Sábado, 11 de Octubre de 2025

Actualizada

Viernes, 10 de Octubre de 2025 a las 16:31:05 horas

DULCE VALERO | 698
Miércoles, 09 de Febrero de 2022
L'HOSPITALET

Educació descarta el rescat públic de l'Acadèmia Cultura

Assegura que no és viable la seva continuïtat a l'emplaçament actual i proposa recol·locar els alumnes a altres equipaments de la mateixa zona educativa

[Img #41088]

 

La Generalitat ha fet un pas enrere en el seu compromís adquirit el maig del 2021 amb la comunitat educativa de l'Acadèmia Cultura, quan va anunciar la voluntat d'iniciar el traspàs a la xarxa d'escoles públiques d'aquest centre concertat de la Torrassa en perill de tancament el curs passat.

 

En un comunicat fet públic ahir, el Departament d’Educació assegura que "després d'estudiar totes les opcions viables per a integrar a la xarxa pública el centre concertat, no es compleixen les condicions necessàries pel que fa a la idoneïtat de les instal·lacions tal com determinen els informes tècnics, en no ser viable la seva continuïtat en el seu emplaçament actual".

 

Segons l'informe tècnic de la Generalitat, els edificis presenten problemes d’accessibilitat, sortides d’emergència que no funcionen, teulades de fibrociment amb goteres i nombrosos espais docents sense ventilació. Les obres d'adequació farien necessària una inversió, segons fonts municipals, de 3 milions d'euros.

 

El centre educatiu està instal·lat en tres immobles: un edifici de pisos ocupat íntegrament, un segon edifici de pisos ocupant només una planta que comunica amb l’edifici del costat i un edifici en planta baixa just davant dels dos anteriors.

 

Segons el departament, a Catalunya, a dia d’avui hi ha altres 18 centres educatius en una situació similar a la de l’Acadèmia Cultura. "Es tracta de centres privats concertats que sol·liciten ser integrats a la xarxa pública però no compleixen les condicions pel que fa a l’edifici", expliquen.

 

Educació planteja com a alternativa la recol·locació dels alumnes a equipaments de la mateixa zona educativa. La proposta passaria per crear un nou centre públic als mòduls que l’escola Ernest Lluch deixarà lliures aquest estiu per traslladar els 223 alumnes de primària de l'Acadèmia Cultura, i ampliar l’oferta d’ESO de l’Institut Eduard Fontserè per acollir els 107 alumnes d'ESO.

 

El departament de la Generalitat fa aquesta proposta de recol·locació "davant la dificultat per trobar solars on poder construir nous centres a l’Hospitalet", ja que asseguren que no tenen cap solar cedit pel consistori que sigui hàbil per a construir-hi un centre educatiu.

 

L’Ajuntament de L'Hospitalet recorda que ha posat a disposició de la Generalitat fins a vuit solars repartits als diferents barris de la ciutat, incloent el solar ocupat pels barracons de l'escola Ernest Lluch, per a la construcció de nous equipaments que donin resposta a les necessitats educatives de la ciutat i que facilitarien una sortida a la situació de l’Acadèmia Cultura.

 

Educació assegura, però, que "la ubicació de l’Acadèmia Cultura als mòduls de l’Ernest Lluch no és possible atès que no es pot fer una inversió pública en un edifici que ha de fer una oferta privada. Aquesta operació, que proposa l’Ajuntament de l’Hospitalet, suposaria una vulneració del Decret Llei 10/2019 d'integració de centres educatius a la xarxa de titularitat de la Generalitat".

 

D'altra banda, la Generalitat no proposa cap alternativa per a la recol·locació del personal docent. L’Ajuntament va insistir la setmana passada en una reunió que va mantenir amb el conseller d’Educació, González Cambray, en la necessitat de trobar una sortida laboral de continuïtat per a l’actual plantilla. "La conselleria ja va manifestar que en cap cas assumirà la recol·locació dels 25 docents, i que les indemnitzacions hauran de ser assumides per la titularitat del centre", asseguren des del consistori.

 

El Departament d’Educació recorda que "la vinculació de la plantilla docent del centre és amb la titularitat del centre, però que l’accés a la funció pública docent està oberta a tots ells".

 

Increment de les sobreràtios a la zona nord

 

El regidor d’Educació, Innovació i Cultura, David Quirós, i la regidora del Districte de Collblanc-la Torrassa, Olga Gómez, es van reunir ahir amb les famílies, els docents i representants de CCOO i els van transmetre el suport municipal davant el canvi d'estratègia per part d'Educació just en el moment en el que s'inicien els períodes de portes obertes i de matriculacions als centres de cara al proper curs, la qual cosa suposa un neguit per a les famílies afectades.

 

Segons David Quirós "hem de seure i fer un plantejament molt seriós amb la Generalitat d'inversions en espais i infraestructures educatives en una ciutat com l'Hospitalet amb una realitat molt complicada que pateix una mitjana de 2.000 alumnes de matrícula viva per curs, i on fa temps que les necessitats estan canviant sense que el departament d'Educació faci res". Per al regidor, amb el tancament de l'Acadèmia Cultura "afegim més pressió a la zona nord, amb un important dèficit de places educatives, i condemnem la ciutat a que sempre hi hagi barracons. Hem de valorar alternatives".

 

Liliana Reyes, coordinadora de CCOO L'Hospitalet, lamenta el canvi de postura de la Generalitat i demana "que es respecti l'acord inicial". Recorda que Educació, abans d'adquirir el seu compromís per integrar el centre a la xarxa d'escoles públiques, "ja coneixia les condicions de l'immoble i que, tot i així, havia una voluntat política per solucionar el problema i evitar l'augment de les ràtios d'alumnes per classe de la zona amb el trasllat dels estudiants a altres centres en uns barris amb una altíssima densitat de població".

 

Reyes assegura que "no hi ha un problema estructural com per no poder continuar les classes als actuals edificis", i que "es podria mantenir l'activitat docent com a centre públic mentre Generalitat i Ajuntament busquen un espai on construir una nova escola".

 

De fet, al districte de Collblanc-la Torrassa estava prevista ja la construcció d'un nou i necessàri centre educatiu als mòduls que actualment ocupa l’Escola Ernest Lluch, i que ara no es podrà construir si els passan a ocupar els alumnes de l'Acadèmia Cultura, que es trobarien condemnats a fer classe als barracons sense perspectives de construcció d'un centre nou al districte per reubicar-los de forma definitiva.

 

CCOO critica la postura de la Generalitat i la manca de solucions per al dèficit de places educatives a la zona nord del municipi, on també estan pendents de reforma integral cinc escoles de l'anomenat Pla d'Urgència i un institut per problemes estructurals: "ni volen reformar les escoles velles ni volen construir de noves, i el que fan és amuntegar els alumnes a una zona on el 60% dels centres superen la ràtio d'alumnes per aula", explica Reyes.

 

Segons el sindicat, aquesta situació farà impossible que el Departament d’Educació compleixi a la segona ciutat de Catalunya el seu compromís per al proper curs d’un màxim de 20 alumnes a P3 per falta de places.

 

La pugna de l'Acadèmia de Cultura amb el propietari de l'immoble, l'Arquebisbat de Barcelona, sobre qui havia de fer front a les reformes de l'equipament, va posar en perill la continuïtat del centre el curs passat amb la dificultat de recol·locar 340 alumnes en una ciutat amb un gran dèficit de places escolars i deixant al carrer uns 40 treballadors.

 

Després de les mobilitzacions de pares, alumnes i professors, i la mediació de l'Ajuntament de L'Hospitalet, l'Acadèmia Cultura va arribar finalment a un acord el mes de maig amb la Generalitat i els propietaris per mantenir l'activitat docent com a centre concertat l'actual curs mentre Educació es compormetia a treballar perquè el centre passés de ser concertat a ser un centre públic i es pogués mantenir al districte de Collblanc-la Torrassa.

 

Però en aquest temps, no ha estat possible aconseguir la continuïtat del centre ni que aquest passi a formar part de la xarxa pública, tal i com es va comprometre la Generalitat. La comunitat educativa te previst iniciar aquesta mateixa setmana les mobilitzacions per exigir al departament d’Educació que torni a la via de la negociació i la solució del conflicte. "Reubicar als infants a uns barracons no es complir el dret d’escolarització", asseguren des del centre educatiu.

 

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.169

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.