Sábado, 11 de Octubre de 2025

Actualizada

Viernes, 10 de Octubre de 2025 a las 16:31:05 horas

| 420
Martes, 22 de Febrero de 2022
L'HOSPITALET

Marín reclama al departament d'Educació més atenció cap a la ciutat

Durant la presentació del balanç dels cinc anys de Pacte local per l’educació, l'alcaldessa assegura que "s’acumulen els incompliments de compromisos”

[Img #41303]

 

L'alcaldessa de l'Hospitalet, Núria Marín va reclamar ahir més atenció a la ciutat per part del Departament d’Educació, ja que “s’acumulen els incompliments de compromisos, la manca d’inversió en la reforma i millora dels edificis i en la construcció de nous, la desatenció de les necessitats educatives i la manca de previsió de planificació escolar". "D’un temps cap aquí sentim que el Departament d’Educació ha abandonat l’Hospitalet”, va dir.

 

Marín es va referir així a la situació en la qual es troba l’Acadèmia Cultura, l'escola concertada de la Torrassa en perill de tancament després que Educació fes un pas enrere a principis de febrer en el seu compromís adquirit el maig del 2021 de traspasar el centre a la xarxa d'escoles públiques:. També feia referència a la necessitat de reforma de cinc escoles i un institut del Pla d’urgència i a la creació de noves escoles bressol i centres d’educació especial, entre d'altres necessitats.

 

Marín va fer aquestes declaracions en el decurs d'un acte celebrat al Teatre Joventut on va fer balanç de cinc anys del Pacte local per l’educació.

 

Durant l’acte, l’alcaldessa va destacar que “l’educació és una prioritat per a nosaltres perquè hi destinem molts recursos, de vegades fins i tot en àmbits en els quals no ens pertoca posant en marxa programes que són referents per altres municipis, fins i tot de fora del país”.

 

De les 155 accions previstes en el Pacte de 2016 a 2025, l’horitzó de compliment del document, 132 (85%) s’han iniciat. D’aquestes, 14 (11%) accions s’han dut a terme completament, 52 (39%) estan en fase d’execució avançada; 39 (30%), en fase d’execució, i 27 (20%) estan en fase de redacció del projecte. Del total, 20 (13%) no s’han iniciat i 3 (2%) s’han desestimat.
 
Entre les accions realitzades hi ha el Programa d’auxiliars de conversa en anglès, que arriba a 3.000 alumnes; el programa Fem tàndem, que estableix aliances entre els centres educatius i equipaments culturals o científics de la ciutat, i l’Escola de vida, a l’Escola Joaquim Ruyra, un espai comunitari de formació permanent.
 
També s’està implementant l’FP dual, a través de la recerca d’empreses i organismes que puguin participar en aquesta modalitat de formació que combina l’aprenentatge a les aules amb pràctiques.
 
El Pacte per l’educació és un document viu que permet adaptar-se a les situacions que puguin sorgir en cada moment. És el cas de les conseqüències de la pandèmia en el món educatiu, que ha provocat que s’incidís en dos aspectes: la digitalització i la salut mental.
 
La COVID-19 ha accelerat la digitalització del món educatiu i ha posat en marxa noves eines. Per tal d’acompanyar les famílies en aquest procés, l’Ajuntament ha posat en marxa un programa d’alfabetització digital perquè puguin adquirir les competències digitals bàsiques. La iniciativa preveu xerrades setmanals a tota la ciutat, mòduls a demanda i la implantació de punts TIC, on poden acudir per resoldre qüestions. 
 
D’altra banda, la pandèmia ha tingut una gran incidència en la salut mental d’infants i joves. Amb l’objectiu de donar orientacions i estratègies a les famílies sobre com abordar situacions quotidianes i prevenir o intervenir en problemes de salut mental, es posen a l’abast de les famílies espais de debat sobre diferents qüestions.


Pròximament es posaran en marxa altres accions, com ara incidir en les actuacions encaminades a garantir l’accés de tothom a l’educació en el lleure; implantar un programa de beques per a despeses per a estudiants universitaris i de cicles formatius; elaborar un estudi per conèixer la situació dels recursos educatius adreçats a persones amb diversitat funcional de la ciutat; dotar els centres públics d’FP d’un orientador professional; crear una xarxa local de centres per donar suport a les beques Erasmus, o establir un sistema de beques per a l’alumnat de 12 a 18 anys que vulgui continuar estudiant a l’Escola Municipal de Música-Centre de les Arts.
 
Al llarg de l’any passat es va fer un procés d’avaluació de les 155 accions que figuren al Pacte, que va comptar amb la participació de 191 persones representants del Consell Educatiu de L’Hospitalet i dels 110 signants del Pacte: grups polítics; entitats educatives, socials i veïnals; sindicats; AMPA, i centres educatius.


Per dur a terme el procés d’avaluació es van establir set grups que des del gener han fet l’avaluació: Cohesió social i igualtat d’oportunitats; Ciutat educadora; Infraestructures i usos dels espais escolars; Educació infantil; Educació inclusiva; Educació al llarg de la vida, i Formació professional. En total s’han fet unes 20 sessions.
 
El Pacte local per l’educació es va signar el 3 de novembre del 2016 amb 155 propostes d’actuació amb el compromís de vetllar per l’execució del conjunt de les accions, amb un horitzó de compliment del 2025, i amb l’objectiu de garantir el dret a una educació de qualitat des d’un model de ciutat educadora; fomentar la igualtat d’oportunitats per a tothom, i promoure la convivència entre la ciutadania.
 
El text recull que l’educació pública és “un servei essencial de la comunitat, destinat a fer que l’educació sigui accessible per a tothom, sense distinció de cap classe, en condicions d’igualtat d’oportunitats, amb la garantia de regularitat i continuïtat, i amb l’adaptació progressiva als canvis socials”.


El Pacte és fruit d’un procés participatiu en el qual es van debatre prop de 300 esmenes, amb l’objectiu de consensuar acords amb tota la comunitat educativa i els grups polítics per afrontar els reptes del municipi en l’àmbit de l’educació.  

 

L’acte de balanç celebrat ahir va incloure la conferència L’educació, compromís de tothom en una ciutat educadora, a càrrec de Fernando Trujillo, doctor en Filologia Anglesa i professor titular de Didàctica de la Llengua i la Literatura a la Facultat d’Educació, Economia i Tecnologia de la Universitat de Granada.  
 

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.169

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.