Domingo, 05 de Octubre de 2025

Actualizada

Viernes, 03 de Octubre de 2025 a las 16:35:33 horas

| 289
Lunes, 26 de Febrero de 2024
COMARCA

Els ajuntaments del Baix Llobregat destinen 80 euros per habitant a serveis socials

Els serveis d’atenció domiciliària són dels que requereixen més recursos

[Img #52610]

La despesa corrent dels serveis socials bàsics dels ens locals de la província de Barcelona es va situar el 2022 en 80,3 euros per habitant. D’aquests, 29,8 euros es destinen al Servei Bàsic d’Atenció Social i 26,1 euros als Serveis Socials d’Atenció Domiciliària, dos aspectes que pugen respecte al darrer informe. Aquest increment significatiu, segons fonts de la Diputació de Barcelona, respon principalment a l’augment dels costos associats a la prestació dels serveis així com a millores en les condicions laborals dels professionals d’atenció directa.

 

Amb aquesta xifra, la despesa per habitant ha assolit els valors més alts des de l’inici, el 2001, dels Cercles de Comparació Intermunicipal de Serveis Socials, impulsats per la corporació i que, en la seva darrera edició, recull informació relativa a 2022 aportada per 66 ens locals que representen prop del 90% de la població de la província. 

 

L’any 2022 va estar marcat per un fort increment en el volum dels pressupostos municipals i pel creixement de les aportacions que altres administracions van fer als serveis socials, principalment, la Generalitat de Catalunya i la Diputació. Malgrat això, el percentatge que suposa el pressupost destinat a serveis socials sobre el total del pressupost municipal de despesa corrent continua estable, al voltant del 8%, i els ens locals han d’assumir el finançament del 49,2% d’aquests serveis.

 

L’increment en el volum total dels pressupostos i en la despesa corrent per habitant no s’ha vist traduït, però segueixen augmentant el nombre de persones amb expedient obert des de fa més de cinc anys, essent ja del 44,4% sobre el total de persones usuàries.

 

Si se centra l’atenció en la prestació dels serveis, els indicadors mostren un increment en els temps d’espera i resposta als usuaris, amb una mitjana de 17,4 dies, així com en el nombre de primeres visites fallides, un 11,6%.


Durant la pandèmia, l’atenció telefònica vanç permetre reduir els temps d’espera, però el retorn a la normalitat dels serveis i la priorització de l’atenció presencial i de qualitat, va comportar un increment dels temps d’espera, en part degut a la sobre-saturació de les unitats i serveis encarregats d’oferir una primera resposta a les persones usuàries.

 

Pel que fa als Serveis d’Atenció Domiciliària relacionats amb l’atenció a persones en situació de dependència i de col·lectius en situació de vulnerabilitat social, mantenen la tendència de creixement que s’observa des de l’any 2013, i el percentatge d’usuaris sobre la població total se situa en un 3,3%, amb previsió de creixement durant els pròxims anys.

 

La diputada de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat de la Diputació de Barcelona, Alba Barnusell, ha assegurat que el camí dels serveis socials continua sent complex i ha remarcat que “administracions i equips professionals fem grans esforços en un context de vulnerabilitat social creixent, amb manca de recursos i infraestructures limitades”

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.175

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.