contÃnua que la Diputació de Barcelona ofereix als treballadors dels 311 municipis de la provÃncia. La combinació entre el confinament domiciliari i el teletreball ha comportat que, al llarg d’aquests últims 12 mesos, s’hagi incorporat la videoformació, que ha permès realitzar cursos, tallers i seminaris en lÃnia.
Â
A més, la crisi provocada pel coronavirus ha fet ressorgir la necessitat de reforçar les estructures tècniques municipals de la provÃncia. És per aquest motiu que la Diputació ofereix aquest suport als municipis de fins a 5.000 habitants, a través dels consells comarcals.
Â
La cultura no s’atura
Â
Com a resposta als efectes que la crisi del coronavirus ha provocat en la societat, la Diputació de Barcelona ha destinat sis milions d’euros al finançament d’activitats culturals, esportives i juvenils i a inversió en equipaments. Aquest suport s’augmenta amb una dotació econòmica de 400.000 euros per a la recuperació de les programacions artÃstiques estables de 35 espais escènics municipals durant el darrer quadrimestre de l’any 2020 i i una de 700.000 euros per a la creació d’una plataforma audiovisual amb els canals de la Xarxa Audiovisual Local (XAL) per a la difusió de continguts culturals de 312 companyies de les arts en viu, aixà com les arts visuals i el patrimoni cultural local.
Â
A més, s’han invertit 300.000 euros als museus locals de 52 municipis perquè incorporin millores en l’entorn digital, 100.000 euros per a la captació de nous públics per 34 museus locals i centres municipals d’art, 130.000 euros per a que la Xarxa de Biblioteques Municipals (XBM) adquireixi nous fons a les llibreries de proximitat i 112.000 euros per a l’adquisició de llibres en català per posar-los a l’abast de la ciutadania a través de diferents equipaments municipals, entre d’altres lÃnies de suport.
Â
Â
Un dels serveis que no es van aturar durant el primer confinament és el que ofereix la XBM. Mostra d’això és que durant els primers dos mesos i mig es van tramitar 20.000 carnets virtuals i el servei de l’eBiblio va augmentar més d’un 300%. En aquesta lÃnia cal recordar que les biblioteques han continuat oferint els seus serveis de forma virtual, com els Clubs de lectura.
Â
Mesures per als perÃodes de desconfinament
Â
Coincidint amb les mesures aprovades pel Govern durant el primer Estat d’Alarma, la Diputació va incorporar, al Sistema d'Informació Territorial Municipal (SITMUN), una eina que possibilitava dibuixar cercles d’1 km en un territori per poder veure el lÃmit permès de desplaçaments per realitzar activitats fÃsiques o sortir a passejar en la desescalada del confinament.
Â
I en l’à mbit de l’habitatge, va fer públics els resultats de l’enquesta de l’Observatori Metropolità de l’Habitatge (O-HB), on es detallava que la crisi havia provocat un deteriorament en la situació econòmica de més del 40% de les llars de l'à rea metropolitana de Barcelona, afectant d’una forma especials a les vivindes de lloguer.
Â
Material de difusió
Â
Una altra de les apostes d’aquest darrer any ha estat l’elaboració de material dirigit a la ciutadania i als ajuntaments de la provÃncia, amb l’objectiu d’ajudar a fer front al primer Estat d’Alarma i a les posteriors fases de la pandèmia.
Â
Un exemple és la realització de 70 cà psules formatives en format audiovisual de curta durada, adreçades a diferents col·lectius (tècnics municipals d’educació, docents, alumnes i famÃlies) de diferents etapes i à mbits educatius com bressol, música i arts, persones adultes, educació especial, infantil i primà ria, ESO i postobligatòria.
Â
També destaca l’elaboració de diversos materials i recursos dirigits al sector minorista d’alimentació i restauració comercial, aixà com d’altres establiments oberts al públic; o bé, aquells dirigits a fomentar la prà ctica esportiva per a millorar el benestar emocional i activitat fÃsica dels ciutadans de la provÃncia o a assessorar als ajuntaments per a la reobertura i manteniment dels equipaments esportius i per a la gestió d’activitats.
Â
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1