ÀREA METROPOLITANA
El TSJC manté de moment la Zona de Baixes Emissions de Barcelona
El vicepresident de Mobilitat de l’AMB, Antoni Poveda, valora positivament la decisió del tribunal, que significa que la ZBE seguirà sent plenament vàlida mentre es preparen els recursos a la sentència
![[Img #42585]](https://elfar.cat/upload/images/05_2022/7341_111-zonas-bajas-emisiones-zbe-copia.jpg)
L’AMB valora positivament la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) de no executar provisionalment la sentència que preveu anul·lar l’ordenança municipal de Barcelona que regula la Zona de Baixes Emissions de les rondes de Barcelona (ZBE Rondes BCN). El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB,Antoni Poveda, ha destacat que, d’aquesta manera, la ZBE Rondes BCN “segueix sent plenament vàlida mentre es preparen els recursos a la sentència del TSJC”.
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ja ha iniciat el tràmit d’interposició d’un recurs de cassació al Tribunal Suprem per defensar la creació, aplicació i vigència de la ZBE Rondes BCN i en contra de la sentència emesa el passat mes de març del 2022 pel TSJC. Aquesta, que no es ferma, anul·la l’ordenança de l’Ajuntament de Barcelona que regula la ZBE Rondes BCN i, en conseqüència, podria deixar sense vigència aquesta zona de baixes emissions pionera a Espanya, una eina imprescindible per rebaixar la contaminació de l’aire i que està implantada amb èxit a més de 220 ciutats d’Europa.
L’AMB recorda que la ZBE Rondes BCN, integrada per 5 municipis metropolitans (Barcelona, Cornellà, Esplugues, l’Hospitalet i Sant Adrià) i coordinada per l’AMB, "ha contribuït a millorar significativament la qualitat de l’aire de la metròpolis de Barcelona, amb la reducció de les emissions dels vehicles més contaminants i té un impacte directe en la salut del ciutadans". Entre les millores, destaquen la reducció de la circulació dels vehicles més contaminants (s’ha passat del 20% del 2017 al 2% actual) i la reducció dels principals contaminants. Concretament, les emissions de PM10 dels vehicles circulants s’han reduït un 20% i, les de diòxid de nitrogen (NOX), un 50%. A banda, entre el setembre del 2020 i el setembre del 2021, el parc mòbil va passar a emetre un 14% menys de NOX, un 13% menys de carboni negre i un 6% menys de PM10.
Poveda demana a la justícia que “apliqui la normativa vigent per fer front a la problemàtica de contaminació atmosfèrica, tal com marca les directives europees com és l’Acord de París i la nova legislació del govern central, la llei de canvi climàtic, per vetllar per la salut pública. No podem desviar el debat”. “La ZBE Rondes BCN contribueix a complir els barems legalment establerts per la Comissió Europea, que feia una dècada que se superaven a la metròpolis de Barcelona”, ha recordat Poveda.
El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB reclama que es “desvinculi la ZBE Rondes BCN d’altres mesures complementàries i temes paral·lels, com són les mesures econòmiques a les que fa referència la sentència del TSJC”. En aquest sentit, reconeix que “ja s’estan impulsant mesures de suport per al ciutadans, a diferents nivells”. En l’àmbit metropolità, per exemple, amb la t-verda metropolitana, que facilita 3 anys de transport públic gratuït a canvis de desballestar un vehicle contaminant. D’altra banda, el govern central ofereix múltiples ajudes a la renovació de la flota arrel dels fons NGEU. “Els fons europeus Next Generation permetran un nou impuls per accelerar mesures complementàries que facilitin el canvi d’hàbits al ciutadà i implantar-ne de noves”, ha destacat Poveda.
Espanya i Europa, alineades per lluitar contra la contaminació atmosfèrica
Les mesures de l’AMB estan en línia els objectius de les directives de la Unió Europea i amb les polítiques progressistes del Govern d’Espanya, per impulsar polítiques de mobilitat sostenible i per millorar la qualitat de l’aire.
Concretament, la Ley7/2021 de canvi climàtic i transició energètica del Govern central impulsa el desplegament de zones de baixes emissions a tots els municipis de més de 50.000 habitants d’Espanya i la neutralitat climàtica al 2050, amb l’objectiu d’assegurar el compliment , per part d’Espanya, dels objectius de l’Acord de Paris. La ZBE Rondes BCN ha estat el model de referència per a la implantació de ZBE a la resta d’Espanya.
A banda, actualment, s’està treballant el Real Decret que especificarà com han de ser aquestes zones de baixes emissions i facilitarà la seva cobertura legal. Paral·lelament, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) també està treballant l’avantprojecte de la Llei de Mobilitat Sostenible, un nou marc regulatori per al transport i la mobilitat d’Espanya que aposta, entre d’altres, per la descarbonització.
![[Img #42585]](https://elfar.cat/upload/images/05_2022/7341_111-zonas-bajas-emisiones-zbe-copia.jpg)
L’AMB valora positivament la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) de no executar provisionalment la sentència que preveu anul·lar l’ordenança municipal de Barcelona que regula la Zona de Baixes Emissions de les rondes de Barcelona (ZBE Rondes BCN). El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB,Antoni Poveda, ha destacat que, d’aquesta manera, la ZBE Rondes BCN “segueix sent plenament vàlida mentre es preparen els recursos a la sentència del TSJC”.
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ja ha iniciat el tràmit d’interposició d’un recurs de cassació al Tribunal Suprem per defensar la creació, aplicació i vigència de la ZBE Rondes BCN i en contra de la sentència emesa el passat mes de març del 2022 pel TSJC. Aquesta, que no es ferma, anul·la l’ordenança de l’Ajuntament de Barcelona que regula la ZBE Rondes BCN i, en conseqüència, podria deixar sense vigència aquesta zona de baixes emissions pionera a Espanya, una eina imprescindible per rebaixar la contaminació de l’aire i que està implantada amb èxit a més de 220 ciutats d’Europa.
L’AMB recorda que la ZBE Rondes BCN, integrada per 5 municipis metropolitans (Barcelona, Cornellà, Esplugues, l’Hospitalet i Sant Adrià) i coordinada per l’AMB, "ha contribuït a millorar significativament la qualitat de l’aire de la metròpolis de Barcelona, amb la reducció de les emissions dels vehicles més contaminants i té un impacte directe en la salut del ciutadans". Entre les millores, destaquen la reducció de la circulació dels vehicles més contaminants (s’ha passat del 20% del 2017 al 2% actual) i la reducció dels principals contaminants. Concretament, les emissions de PM10 dels vehicles circulants s’han reduït un 20% i, les de diòxid de nitrogen (NOX), un 50%. A banda, entre el setembre del 2020 i el setembre del 2021, el parc mòbil va passar a emetre un 14% menys de NOX, un 13% menys de carboni negre i un 6% menys de PM10.
Poveda demana a la justícia que “apliqui la normativa vigent per fer front a la problemàtica de contaminació atmosfèrica, tal com marca les directives europees com és l’Acord de París i la nova legislació del govern central, la llei de canvi climàtic, per vetllar per la salut pública. No podem desviar el debat”. “La ZBE Rondes BCN contribueix a complir els barems legalment establerts per la Comissió Europea, que feia una dècada que se superaven a la metròpolis de Barcelona”, ha recordat Poveda.
El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB reclama que es “desvinculi la ZBE Rondes BCN d’altres mesures complementàries i temes paral·lels, com són les mesures econòmiques a les que fa referència la sentència del TSJC”. En aquest sentit, reconeix que “ja s’estan impulsant mesures de suport per al ciutadans, a diferents nivells”. En l’àmbit metropolità, per exemple, amb la t-verda metropolitana, que facilita 3 anys de transport públic gratuït a canvis de desballestar un vehicle contaminant. D’altra banda, el govern central ofereix múltiples ajudes a la renovació de la flota arrel dels fons NGEU. “Els fons europeus Next Generation permetran un nou impuls per accelerar mesures complementàries que facilitin el canvi d’hàbits al ciutadà i implantar-ne de noves”, ha destacat Poveda.
Espanya i Europa, alineades per lluitar contra la contaminació atmosfèrica
Les mesures de l’AMB estan en línia els objectius de les directives de la Unió Europea i amb les polítiques progressistes del Govern d’Espanya, per impulsar polítiques de mobilitat sostenible i per millorar la qualitat de l’aire.
Concretament, la Ley7/2021 de canvi climàtic i transició energètica del Govern central impulsa el desplegament de zones de baixes emissions a tots els municipis de més de 50.000 habitants d’Espanya i la neutralitat climàtica al 2050, amb l’objectiu d’assegurar el compliment , per part d’Espanya, dels objectius de l’Acord de Paris. La ZBE Rondes BCN ha estat el model de referència per a la implantació de ZBE a la resta d’Espanya.
A banda, actualment, s’està treballant el Real Decret que especificarà com han de ser aquestes zones de baixes emissions i facilitarà la seva cobertura legal. Paral·lelament, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) també està treballant l’avantprojecte de la Llei de Mobilitat Sostenible, un nou marc regulatori per al transport i la mobilitat d’Espanya que aposta, entre d’altres, per la descarbonització.





















Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.4