COMARCA
La fiscalia alerta de la degradació "greu" del Delta del Llobregat
L'alcalde del Prat, Lluís Mijoler, assegura que aquest és "l'últim avís per prendre decisions definitives"
![[Img #47074]](https://elfar.cat/upload/images/03_2023/7338_delta-1.jpg)
Una investigació de la Fiscalia de Medi Ambient ha constatat la degradació "greu" del Delta del Llobregat i l'atribueix als projectes d'infraestructures "emparats" per les institucions públiques, segons ha avançat El Periódico.
El fiscal en cap de Medi Ambient de Barcelona, Toni Pelegrín, afirma que algunes d'aquestes infraestructures s'han fet "sense la correcta execució i seguiment" de les mesures compensatòries corresponents. D'altres s'han fet amb "desconeixement" de la protecció d'aquest espai natural, com és el cas d'aparcaments duts a terme per Aena. La investigació s'enviarà a les direccions del port de Barcelona i l'aeroport del Prat, així com al fiscal de sala de Medi Ambient, Antonio Vercher.
Segons publica l'Agència Catalana de Notícies (ACA), la informació recollida pel fiscal ha permès arribar a la conclusió que no hi ha hagut delicte en el cas d'una denúncia de l'entitat ecologista Depana sobre diversos aparcaments de l'aeroport a zones de protecció per a aus.
Però, en paral·lel, el ministeri públic opina que la situació actual de la xarxa Natura 2000 del Delta del Llobregat "no és gens esperançador". Per al fiscal, les "transformacions" que s'han fet al llarg del temps sobre el territori "han afectat negativament la biodiversitat".
A banda del perjudici general, l'informe assenyala quatre aparcaments a zones protegides dels quals només un està en fase de renaturalització, com sol·licita el fiscal, propietat d'Aena.
El fiscal lamenta la lentitud en la restauració ambiental, per bé que no pot concloure que la tasca s'estigui demorant "intencionadament o per imprudència greu". En tot cas, adverteix que continuarà fent seguiment de la restauració.
Des del Departament d'Acció Climàtica recorden, en declaracions a l'ACN, que l'ampliació de les Zones d'Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) del Delta del Llobregat de l'any 2022 és una proposta que està "en línia" amb la carta que la Comissió Europea va adreçar a l'Estat i que demanava reforçar les mesures de protecció de la zona davant de l'impacte de les ampliacions del port de Barcelona, l'aeroport del Prat i la construcció d'un aparcament.
Segons el departament, el projecte d'aquesta ZEPA està en procés d'al·legacions i espera que es pugui resoldre en els propers mesos. A més, asseguren que estan en diàleg amb el territori per començar a dissenyar conjuntament el futur de la ZEPA, un futur on han de conviure-hi usos agrícoles, infraestructures "claus pel país" i zones urbanes. El Govern ha anunciat també que la setmana vinent se celebrarà una jornada de presentació "molt àmplia" dels usos implicats.
Per la seva banda, l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, en declaracions recollides per l’ACN, ha afirmat que la investigació de la fiscalia és “l’últim avís per prendre decisions definitives”.
“Més enllà de posicions polítiques, ara la justícia ja adverteix que determinades actuacions fetes per acció o omissió poden tenir conseqüències delictives”, ha subratllat l’alcalde, que demana a la Generalitat que acabi de determinar quin serà l’àmbit definitiu del Delta que quedarà protegit per la figura de les Zones d’Especial Protecció de les Aus (ZEPA). Mijoler també reclama a la Generalitat que canviï el model jurídic de gestió del Delta i que hi destini més recursos.
Una investigació de la Fiscalia de Medi Ambient ha constatat la degradació "greu" del Delta del Llobregat i l'atribueix als projectes d'infraestructures "emparats" per les institucions públiques, segons ha avançat El Periódico.
El fiscal en cap de Medi Ambient de Barcelona, Toni Pelegrín, afirma que algunes d'aquestes infraestructures s'han fet "sense la correcta execució i seguiment" de les mesures compensatòries corresponents. D'altres s'han fet amb "desconeixement" de la protecció d'aquest espai natural, com és el cas d'aparcaments duts a terme per Aena. La investigació s'enviarà a les direccions del port de Barcelona i l'aeroport del Prat, així com al fiscal de sala de Medi Ambient, Antonio Vercher.
Segons publica l'Agència Catalana de Notícies (ACA), la informació recollida pel fiscal ha permès arribar a la conclusió que no hi ha hagut delicte en el cas d'una denúncia de l'entitat ecologista Depana sobre diversos aparcaments de l'aeroport a zones de protecció per a aus.
Però, en paral·lel, el ministeri públic opina que la situació actual de la xarxa Natura 2000 del Delta del Llobregat "no és gens esperançador". Per al fiscal, les "transformacions" que s'han fet al llarg del temps sobre el territori "han afectat negativament la biodiversitat".
A banda del perjudici general, l'informe assenyala quatre aparcaments a zones protegides dels quals només un està en fase de renaturalització, com sol·licita el fiscal, propietat d'Aena.
El fiscal lamenta la lentitud en la restauració ambiental, per bé que no pot concloure que la tasca s'estigui demorant "intencionadament o per imprudència greu". En tot cas, adverteix que continuarà fent seguiment de la restauració.
Des del Departament d'Acció Climàtica recorden, en declaracions a l'ACN, que l'ampliació de les Zones d'Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) del Delta del Llobregat de l'any 2022 és una proposta que està "en línia" amb la carta que la Comissió Europea va adreçar a l'Estat i que demanava reforçar les mesures de protecció de la zona davant de l'impacte de les ampliacions del port de Barcelona, l'aeroport del Prat i la construcció d'un aparcament.
Segons el departament, el projecte d'aquesta ZEPA està en procés d'al·legacions i espera que es pugui resoldre en els propers mesos. A més, asseguren que estan en diàleg amb el territori per començar a dissenyar conjuntament el futur de la ZEPA, un futur on han de conviure-hi usos agrícoles, infraestructures "claus pel país" i zones urbanes. El Govern ha anunciat també que la setmana vinent se celebrarà una jornada de presentació "molt àmplia" dels usos implicats.
Per la seva banda, l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, en declaracions recollides per l’ACN, ha afirmat que la investigació de la fiscalia és “l’últim avís per prendre decisions definitives”.
“Més enllà de posicions polítiques, ara la justícia ja adverteix que determinades actuacions fetes per acció o omissió poden tenir conseqüències delictives”, ha subratllat l’alcalde, que demana a la Generalitat que acabi de determinar quin serà l’àmbit definitiu del Delta que quedarà protegit per la figura de les Zones d’Especial Protecció de les Aus (ZEPA). Mijoler també reclama a la Generalitat que canviï el model jurídic de gestió del Delta i que hi destini més recursos.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1