VILADECANS
Tots els trens de Rodalies s’aturaran a l’estació a partir de la setmana vinent
Els 7.000 viatgers que utilitzen dià riament l’estació gaudiran d’un gran augment de freqüència del servei, en aturar-se 55 trens que abans passaven de llarg
![[Img #51242]](https://elfar.cat/upload/images/12_2023/2846_unknown.jpg)
Tots els trens de la lÃnia R2 entre Barcelona i Sant Vicenç de Calders pararan a Viladecans, a partir del proper dilluns, 11 de desembre, donant solució a una reivindicació històrica de l’Ajuntament i la ciutadania. En la reunió de l'Ã’rgan Mixt de Rodalies, celebrada el 26 d'octubre entre la Generalitat de Catalunya –titular del servei– i Renfe –empresa pública operadora–, el govern català va donar llum verda a la proposta de Renfe d'iniciar els treballs tècnics per permetre fer la parada regular dels trens de la lÃnia R2 Sud a Viladecans. Aquests treballs s’han enllestit i la companyia ferrovià ria ha confirmat avui la notÃcia.
Â
32 després de l’arribada del tren a Viladecans, es posarà fi a un greuge històric: ser la tercera ciutat més poblada d’aquest corredor ferroviari que passa per sis comarques i que molts trens passessin de llarg sense aturar-se –tres de cada deu al dia entre setmana–. En concret, 55 trens que passaven de llarg per l’estació, ara s’hi aturaran. Ara hi haurà sis o més trens per hora, excepte abans de les 7 del matÃ, de les 11 a les 14 i l'última hora del dia. D’aquesta manera, els prop de 7.000 viatgers que utilitzen dià riament l’estació de Viladecans gaudiran d’un augment notable de freqüència del servei.
Â
L’origen del greuge se situa en l'estrena del servei ferroviari a la ciutat. Va tenir lloc a l’octubre de l’any 1992, quan es va inaugurar una estació per poder fer parar els trens que passaven pel terme municipal des de feia dècades per la lÃnia de la costa. "Llavors, va ser una gran notÃcia molt celebrada, que feia arribar un nou model de transport a la ciutat", recorden des de l'Ajuntament. No era, però, una estació convencional. S'havia concebut com a un abaixador –amb les consegüents limitacions tècniques que això suposava– perquè estava enmig de camps de conreu, una mica allunyada del nucli urbà .
Â
Els habitatges més propers se situaven llavors a més de 600 metres i el cor urbà a un quilòmetre i mig. Tenia, per tant, un edifici de nova trinca, però no hi paraven tots els trens. "Des d’aleshores, la ciutat ha evolucionat molt tant en habitatges com en activitat econòmica i s’ha atansat fins a la mateixa estació –també amb el transport públic d’autobús, que té allà l'origen de les lÃnies locals–, però el servei havia fet moltes menys passes endavant", apunten les mateixes fonts.
Â
El ple municipal ha aprovat fins a cinc mocions des de l'any 2015 per demanar més freqüències; la darrera, aquest mateix 2023. La reclamació també s’havia portat anteriorment al Parlament de Catalunya en diverses ocasions, des que la Generalitat va assumir la gestió de les Rodalies l’any 2010. A més, l’any 2017, la Plataforma per al foment d'un transport sostenible i eficient a Viladecans, encapçalada per entitats locals, va fer una recollida de signatures per demanar la mesura.
Â
Davant les reivindicacions, s’havia ampliat el nombre de trens a l’hora punta del matà i, amb l’estrena del centre comercial outlet l’any 2016, es va millorar el servei els caps de setmana. "El pas de regionals i de trens de llarga distà ncia els dies laborables pel corredor, molt saturat, sempre havia estat el motiu per no accedir a completar la reivindicació d’equiparar Viladecans a municipis veïns com Gavà i Castelldefels", remarquen des del consistori, afegint que "la insistència, finalment, ha tingut els seus fruits".
Â
Una estació renovada, el proper objectiu
Â
La millora de les freqüències no és l'única reivindicació local pel que fa al servei de Rodalies. L'Ajuntament ha demanat reiteradament la reforma de l'estació i l'any passat es va consensuar un projecte amb el Ministeri de Transports, que ha de donar-li cabuda en el seu pla d’inversions per als propers anys.
Â
Està pressupostat en 2,3 milions i permetrà una reordenació integral, tot ampliant el vestÃbul, reubicant els ascensors i millorant el pas inferior, que pateix afectacions quan plou molt. També s'hi ampliarà la marquesina d'accés i s’hi crearà un punt de cà rrega de cotxes elèctrics. Tot i això, el consistori viladecanenc ha seguit reivindicant solucions als problemes que es van produint, per garantir-ne l’accessibilitat.
Tots els trens de la lÃnia R2 entre Barcelona i Sant Vicenç de Calders pararan a Viladecans, a partir del proper dilluns, 11 de desembre, donant solució a una reivindicació històrica de l’Ajuntament i la ciutadania. En la reunió de l'Ã’rgan Mixt de Rodalies, celebrada el 26 d'octubre entre la Generalitat de Catalunya –titular del servei– i Renfe –empresa pública operadora–, el govern català va donar llum verda a la proposta de Renfe d'iniciar els treballs tècnics per permetre fer la parada regular dels trens de la lÃnia R2 Sud a Viladecans. Aquests treballs s’han enllestit i la companyia ferrovià ria ha confirmat avui la notÃcia.
Â
32 després de l’arribada del tren a Viladecans, es posarà fi a un greuge històric: ser la tercera ciutat més poblada d’aquest corredor ferroviari que passa per sis comarques i que molts trens passessin de llarg sense aturar-se –tres de cada deu al dia entre setmana–. En concret, 55 trens que passaven de llarg per l’estació, ara s’hi aturaran. Ara hi haurà sis o més trens per hora, excepte abans de les 7 del matÃ, de les 11 a les 14 i l'última hora del dia. D’aquesta manera, els prop de 7.000 viatgers que utilitzen dià riament l’estació de Viladecans gaudiran d’un augment notable de freqüència del servei.
Â
L’origen del greuge se situa en l'estrena del servei ferroviari a la ciutat. Va tenir lloc a l’octubre de l’any 1992, quan es va inaugurar una estació per poder fer parar els trens que passaven pel terme municipal des de feia dècades per la lÃnia de la costa. "Llavors, va ser una gran notÃcia molt celebrada, que feia arribar un nou model de transport a la ciutat", recorden des de l'Ajuntament. No era, però, una estació convencional. S'havia concebut com a un abaixador –amb les consegüents limitacions tècniques que això suposava– perquè estava enmig de camps de conreu, una mica allunyada del nucli urbà .
Â
Els habitatges més propers se situaven llavors a més de 600 metres i el cor urbà a un quilòmetre i mig. Tenia, per tant, un edifici de nova trinca, però no hi paraven tots els trens. "Des d’aleshores, la ciutat ha evolucionat molt tant en habitatges com en activitat econòmica i s’ha atansat fins a la mateixa estació –també amb el transport públic d’autobús, que té allà l'origen de les lÃnies locals–, però el servei havia fet moltes menys passes endavant", apunten les mateixes fonts.
Â
El ple municipal ha aprovat fins a cinc mocions des de l'any 2015 per demanar més freqüències; la darrera, aquest mateix 2023. La reclamació també s’havia portat anteriorment al Parlament de Catalunya en diverses ocasions, des que la Generalitat va assumir la gestió de les Rodalies l’any 2010. A més, l’any 2017, la Plataforma per al foment d'un transport sostenible i eficient a Viladecans, encapçalada per entitats locals, va fer una recollida de signatures per demanar la mesura.
Â
Davant les reivindicacions, s’havia ampliat el nombre de trens a l’hora punta del matà i, amb l’estrena del centre comercial outlet l’any 2016, es va millorar el servei els caps de setmana. "El pas de regionals i de trens de llarga distà ncia els dies laborables pel corredor, molt saturat, sempre havia estat el motiu per no accedir a completar la reivindicació d’equiparar Viladecans a municipis veïns com Gavà i Castelldefels", remarquen des del consistori, afegint que "la insistència, finalment, ha tingut els seus fruits".
Â
Una estació renovada, el proper objectiu
Â
La millora de les freqüències no és l'única reivindicació local pel que fa al servei de Rodalies. L'Ajuntament ha demanat reiteradament la reforma de l'estació i l'any passat es va consensuar un projecte amb el Ministeri de Transports, que ha de donar-li cabuda en el seu pla d’inversions per als propers anys.
Â
Està pressupostat en 2,3 milions i permetrà una reordenació integral, tot ampliant el vestÃbul, reubicant els ascensors i millorant el pas inferior, que pateix afectacions quan plou molt. També s'hi ampliarà la marquesina d'accés i s’hi crearà un punt de cà rrega de cotxes elèctrics. Tot i això, el consistori viladecanenc ha seguit reivindicant solucions als problemes que es van produint, per garantir-ne l’accessibilitat.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1