COMARCA
Els serveis de mediació de la Diputació de Barcelona atenen 10.288 casos el 2022
La corporació dona suport gratuït als municipis de la provÃncia a través dels programes de Mediació Ciutadana, Mediació en Consum i Intermediació en deutes de l’habitatge
![[Img #46282]](https://elfar.cat/upload/images/01_2023/4667_mediaciodeconflictes.jpg)
Â
La Diputació de Barcelona, a través de l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social, garanteix l’accés universal i gratuït a la mediació en conflictes de convivència, de consum i d’habitatge a la ciutadania de la provÃncia de Barcelona, mitjançant els programes de Mediació ciutadana, Mediació en Consum i Intermediació en deutes de l’habitatge. Al 2022 s’han resolt 5.632 casos de mediació ciutadana, s’han atès 54 casos al servei de mediació itinerant, s'ha tramitat 1.603 reclamacions en consum, i s’han iniciat 2.999 expedients d’intermediació en habitatge per atendre casos de famÃlies. En total, 10.288 casos.
Â
El Dia Europeu de la Mediació vol donar visibilitat al procediment de resolució de conflictes en el que les parts enfrontades, mitjançant el dià leg, arriben a una solució consensuada amb el suport d’un professional mediador imparcial i expert que té com a finalitat que assoleixin per elles mateixes aquest acord satisfactori.
L’any 2022, prop de 14.500 persones han participat en la resolució de conflictes a través del Serveis de mediació ciutadana, que han atès i tancat 5.632 casos. Aquesta dada representa un volum de sol·licituds estable en el perÃode 2019-2022, amb un lleuger increment del 4,8% en la resolució de casos respecte al 2019, perÃode anterior a la pandèmia, quan es van tancar 5.416 casos.
Â
Des de l’any 2006 la Diputació de Barcelona dona suport a la creació i recolza els serveis de mediació ciutadana locals a través del Programa de mediació ciutadana. Actualment 176 municipis de la provÃncia disposen de Servei de mediació local propi. Complementà riament, i des del 2014, la Diputació ofereix el Servei Itinerant de Mediació Ciutadana (SIMC) als ens locals que no disposen d’un servei propi, garantint la mediació ciutadana a tota la provÃncia. Aquest 2022 s’han atès 54 casos a 26 municipis diferents de la provÃncia i se n’han pogut resoldre satisfactòriament 42.
Â
"La mediació és una eina de gran utilitat per als ens locals per abordar conflictes de convivència tant entre dues parts com entre grups més amplis de persones; facilita que no es trenquin els vincles comunitaris, que no es cronifiquin problemes que tenen una via de solució en el dià leg, i que no escalin els conflictes i aquests esdevinguin més greus", asseguren fonts de la corporació.
Â
Segons tipologia, dels 5.632 casos atesos i tancats pels serveis de mediació ciutadana locals no itinerants al 2022, el 61,7% corresponen a mediacions veïnals (65% al 2021), l’11,1% a familiars (10,1% al 2021) un 10,8% a activitats econòmiques (10,6% al 2021), el 6,5% a d’incompliments d’ordenances (8,2% al 2021), el 4,5% a mediacions escolars (2,6% al 2021), el 3% a mediacions a l’espai públic (1,5% al 2021), el 0,7% a mediacions a associacions (0,2% al 2021), i l’1,6% restant a d’altres temà tiques diverses (1,7 al 2021).
Â
Complementà riament al Programa de mediació ciutadana, la Diputació de Barcelona també presta assessorament continu als serveis de mediació ciutadana locals, impulsa formacions i espais de trobada entre els professionals d’aquest à mbit, edita materials divulgatius i publicacions i col·labora amb projectes de recerca acadèmics.
Â
Actualment 47 ens locals i municipis de la provÃncia de Barcelona formen part del Programa de mediació ciutadana: Abrera, Arenys de Munt, Badalona, Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Caldes de Montbui, Canovelles, Cardedeu, Castelldefels, Cerdanyola del Vallès, Cornellà de Llobregat, Esparreguera, Esplugues del Llobregat, Gavà , Granollers, L’Hospitalet de Llobregat, Igualada, Les Franqueses del Vallès, Malgrat de Mar, Manlleu, Manresa, Mataró, Mollet del Vallès, Montornès de Vallès, Olesa de Montserrat, El Prat de Llobregat, RubÃ, Sabadell, Sant Adrià del Besòs, Sant Andreu de la Barca, Sant Boi de Llobregat, Sant Celoni, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Sant Pere de Ribes, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Gramenet, Santa Perpètua de Mogoda, Sitges, Vic, Viladecans, Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú, i els Consells Comarcals de l’Alt Penedès, l’Anoia, el Berguedà i Osona.
Â
La mediació en consum
En l’à mbit de la mediació en consum, al 2022 el sector elèctric és qui acumula el nombre més alt de reclamacions de consum realitzades a través dels serveis públics de consum dels municipis amb el suport de la Diputació, amb un 24% del total, seguit de les telecomunicacions amb un 15%, el subministrament de gas amb un 7% i les entitats financeres amb un 5% de les reclamacions.
Â
Els serveis públics de consum dels municipis, que formen part de la Xarxa Local de Consum, permeten atendre i resoldre les necessitats de la ciutadania. Complementà riament, les Unitats mòbils d’informació al consumidor i mediació (UMIC) de la Diputació, amb 8 vehicles, són un servei itinerant per territori que permet realitzar i reforçar les mediacions de consum. Les UMIC donen resposta a les consultes i reclamacions que hi fan directament els ciutadans de manera presencial i també atenen immediatament les consultes que es trameten telemà ticament mitjançant la Bústia del Consumidor, situada a cadascun dels més de 200 ajuntaments adherits a aquest servei. L’any 2022 s’han tramitat 1.603 expedients de reclamacions en consum i mediació a la provÃncia de Barcelona amb el suport de la Diputació de Barcelona.
Â
Mediació en habitatge
Pel què fa a la mediació en habitatge, la Diputació de Barcelona compta amb el Servei d'Intermediació en Deutes de l'Habitatge (SIDH), adreçat a aquelles persones o famÃlies dels municipis que es troben en dificultats per pagar el préstec, el crèdit hipotecari o el lloguer, o preveuen que no el podran fer efectiu en el futur. La xarxa d’oficines del SIDH està impulsada per la Diputació de Barcelona i concertada amb els ajuntaments, els consells comarcals, els col·legis d’advocats i la Generalitat de Catalunya a la demarcació de Barcelona. Actualment hi han 44 punts d'atenció SIDH oferint servei a tota la provÃncia. Al 2022 s’han iniciat 2.999 expedients per atendre casos de famÃlies. Des de l’inici del programa al 2012 s’han iniciat 17.346 expedients.
Â
Â
La Diputació de Barcelona, a través de l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social, garanteix l’accés universal i gratuït a la mediació en conflictes de convivència, de consum i d’habitatge a la ciutadania de la provÃncia de Barcelona, mitjançant els programes de Mediació ciutadana, Mediació en Consum i Intermediació en deutes de l’habitatge. Al 2022 s’han resolt 5.632 casos de mediació ciutadana, s’han atès 54 casos al servei de mediació itinerant, s'ha tramitat 1.603 reclamacions en consum, i s’han iniciat 2.999 expedients d’intermediació en habitatge per atendre casos de famÃlies. En total, 10.288 casos.
Â
El Dia Europeu de la Mediació vol donar visibilitat al procediment de resolució de conflictes en el que les parts enfrontades, mitjançant el dià leg, arriben a una solució consensuada amb el suport d’un professional mediador imparcial i expert que té com a finalitat que assoleixin per elles mateixes aquest acord satisfactori.
L’any 2022, prop de 14.500 persones han participat en la resolució de conflictes a través del Serveis de mediació ciutadana, que han atès i tancat 5.632 casos. Aquesta dada representa un volum de sol·licituds estable en el perÃode 2019-2022, amb un lleuger increment del 4,8% en la resolució de casos respecte al 2019, perÃode anterior a la pandèmia, quan es van tancar 5.416 casos.
Â
Des de l’any 2006 la Diputació de Barcelona dona suport a la creació i recolza els serveis de mediació ciutadana locals a través del Programa de mediació ciutadana. Actualment 176 municipis de la provÃncia disposen de Servei de mediació local propi. Complementà riament, i des del 2014, la Diputació ofereix el Servei Itinerant de Mediació Ciutadana (SIMC) als ens locals que no disposen d’un servei propi, garantint la mediació ciutadana a tota la provÃncia. Aquest 2022 s’han atès 54 casos a 26 municipis diferents de la provÃncia i se n’han pogut resoldre satisfactòriament 42.
Â
"La mediació és una eina de gran utilitat per als ens locals per abordar conflictes de convivència tant entre dues parts com entre grups més amplis de persones; facilita que no es trenquin els vincles comunitaris, que no es cronifiquin problemes que tenen una via de solució en el dià leg, i que no escalin els conflictes i aquests esdevinguin més greus", asseguren fonts de la corporació.
Â
Segons tipologia, dels 5.632 casos atesos i tancats pels serveis de mediació ciutadana locals no itinerants al 2022, el 61,7% corresponen a mediacions veïnals (65% al 2021), l’11,1% a familiars (10,1% al 2021) un 10,8% a activitats econòmiques (10,6% al 2021), el 6,5% a d’incompliments d’ordenances (8,2% al 2021), el 4,5% a mediacions escolars (2,6% al 2021), el 3% a mediacions a l’espai públic (1,5% al 2021), el 0,7% a mediacions a associacions (0,2% al 2021), i l’1,6% restant a d’altres temà tiques diverses (1,7 al 2021).
Â
Complementà riament al Programa de mediació ciutadana, la Diputació de Barcelona també presta assessorament continu als serveis de mediació ciutadana locals, impulsa formacions i espais de trobada entre els professionals d’aquest à mbit, edita materials divulgatius i publicacions i col·labora amb projectes de recerca acadèmics.
Â
Actualment 47 ens locals i municipis de la provÃncia de Barcelona formen part del Programa de mediació ciutadana: Abrera, Arenys de Munt, Badalona, Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Caldes de Montbui, Canovelles, Cardedeu, Castelldefels, Cerdanyola del Vallès, Cornellà de Llobregat, Esparreguera, Esplugues del Llobregat, Gavà , Granollers, L’Hospitalet de Llobregat, Igualada, Les Franqueses del Vallès, Malgrat de Mar, Manlleu, Manresa, Mataró, Mollet del Vallès, Montornès de Vallès, Olesa de Montserrat, El Prat de Llobregat, RubÃ, Sabadell, Sant Adrià del Besòs, Sant Andreu de la Barca, Sant Boi de Llobregat, Sant Celoni, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Sant Pere de Ribes, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Gramenet, Santa Perpètua de Mogoda, Sitges, Vic, Viladecans, Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú, i els Consells Comarcals de l’Alt Penedès, l’Anoia, el Berguedà i Osona.
Â
La mediació en consum
En l’à mbit de la mediació en consum, al 2022 el sector elèctric és qui acumula el nombre més alt de reclamacions de consum realitzades a través dels serveis públics de consum dels municipis amb el suport de la Diputació, amb un 24% del total, seguit de les telecomunicacions amb un 15%, el subministrament de gas amb un 7% i les entitats financeres amb un 5% de les reclamacions.
Â
Els serveis públics de consum dels municipis, que formen part de la Xarxa Local de Consum, permeten atendre i resoldre les necessitats de la ciutadania. Complementà riament, les Unitats mòbils d’informació al consumidor i mediació (UMIC) de la Diputació, amb 8 vehicles, són un servei itinerant per territori que permet realitzar i reforçar les mediacions de consum. Les UMIC donen resposta a les consultes i reclamacions que hi fan directament els ciutadans de manera presencial i també atenen immediatament les consultes que es trameten telemà ticament mitjançant la Bústia del Consumidor, situada a cadascun dels més de 200 ajuntaments adherits a aquest servei. L’any 2022 s’han tramitat 1.603 expedients de reclamacions en consum i mediació a la provÃncia de Barcelona amb el suport de la Diputació de Barcelona.
Â
Mediació en habitatge
Pel què fa a la mediació en habitatge, la Diputació de Barcelona compta amb el Servei d'Intermediació en Deutes de l'Habitatge (SIDH), adreçat a aquelles persones o famÃlies dels municipis que es troben en dificultats per pagar el préstec, el crèdit hipotecari o el lloguer, o preveuen que no el podran fer efectiu en el futur. La xarxa d’oficines del SIDH està impulsada per la Diputació de Barcelona i concertada amb els ajuntaments, els consells comarcals, els col·legis d’advocats i la Generalitat de Catalunya a la demarcació de Barcelona. Actualment hi han 44 punts d'atenció SIDH oferint servei a tota la provÃncia. Al 2022 s’han iniciat 2.999 expedients per atendre casos de famÃlies. Des de l’inici del programa al 2012 s’han iniciat 17.346 expedients.
Â
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.34