Miércoles, 17 de Septiembre de 2025

Actualizada

Miércoles, 17 de Septiembre de 2025 a las 08:15:13 horas

| 511
Jueves, 18 de Marzo de 2021

Entitats veïnals, ecologistes i agricultors clamen per la protecció del Delta

Demanen aturar el creixement urbanístic i els projectes d'ampliació de l'aeroport i del port de Barcelona

[Img #36203]

 

Les plataformes Zeroport i SOS Baix Llobregat i l'organització ecologista Depana van fer públic ahir al Prat el seu comprmis d'establir un front ampli de veïns, ecologistes i agricultors en defensa del Delta del Llobregat i contra el creixement urbanístic i els projectes d'ampliació de l'aeroport i del port de Barcelona, que consideren incompatibles amb la protecció d'aquest espai natural i amb l'actual situació d'emergència climàtica.

 

En un comunicat que van presentar als mitjans de comunicació, asseguren que el Delta del Llobregat és una zona d'especial importància ambiental i agrícola que ha patit enormes agressions al llarg dels anys a causa del creixement urbanístic i d'infraestructures.

 

En aquest sentit, recorden que la Comissió Europea ha obert recentment un expedient d'infracció a les administracions de l'Estat espanyol per la desprotecció del Delta. "El context d'emergència climàtica i energètica, la regressió preocupant de la biodiversitat i els alts nivells de contaminació de l'aire junt amb l'emplaçament de la Comissió, farien pensar que els nostres poders públics han d'haver entès definitivament que el model de creixement urbanístic i d'infraestructures que tradicionalment impulsen és del tot insostenible", expliquen.

 

Veuen amb preocupació com els diferents responsables polítics "s'espolsen les responsabilitats de la situació crítica en què ens trobem i es passen la pilota entre les diferents administracions, Govern central, Generalitat i Ajuntaments; amb pronunciaments que, més enllà dels matisos retòrics, evadeixen la seva responsabilitat per a portar a terme les actuacions necessàries de preservació del Delta i per a aturar els projectes en curs de caràcter urbanístic i d'ampliació de l'aeroport i del port de Barcelona".

 

Demanen al govern de l'Estat "la retirada immediata i sense condicions" dels plans d’ampliació de l’activitat i infraestructures aèries que projecta AENA, seguint l'exemple recent de l'aeroport de París, i consideren que l'ajornament de dos o tres anys de les obres que planteja el predient d'AENA, Maurici Lucena, "és completament inadmissible, ja que es manté l'objectiu d'expansió de l'aeroport".

 

Les organitzacions reclamem "l'urgent redimensionament del sector aeri per fer front a les crisis climàtica, ecològica i energètica". "El vigent model econòmic basat en el turisme massiu s'ha demostrat insostenible, injust i inadequat davant de situacions de recessió econòmica i crisi social com l'actual, i ha de ser transformat", asseguren.

 

Recorden que els ecosistemes deltaics i els recursos agraris i aqüífers han estat molt malmesos també per l'ampliació del port de Barcelona, arran del desviament del darrer tram del riu Llobregat, i  lamenten els plans d'ampliació d'activitat i terminals projectats per a aquesta insfraestructura, així com dels accessos ferroviaris, que "eliminarien definitivament l'antiga llera del riu com a espai natural, a fi d'esdevenir el centre més important del sud d'Europa de recepció i distribució de mercaderies".

 

Per això, les organitzacions exigeixen al govern de l'Estat "que retiri definitivament els projectes d'ampliació tant de l'aeroport del Prat com també del port de Barcelona", ja que "responen als interessos dels grans capitals multinacionals i són contraris a l'interès general i al compliment dels objectius climàtics i de protecció de la salut, dels espais agrícoles i del medi ambient". Així mateix, reclamem "que es facin efectives totes les compensacions ambientals acordades en el Pla Delta del 1994, el qual va fer possible les ampliacions que ja s'han dut a terme del port i l'aeroport de Barcelona".

 

Per altra banda, assegueren que el govern de la Generalitat, que té competències en matèria d’urbanisme i medi ambient, "no ha fet res durant anys, malgrat els múltiples requeriments, per aprovar l’obligat Pla Especial de Protecció del Medi Natural i del Paisatge del Delta del Llobregat ni per ampliar els espais de la Xarxa Natura 2000 (les ZEPA), tal com se li sol·licitava".

 

"La seva inacció, quan no connivència amb els projectes d'ampliació de les grans infraestructures (port i aeroport) i de creixement urbanístic que amenacen els diversos municipis de la zona (el Prat, Viladecans, l'Hospitalet, Gavà...), col·loca com a responsables al govern i en concret al conseller Damià Calvet, que, davant l'expedient de la Comissió Europea, es limita a assenyalar com a culpable a Madrid", expliquen.

 

Les entitats asseguren que l'ampliació del perímetre de les zones protegides del Delta que exigeix la UE s'ha de fer amb criteris científics, i la referència actual és, segons SEO Birdlife, la zona IBA 140 d'importància per a la conservació de les aus. Per això, exigeixen a la Generalitat "una moratòria immediata que aturi tots els projectes urbanístics i de creixement d'infraestructures en marxa que afecten els terrenys de la zona IBA 140 del Delta del Llobregat".

 

Finalment, asseguren que els ajuntaments de la zona "són còmplices de la invasió de ciment que s'està impulsant a tants municipis del Baix Llobregat", i consideren que "han d'assumir la seva quota de responsabilitat i retirar els plans urbanístics que comprometen la supervivència dels cada cop més escassos espais agrícoles i naturals del Delta del Llobregat", en referència a projectes com, per exemple, l'ARE Eixample Sud, que es desenvolupa al Prat de Llobregat.

 

"És necessari conservar aquests espais naturals i agrícoles, així com els connectors ecològics amb altres espais protegits propers com la serra de Collserola o el massís del Garraf. Menys propaganda ecologista, menys greenwashing i més accions efectives i reals per a protegir el territori, la pagesia, la vida i la salut", conclouen.

 

L'Ajuntament defensa l'ARE Eixample Sud

 

Respecte al comunicat de les entitats, l'Ajuntament del Prat també coincideix amb la voluntat de frenar el creixement del port i de l’aeroport per sobre dels seus límits consensuats en el seu moment, de que es millori la protecció del Delta i que s’augmenti el territori protegit, aspectes que ve reclamant des de fa temps.

 

Recorden que han reclamat a la Generalitat que en el marc de les seves competències presenti ja el Pla de Protecció del Delta, a la qual cosa el Govern sembla estar disposat. Així ho va traslladar l’alcalde en la recent reunió que va mantenir amb el conseller de Territori per estudiar l’advertiment emès per la Comissió. "Actualment estem a l’espera de rebre la proposta concreta de la Generalitat que desenvolupi aquesta idea", expliquen.

 

Des del consistori asseguren que han traslladat a la Generalitat la necessitat d'implementar "de forma immediata" solucions per la millora de la qualitat d’aigua a Cal Tet, La Ricarda i el Remolar, per a que aquestes masses d’aigua recuperin els valors ambientals, amb aportació dels excedents de les aigües d’injecció a l’aqüífer profund i amb l’acceleració de solucions estructurals que es valorin, i considerem que s’ha d’ampliar el perímetre de les zones protegides del Delta que exigeix la UE, i que s'ha de fer amb criteris científics, ampliant-se al riu.

 

Tot i coincidir amb les plataformes amb aquestes reivindicacions, lamentem que confonguin aquesta defensa del Delta del Llobregat i de l’equilibri territorial assolit amb la seva oposició al desenvolupament de l’ARE Eixample Sud "planejat des de fa més d’una dècada i actualment en execució".

 

Segons l'Ajuntament, "és rotundament fals que aquest desenvolupament afecti cap espai protegit ni agrícola ni natural". Asseguren que l’ARE s’està desenvolupant en descampats privats qualificats com a sòl urbà ja des del Pla General Metropolità del 1976. "A través d’una figura urbanística especialment progressista com la de l’Àrea Residencial Estratègica, l’Ajuntament ha garantit que el desenvolupament urbà en aquesta zona sigui coherent amb el model de ciutat de les darreres dècades: l’ARE garanteix que aquest espai tindrà un 50% d’habitatge de protecció oficial. Així mateix, hi haurà 300 pisos públics de lloguer assequible, equipaments públics de qualitat com una escola, un institut i una residència de gent gran, i preservarà el patrimoni arquitectònic i agrícola existent".

 

"L’Eixample Sud no destrueix de cap manera l’equilibri territorial assolit al Prat; el ve a completar. I ho fa tancant el desenvolupament del nucli cap al sud en un sòl que sempre ha estat urbà i garantint una transició amable de la ciutat cap al Parc Agrari, mitjançant zones verdes allà on fins ara hi havia descampats i activitats impròpies i desendreçades", conclouen.

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.