CULTURA I OCI
L'Hospitalet acollirà una jornada de debat sobre ‘El cinema quinqui català ’
En el marc del programa destaca la projecció de ‘Perros callejeros’, rodada en part al barri de Bellvitge
![[Img #52513]](https://elfar.cat/upload/images/02_2024/7023_perros_bellvitge3.jpg)
L'Auditori Barradas de l'Hospitalet acollirà el dimecres 28 de febrer la taula rodona Els quinquis i la representació de les perifèries urbanes al cinema català : denúncia, exotització o nostà lgia?. La jornada inclou la projecció del film Perros callejeros, de José Antonio de la Loma (1977), rodada en part al barri de Bellvitge.
Â
La iniciativa, de carà cter gratuït, està emmarcada en la lÃnia de recuperació del patrimoni cinematogrà fic, engegada per l’Acadèmia del Cinema Català el 2016. Compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de L’Hospitalet i el Districte Cultural.
Â
En aquesta ocasió, l'Acadèmia reivindica el cinema quinqui com a representació icònica de les perifèries urbanes durant la Transició i la dècada dels 80, memòria visual d'un món esborrat del relat actual de les ciutats, però que forma part de la història de Barcelona, l’Hospitalet, Sant Adrià de Besòs, Badalona o Girona.
Â
La taula rodona comptarà amb la participació de la crÃtica de cinema Nuria Vidal; el cineasta hospitalenc Juan Cruz (Tapes, Pelotas); l’escriptor Miqui Otero (Rayos, Simón) i la investigadora Alba Solà Garcia, autora de la tesi Campesinos, punks y charnegos. Luchas autónomas por la descolonización del pasado y del territorio en las periferias urbanas de Barcelona (1970-1992). El debat abordarà les lògiques d'opressió que es perpetuaven en el gènere, els seus estigmes i les seves contradiccions.
Â
Nascut el 1976 als nous polÃgons de barraquisme vertical dels extraradis, aquest cinema de denúncia va desafiar la seva època parlant de drogues, sexe i delinqüència i portant a la pantalla un conflicte social sense coartades redemptores. En un context de dià spora rural, lluita veïnal i violència estructural en els marges de les ciutats, el cinema quinqui va ser un gènere popular i breu que acabaria el 1985, després d’una trentena de pel·lÃcules rodades al carrer i amb actors no professionals, que sovint confonien la ficció amb la seva pròpia vida. És el cas de personatges com El Torete o El Vaquilla, autèntics herois populars amb finals trà gics, tant en la pantalla com en la realitat.
Â
Quatre dècades més tard, l’Acadèmia del Cinema Català analitza la representació cinematogrà fica del fenomen, amb una mirada especÃfica a les localitzacions reals que van servir d’escenari d’aquestes pel·lÃcules, les reivindica i reflexiona en present sobre com va ser aquesta representació, quins efectes va tenir per a aquestes ciutats, i quins són encara ara els reptes i deures del cinema català en relació amb l’estigmatització de determinats espais i a la perpetuació de vells estereotips quinquis adaptats a altres comunitats.
Â
L'Auditori Barradas de l'Hospitalet acollirà el dimecres 28 de febrer la taula rodona Els quinquis i la representació de les perifèries urbanes al cinema català : denúncia, exotització o nostà lgia?. La jornada inclou la projecció del film Perros callejeros, de José Antonio de la Loma (1977), rodada en part al barri de Bellvitge.
Â
La iniciativa, de carà cter gratuït, està emmarcada en la lÃnia de recuperació del patrimoni cinematogrà fic, engegada per l’Acadèmia del Cinema Català el 2016. Compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de L’Hospitalet i el Districte Cultural.
Â
En aquesta ocasió, l'Acadèmia reivindica el cinema quinqui com a representació icònica de les perifèries urbanes durant la Transició i la dècada dels 80, memòria visual d'un món esborrat del relat actual de les ciutats, però que forma part de la història de Barcelona, l’Hospitalet, Sant Adrià de Besòs, Badalona o Girona.
Â
La taula rodona comptarà amb la participació de la crÃtica de cinema Nuria Vidal; el cineasta hospitalenc Juan Cruz (Tapes, Pelotas); l’escriptor Miqui Otero (Rayos, Simón) i la investigadora Alba Solà Garcia, autora de la tesi Campesinos, punks y charnegos. Luchas autónomas por la descolonización del pasado y del territorio en las periferias urbanas de Barcelona (1970-1992). El debat abordarà les lògiques d'opressió que es perpetuaven en el gènere, els seus estigmes i les seves contradiccions.
Â
Nascut el 1976 als nous polÃgons de barraquisme vertical dels extraradis, aquest cinema de denúncia va desafiar la seva època parlant de drogues, sexe i delinqüència i portant a la pantalla un conflicte social sense coartades redemptores. En un context de dià spora rural, lluita veïnal i violència estructural en els marges de les ciutats, el cinema quinqui va ser un gènere popular i breu que acabaria el 1985, després d’una trentena de pel·lÃcules rodades al carrer i amb actors no professionals, que sovint confonien la ficció amb la seva pròpia vida. És el cas de personatges com El Torete o El Vaquilla, autèntics herois populars amb finals trà gics, tant en la pantalla com en la realitat.
Â
Quatre dècades més tard, l’Acadèmia del Cinema Català analitza la representació cinematogrà fica del fenomen, amb una mirada especÃfica a les localitzacions reals que van servir d’escenari d’aquestes pel·lÃcules, les reivindica i reflexiona en present sobre com va ser aquesta representació, quins efectes va tenir per a aquestes ciutats, i quins són encara ara els reptes i deures del cinema català en relació amb l’estigmatització de determinats espais i a la perpetuació de vells estereotips quinquis adaptats a altres comunitats.
Â
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1