EL PRAT
Foment proposa allargar la tercera pista de l'aeroport fins a 840 metres per sobre La Ricarda
És una de les 11 propostes que la Comissió per a l'ampliació de l'aeroport de la patronal ha presentat
![[Img #50363]](https://elfar.cat/upload/images/10_2023/8387_2t-k6wi.jpg)
Foment del Treball va presentar ahir dilluns un estudi amb 11 propostes per a l’ampliació de l’aeroport del Prat, la millor de les quals, segon la patronal, seria allargar la tercera pista 840 metres per sobre de l’estany de la Ricarda, elevant-la amb pilones per no malmetre l’espai natural. “Dona prou recorregut com per tenir un espai d’entre 1,6 i 2,5 metres per sobre de la làmina d’aigua”, va explicar el president de la Comissió per a l’ampliació de la infraestructura, Lluís Moreno.
Foment també considera viable l’extensió a partir de 300 metres (200 per la zona d'El Remolar i 100 cap a La Ricarda) o la gestió de pistes independents, malgrat que admeten que aquesta darrera opció tindria un impacte acústic en els veïns de Gavà, Viladecans i Castelldefels. Altres propostes són fer una pista sobre el mar, les pistes encreuades guanyant terreny a l’aigua o construir altres aeroports al Penedès o a l’Anoia.
El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, va explicar que el document presentat ahir és el resultat de 13 mesos de treball pel grup d'experts. L'estudi es farà arribar a la Generalitat, al Govern espanyol i als presidents dels grups parlamentaris del Parlament i Congrés dels Diputats, alcaldes de municipis propers a l'aeroport i altres agents socials i econòmics, com sindicats, entre d'altres.
Llibre va revelar que administracions com la Generalitat ja en són coneixedores del seu contingut i que la rebuda ha estat "molt positiva". Per això, ha emplaçat la classe política a "no endarrerir més" l'ampliació de l'aeroport, i va insistir en vàries ocasions que l'oportunitat de dur a terme l'ampliació és "ara o mai", tot assegurant que "l'aeroport del Prat serà el més sostenible del món".
Un projecte "fracassat", segons l'alcalde del Prat
L'alcalde del Prat, Lluís Mijoler, ha assegurat que les propostes de la patronal van en contra del que reclama Europa i són l’enèsim ressorgiment d’un projecte que ha titllat de “fracassat”, perquè ja ha estat descartat pels governs de la Generalitat i de l’Estat, segons fonts municipals.
Si bé el document de Foment del Treball parla de la degradació dels espais naturals del Delta del Llobregat com a argumentació per substituir la Ricarda per nous espais naturals creats artificialment, l’alcalde del Prat ha reiterat que la comissió europea reclama protegir més aquest espai i no pas substituir-lo, i recorda que la legislació diu que si un espai natural es degrada, això no suposa retirar-li la protecció, sinó el contrari, treballar per recuperar-lo.
Mijoler també ha reclamat a la Generalitat que defineixi “d’una vegada per totes” quin ha de ser el model de Zona d’Especial Protecció de les Aus (ZEPA) que ha de garantir el futur ecològic del Delta del Llobregat i ha instat les institucions a repensar el futur de la mobilitat tenint en compte l’escenari d’emergència climàtica. Això passa, ha assegurat, per deixar de banda la “política del totxo” i advocar per un sistema ferroviari de qualitat i d’infraestructures verdes.
Les organitzacions que formen part de la Plataforma Zeroport han denunciat la “nul·la credibilitat de la comissió creada per Foment del Treball” ja que “inclou empresaris clarament interessats i que serien afavorits en qualsevol ampliació de les infraestructures”. Segons Zeroport, la visió de Foment “és parcial i només reflecteix els interessos dels grans capitals per continuar-se enriquint”.
Zeroport considera que el debat ha de girar al voltant de com preservar el Delta del Llobregat, els seus espais naturals i agraris, “però també com la indústria aèria i les seves infraestructures han d’adaptar-se als acords i lleis contra el canvi climàtic, en l’àmbit català, estatal i europeu, així com a les normatives sobre la qualitat de l’aire i la contaminació. I l’únic camí possible per aconseguir-ho és el decreixement, cosa que ni es planteja en les propostes de Foment”.
Zeroport recorda que “encara estem pendents de les mesures compensatòries de l’anterior projecte d’ampliació, les quals van formar part de la carta de procediment d’infracció a Espanya per part de la Comissió Europea (CE) pel deteriorament del Delta, emesa l’any 2021”. La plataforma considera que no és realista pensar que la CE permetrà la instal·lació o ampliació de noves infraestructures si encara no s’han abordat els punts que reclamava en la carta l’any 2021.
Unió de Pagesos no accepta la nova proposta
El sindicat Unió de Pagesos no accepta la nova proposta d'ampliació de l’aeroport perquè la seva afectació en els espais naturals implicaria que diverses hectàrees de sòl agrari productiu del Parc Agrari del Baix Llobregat s'haguessin d'abandonar per renaturalitzar-les en compliment de les directives europees.
Unió de Pagesos reprova que, amb la situació actual d’emergència climàtica i amb l’obligació de complir amb els objectius de desenvolupament sostenible, la resposta de l’Estat espanyol i de l’empresariat sigui l’afectació d’una àrea agrícola de gran importància.
En aquest sentit, el sindicat, com a impulsor, creador i gestor del Consorci del Parc Agrari del Baix Llobregat, creat fa 25 anys per aconseguir la protecció i el desenvolupament d’aquest espai agrari, interpel·la els governs a posicionar-se sobre quin model de país defensen: si el de les expectatives urbanitzadores i especulatives o un model sostenible i modern que es valgui de la sobirania alimentària.
Unió de Pagesos defensa que la protecció i la gestió del Parc Agrari del Baix Llobregat és més necessària que mai, tenint en compte que és l’espai de producció d’aliments més important de l’àrea metropolitana de Barcelona i que la societat valora la producció agrària local i els circuits curts de comercialització.
Per aconseguir-ho, el sindicat reitera al Govern de la Generalitat que redacti el pla territorial sectorial agrari, tal com es defineix en la Llei d’espais agraris aprovada el 2019, i, en concret la redacció del pla sectorial agrari específic del Baix Llobregat, com es va comprometre el conseller Mascort en la reunió amb el sindicat el 14 de setembre passat.
Paral·lelament, Unió de Pagesos considera que el Parc Agrari també necessita un pla de gestió i desenvolupament que posi al dia les mesures necessàries que garanteixin la viabilitat de l’activitat agrària i demana que, en el marc d’aplicació de les directrius de la Unió Europea, el Parc Agrari sigui integrat com a part de la infraestructura verda.
![[Img #50363]](https://elfar.cat/upload/images/10_2023/8387_2t-k6wi.jpg)
Foment del Treball va presentar ahir dilluns un estudi amb 11 propostes per a l’ampliació de l’aeroport del Prat, la millor de les quals, segon la patronal, seria allargar la tercera pista 840 metres per sobre de l’estany de la Ricarda, elevant-la amb pilones per no malmetre l’espai natural. “Dona prou recorregut com per tenir un espai d’entre 1,6 i 2,5 metres per sobre de la làmina d’aigua”, va explicar el president de la Comissió per a l’ampliació de la infraestructura, Lluís Moreno.
Foment també considera viable l’extensió a partir de 300 metres (200 per la zona d'El Remolar i 100 cap a La Ricarda) o la gestió de pistes independents, malgrat que admeten que aquesta darrera opció tindria un impacte acústic en els veïns de Gavà, Viladecans i Castelldefels. Altres propostes són fer una pista sobre el mar, les pistes encreuades guanyant terreny a l’aigua o construir altres aeroports al Penedès o a l’Anoia.
El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, va explicar que el document presentat ahir és el resultat de 13 mesos de treball pel grup d'experts. L'estudi es farà arribar a la Generalitat, al Govern espanyol i als presidents dels grups parlamentaris del Parlament i Congrés dels Diputats, alcaldes de municipis propers a l'aeroport i altres agents socials i econòmics, com sindicats, entre d'altres.
Llibre va revelar que administracions com la Generalitat ja en són coneixedores del seu contingut i que la rebuda ha estat "molt positiva". Per això, ha emplaçat la classe política a "no endarrerir més" l'ampliació de l'aeroport, i va insistir en vàries ocasions que l'oportunitat de dur a terme l'ampliació és "ara o mai", tot assegurant que "l'aeroport del Prat serà el més sostenible del món".
Un projecte "fracassat", segons l'alcalde del Prat
L'alcalde del Prat, Lluís Mijoler, ha assegurat que les propostes de la patronal van en contra del que reclama Europa i són l’enèsim ressorgiment d’un projecte que ha titllat de “fracassat”, perquè ja ha estat descartat pels governs de la Generalitat i de l’Estat, segons fonts municipals.
Si bé el document de Foment del Treball parla de la degradació dels espais naturals del Delta del Llobregat com a argumentació per substituir la Ricarda per nous espais naturals creats artificialment, l’alcalde del Prat ha reiterat que la comissió europea reclama protegir més aquest espai i no pas substituir-lo, i recorda que la legislació diu que si un espai natural es degrada, això no suposa retirar-li la protecció, sinó el contrari, treballar per recuperar-lo.
Mijoler també ha reclamat a la Generalitat que defineixi “d’una vegada per totes” quin ha de ser el model de Zona d’Especial Protecció de les Aus (ZEPA) que ha de garantir el futur ecològic del Delta del Llobregat i ha instat les institucions a repensar el futur de la mobilitat tenint en compte l’escenari d’emergència climàtica. Això passa, ha assegurat, per deixar de banda la “política del totxo” i advocar per un sistema ferroviari de qualitat i d’infraestructures verdes.
Les organitzacions que formen part de la Plataforma Zeroport han denunciat la “nul·la credibilitat de la comissió creada per Foment del Treball” ja que “inclou empresaris clarament interessats i que serien afavorits en qualsevol ampliació de les infraestructures”. Segons Zeroport, la visió de Foment “és parcial i només reflecteix els interessos dels grans capitals per continuar-se enriquint”.
Zeroport considera que el debat ha de girar al voltant de com preservar el Delta del Llobregat, els seus espais naturals i agraris, “però també com la indústria aèria i les seves infraestructures han d’adaptar-se als acords i lleis contra el canvi climàtic, en l’àmbit català, estatal i europeu, així com a les normatives sobre la qualitat de l’aire i la contaminació. I l’únic camí possible per aconseguir-ho és el decreixement, cosa que ni es planteja en les propostes de Foment”.
Zeroport recorda que “encara estem pendents de les mesures compensatòries de l’anterior projecte d’ampliació, les quals van formar part de la carta de procediment d’infracció a Espanya per part de la Comissió Europea (CE) pel deteriorament del Delta, emesa l’any 2021”. La plataforma considera que no és realista pensar que la CE permetrà la instal·lació o ampliació de noves infraestructures si encara no s’han abordat els punts que reclamava en la carta l’any 2021.
Unió de Pagesos no accepta la nova proposta
El sindicat Unió de Pagesos no accepta la nova proposta d'ampliació de l’aeroport perquè la seva afectació en els espais naturals implicaria que diverses hectàrees de sòl agrari productiu del Parc Agrari del Baix Llobregat s'haguessin d'abandonar per renaturalitzar-les en compliment de les directives europees.
Unió de Pagesos reprova que, amb la situació actual d’emergència climàtica i amb l’obligació de complir amb els objectius de desenvolupament sostenible, la resposta de l’Estat espanyol i de l’empresariat sigui l’afectació d’una àrea agrícola de gran importància.
En aquest sentit, el sindicat, com a impulsor, creador i gestor del Consorci del Parc Agrari del Baix Llobregat, creat fa 25 anys per aconseguir la protecció i el desenvolupament d’aquest espai agrari, interpel·la els governs a posicionar-se sobre quin model de país defensen: si el de les expectatives urbanitzadores i especulatives o un model sostenible i modern que es valgui de la sobirania alimentària.
Unió de Pagesos defensa que la protecció i la gestió del Parc Agrari del Baix Llobregat és més necessària que mai, tenint en compte que és l’espai de producció d’aliments més important de l’àrea metropolitana de Barcelona i que la societat valora la producció agrària local i els circuits curts de comercialització.
Per aconseguir-ho, el sindicat reitera al Govern de la Generalitat que redacti el pla territorial sectorial agrari, tal com es defineix en la Llei d’espais agraris aprovada el 2019, i, en concret la redacció del pla sectorial agrari específic del Baix Llobregat, com es va comprometre el conseller Mascort en la reunió amb el sindicat el 14 de setembre passat.
Paral·lelament, Unió de Pagesos considera que el Parc Agrari també necessita un pla de gestió i desenvolupament que posi al dia les mesures necessàries que garanteixin la viabilitat de l’activitat agrària i demana que, en el marc d’aplicació de les directrius de la Unió Europea, el Parc Agrari sigui integrat com a part de la infraestructura verda.





Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.167