Entitats veïnals, ecologistes i agricultors clamen per la protecció del Delta
Demanen aturar el creixement urbanÃstic i els projectes d'ampliació de l'aeroport i del port de Barcelona
![[Img #36203]](https://elfar.cat/upload/images/03_2021/1282_delta.jpg)
Â
Les plataformes Zeroport i SOS Baix Llobregat i l'organització ecologista Depana van fer públic ahir al Prat el seu comprmis d'establir un front ampli de veïns, ecologistes i agricultors en defensa del Delta del Llobregat i contra el creixement urbanÃstic i els projectes d'ampliació de l'aeroport i del port de Barcelona, que consideren incompatibles amb la protecció d'aquest espai natural i amb l'actual situació d'emergència climà tica.
Â
En un comunicat que van presentar als mitjans de comunicació, asseguren que el Delta del Llobregat és una zona d'especial importà ncia ambiental i agrÃcola que ha patit enormes agressions al llarg dels anys a causa del creixement urbanÃstic i d'infraestructures.
Â
En aquest sentit, recorden que la Comissió Europea ha obert recentment un expedient d'infracció a les administracions de l'Estat espanyol per la desprotecció del Delta. "El context d'emergència climà tica i energètica, la regressió preocupant de la biodiversitat i els alts nivells de contaminació de l'aire junt amb l'emplaçament de la Comissió, farien pensar que els nostres poders públics han d'haver entès definitivament que el model de creixement urbanÃstic i d'infraestructures que tradicionalment impulsen és del tot insostenible", expliquen.
Â
Veuen amb preocupació com els diferents responsables polÃtics "s'espolsen les responsabilitats de la situació crÃtica en què ens trobem i es passen la pilota entre les diferents administracions, Govern central, Generalitat i Ajuntaments; amb pronunciaments que, més enllà dels matisos retòrics, evadeixen la seva responsabilitat per a portar a terme les actuacions necessà ries de preservació del Delta i per a aturar els projectes en curs de carà cter urbanÃstic i d'ampliació de l'aeroport i del port de Barcelona".
Â
Demanen al govern de l'Estat "la retirada immediata i sense condicions" dels plans d’ampliació de l’activitat i infraestructures aèries que projecta AENA, seguint l'exemple recent de l'aeroport de ParÃs, i consideren que l'ajornament de dos o tres anys de les obres que planteja el predient d'AENA, Maurici Lucena, "és completament inadmissible, ja que es manté l'objectiu d'expansió de l'aeroport".
Â
Les organitzacions reclamem "l'urgent redimensionament del sector aeri per fer front a les crisis climà tica, ecològica i energètica". "El vigent model econòmic basat en el turisme massiu s'ha demostrat insostenible, injust i inadequat davant de situacions de recessió econòmica i crisi social com l'actual, i ha de ser transformat", asseguren.
Â
Recorden que els ecosistemes deltaics i els recursos agraris i aqüÃfers han estat molt malmesos també per l'ampliació del port de Barcelona, arran del desviament del darrer tram del riu Llobregat, i lamenten els plans d'ampliació d'activitat i terminals projectats per a aquesta insfraestructura, aixà com dels accessos ferroviaris, que "eliminarien definitivament l'antiga llera del riu com a espai natural, a fi d'esdevenir el centre més important del sud d'Europa de recepció i distribució de mercaderies".
Â
Per això, les organitzacions exigeixen al govern de l'Estat "que retiri definitivament els projectes d'ampliació tant de l'aeroport del Prat com també del port de Barcelona", ja que "responen als interessos dels grans capitals multinacionals i són contraris a l'interès general i al compliment dels objectius climà tics i de protecció de la salut, dels espais agrÃcoles i del medi ambient". Aixà mateix, reclamem "que es facin efectives totes les compensacions ambientals acordades en el Pla Delta del 1994, el qual va fer possible les ampliacions que ja s'han dut a terme del port i l'aeroport de Barcelona".
Â
Per altra banda, assegueren que el govern de la Generalitat, que té competències en matèria d’urbanisme i medi ambient, "no ha fet res durant anys, malgrat els múltiples requeriments, per aprovar l’obligat Pla Especial de Protecció del Medi Natural i del Paisatge del Delta del Llobregat ni per ampliar els espais de la Xarxa Natura 2000 (les ZEPA), tal com se li sol·licitava".
Â
"La seva inacció, quan no connivència amb els projectes d'ampliació de les grans infraestructures (port i aeroport) i de creixement urbanÃstic que amenacen els diversos municipis de la zona (el Prat, Viladecans, l'Hospitalet, Gavà ...), col·loca com a responsables al govern i en concret al conseller Damià Calvet, que, davant l'expedient de la Comissió Europea, es limita a assenyalar com a culpable a Madrid", expliquen.
Â
Les entitats asseguren que l'ampliació del perÃmetre de les zones protegides del Delta que exigeix la UE s'ha de fer amb criteris cientÃfics, i la referència actual és, segons SEO Birdlife, la zona IBA 140 d'importà ncia per a la conservació de les aus. Per això, exigeixen a la Generalitat "una moratòria immediata que aturi tots els projectes urbanÃstics i de creixement d'infraestructures en marxa que afecten els terrenys de la zona IBA 140 del Delta del Llobregat".
Â
Finalment, asseguren que els ajuntaments de la zona "són còmplices de la invasió de ciment que s'està impulsant a tants municipis del Baix Llobregat", i consideren que "han d'assumir la seva quota de responsabilitat i retirar els plans urbanÃstics que comprometen la supervivència dels cada cop més escassos espais agrÃcoles i naturals del Delta del Llobregat", en referència a projectes com, per exemple, l'ARE Eixample Sud, que es desenvolupa al Prat de Llobregat.
Â
"És necessari conservar aquests espais naturals i agrÃcoles, aixà com els connectors ecològics amb altres espais protegits propers com la serra de Collserola o el massÃs del Garraf. Menys propaganda ecologista, menys greenwashing i més accions efectives i reals per a protegir el territori, la pagesia, la vida i la salut", conclouen.
Â
L'Ajuntament defensa l'ARE Eixample Sud
Â
Respecte al comunicat de les entitats, l'Ajuntament del Prat també coincideix amb la voluntat de frenar el creixement del port i de l’aeroport per sobre dels seus lÃmits consensuats en el seu moment, de que es millori la protecció del Delta i que s’augmenti el territori protegit, aspectes que ve reclamant des de fa temps.
Â
Recorden que han reclamat a la Generalitat que en el marc de les seves competències presenti ja el Pla de Protecció del Delta, a la qual cosa el Govern sembla estar disposat. Aixà ho va traslladar l’alcalde en la recent reunió que va mantenir amb el conseller de Territori per estudiar l’advertiment emès per la Comissió. "Actualment estem a l’espera de rebre la proposta concreta de la Generalitat que desenvolupi aquesta idea", expliquen.
Â
Des del consistori asseguren que han traslladat a la Generalitat la necessitat d'implementar "de forma immediata" solucions per la millora de la qualitat d’aigua a Cal Tet, La Ricarda i el Remolar, per a que aquestes masses d’aigua recuperin els valors ambientals, amb aportació dels excedents de les aigües d’injecció a l’aqüÃfer profund i amb l’acceleració de solucions estructurals que es valorin, i considerem que s’ha d’ampliar el perÃmetre de les zones protegides del Delta que exigeix la UE, i que s'ha de fer amb criteris cientÃfics, ampliant-se al riu.
Â
Tot i coincidir amb les plataformes amb aquestes reivindicacions, lamentem que confonguin aquesta defensa del Delta del Llobregat i de l’equilibri territorial assolit amb la seva oposició al desenvolupament de l’ARE Eixample Sud "planejat des de fa més d’una dècada i actualment en execució".
Â
Segons l'Ajuntament, "és rotundament fals que aquest desenvolupament afecti cap espai protegit ni agrÃcola ni natural". Asseguren que l’ARE s’està desenvolupant en descampats privats qualificats com a sòl urbà ja des del Pla General Metropolità del 1976. "A través d’una figura urbanÃstica especialment progressista com la de l’Àrea Residencial Estratègica, l’Ajuntament ha garantit que el desenvolupament urbà en aquesta zona sigui coherent amb el model de ciutat de les darreres dècades: l’ARE garanteix que aquest espai tindrà un 50% d’habitatge de protecció oficial. Aixà mateix, hi haurà 300 pisos públics de lloguer assequible, equipaments públics de qualitat com una escola, un institut i una residència de gent gran, i preservarà el patrimoni arquitectònic i agrÃcola existent".
Â
"L’Eixample Sud no destrueix de cap manera l’equilibri territorial assolit al Prat; el ve a completar. I ho fa tancant el desenvolupament del nucli cap al sud en un sòl que sempre ha estat urbà i garantint una transició amable de la ciutat cap al Parc Agrari, mitjançant zones verdes allà on fins ara hi havia descampats i activitats impròpies i desendreçades", conclouen.
Â
Les plataformes Zeroport i SOS Baix Llobregat i l'organització ecologista Depana van fer públic ahir al Prat el seu comprmis d'establir un front ampli de veïns, ecologistes i agricultors en defensa del Delta del Llobregat i contra el creixement urbanÃstic i els projectes d'ampliació de l'aeroport i del port de Barcelona, que consideren incompatibles amb la protecció d'aquest espai natural i amb l'actual situació d'emergència climà tica.
Â
En un comunicat que van presentar als mitjans de comunicació, asseguren que el Delta del Llobregat és una zona d'especial importà ncia ambiental i agrÃcola que ha patit enormes agressions al llarg dels anys a causa del creixement urbanÃstic i d'infraestructures.
Â
En aquest sentit, recorden que la Comissió Europea ha obert recentment un expedient d'infracció a les administracions de l'Estat espanyol per la desprotecció del Delta. "El context d'emergència climà tica i energètica, la regressió preocupant de la biodiversitat i els alts nivells de contaminació de l'aire junt amb l'emplaçament de la Comissió, farien pensar que els nostres poders públics han d'haver entès definitivament que el model de creixement urbanÃstic i d'infraestructures que tradicionalment impulsen és del tot insostenible", expliquen.
Â
Veuen amb preocupació com els diferents responsables polÃtics "s'espolsen les responsabilitats de la situació crÃtica en què ens trobem i es passen la pilota entre les diferents administracions, Govern central, Generalitat i Ajuntaments; amb pronunciaments que, més enllà dels matisos retòrics, evadeixen la seva responsabilitat per a portar a terme les actuacions necessà ries de preservació del Delta i per a aturar els projectes en curs de carà cter urbanÃstic i d'ampliació de l'aeroport i del port de Barcelona".
Â
Demanen al govern de l'Estat "la retirada immediata i sense condicions" dels plans d’ampliació de l’activitat i infraestructures aèries que projecta AENA, seguint l'exemple recent de l'aeroport de ParÃs, i consideren que l'ajornament de dos o tres anys de les obres que planteja el predient d'AENA, Maurici Lucena, "és completament inadmissible, ja que es manté l'objectiu d'expansió de l'aeroport".
Â
Les organitzacions reclamem "l'urgent redimensionament del sector aeri per fer front a les crisis climà tica, ecològica i energètica". "El vigent model econòmic basat en el turisme massiu s'ha demostrat insostenible, injust i inadequat davant de situacions de recessió econòmica i crisi social com l'actual, i ha de ser transformat", asseguren.
Â
Recorden que els ecosistemes deltaics i els recursos agraris i aqüÃfers han estat molt malmesos també per l'ampliació del port de Barcelona, arran del desviament del darrer tram del riu Llobregat, i lamenten els plans d'ampliació d'activitat i terminals projectats per a aquesta insfraestructura, aixà com dels accessos ferroviaris, que "eliminarien definitivament l'antiga llera del riu com a espai natural, a fi d'esdevenir el centre més important del sud d'Europa de recepció i distribució de mercaderies".
Â
Per això, les organitzacions exigeixen al govern de l'Estat "que retiri definitivament els projectes d'ampliació tant de l'aeroport del Prat com també del port de Barcelona", ja que "responen als interessos dels grans capitals multinacionals i són contraris a l'interès general i al compliment dels objectius climà tics i de protecció de la salut, dels espais agrÃcoles i del medi ambient". Aixà mateix, reclamem "que es facin efectives totes les compensacions ambientals acordades en el Pla Delta del 1994, el qual va fer possible les ampliacions que ja s'han dut a terme del port i l'aeroport de Barcelona".
Â
Per altra banda, assegueren que el govern de la Generalitat, que té competències en matèria d’urbanisme i medi ambient, "no ha fet res durant anys, malgrat els múltiples requeriments, per aprovar l’obligat Pla Especial de Protecció del Medi Natural i del Paisatge del Delta del Llobregat ni per ampliar els espais de la Xarxa Natura 2000 (les ZEPA), tal com se li sol·licitava".
Â
"La seva inacció, quan no connivència amb els projectes d'ampliació de les grans infraestructures (port i aeroport) i de creixement urbanÃstic que amenacen els diversos municipis de la zona (el Prat, Viladecans, l'Hospitalet, Gavà ...), col·loca com a responsables al govern i en concret al conseller Damià Calvet, que, davant l'expedient de la Comissió Europea, es limita a assenyalar com a culpable a Madrid", expliquen.
Â
Les entitats asseguren que l'ampliació del perÃmetre de les zones protegides del Delta que exigeix la UE s'ha de fer amb criteris cientÃfics, i la referència actual és, segons SEO Birdlife, la zona IBA 140 d'importà ncia per a la conservació de les aus. Per això, exigeixen a la Generalitat "una moratòria immediata que aturi tots els projectes urbanÃstics i de creixement d'infraestructures en marxa que afecten els terrenys de la zona IBA 140 del Delta del Llobregat".
Â
Finalment, asseguren que els ajuntaments de la zona "són còmplices de la invasió de ciment que s'està impulsant a tants municipis del Baix Llobregat", i consideren que "han d'assumir la seva quota de responsabilitat i retirar els plans urbanÃstics que comprometen la supervivència dels cada cop més escassos espais agrÃcoles i naturals del Delta del Llobregat", en referència a projectes com, per exemple, l'ARE Eixample Sud, que es desenvolupa al Prat de Llobregat.
Â
"És necessari conservar aquests espais naturals i agrÃcoles, aixà com els connectors ecològics amb altres espais protegits propers com la serra de Collserola o el massÃs del Garraf. Menys propaganda ecologista, menys greenwashing i més accions efectives i reals per a protegir el territori, la pagesia, la vida i la salut", conclouen.
Â
L'Ajuntament defensa l'ARE Eixample Sud
Â
Respecte al comunicat de les entitats, l'Ajuntament del Prat també coincideix amb la voluntat de frenar el creixement del port i de l’aeroport per sobre dels seus lÃmits consensuats en el seu moment, de que es millori la protecció del Delta i que s’augmenti el territori protegit, aspectes que ve reclamant des de fa temps.
Â
Recorden que han reclamat a la Generalitat que en el marc de les seves competències presenti ja el Pla de Protecció del Delta, a la qual cosa el Govern sembla estar disposat. Aixà ho va traslladar l’alcalde en la recent reunió que va mantenir amb el conseller de Territori per estudiar l’advertiment emès per la Comissió. "Actualment estem a l’espera de rebre la proposta concreta de la Generalitat que desenvolupi aquesta idea", expliquen.
Â
Des del consistori asseguren que han traslladat a la Generalitat la necessitat d'implementar "de forma immediata" solucions per la millora de la qualitat d’aigua a Cal Tet, La Ricarda i el Remolar, per a que aquestes masses d’aigua recuperin els valors ambientals, amb aportació dels excedents de les aigües d’injecció a l’aqüÃfer profund i amb l’acceleració de solucions estructurals que es valorin, i considerem que s’ha d’ampliar el perÃmetre de les zones protegides del Delta que exigeix la UE, i que s'ha de fer amb criteris cientÃfics, ampliant-se al riu.
Â
Tot i coincidir amb les plataformes amb aquestes reivindicacions, lamentem que confonguin aquesta defensa del Delta del Llobregat i de l’equilibri territorial assolit amb la seva oposició al desenvolupament de l’ARE Eixample Sud "planejat des de fa més d’una dècada i actualment en execució".
Â
Segons l'Ajuntament, "és rotundament fals que aquest desenvolupament afecti cap espai protegit ni agrÃcola ni natural". Asseguren que l’ARE s’està desenvolupant en descampats privats qualificats com a sòl urbà ja des del Pla General Metropolità del 1976. "A través d’una figura urbanÃstica especialment progressista com la de l’Àrea Residencial Estratègica, l’Ajuntament ha garantit que el desenvolupament urbà en aquesta zona sigui coherent amb el model de ciutat de les darreres dècades: l’ARE garanteix que aquest espai tindrà un 50% d’habitatge de protecció oficial. Aixà mateix, hi haurà 300 pisos públics de lloguer assequible, equipaments públics de qualitat com una escola, un institut i una residència de gent gran, i preservarà el patrimoni arquitectònic i agrÃcola existent".
Â
"L’Eixample Sud no destrueix de cap manera l’equilibri territorial assolit al Prat; el ve a completar. I ho fa tancant el desenvolupament del nucli cap al sud en un sòl que sempre ha estat urbà i garantint una transició amable de la ciutat cap al Parc Agrari, mitjançant zones verdes allà on fins ara hi havia descampats i activitats impròpies i desendreçades", conclouen.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1