ÀREA METROPOLITANA
L'AMB considera "insuficients" les mesures de la Generalitat contra la congestió a la xarxa viària
L'organisme metropolità reclama els carrils bus pendents, aparcaments a les estacions ferroviàries i que el Port obri les 24 hores als camions
![[Img #43162]](https://elfar.cat/upload/images/06_2022/8244_congestion-viaria-trafico-colpaso-coches-vehiculos-rondas-barcelona-amb.jpg)
L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) creu que les mesures anunciades ahir pel govern de Catalunya per posar fi als llargs embussos que s'estan veient aquests dies a la xarxa viària són "insuficients" i lamenta la "inacció" de l'executiu català per facilitar alternatives de mobilitat reals i més sostenibles a la ciutadania. Per aquest motiu, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, reclama "mesures urgents, concretes i decidides" a la Generalitat de Catalunya per descongestionar la xarxa viària de la metròpolis de Barcelona i evitar els col·lapses que darrerament es repeteixen cada setmana a l’àrea metropolitana, com es va poder veure ahir dijous, i el darrer cap de setmana. “Les mesures plantejades ahir per la Generalitat, la reducció de la velocitat a determinats trams i de contractar un servei de grues, són mesures insuficients per resoldre el greu problema de congestió i accidents, que no tenen un termini previst i que arriben tard”, exposa Poveda.
“Lamentablement, a la metròpolis de Barcelona patim una congestió viària creixent i constant, tant els dies laborables com els caps de setmana, que està tenint grans impactes negatius”, remarca Poveda. “Per una banda, els fums i la contaminació generada en aquests embussos quilomètrics suposen un perjudici directe en la salut de les persones i per al medi ambient, i va totalment en contra dels acords per combatre el canvi climàtic. D’altra banda, també suposa un perjudici rellevant per a l’activitat econòmica, que en un context de reactivació com l’actual, no ens podem permetre”, apunta.
Segons les dades del Servei Català de Trànsit, la congestió entre setmana se situa a l’entorn de 126 km diaris. En el cas de l’economia, els estudis de referència constaten un impacte econòmic de 175 milions d’euros anuals per a les empreses metropolitanes (ESADE, 2021).
"D’altra banda, la relació entre la congestió i la contaminació és clara", ressalten des de l'AMB. Les mateixes fonts asseguren que tant l’increment del temps com l’ús de marxes curtes a velocitats reduïdes presenten un impacte rellevant sobre l’emissió de substàncies contaminants (CO2, NOx, partícules fines). "S’estima que la congestió suposa entre el 10 i el 25% de la contaminació de la mobilitat metropolitana, i actualment està augmentant. El seu impacte sobre la qualitat de l’aire és, doncs, molt important", subratllen.
“S’ha de millorar urgentment la prioritat per al transport públic a les grans vies d’accés de la metròpolis i, per tant, fer realitat, d’una vegada, els carrils bus pendents a totes les vies. Ja hauríem de tenir espai reservat a totes les entrades de Barcelona per facilitar l’accés del transport públic a la ciutat, com ja fan totes les ciutats d’Europa”, recorda Poveda. Així mateix, el vicepresident de l’AMB reclama a construcció d’aparcaments d’intercanvi (park and ride) a les estacions ferroviàries, per contribuir a la reducció de cotxes a la xarxa viària bàsica de la metròpolis. “Totes les previsions d’aparcaments d’intercanvi en els plans d’infraestructures aprovats fins ara s’han incomplert sistemàticament”, lamenta.
“Cal fer el carril bus VAO de la B-23 i de la C-31”, recorda Poveda. “Ara ja no es pot donar la culpa al govern de l’Estat. La Generalitat ha de complir d’una vegada per totes i fer realitat els compromisos”, apunta.
Poveda afirma també que cal que el Servei Català de Trànsit "reguli de debò" el trànsit. "Hauria de tenir uns sistemes operatius tecnològics que regulin i espongin les retencions a 20 o 30 quilòmetres de l’entrada de Barcelona, per actuar preventivament abans que es produeixi el col·lapse de les vies metropolitanes”, explica. Per exemple, caldria implementar tecnologia intel·ligent a les infraestructures per detectar i prevenir les incidències.
Així mateix, destaca la importància de millorar la seguretat de la circulació, "ja que els accidents han augmentat molt i en part són també els causants de la congestió diària, a més del nombre de víctimes que han sumat darrerament", indica. També reconeix que fa falta un major control de la velocitat de les vies de gran capacitat, "ja que falta vigilància i no s’estan complint els límits actuals, que molts vehicles sobrepassen amb escreix".
Distribució de mercaderies i mobilitat nocturna
“Les administracions hem de prendre decisions i mesures i el Govern de Catalunya no està fent els deures. Al món local no tenim les competències per ordenar el trànsit a la xarxa viària de gran capacitat, i necessitem que la Generalitat compleixi”, manifesta Poveda, que recorda que ja hi ha propostes i alternatives sobre la taula.
Per exemple, “el Port de Barcelona hauria d’estar obert 24 hores els set dies de la setmana. No pot ser que cada matí totes les carreteres que van al port tinguin dos carrils ocupats per camions. S’ha de promoure que els camions es desplacin de nit i també posar limitacions a la circulació de camions durant les hores punta”, exposa, en referència a les llargues cues que hi ha cada matí a ronda Litoral per accedir al Port.
Poveda recorda que des de l'AMB s'han dut a terme "accions i polítiques concretes i efectives" per descarbonitzar el transport i la mobilitat, "facilitar el canvi d’hàbits i donar alternatives de mobilitat sostenible" als ciutadans.
“Hem impulsat, d’acord amb els ajuntaments, la ZBE Rondes BCN, que ha fet reduir la circulació dels vehicles més contaminants, que han passat del 20 al 3%”, apunta en primer terme.
“A part, hem desenvolupat tota una sèrie de mesures alternatives, com la T-verda metropolitana, que ofereix transport públic gratuït a canvi de desballestar un vehicle contaminant, els serveis de busos metropolitans Exprés i Metrobús, els aparcaments d’intercanvi per facilitar l’intercanvi entre el vehicle privat i transport públic, la tarifa plana del transport públic a tota l’AMB, les electrolineres AMB i diferents serveis i infraestructures per a la bicicleta, entre d’altres”, conclou.
L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) creu que les mesures anunciades ahir pel govern de Catalunya per posar fi als llargs embussos que s'estan veient aquests dies a la xarxa viària són "insuficients" i lamenta la "inacció" de l'executiu català per facilitar alternatives de mobilitat reals i més sostenibles a la ciutadania. Per aquest motiu, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, reclama "mesures urgents, concretes i decidides" a la Generalitat de Catalunya per descongestionar la xarxa viària de la metròpolis de Barcelona i evitar els col·lapses que darrerament es repeteixen cada setmana a l’àrea metropolitana, com es va poder veure ahir dijous, i el darrer cap de setmana. “Les mesures plantejades ahir per la Generalitat, la reducció de la velocitat a determinats trams i de contractar un servei de grues, són mesures insuficients per resoldre el greu problema de congestió i accidents, que no tenen un termini previst i que arriben tard”, exposa Poveda.
“Lamentablement, a la metròpolis de Barcelona patim una congestió viària creixent i constant, tant els dies laborables com els caps de setmana, que està tenint grans impactes negatius”, remarca Poveda. “Per una banda, els fums i la contaminació generada en aquests embussos quilomètrics suposen un perjudici directe en la salut de les persones i per al medi ambient, i va totalment en contra dels acords per combatre el canvi climàtic. D’altra banda, també suposa un perjudici rellevant per a l’activitat econòmica, que en un context de reactivació com l’actual, no ens podem permetre”, apunta.
Segons les dades del Servei Català de Trànsit, la congestió entre setmana se situa a l’entorn de 126 km diaris. En el cas de l’economia, els estudis de referència constaten un impacte econòmic de 175 milions d’euros anuals per a les empreses metropolitanes (ESADE, 2021).
"D’altra banda, la relació entre la congestió i la contaminació és clara", ressalten des de l'AMB. Les mateixes fonts asseguren que tant l’increment del temps com l’ús de marxes curtes a velocitats reduïdes presenten un impacte rellevant sobre l’emissió de substàncies contaminants (CO2, NOx, partícules fines). "S’estima que la congestió suposa entre el 10 i el 25% de la contaminació de la mobilitat metropolitana, i actualment està augmentant. El seu impacte sobre la qualitat de l’aire és, doncs, molt important", subratllen.
“S’ha de millorar urgentment la prioritat per al transport públic a les grans vies d’accés de la metròpolis i, per tant, fer realitat, d’una vegada, els carrils bus pendents a totes les vies. Ja hauríem de tenir espai reservat a totes les entrades de Barcelona per facilitar l’accés del transport públic a la ciutat, com ja fan totes les ciutats d’Europa”, recorda Poveda. Així mateix, el vicepresident de l’AMB reclama a construcció d’aparcaments d’intercanvi (park and ride) a les estacions ferroviàries, per contribuir a la reducció de cotxes a la xarxa viària bàsica de la metròpolis. “Totes les previsions d’aparcaments d’intercanvi en els plans d’infraestructures aprovats fins ara s’han incomplert sistemàticament”, lamenta.
“Cal fer el carril bus VAO de la B-23 i de la C-31”, recorda Poveda. “Ara ja no es pot donar la culpa al govern de l’Estat. La Generalitat ha de complir d’una vegada per totes i fer realitat els compromisos”, apunta.
Poveda afirma també que cal que el Servei Català de Trànsit "reguli de debò" el trànsit. "Hauria de tenir uns sistemes operatius tecnològics que regulin i espongin les retencions a 20 o 30 quilòmetres de l’entrada de Barcelona, per actuar preventivament abans que es produeixi el col·lapse de les vies metropolitanes”, explica. Per exemple, caldria implementar tecnologia intel·ligent a les infraestructures per detectar i prevenir les incidències.
Així mateix, destaca la importància de millorar la seguretat de la circulació, "ja que els accidents han augmentat molt i en part són també els causants de la congestió diària, a més del nombre de víctimes que han sumat darrerament", indica. També reconeix que fa falta un major control de la velocitat de les vies de gran capacitat, "ja que falta vigilància i no s’estan complint els límits actuals, que molts vehicles sobrepassen amb escreix".
Distribució de mercaderies i mobilitat nocturna
“Les administracions hem de prendre decisions i mesures i el Govern de Catalunya no està fent els deures. Al món local no tenim les competències per ordenar el trànsit a la xarxa viària de gran capacitat, i necessitem que la Generalitat compleixi”, manifesta Poveda, que recorda que ja hi ha propostes i alternatives sobre la taula.
Per exemple, “el Port de Barcelona hauria d’estar obert 24 hores els set dies de la setmana. No pot ser que cada matí totes les carreteres que van al port tinguin dos carrils ocupats per camions. S’ha de promoure que els camions es desplacin de nit i també posar limitacions a la circulació de camions durant les hores punta”, exposa, en referència a les llargues cues que hi ha cada matí a ronda Litoral per accedir al Port.
Poveda recorda que des de l'AMB s'han dut a terme "accions i polítiques concretes i efectives" per descarbonitzar el transport i la mobilitat, "facilitar el canvi d’hàbits i donar alternatives de mobilitat sostenible" als ciutadans.
“Hem impulsat, d’acord amb els ajuntaments, la ZBE Rondes BCN, que ha fet reduir la circulació dels vehicles més contaminants, que han passat del 20 al 3%”, apunta en primer terme.
“A part, hem desenvolupat tota una sèrie de mesures alternatives, com la T-verda metropolitana, que ofereix transport públic gratuït a canvi de desballestar un vehicle contaminant, els serveis de busos metropolitans Exprés i Metrobús, els aparcaments d’intercanvi per facilitar l’intercanvi entre el vehicle privat i transport públic, la tarifa plana del transport públic a tota l’AMB, les electrolineres AMB i diferents serveis i infraestructures per a la bicicleta, entre d’altres”, conclou.
Jaume | Viernes, 10 de Junio de 2022 a las 16:08:36 horas
El Park & Ride de l'estació del tren a Sant Joan Despí, no arriba al 30% d'ocupació. Alguna cosa falla en els hàbits dels conductors!
Accede para votar (0) (0) Accede para responder