ÀREA METROPOLITANA
L'AMB reclama a la Generalitat més ambició per a la millora de la qualitat de l'aire
El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, exigeix acció i mesures concretes al govern de Catalunya durant la tercera Cimera de la Qualitat de l’Aire
![[Img #41788]](https://elfar.cat/upload/images/03_2022/563_amb.jpg)
El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda, va reclamar divendres, durant la tercera Cimera de la Qualitat de l’Aire, més ambició a la Generalitat de Catalunya per fer realitat mesures efectives per millorar la qualitat de l’aire a la metròpolis de Barcelona i, en general, a Catalunya.
“Aquesta cimera és la menys ambiciosa de les tres que hem fet. Es basa tot en la gestió que facin en el futur els ajuntaments, però hauríem de treballar de forma consensuada i desenvolupar totes les eines que tenim al nostre abast, que són moltes”, va indicar Poveda durant la seva intervenció al Palau de Pedralbes.
“La qualitat de l’aire és un tema global. L’aire no té fronteres i, per tant, és un tema de país que exigeix consensos globals i la màxima coordinació entre els ajuntaments, les entitats supramunicipals com l’AMB, el Govern de la Generalitat i el Govern d’Espanya. Des del món local trobem a faltar més acció per part de la Generalitat de Catalunya, que de fet és, formalment, la responsable de la qualitat de l’aire al nostre país”, va explicar posteriorment.
“Hem de millorar el transport públic”, va apuntar Poveda, que va destacar les principals mesures pendents, com millorar Rodalies, acabar i accelerar la línia 9 de Metro, prolongar la línia 3, i millorar i posar més trens a les línies 1 i 5. “Hem de fer moltes coses, i ho hem de fer amb consens. És el millor moment que tenim, des del punt de vista del Govern de l’Estat, el Govern de Catalunya i les administracions locals, per tal d’avançar en aquest consens. Per exemple, fer el carril bus VAO de la B-23 i de la C-31. Tot això ho tenim a les nostres mans i depèn de nosaltres. No es pot culpar el govern de l’Estat. És al contrari. El Govern de l’Estat, en aquets moment, ens passa per davant. Va aprovar aquest any passat la Llei de canvi climàtic, que recull els Acord de París”, va explicar Poveda.
“També hem d’aplicar la Llei de canvi climàtic”, va apuntar fent referència a la llei que va aprovar el Govern central l’any passat, que especifica que l’any 2023 tots els municipis d’Espanya de més de 50.000 habitants han de tenir zones de baixes emissions, i els municipis de més de 20.000 habitants que estan en zones d’alta contaminació també tenen l’obligació de crear zones de baixes emissions. “És el que estem aprovant avui aquí i no és cap novetat”, va puntualitzar.
L’AMB, compromès amb la mobilitat sostenible
L’AMB ha demostrat el seu compromís amb accions i polítiques concretes i efectives per descarbonitzar el transport i la mobilitat i millorar la qualitat de l’aire. “Hem impulsat, d’acord amb els ajuntaments, la ZBE Rondes BCN, fruit de la primera Cimera de Qualitat de l’Aire. Ha estat un èxit. Hem reduït els vehicles més contaminants, que han passat del 20 al 3%. I hem millorat en l’emissió de partícules i diòxid de nitrogen. A part hem desenvolupat tota una sèrie de mesures alternatives, com la T-verda metropolitana, que ofereix transport públic gratuït a canvi de desballestar un vehicle contaminant, i ja n’hem donat més de 15.000. Han estat moltes les millores”, va indicar Poveda durant la seva intervenció.
L’AMB destaca també els principals incompliments del Govern de Catalunya en relació amb els compromisos de les cimeres anteriors (2017 i 2019). Des de l'organisme metropolità recorden que la Generalitat no ha establert la ZBE a l’àmbit 40, compromesa a la primera cimera, ni ha redactat la nova Llei de qualitat de l’aire catalana, compromesa a la segona cimera. Tampoc no s’ha fet el carril bus-VAO de la B-23 i falta completar el de la C-31 nord i actuar a altres corredors com el de la C-31 sud i C-33 nord.
L’AMB ha estat una de les administracions públiques que va participar divendres a la tercera Cimera de la Qualitat de l’Aire, celebrada al Palau de Pedralbes de Barcelona. Es va presentar l’Acord per a la millora de la qualitat de l’aire a Catalunya, un document que conforma el full de ruta al país i que s’incorpora com a principi rector del nou Pla de millora de la qualitat de l’aire de Catalunya.
![[Img #41788]](https://elfar.cat/upload/images/03_2022/563_amb.jpg)
El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda, va reclamar divendres, durant la tercera Cimera de la Qualitat de l’Aire, més ambició a la Generalitat de Catalunya per fer realitat mesures efectives per millorar la qualitat de l’aire a la metròpolis de Barcelona i, en general, a Catalunya.
“Aquesta cimera és la menys ambiciosa de les tres que hem fet. Es basa tot en la gestió que facin en el futur els ajuntaments, però hauríem de treballar de forma consensuada i desenvolupar totes les eines que tenim al nostre abast, que són moltes”, va indicar Poveda durant la seva intervenció al Palau de Pedralbes.
“La qualitat de l’aire és un tema global. L’aire no té fronteres i, per tant, és un tema de país que exigeix consensos globals i la màxima coordinació entre els ajuntaments, les entitats supramunicipals com l’AMB, el Govern de la Generalitat i el Govern d’Espanya. Des del món local trobem a faltar més acció per part de la Generalitat de Catalunya, que de fet és, formalment, la responsable de la qualitat de l’aire al nostre país”, va explicar posteriorment.
“Hem de millorar el transport públic”, va apuntar Poveda, que va destacar les principals mesures pendents, com millorar Rodalies, acabar i accelerar la línia 9 de Metro, prolongar la línia 3, i millorar i posar més trens a les línies 1 i 5. “Hem de fer moltes coses, i ho hem de fer amb consens. És el millor moment que tenim, des del punt de vista del Govern de l’Estat, el Govern de Catalunya i les administracions locals, per tal d’avançar en aquest consens. Per exemple, fer el carril bus VAO de la B-23 i de la C-31. Tot això ho tenim a les nostres mans i depèn de nosaltres. No es pot culpar el govern de l’Estat. És al contrari. El Govern de l’Estat, en aquets moment, ens passa per davant. Va aprovar aquest any passat la Llei de canvi climàtic, que recull els Acord de París”, va explicar Poveda.
“També hem d’aplicar la Llei de canvi climàtic”, va apuntar fent referència a la llei que va aprovar el Govern central l’any passat, que especifica que l’any 2023 tots els municipis d’Espanya de més de 50.000 habitants han de tenir zones de baixes emissions, i els municipis de més de 20.000 habitants que estan en zones d’alta contaminació també tenen l’obligació de crear zones de baixes emissions. “És el que estem aprovant avui aquí i no és cap novetat”, va puntualitzar.
L’AMB, compromès amb la mobilitat sostenible
L’AMB ha demostrat el seu compromís amb accions i polítiques concretes i efectives per descarbonitzar el transport i la mobilitat i millorar la qualitat de l’aire. “Hem impulsat, d’acord amb els ajuntaments, la ZBE Rondes BCN, fruit de la primera Cimera de Qualitat de l’Aire. Ha estat un èxit. Hem reduït els vehicles més contaminants, que han passat del 20 al 3%. I hem millorat en l’emissió de partícules i diòxid de nitrogen. A part hem desenvolupat tota una sèrie de mesures alternatives, com la T-verda metropolitana, que ofereix transport públic gratuït a canvi de desballestar un vehicle contaminant, i ja n’hem donat més de 15.000. Han estat moltes les millores”, va indicar Poveda durant la seva intervenció.
L’AMB destaca també els principals incompliments del Govern de Catalunya en relació amb els compromisos de les cimeres anteriors (2017 i 2019). Des de l'organisme metropolità recorden que la Generalitat no ha establert la ZBE a l’àmbit 40, compromesa a la primera cimera, ni ha redactat la nova Llei de qualitat de l’aire catalana, compromesa a la segona cimera. Tampoc no s’ha fet el carril bus-VAO de la B-23 i falta completar el de la C-31 nord i actuar a altres corredors com el de la C-31 sud i C-33 nord.
L’AMB ha estat una de les administracions públiques que va participar divendres a la tercera Cimera de la Qualitat de l’Aire, celebrada al Palau de Pedralbes de Barcelona. Es va presentar l’Acord per a la millora de la qualitat de l’aire a Catalunya, un document que conforma el full de ruta al país i que s’incorpora com a principi rector del nou Pla de millora de la qualitat de l’aire de Catalunya.























Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.59