ÀREA METROPOLITANA
Els serveis Bicibox i e-Bicibox guanyen usuaris durant la pandèmia
El 2020 el sistema d'aparcament segur els va incrementar un 14% respecte a l’any anterior, i el de bicicleta compartida, un 22%
![[Img #36280]](https://elfar.cat/upload/images/03_2021/4246_amb.jpg)
Durant els dos primers trimestres del 2020, la pandèmia de la COVID-19 va frenar, com en la resta de serveis de transport, el creixement del nombre d’usuaris del Bicibox i l’e‑Bicibox. En canvi, durant la segona meitat de l’any i coincidint amb la finalització del confinament domiciliari i d’una lleugera millora en la situació sanitària, es va recuperar el ritme d’increment de l’any anterior.
Així, el 31 de desembre del 2020, el servei Bicibox, present en 19 municipis, havia augmentat el nombre d’usuaris un 13,9 % respecte a la mateixa data del 2019. En total, s’ha arribat als 16.212 usuaris. En la mateixa data, els usuaris de l’e-Bicibox, actiu en 11 municipis, havien augmentat un 22,1% respecte a l’any anterior, arribant a un total de 657.
Més usuaris però menys desplaçaments
Pel que fa al nombre de bicicletes estacionades als aparcaments segurs Bicibox, n’hi va haver 266.298, un 27,3% menys que durant el 2019. "Aquesta davallada es deu a les restriccions de la mobilitat i l’impacte econòmic de la COVID-19, que també ha comportat una disminució en els desplaçaments", asseguren des de l'AMB. Pel que fa a l’e-Bicibox, durant l’any 2020 es van produir 20.096 desplaçaments, un 23,3% menys que el 2019.
Segons la darrera enquesta, realitzada a 800 usuaris i usuàries del Bicibox entre el 15 de desembre del 2020 i el 28 de gener del 2021, destaca que en els darrers dos anys el nombre d’usuaris que fan servir aquest servei per a desplaçaments laborals o d’estudi s’ha incrementat un 24%, i ha passat del 42% l’any 2018 al 64% l’any 2020. "Un creixement notable que posiciona la bici com a mitjà de transport urbà diari", expliquen des de l'organisme supramunicipal.
De l’enquesta, també se n’extreu que més de la meitat dels usuaris (el 58%) fa desplaçaments interurbans, fet que reafirma la mobilitat metropolitana. Així mateix, destaca l’aposta per la intermodalitat: un 46% els usuaris combina la bici amb altres modes de transport. Finalment, el 95,8 % dels usuaris considera el Bicibox unservei segur o molt segur.
El Pla metropolità de mobilitat urbana 2019- 20124 (PMMU 2019-2024), el full de ruta de les polítiques de la mobilitat de la metròpolis de Barcelona per als propers anys, considera la bicicleta com una de les línies estratègiques clau per impulsar el canvi d’hàbits en la mobilitat, ja que ofereix l’oportunitat de rebaixar els nivells de contaminació i millorar la qualitat de l’aire.
Per això, n’impulsa i en facilita l’ús amb els aparcaments segurs per a bicicletes particulars (Bicibox), el del servei de bici elèctrica compartida metropolitana (e-Bicibox), la construcció de la xarxa pedalable metropolitana (Bicivia) i campanyes de cessió temporal de bicicletes elèctriques a les empreses (Biciempresa), entre altres accions i iniciatives.
Premis Ciutadà Bicibox i e‑Bicibox de l’any
![[Img #36294]](https://elfar.cat/upload/images/03_2021/7771_amb.jpg)
D'altra banda, ahir dilluns l’AMB va lliurar els Premis Ciutadà Bicibox i e‑Bicibox de l’any 2020, que reconeixen els ciutadans i ciutadanes que més ús van fer d’aquests dos serveis de mobilitat sostenible de la metròpolis de Barcelona durant l’any passat.
Entre el total d’usuaris del Bicibox, el servei d’aparcament segur metropolità de bicicletes privades que ofereix l’AMB, s’han reconegut els 19 ciutadans i ciutadanes que més l’han fet servir en cada municipi. Francisco Cuadro, de Barcelona, amb 1.043 usos durant el 2020, és qui més vegades l’ha utilitzat, i es converteix en el Ciutadà Bicibox 2020. Entre les dones, Bernadette Güell, de Sant Cugat, és la Ciutadana Bicibox 2020, amb 367 usos l’any.
Pel que fa a l’e-Bicibox, el servei de bicicleta pública compartida i elèctrica metropolitana, s’han reconegut 10 usuaris i usuàries com els que més l’han utilitzat als municipis on l’e-Bicibox està en funcionament. Alfonso Pardo, de Cornellà de Llobregat, és el Ciutadà e-Bicibox 2020, amb 633 usos. Per la seva part, Judit Selles, de Sant Joan Despí, s’enduu el reconeixement Ciutadana e-Bicibox 2020, amb 267 usos.
“Amb aquests premis de l’AMB, que han arribat a la setena edició i ja es poden considerar una tradició, seguim impulsant i promovent la bicicleta com a transport urbà i metropolità habitual. Continuem avançant cap a una mobilitat més sostenible i reduint la contaminació atmosfèrica”, va explicar el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, encarregat de lliurar els premis, i que va agrair als guardonats el gran exemple que donen “per mostrar que el canvi d’hàbits és possible i està sent una realitat”.
Durant els dos primers trimestres del 2020, la pandèmia de la COVID-19 va frenar, com en la resta de serveis de transport, el creixement del nombre d’usuaris del Bicibox i l’e‑Bicibox. En canvi, durant la segona meitat de l’any i coincidint amb la finalització del confinament domiciliari i d’una lleugera millora en la situació sanitària, es va recuperar el ritme d’increment de l’any anterior.
Així, el 31 de desembre del 2020, el servei Bicibox, present en 19 municipis, havia augmentat el nombre d’usuaris un 13,9 % respecte a la mateixa data del 2019. En total, s’ha arribat als 16.212 usuaris. En la mateixa data, els usuaris de l’e-Bicibox, actiu en 11 municipis, havien augmentat un 22,1% respecte a l’any anterior, arribant a un total de 657.
Més usuaris però menys desplaçaments
Pel que fa al nombre de bicicletes estacionades als aparcaments segurs Bicibox, n’hi va haver 266.298, un 27,3% menys que durant el 2019. "Aquesta davallada es deu a les restriccions de la mobilitat i l’impacte econòmic de la COVID-19, que també ha comportat una disminució en els desplaçaments", asseguren des de l'AMB. Pel que fa a l’e-Bicibox, durant l’any 2020 es van produir 20.096 desplaçaments, un 23,3% menys que el 2019.
Segons la darrera enquesta, realitzada a 800 usuaris i usuàries del Bicibox entre el 15 de desembre del 2020 i el 28 de gener del 2021, destaca que en els darrers dos anys el nombre d’usuaris que fan servir aquest servei per a desplaçaments laborals o d’estudi s’ha incrementat un 24%, i ha passat del 42% l’any 2018 al 64% l’any 2020. "Un creixement notable que posiciona la bici com a mitjà de transport urbà diari", expliquen des de l'organisme supramunicipal.
De l’enquesta, també se n’extreu que més de la meitat dels usuaris (el 58%) fa desplaçaments interurbans, fet que reafirma la mobilitat metropolitana. Així mateix, destaca l’aposta per la intermodalitat: un 46% els usuaris combina la bici amb altres modes de transport. Finalment, el 95,8 % dels usuaris considera el Bicibox unservei segur o molt segur.
El Pla metropolità de mobilitat urbana 2019- 20124 (PMMU 2019-2024), el full de ruta de les polítiques de la mobilitat de la metròpolis de Barcelona per als propers anys, considera la bicicleta com una de les línies estratègiques clau per impulsar el canvi d’hàbits en la mobilitat, ja que ofereix l’oportunitat de rebaixar els nivells de contaminació i millorar la qualitat de l’aire.
Per això, n’impulsa i en facilita l’ús amb els aparcaments segurs per a bicicletes particulars (Bicibox), el del servei de bici elèctrica compartida metropolitana (e-Bicibox), la construcció de la xarxa pedalable metropolitana (Bicivia) i campanyes de cessió temporal de bicicletes elèctriques a les empreses (Biciempresa), entre altres accions i iniciatives.
Premis Ciutadà Bicibox i e‑Bicibox de l’any
D'altra banda, ahir dilluns l’AMB va lliurar els Premis Ciutadà Bicibox i e‑Bicibox de l’any 2020, que reconeixen els ciutadans i ciutadanes que més ús van fer d’aquests dos serveis de mobilitat sostenible de la metròpolis de Barcelona durant l’any passat.
Entre el total d’usuaris del Bicibox, el servei d’aparcament segur metropolità de bicicletes privades que ofereix l’AMB, s’han reconegut els 19 ciutadans i ciutadanes que més l’han fet servir en cada municipi. Francisco Cuadro, de Barcelona, amb 1.043 usos durant el 2020, és qui més vegades l’ha utilitzat, i es converteix en el Ciutadà Bicibox 2020. Entre les dones, Bernadette Güell, de Sant Cugat, és la Ciutadana Bicibox 2020, amb 367 usos l’any.
Pel que fa a l’e-Bicibox, el servei de bicicleta pública compartida i elèctrica metropolitana, s’han reconegut 10 usuaris i usuàries com els que més l’han utilitzat als municipis on l’e-Bicibox està en funcionament. Alfonso Pardo, de Cornellà de Llobregat, és el Ciutadà e-Bicibox 2020, amb 633 usos. Per la seva part, Judit Selles, de Sant Joan Despí, s’enduu el reconeixement Ciutadana e-Bicibox 2020, amb 267 usos.
“Amb aquests premis de l’AMB, que han arribat a la setena edició i ja es poden considerar una tradició, seguim impulsant i promovent la bicicleta com a transport urbà i metropolità habitual. Continuem avançant cap a una mobilitat més sostenible i reduint la contaminació atmosfèrica”, va explicar el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, encarregat de lliurar els premis, i que va agrair als guardonats el gran exemple que donen “per mostrar que el canvi d’hàbits és possible i està sent una realitat”.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.169