ESPLUGUES
Sant Joan de Déu estrena un centre per regular el flux de pacients que recorda les torres de control dels aeroports
Aquest dispositiu, únic a Espanya, és molt útil per gestionar llits d’hospitalització i d’UCI, especialment en pandèmies com la de la COVID-19
![[Img #38244]](https://elfar.cat/upload/images/07_2021/8523_command-center-cortex-sant-joan-de-deu-1.jpg)
L’Hospital Sant Joan de Déu és el primer hospital d’Espanya que disposa d’un centre de control on, a través d’unes pantalles que recorden a una torre de control d’un aeroport, un equip de professionals del centre accedeix i avalua en temps real un gran volum de dades claus sobre el funcionament de l’hospital amb l’objectiu de regular el flux de pacients i millorar la gestió hospitalària.
A través d’aquestes pantalles, aquests professionals saben en cada moment quants pacients s’estan operant als quiròfans, quants hauran d’ingressar a la UCI en les pròximes hores, quants seran traslladats de la UCI a una habitació o quants estan ingressats en cada planta. "En definitiva, tenen una visió de conjunt i en temps real del que està passant en cada moment a l’hospital que els ajuda a prendre les decisions més oportunes per gestionar els llits i els recursos de la manera més òptima, evitar saturacions i colls d’ampolla", expliquen des del centre hospitalari en un comunicat.
Segons Francesc Garcia Cuyás, adjunt a la Direcció mèdica de l’Hospital Sant Joan de Déu, “entorns tecnològics com aquests poden ser de gran utilitat en moments de pics de pandèmia com ara la COVID, encara que també per altres tipus d´emergències sanitàries, doncs el fet que gestioni informació en temps real fa que puguem tenir una visió immediata de l´estat dels llits de UCI, de les urgències per COVID o del temps d´espera de les proves PCR pendents de resultats, facilitant la gestió y agilitzant la presa de decisions”.
L’espai, batejat amb el nom de Còrtex, integra, a més d’aquest centre de comandament (Command Center), un sistema de monitorització de pacients (eCare) i un servei de contacte amb els pacients i les seves famílies (Contact center).
Des de l’eCare, els professionals monitoritzen a distància i en tot moment els infants que estan ingressats siguin on siguin de l’hospital: a la seva habitació, passejant pel hall o jugant a la sala de jocs. "Aquesta iniciativa ha permès, per exemple, que nadons afectats de problemes cardíacs que abans havien d’estar ingressats en observació a la UCI puguin ser traslladats a una habitació amb la seva mare amb un petit dispositiu connectat que analitza la seva evolució en tot moment i alerta als professionals si es produeix un empitjorament del seu estat", remarquen des de Sant Joan de Déu.
Els professionals de l’hospital estan treballant ara per poder detectar abans aquestes complicacions i, fins i tot, prevenir-les. Les dades de cada pacient seran contrastades amb centenars d’altres casos mitjançant intel·ligència artificial, el que permetrà generar nous coneixements sobre la malaltia i predir amb antelació les possibles complicacions.
L’activitat de l’eCare durant els primers sis mesos de funcionament s’ha focalitzat en els pacients ingressats a l’hospital amb problemes cardíacs, que han estat monitoritzats mitjançant aquest sistema. Un balanç preliminar revela que, a més de millorar l’experiència dels pacients i les seves famílies perquè aquest sistema de monitorització els ha permès tenir una major mobilitat per l’hospital, també ha reduït lleugerament la seva estada a la UCI.
Aquest canvi de paradigma en l’atenció als pacients de cardiologia ha estat possible gràcies a l’ajuda de la Fundacio Privada Daniel Bravo Andreu, dins del marc de col·laboració entre aquesta entitat filantròpica i l’Hospital Sant Joan de Déu que ha permès posicionar l’Àrea del Cor del centre com un referent en cardiologia pediàtrica d’alta complexitat a nivell internacional.
En els propers mesos, el centre preveu estendre aquesta iniciativa als pacients de cardiologia hospitalitzats a casa i anar-lo ampliant a pacients d’altres patologies.
El Còrtex també disposa d’un espai de comunicació multicanal amb les famílies dels pacients anomenat Contact Center. Es tracta d’un espai on els professionals visiten a distància aquells pacients que no requereixen d’una atenció presencial i atenen les consultes de caràcter assistencial que reben de les famílies. En aquest espai l’equip mèdic els visita per telèfon i videoconferència i resol els seus dubtes per telèfon, internet o qualsevol altre canal. En l’actualitat, un 46% de les visites que es fan a l’hospital són no presencials.
L’Hospital Sant Joan de Déu és el primer hospital d’Espanya que disposa d’un centre de control on, a través d’unes pantalles que recorden a una torre de control d’un aeroport, un equip de professionals del centre accedeix i avalua en temps real un gran volum de dades claus sobre el funcionament de l’hospital amb l’objectiu de regular el flux de pacients i millorar la gestió hospitalària.
A través d’aquestes pantalles, aquests professionals saben en cada moment quants pacients s’estan operant als quiròfans, quants hauran d’ingressar a la UCI en les pròximes hores, quants seran traslladats de la UCI a una habitació o quants estan ingressats en cada planta. "En definitiva, tenen una visió de conjunt i en temps real del que està passant en cada moment a l’hospital que els ajuda a prendre les decisions més oportunes per gestionar els llits i els recursos de la manera més òptima, evitar saturacions i colls d’ampolla", expliquen des del centre hospitalari en un comunicat.
Segons Francesc Garcia Cuyás, adjunt a la Direcció mèdica de l’Hospital Sant Joan de Déu, “entorns tecnològics com aquests poden ser de gran utilitat en moments de pics de pandèmia com ara la COVID, encara que també per altres tipus d´emergències sanitàries, doncs el fet que gestioni informació en temps real fa que puguem tenir una visió immediata de l´estat dels llits de UCI, de les urgències per COVID o del temps d´espera de les proves PCR pendents de resultats, facilitant la gestió y agilitzant la presa de decisions”.
L’espai, batejat amb el nom de Còrtex, integra, a més d’aquest centre de comandament (Command Center), un sistema de monitorització de pacients (eCare) i un servei de contacte amb els pacients i les seves famílies (Contact center).
Des de l’eCare, els professionals monitoritzen a distància i en tot moment els infants que estan ingressats siguin on siguin de l’hospital: a la seva habitació, passejant pel hall o jugant a la sala de jocs. "Aquesta iniciativa ha permès, per exemple, que nadons afectats de problemes cardíacs que abans havien d’estar ingressats en observació a la UCI puguin ser traslladats a una habitació amb la seva mare amb un petit dispositiu connectat que analitza la seva evolució en tot moment i alerta als professionals si es produeix un empitjorament del seu estat", remarquen des de Sant Joan de Déu.
Els professionals de l’hospital estan treballant ara per poder detectar abans aquestes complicacions i, fins i tot, prevenir-les. Les dades de cada pacient seran contrastades amb centenars d’altres casos mitjançant intel·ligència artificial, el que permetrà generar nous coneixements sobre la malaltia i predir amb antelació les possibles complicacions.
L’activitat de l’eCare durant els primers sis mesos de funcionament s’ha focalitzat en els pacients ingressats a l’hospital amb problemes cardíacs, que han estat monitoritzats mitjançant aquest sistema. Un balanç preliminar revela que, a més de millorar l’experiència dels pacients i les seves famílies perquè aquest sistema de monitorització els ha permès tenir una major mobilitat per l’hospital, també ha reduït lleugerament la seva estada a la UCI.
Aquest canvi de paradigma en l’atenció als pacients de cardiologia ha estat possible gràcies a l’ajuda de la Fundacio Privada Daniel Bravo Andreu, dins del marc de col·laboració entre aquesta entitat filantròpica i l’Hospital Sant Joan de Déu que ha permès posicionar l’Àrea del Cor del centre com un referent en cardiologia pediàtrica d’alta complexitat a nivell internacional.
En els propers mesos, el centre preveu estendre aquesta iniciativa als pacients de cardiologia hospitalitzats a casa i anar-lo ampliant a pacients d’altres patologies.
El Còrtex també disposa d’un espai de comunicació multicanal amb les famílies dels pacients anomenat Contact Center. Es tracta d’un espai on els professionals visiten a distància aquells pacients que no requereixen d’una atenció presencial i atenen les consultes de caràcter assistencial que reben de les famílies. En aquest espai l’equip mèdic els visita per telèfon i videoconferència i resol els seus dubtes per telèfon, internet o qualsevol altre canal. En l’actualitat, un 46% de les visites que es fan a l’hospital són no presencials.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.146