ÀREA METROPOLITANA
La ZBE Rondes BCN ha reduït un 30% les emissions contaminants a la metròpolis de Barcelona
Cada any es produeixen més de 3.000 morts al territori metropolità per respirar aire contaminat
![[Img #44939]](https://elfar.cat/upload/images/10_2022/4303_ambok.jpg)
La mala qualitat de l'aire als entorns urbans, especialment la produïda per vehicles de combustió, és la principal amenaça evitable en termes de salut pública, segons l'Agència Europea del Medi Ambient i l'Organització Mundial de la Salut. Els experts apunten que per lluitar contra aquest problema cal afavorir la utilització del transport públic, potenciar la mobilitat a peu i en bicicleta, i fer un ús més racional i ambientalment sostenible del vehicle privat.
Els efectes de la contaminació de l’aire sobre la salut van molt més enllà de les malalties respiratòries: també originen patologies cardiovasculars, neurològiques i hepàtiques, entre d'altres.
Durant la darrera dècada ha augmentat la conscienciació sobre els efectes perjudicials dels contaminants atmosfèrics en la salut, la qual cosa ha afavorit la creació de normatives, lleis i polítiques europees i estatals adreçades a reduir-ne les emissions. En aquest sentit, l'AMB lidera una ambiciosa estratègia contra la contaminació de l'aire, per potenciar la mobilitat activa, afavorir l’ús del transport públic i racionalitzar el del vehicle de combustió privat.
La ZBE Rondes BCN, una mesura útil
En aquest context, la implantació de zones de baixes emissions –una política àmpliament estesa a més de 200 ciutats d'Europa– és, segons l’Aliança Europea de Salut Pública, la mesura més efectiva per reduir la contaminació dels tòxics més perjudicials: les partícules en suspensió (PM) i el diòxid de carboni (NO2). Així, la zona de baixes emissions de les rondes de Barcelona (ZBE Rondes BCN, que inclou els municipis de Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià del Besòs, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat) redueix un 30% les emissions contaminants a la metròpolis, segons un informe de l'Agència Europea del Medi Ambient del novembre del 2021.
Aquesta mesura, que comporta la restricció de la circulació dels vehicles més contaminants als que no els hi correspon distintiu ambiental de la DGT, ha estat un gran avenç per accelerar el canvi de flota de la metròpolis cap a un transport rodat menys contaminant i contribuir a la millora de la qualitat de l’aire.
Amb la ZBE Rondes BCN s'han reduït un 50% les emissions de diòxid de nitrogen i un 20% les de PM10 dels vehicles
De fet, la ZBE Rondes BCN es va activar l'1 de gener del 2020 com a una iniciativa pionera i ha passat a convertir-se en el model de referència de tot l'Estat. Gràcies a la seva implantació s'ha aconseguit reduir un 98% la circulació dels vehicles més contaminants. A més, des de l’anunci de la mesura el 2017 i fins al 2021, les emissions de PM10 dels vehicles circulants s’han reduït un 20% i les de diòxid de nitrogen (NOX), un 50%.
Transports més sostenibles
Per tal de contribuir a la lluita contra la contaminació atmosfèrica a l'àrea metropolitana de Barcelona i millorar la salut dels seus ciutadans, l'AMB ha engegat diverses mesures per a impulsar la mobilitat sostenible: des d'implantar una tarifa metropolitana a preu d’una zona per al transport públic als seus 36 municipis, fins a ampliar diversos serveis i infraestructures per fomentar l’ús de la bici. Així, l'AMB ha anat extenent el servei de Bicibox, l'aparcament segur de bicicletes i ha creat la xarxa Bicivia, que quan estigui enllestida tindrà més de 500 km de carril bici per connectar la metròpolis. A més, ha projectat el futur servei AMbici, la bicicleta pública compartida metropolitana, 100% elèctrica.
D'altra banda, l'AMB ha impulsat l'ús del vehicle elèctric –posant en funcionament 11 electrolineres, 11 fotolineres i 9 aparcaments d'intercanvi– i ha lliurat més de 14.000 targetes verdes, que permeten accedir a tres anys de transport públic gratuït a aquells propietaris de vehicles contaminats que han optat per desballestar-los.
Jordi Bañeras, cardiòleg de l'Hospital Vall d'Hebron: "Els dies on la contaminació és més elevada augmenten els atacs de cor"
![[Img #44941]](https://elfar.cat/upload/images/10_2022/2506_jordibanerasok.jpg)
El doctor Jordi Bañeras, cardiòleg de l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona especialitzat en el tractament de pacients crítics amb malalties cardiovasculars, és pioner a Catalunya en l’estudi de la relació entre els contaminants atmosfèrics i les malalties cardiovasculars. Basant-se en proves científiques, aquest expert alerta del gran risc per a la salut que suposa l’augment de la contaminació provocat pel trànsit rodat a la metròpolis.
"Actualment, l'aire que respirem ens aporta gran quantitat de substàncies nocives per a la nostra salut: els contaminants atmosfèrics. No es veuen, no se senten ni es palpen, però en cada inspiració que fem els anem introduint al nostre organisme, travessen el pulmó i s’escampen a través del torrent circulatori per tot el cos", explica.
Segons el Dr. Bañeras, "estudis duts a terme a l’àrea metropolitana de Barcelona demostren que els dies que hi ha més contaminació atmosfèrica, principalment per PM2,5 (el contaminant més perillós per a la salut, fruit sobretot de la combustió de vehicles) s’atenen més persones amb infarts de miocardi i que, a més, són més greus i letals. Si volem salut, calen estratègies per disminuir el trànsit rodat".
Jairo Alonso Flores, veí de Castelldefels: "Ser usuari de Bicibox em dona tranquil·litat per anar en bici a la feina cada dia"
![[Img #44940]](https://elfar.cat/upload/images/10_2022/2604_jairook.jpg)
En Jairo Alonso viu a Castelldefels i des de fa gairebé una dècada es desplaça diàriament a la seva feina a l’aeroport del Prat pedalant, travessant el Parc Agrari del Baix Llobregat.
Va decidir anar-hi amb la seva pròpia bicicleta quan va descobrir una estació de Bicibox a la T2. Es tracta d'un sistema d’aparcament gratuït i segur distribuït per diferents municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona disponible les 24 hores. “Té un munt de beneficis: et pots despreocupar de fer servir cadenes i de si la bici està massa temps a la intempèrie o si te la poden robar. Agraeixo que sigui gratuït, però és tan eficient que estaria disposat a pagar pel servei”, argumenta en Jairo, que valora especialment "la tranquil·litat de la bicicleta i d’oblidar-me del transport privat motoritzat, que costa de mantenir i contamina”.
Segons en Jairo, “cal trencar el paradigma que si no tens un cotxe o una moto no et pots moure. Fins i tot pots arribar a la mateixa hora o abans amb la bicicleta, t’estalvies el gimnàs i arribes al destí amb una energia diferent, sense estrès”.
ENTREVISTA
Núria Pericas, pediatra: "Els infants són les principals víctimes de la contaminació ambiental"
![[Img #44942]](https://elfar.cat/upload/images/10_2022/1588_nuriapericasok.jpg)
Els infants són un dels col·lectius més vulnerables a la mala qualitat de l'aire. Per això, la doctora Núria Pericas, pediatra de la Clínica Diagonal i membre del grup de treball de Salut Mediambiental de la Societat Catalana de Pediatria, assegura que cal adoptar urgentment mesures per reduir els alts nivells de contaminació a la metròpolis, com eliminar el trànsit rodat als entorns escolars, fomentar la mobilitat activa i crear més espais verds.
Com incideix la contaminació atmosfèrica en la salut dels infants?
Pot donar molts efectes: pot afectar el sistema respiratori (en el cas de l’asma, per exemple, n’augmenta la incidència i la gravetat en persones predisposades); el sistema nerviós, donant problemes de desenvolupament motor, cognitiu i conductual, amb aparició de símptomes d'hiperactivitat, de TDAH... Inclús pot incidir en el coeficient intel·lectual i en el sistema endocrí, augmentant la resistència a la insulina, el sobrepès, l'obesitat... I alguns càncers s'associen més a la contaminació ambiental, com les leucèmies.
Fins a quin punt l’exposició a la contaminació atmosfèrica afecta més als infants que als adults?
Els infants són molt més vulnerables a aquest tipus de contaminant per les seves característiques anatòmiques, funcionals i de creixement, i tenen més temps per a desenvolupar-les. A més, són persones que no poden triar, per exemple, com van a l’escola.
Un 40 % de les malalties mediambientalment relacionades es donen en nens menors de 5 anys, tot i que aquests només són el 12 % de la població. A escala mundial, es creu que es podrien evitar 300.000 morts d'aquesta franja d'edat si s’eliminés la contaminació mediambiental.
Quins consells donaries a pares i mares per protegir les seves criatures davant la contaminació?
Sobretot, triar una mobilitat no motoritzada: desplaçar-se a peu, en bici, en patinet... Una quarta part de les escoles de Barcelona estan en zones amb nivells de contaminació ambiental per sobre de la legalitat, per això és prioritari allunyar els vehicles dels centres escolars. També és aconsellable fer els desplaçaments a les hores i les rutes amb menys trànsit, augmentar el contacte amb la natura i ventilar bé els interiors. Quan triem un centre escolar per als nostres fills, a banda de pensar en el projecte educatiu, també és molt important valorar l'entorn: si els patis són només pistes de ciment o tenen prou verd. Tot això beneficia la salut dels nens i nenes i el seu desenvolupament.
La mala qualitat de l'aire als entorns urbans, especialment la produïda per vehicles de combustió, és la principal amenaça evitable en termes de salut pública, segons l'Agència Europea del Medi Ambient i l'Organització Mundial de la Salut. Els experts apunten que per lluitar contra aquest problema cal afavorir la utilització del transport públic, potenciar la mobilitat a peu i en bicicleta, i fer un ús més racional i ambientalment sostenible del vehicle privat.
Els efectes de la contaminació de l’aire sobre la salut van molt més enllà de les malalties respiratòries: també originen patologies cardiovasculars, neurològiques i hepàtiques, entre d'altres.
Durant la darrera dècada ha augmentat la conscienciació sobre els efectes perjudicials dels contaminants atmosfèrics en la salut, la qual cosa ha afavorit la creació de normatives, lleis i polítiques europees i estatals adreçades a reduir-ne les emissions. En aquest sentit, l'AMB lidera una ambiciosa estratègia contra la contaminació de l'aire, per potenciar la mobilitat activa, afavorir l’ús del transport públic i racionalitzar el del vehicle de combustió privat.
La ZBE Rondes BCN, una mesura útil
En aquest context, la implantació de zones de baixes emissions –una política àmpliament estesa a més de 200 ciutats d'Europa– és, segons l’Aliança Europea de Salut Pública, la mesura més efectiva per reduir la contaminació dels tòxics més perjudicials: les partícules en suspensió (PM) i el diòxid de carboni (NO2). Així, la zona de baixes emissions de les rondes de Barcelona (ZBE Rondes BCN, que inclou els municipis de Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià del Besòs, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat) redueix un 30% les emissions contaminants a la metròpolis, segons un informe de l'Agència Europea del Medi Ambient del novembre del 2021.
Aquesta mesura, que comporta la restricció de la circulació dels vehicles més contaminants als que no els hi correspon distintiu ambiental de la DGT, ha estat un gran avenç per accelerar el canvi de flota de la metròpolis cap a un transport rodat menys contaminant i contribuir a la millora de la qualitat de l’aire.
Amb la ZBE Rondes BCN s'han reduït un 50% les emissions de diòxid de nitrogen i un 20% les de PM10 dels vehicles
De fet, la ZBE Rondes BCN es va activar l'1 de gener del 2020 com a una iniciativa pionera i ha passat a convertir-se en el model de referència de tot l'Estat. Gràcies a la seva implantació s'ha aconseguit reduir un 98% la circulació dels vehicles més contaminants. A més, des de l’anunci de la mesura el 2017 i fins al 2021, les emissions de PM10 dels vehicles circulants s’han reduït un 20% i les de diòxid de nitrogen (NOX), un 50%.
Transports més sostenibles
Per tal de contribuir a la lluita contra la contaminació atmosfèrica a l'àrea metropolitana de Barcelona i millorar la salut dels seus ciutadans, l'AMB ha engegat diverses mesures per a impulsar la mobilitat sostenible: des d'implantar una tarifa metropolitana a preu d’una zona per al transport públic als seus 36 municipis, fins a ampliar diversos serveis i infraestructures per fomentar l’ús de la bici. Així, l'AMB ha anat extenent el servei de Bicibox, l'aparcament segur de bicicletes i ha creat la xarxa Bicivia, que quan estigui enllestida tindrà més de 500 km de carril bici per connectar la metròpolis. A més, ha projectat el futur servei AMbici, la bicicleta pública compartida metropolitana, 100% elèctrica.
D'altra banda, l'AMB ha impulsat l'ús del vehicle elèctric –posant en funcionament 11 electrolineres, 11 fotolineres i 9 aparcaments d'intercanvi– i ha lliurat més de 14.000 targetes verdes, que permeten accedir a tres anys de transport públic gratuït a aquells propietaris de vehicles contaminats que han optat per desballestar-los.
Jordi Bañeras, cardiòleg de l'Hospital Vall d'Hebron: "Els dies on la contaminació és més elevada augmenten els atacs de cor"
El doctor Jordi Bañeras, cardiòleg de l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona especialitzat en el tractament de pacients crítics amb malalties cardiovasculars, és pioner a Catalunya en l’estudi de la relació entre els contaminants atmosfèrics i les malalties cardiovasculars. Basant-se en proves científiques, aquest expert alerta del gran risc per a la salut que suposa l’augment de la contaminació provocat pel trànsit rodat a la metròpolis.
"Actualment, l'aire que respirem ens aporta gran quantitat de substàncies nocives per a la nostra salut: els contaminants atmosfèrics. No es veuen, no se senten ni es palpen, però en cada inspiració que fem els anem introduint al nostre organisme, travessen el pulmó i s’escampen a través del torrent circulatori per tot el cos", explica.
Segons el Dr. Bañeras, "estudis duts a terme a l’àrea metropolitana de Barcelona demostren que els dies que hi ha més contaminació atmosfèrica, principalment per PM2,5 (el contaminant més perillós per a la salut, fruit sobretot de la combustió de vehicles) s’atenen més persones amb infarts de miocardi i que, a més, són més greus i letals. Si volem salut, calen estratègies per disminuir el trànsit rodat".
Jairo Alonso Flores, veí de Castelldefels: "Ser usuari de Bicibox em dona tranquil·litat per anar en bici a la feina cada dia"
En Jairo Alonso viu a Castelldefels i des de fa gairebé una dècada es desplaça diàriament a la seva feina a l’aeroport del Prat pedalant, travessant el Parc Agrari del Baix Llobregat.
Va decidir anar-hi amb la seva pròpia bicicleta quan va descobrir una estació de Bicibox a la T2. Es tracta d'un sistema d’aparcament gratuït i segur distribuït per diferents municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona disponible les 24 hores. “Té un munt de beneficis: et pots despreocupar de fer servir cadenes i de si la bici està massa temps a la intempèrie o si te la poden robar. Agraeixo que sigui gratuït, però és tan eficient que estaria disposat a pagar pel servei”, argumenta en Jairo, que valora especialment "la tranquil·litat de la bicicleta i d’oblidar-me del transport privat motoritzat, que costa de mantenir i contamina”.
Segons en Jairo, “cal trencar el paradigma que si no tens un cotxe o una moto no et pots moure. Fins i tot pots arribar a la mateixa hora o abans amb la bicicleta, t’estalvies el gimnàs i arribes al destí amb una energia diferent, sense estrès”.
ENTREVISTA
Núria Pericas, pediatra: "Els infants són les principals víctimes de la contaminació ambiental"
Els infants són un dels col·lectius més vulnerables a la mala qualitat de l'aire. Per això, la doctora Núria Pericas, pediatra de la Clínica Diagonal i membre del grup de treball de Salut Mediambiental de la Societat Catalana de Pediatria, assegura que cal adoptar urgentment mesures per reduir els alts nivells de contaminació a la metròpolis, com eliminar el trànsit rodat als entorns escolars, fomentar la mobilitat activa i crear més espais verds.
Com incideix la contaminació atmosfèrica en la salut dels infants?
Pot donar molts efectes: pot afectar el sistema respiratori (en el cas de l’asma, per exemple, n’augmenta la incidència i la gravetat en persones predisposades); el sistema nerviós, donant problemes de desenvolupament motor, cognitiu i conductual, amb aparició de símptomes d'hiperactivitat, de TDAH... Inclús pot incidir en el coeficient intel·lectual i en el sistema endocrí, augmentant la resistència a la insulina, el sobrepès, l'obesitat... I alguns càncers s'associen més a la contaminació ambiental, com les leucèmies.
Fins a quin punt l’exposició a la contaminació atmosfèrica afecta més als infants que als adults?
Els infants són molt més vulnerables a aquest tipus de contaminant per les seves característiques anatòmiques, funcionals i de creixement, i tenen més temps per a desenvolupar-les. A més, són persones que no poden triar, per exemple, com van a l’escola.
Un 40 % de les malalties mediambientalment relacionades es donen en nens menors de 5 anys, tot i que aquests només són el 12 % de la població. A escala mundial, es creu que es podrien evitar 300.000 morts d'aquesta franja d'edat si s’eliminés la contaminació mediambiental.
Quins consells donaries a pares i mares per protegir les seves criatures davant la contaminació?
Sobretot, triar una mobilitat no motoritzada: desplaçar-se a peu, en bici, en patinet... Una quarta part de les escoles de Barcelona estan en zones amb nivells de contaminació ambiental per sobre de la legalitat, per això és prioritari allunyar els vehicles dels centres escolars. També és aconsellable fer els desplaçaments a les hores i les rutes amb menys trànsit, augmentar el contacte amb la natura i ventilar bé els interiors. Quan triem un centre escolar per als nostres fills, a banda de pensar en el projecte educatiu, també és molt important valorar l'entorn: si els patis són només pistes de ciment o tenen prou verd. Tot això beneficia la salut dels nens i nenes i el seu desenvolupament.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.158