ÀREA METROPOLITANA
L'AMB posa en marxa noves propostes d'educació ambiental centrades en l'energia i basades en les noves tecnologies
Una d'elles serà l'impuls d'un projecte pilot sobre dinamització de comunitats energètiques
![[Img #40885]](https://elfar.cat/upload/images/01_2022/4112_cneaok.jpg)
El Congrés Nacional d'Educació Ambiental, CNEA, que el passat mes de novembre va cloure la segona edició, va anunciar ahir, amb motiu de la celebració del Dia Mundial de l'Educació Ambiental, la constitució d'una secretaria permanent, que permetrà establir una plataforma de treball intercongressos i desenvolupar els compromisos que el Congrés va assumir en la seva declaració final, un decàleg de deu punts que dibuixa el full de ruta que l'educació ambiental ha de seguir en els propers anys a la vista de les emergències ecològiques i socials, en especial la climàtica i la de biodiversitat.
Segons recorden des de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), el CNEA actua com un laboratori de síntesi de coneixement sobre educació ambiental a Catalunya, amb aliances per avançar en aquest terreny, i fa èmfasi en la urgència de canviar l'acció individual per la transformació col·lectiva. Així, la declaració afirma que "l'educació ambiental és una resposta necessària a la crisi ecosocial", i que "cal actuar a escala local a través d'experiències transformadores i centrades en la participació". Els tipus d'accions pivoten sobre la conscienciació ambiental vinculada a les emocions i les formulacions educatives innovadores, com ara la ciència ciutadana i els projectes d'aprenentatge servei.
Aquest full de ruta, a més, implica administracions, universitats, entitats, el món educatiu, el sector privat i també les persones individualment, de manera proporcional a la responsabilitat de cadascú.
Propostes a escala metropolitana
Concretament, l'AMB, membre de la comissió organitzadora, va liderar amb l'Ajuntament de Barcelona la sessió de juliol sobre l'emergència climàtica sota el títol Mirades per a l'emergència: el repte del clima i la cultura de la sostenibilitat, així com la sessió sobre recerca amb la UB i la UIC.
Des de l'organisme metropolità destaquen que durant aquest any es renovarà l'actual Programa d'educació per a la sostenibilitat (PMES 2014-2020) i hi integrarà les línies del Congrés, especialment la del canvi cultural per a la transformació col·lectiva.
En aquest nou període, l'AMB es compromet a dur a terme diferents accions com l'impuls del projecte pilot sobre dinamització de comunitats energètiques per a agents del territori (tècnics municipals de medi ambient i d'habitatge, personal de punts d'assessorament energètic, entitats i altres prescriptors) per donar a conèixer què són les comunitats energètiques i quin valor i quines oportunitats generen per a l'autosuficiència energètica. "Aquesta acció vol proporcionar contingut de qualitat de forma amena i eficient, i capacitar les persones per acon-seguir implementar un nou model energètic, on els consumidors es converteixen en prosumidors, és a dir, productors i consumidors", expliquen.
D'altra banda, també es preveu la creació d'una app amb sistema de realitat augmentada (RA) per a les visites guiades a les instal·lacions de residus; i la realització del procés de participació del Programa metropolità d'educació per a la sostenibilitat 2030 (PMES2030).
"L'anunci de la creació de la secretaria permanent del Congrés és una mostra d'aquesta aposta", asseguren les mateixes fonts. La iniciativa ha estat impulsada conjuntament per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l'Ajuntament de Barcelona, l'AMB, la Diputació de Girona, la Societat Catalana d'Educació Ambiental i, en representació de les universitats, la Universitat Internacional de Catalunya i la Universitat de Barcelona. La segona edició del CNEA, que a causa de la pandèmia s'ha portat a terme telemàticament en vuit sessions, ha aplegat 25 ponents i un total de 1.100 assistents que, de manera conjunta i participativa, han inspirat les conclusions que es recullen en la Declaració.
En ocasió del Dia Mundial de l'Educació Ambiental, el Congrés ha fet una crida a les persones i les organitzacions interessades a adherir-se a la Declaració del II Congrés Nacional d'Educació Ambiental per transitar de l'acció individual a la transformació col·lectiva i a adoptar els compromisos que se'n deriven. Es pot fer directament al web CNEA.cat mitjançant el Formulari d'adhesió a la Declaració del Congrés Nacional d'Educació Ambiental.
![[Img #40885]](https://elfar.cat/upload/images/01_2022/4112_cneaok.jpg)
El Congrés Nacional d'Educació Ambiental, CNEA, que el passat mes de novembre va cloure la segona edició, va anunciar ahir, amb motiu de la celebració del Dia Mundial de l'Educació Ambiental, la constitució d'una secretaria permanent, que permetrà establir una plataforma de treball intercongressos i desenvolupar els compromisos que el Congrés va assumir en la seva declaració final, un decàleg de deu punts que dibuixa el full de ruta que l'educació ambiental ha de seguir en els propers anys a la vista de les emergències ecològiques i socials, en especial la climàtica i la de biodiversitat.
Segons recorden des de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), el CNEA actua com un laboratori de síntesi de coneixement sobre educació ambiental a Catalunya, amb aliances per avançar en aquest terreny, i fa èmfasi en la urgència de canviar l'acció individual per la transformació col·lectiva. Així, la declaració afirma que "l'educació ambiental és una resposta necessària a la crisi ecosocial", i que "cal actuar a escala local a través d'experiències transformadores i centrades en la participació". Els tipus d'accions pivoten sobre la conscienciació ambiental vinculada a les emocions i les formulacions educatives innovadores, com ara la ciència ciutadana i els projectes d'aprenentatge servei.
Aquest full de ruta, a més, implica administracions, universitats, entitats, el món educatiu, el sector privat i també les persones individualment, de manera proporcional a la responsabilitat de cadascú.
Propostes a escala metropolitana
Concretament, l'AMB, membre de la comissió organitzadora, va liderar amb l'Ajuntament de Barcelona la sessió de juliol sobre l'emergència climàtica sota el títol Mirades per a l'emergència: el repte del clima i la cultura de la sostenibilitat, així com la sessió sobre recerca amb la UB i la UIC.
Des de l'organisme metropolità destaquen que durant aquest any es renovarà l'actual Programa d'educació per a la sostenibilitat (PMES 2014-2020) i hi integrarà les línies del Congrés, especialment la del canvi cultural per a la transformació col·lectiva.
En aquest nou període, l'AMB es compromet a dur a terme diferents accions com l'impuls del projecte pilot sobre dinamització de comunitats energètiques per a agents del territori (tècnics municipals de medi ambient i d'habitatge, personal de punts d'assessorament energètic, entitats i altres prescriptors) per donar a conèixer què són les comunitats energètiques i quin valor i quines oportunitats generen per a l'autosuficiència energètica. "Aquesta acció vol proporcionar contingut de qualitat de forma amena i eficient, i capacitar les persones per acon-seguir implementar un nou model energètic, on els consumidors es converteixen en prosumidors, és a dir, productors i consumidors", expliquen.
D'altra banda, també es preveu la creació d'una app amb sistema de realitat augmentada (RA) per a les visites guiades a les instal·lacions de residus; i la realització del procés de participació del Programa metropolità d'educació per a la sostenibilitat 2030 (PMES2030).
"L'anunci de la creació de la secretaria permanent del Congrés és una mostra d'aquesta aposta", asseguren les mateixes fonts. La iniciativa ha estat impulsada conjuntament per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l'Ajuntament de Barcelona, l'AMB, la Diputació de Girona, la Societat Catalana d'Educació Ambiental i, en representació de les universitats, la Universitat Internacional de Catalunya i la Universitat de Barcelona. La segona edició del CNEA, que a causa de la pandèmia s'ha portat a terme telemàticament en vuit sessions, ha aplegat 25 ponents i un total de 1.100 assistents que, de manera conjunta i participativa, han inspirat les conclusions que es recullen en la Declaració.
En ocasió del Dia Mundial de l'Educació Ambiental, el Congrés ha fet una crida a les persones i les organitzacions interessades a adherir-se a la Declaració del II Congrés Nacional d'Educació Ambiental per transitar de l'acció individual a la transformació col·lectiva i a adoptar els compromisos que se'n deriven. Es pot fer directament al web CNEA.cat mitjançant el Formulari d'adhesió a la Declaració del Congrés Nacional d'Educació Ambiental.





























Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.169