Sábado, 22 de Noviembre de 2025

Actualizada

Viernes, 21 de Noviembre de 2025 a las 18:04:24 horas

| 383
Viernes, 24 de Noviembre de 2023
ÀREA METROPOLITANA: CAP A UNA METRÒPOLIS MÉS NETA I CONNECTADA

L’AMBici s’estrena amb èxit a la comarca: 13.200 baixllobregatins ja el fan servir

Des de la posada en marxa el passat mes de gener, el nou sistema de bicicleta elèctrica compartida impulsat per l’AMB pedala amb força a 11 municipis del Baix Llobregat, amb 112 estacions i 1.232 bicicletes • Properament, el servei també s’estrenarà a l’Hospitalet de Llobregat

[Img #50956]

A un costat, l’Estadi Municipal Pilar Pons. A l’altre, els instituts Miquel Martí i Pol i  Joan Miró. Una mica més enllà, el Club Internacional de Tennis de Cornellà, un gimnàs, un parc de calistènia, pistes de pàdel i l’estació de Cornellà Riera, de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Des de fa uns mesos, en aquesta cruïlla estratègica de Cornellà de Llobregat s’hi ha instal·lat una de les estacions de l’AMBici. És el servei de bicicleta metropolitana compartida que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va posar en marxa el 30 de gener, amb la gestió encomanada a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Des d’aleshores, 13.200 persones de la comarca ja utilitzen de manera habitual les bicicletes metropolitanes per desplaçar-se pels 11 municipis del Baix Llobregat on s’ha desplegat el servei. Per ara, s’hi han instal·lat més d’un centenar d’estacions. El degoteig dels usuaris que s’hi acosten per agafar una de les 1.232 bicicletes elèctriques que custodien és constant.

 

“La posada en marxa de l’AMBici ha estat tot un èxit: la ciutadania l’utilitza amb molta freqüència i els ajuntaments metropolitans ja ens estan demanant que ampliem i reforcem el servei”, explica Joan Maria Bigas, director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB. Avui, les bicicletes metropolitanes ja relliguen els municipis baixllobregatins de Cornellà de Llobregat, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels.

 

"L'estrena ha estat un èxit: la ciutadania utilitza molt el servei i els ajuntaments ja volen que l'ampliem", assegura el director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Joan Maria Bigas


És el resultat d’un ambiciós projecte de l’AMB per avançar cap a una metròpolis de Barcelona on la ciutadania pugui fer els desplaçaments d’última milla d’una manera més sostenible. “L’AMBici està pensat per oferir una solució de mobilitat neta per fer desplaçaments curts, dins d’un mateix municipi o pobles limítrofs, així com per enllaçar amb les estacions de transport públic”, recorda el director.

 

La iniciativa beu de l’experiència que l’ens metropolità va acumular amb l’e-Bicibox, però també s’ha emmirallat amb el Bicing, el servei de bicicleta compartida de l’Ajuntament de Barcelona. “El resultat ha estat un sistema pioner: és el primer cop que es desplega un servei com aquest en tants municipis alhora i que, a més, ho fa amb una flota de bicicletes totalment elèctriques”, recalca Bigas. El projecte s’ha cofinançat amb 7,8 milions d’euros provinents del Pla de recuperació, transformació i resiliència del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, nodrit pels fons Next Generation. De moment, l’objectiu fundacional s’està complint: que les bicicletes de l’AMBici suposin un nou impuls per potenciar i facilitar opcions de mobilitat sostenible a la metròpolis de Barcelona.

 

Aviat, també a l'Hospitalet

 

Properament, l’AMBici farà dues passes més. D’entrada, s’acabarà de desplegar a Sant Feliu de Llobregat, on les bicicletes ja hi han començat a rodar. Ara bé, el repte més complicat per al servei metropolità serà començar a pedalar a l’Hospitalet de Llobregat. “És una ciutat amb una mobilitat molt intensa i hem volgut planificar molt bé com estrenar-nos-hi, garantint la màxima qualitat el servei”, explica el director. La intenció és instal·lar-hi 31 estacions, que acolliran 341 bicicletes. La seva proximitat amb Barcelona hi afegeix un pla més de dificultat: oferir als usuaris de l’AMBici una manera còmoda per enllaçar amb el Bicing, el servei de bicicleta compartida barceloní.

 

Des de l’ens metropolità ja fa temps que hi treballen i ho han resolt amb una fórmula d’èxit: abonaments conjunts i estacions-pont on fer el canvi de bicicleta en un moment. Per un cantó, els abonaments metropolitans permeten subscriure’s als dos serveis amb un descompte: surt més barat que sumant-se als dos sistemes per separat. Per l’altre, s’han instal·lat estacions de l’AMBici al costat d’estacions del Bicing, amb la voluntat de fer més senzill el pas d’una bicicleta a l’altra. S’ha comprovat que el sistema funciona correctament. Des de fa uns mesos, ja hi ha en marxa tres estacions-pont. Una, a Zona Universitària, a tocar de l’avinguda Diagonal de Barcelona, molt utilitzada pel veïnat d’Esplugues. Les altres dues, al cantó del riu Besòs, per enllaçar amb municipis com Badalona o Santa Coloma de Gramenet, on també s’ha desplegat l’AMBici.

 

Fins ara, ja s’han venut prop d’un miler d’abonaments metropolitans, però es preveu que l’estrena de l’AMBici a l’Hospitalet faci créixer força aquesta xifra. “En municipis com Viladecans o Gavà, on ja hem desplegat les nostres bicicletes, la gent no les utilitza per anar fins a Barcelona: ja fan servir el transport públic" argumenta Bigas. "En canvi, per la proximitat d’Hospitalet amb la capital catalana, aquest ús s’incrementarà”, preveu.

 

[Img #50957]

 

Bicicletes per a tothom

 

Part de l’èxit de la implantació de l’AMBici al territori és l’aposta que s’ha fet perquè tota la flota de bicicletes siguin elèctriques. “Això fa que es puguin adaptar molt bé a l’orografia dels municipis metropolitans, alguns amb més pendent que altres”, destaca el director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB. Alhora, també permet arribar a nous col·lectius d’usuaris que tindrien més dificultats per desplaçar-se amb una bicicleta manual, com les persones grans. El resultat ha estat un servei transversal. “La mitjana d’edat dels usuaris de l’AMBici és de 38 anys: en tenim de setze anys, però també de més de seixanta”, concreta Carles Conill, director de serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB. Entre tots, fan que les bicicletes hagin assolit una molt bona ràtio d’ús: cadascuna s’agafa, de mitjana, 4,5 cops al dia.

 

Com que són bicis elèctriques, la mitjana d'edat dels usuaris és de 38 anys: n'hi ha de 16 anys, però també de 60

 

Durant els propers mesos, el servei seguirà enfortint-se. “És un projecte dinàmic, que anirem ajustant progressivament per fer front a l’augment de la demanda de la ciutadania i dels ajuntaments metropolitans”, avança Marc Iglesias, cap de servei de gestió de la Mobilitat Sostenible de l’AMB. Durant el 2024, el servei tindrà desplegades arreu de la metròpolis de Barcelona 2.600 bicicletes. “Si quan vam pensar el projecte, intuíem que agradaria, ara hem constatat que la ciutadania l’estava esperant fins i tot més del que pensàvem”, conclou Bigas.

 

[Img #50981]

 

 

 

 

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.80

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.