Viernes, 12 de Septiembre de 2025

Actualizada

Viernes, 12 de Septiembre de 2025 a las 14:20:11 horas

| 715
Martes, 15 de Junio de 2021
COMARCA

Una taula tècnica abordarà les discrepàncies sobre el futur de l’aeroport

La Generalitat accepta, amb condicions operatives i ambientals, la inversió per convertir la infraestructura pratenca en un hub intercontinental

[Img #37702]

 

El vicepresident del Govern de la Generalitat, Jordi Puigneró, ha anunciat la creació d’una taula tècnica per abordar les discrepàncies que hi ha respecte del futur de l’aeroport del Prat. Ho ha dit en la primera taula institucional que ahir va reunir durant tres hores representants d’Aena, dels Governs català i espanyol així com dels ajuntaments de l’entorn aeroportuari.

 

La taula tècnica haurà d’avaluar els informes tècnics que ahir Aena no va presentar. Així mateix ho va denunciar l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, qui acusa l’ens gestor de "fer xantatge" amb la destrucció de la reserva natural de La Ricarda, al delta del Llobregat, segons fonts municipals del Prat.

 

Mijoler va lamentar que a la trobada d’ahir no hi havia cap representant del ministeri de Transició Ecològica. Qui sí hi havia va ser el secretari d’Estat de Transports i Mobilitat, qui va insistir en la urgència d’aprovar el nou pla director que serà “mediambientalment sostenible”, però sense concretar com.

 

Després de la trobada d’ahir, les institucions hauran de tornar a trobar-se per acabar de desencallar un debat sobre el qual la Generalitat de moment diu que “no bloquejarà les inversions previstes per Aena per convertir l’aeroport en un hub intercontinenta”, però exigint una millor connexió ferroviària amb Reus i Girona i una solució ambiental per al Delta del Llobregat.

 

L’alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, ha valorat positivament la trobada i, després de defensar “la necessitat de fer del Prat un aeroport amb vols intercontinentals”, ha dit que “no serà a costa del benestar dels veïns i veïnes de Gavà“ i que, per tant, no permetrà “que es repeteixi l’error de fa 15 anys, quan amb la posada en marxa de la tercera pista el barri marítim va patir continuats episodis de contaminació acústica”.

 

En aquest sentit, Sánchez ha explicat que “Aena s’ha compromès a blindar l’operativa actual de pistes segregades actual al que nosaltres no renunciarem”, i que també ha condicionat el projecte “al compliments de tots els requeriments mediambientals”.

 

L'alcaldessa de Castelldefels, Maria Miranda, també va defensar a la taula institucional que el Prat funcioni sempre amb pistes segregades. Aquesta determinació es va reafirmar en la reunió del 8 de juny passat entre representants municipals i de les plataformes ciutadanes, en què es va posar de manifest l'oposició del municipi a qualsevol canvi en l'actual configuració de vols d'aeronaus, enlairaments i aterratges. "Els plans aeroportuaris no han d'afectar la qualitat de vida dels veïns i veïnes de Castelldefels ni la protecció mediambiental en plena emergència climàtica", va dir Miranda.

 

L'Ajuntament de Castelldefels posa, per tant, com a condició per acceptar qualsevol ampliació de l'aeroport el fet que es garanteixi per llei que es mantindrà l'actual sistema de pistes segregades, perquè aquesta és la configuració que més limita l'impacte acústic sobre la població.

 

L'alcalde de Viladecans, Carles Ruiz, va rebre amb satisfacció l'acord de creació d'una mesa tècnica de treball "on es podrà, d'alguna manera, integrar tots els neguits que les diferents administracions puguem tenir". Ruiz també va considerar que és una bona notícia que la majoria dels participants a la reunió d'ahir, consideressin que l'aeroport del Prat hagi de ser un gran hub intercontinental: "Això haurà de suposar la generació de moltes oportunitats per al territori, d'atracció de talent, de generació de llocs de treball de qualitat, i d'atracció de turisme de qualitat", va assegurar l'alcalde.

 

Carles Ruiz es va mostrar reivindicatiu davant de les obligacions que tant la Generalitat com AENA tenen pendents amb el territori. "Part dels aspectes que s'havien d'invertir arran del Pla Director de l'Aeroport anterior no s'han complit. I aquests afecten els impactes diferits, com la biodiversitat, l'agricultura o la mobilitat sostenible".

 

Perquè no es tornin a repetir els errors passats, l'alcalde proposa un nou mecanisme de governança, en el que tinguin paraula els municipis. "És tan important quantificar i detallar les intervencions que s'han de fer, com tenir un mecanisme de governança que garanteixi l'avaluació del compliment, el compliment dels indicadors, no només dels temes mediambientals o els referents a l'edificació i l'ampliació de l'aeroport, sinó també dels efectes en el seu conjunt", va afirmar.

 

L'alcalde va denunciar que existeix un dèficit de gestió dels espais naturals del Delta per part de la Generalitat "que hem cobert des dels ajuntaments a partir de la nostra aportació econòmica al Consorci del Delta, però pensem que és una situació que ha d'acabar". També va mostrar la seva preocupació per l'impacte que podria suposar els canvis aeroportuaris a l'agricultura: "Els ajuntaments estem fent un esforç molt gran per guanyar competitivitat amb el Parc Agrari, per generar un sistema agroalimentari molt productiu i de qualitat, però tampoc se'ns ha ajudat".

 

Ruiz, finalment, va demanar que es millori la mobilitat als municipis del Delta: Viladecans, Gavà i Castelldefels: "L'aeroport està mirant cap a Barcelona, cap al Prat, cap a l'Hospitalet, però no està mirant cap als municipis del Delta que, a més reben efectes negatius, com els sorolls". "Els ajuntaments estem fent molta feina per baixar les emissions, per treballar en el compliment de l'Agenda Urbana 2030, per treballar també en unes ciutats més saludables, i ens preocupa l'impacte que l'aeroport pot tenir en aquest sentit", va concloure.
 

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.