Miércoles, 05 de Noviembre de 2025

Actualizada

Miércoles, 05 de Noviembre de 2025 a las 18:08:29 horas

| 419
Lunes, 11 de Marzo de 2024
COMARCA

Un estudi de Fundesplai constata el potencial educatiu del temps del migdia

Proposa millorar la seva integració a les escoles

[Img #52959]

Un estudi encarregat per Fundesplai a la Universitat de Barcelona (UB) ha constatat el "brutal" potencial educatiu del temps del migdia a les escoles on els infants es formen com a persones, aprenent a relacionar-se i a resoldre conflictes, i adopten bons hàbits d'alimentació i higiene "que després exporten a casa"

 

L'estudi però, ha detectat també que, tot i el seu potencial, és un espai poc valorat en molts centres que el veuen com un "servei extern" que no té res a veure amb el seu projecte educatiu, quan, s'apunta, podria ser un "espai frontissa ideal" entre l'escola, els alumnes i les famílies. L’adjunt a la direcció de Fundesplai, Carles Xifra, ha assegurat que la conclusió de l’estudi "confirma que ha de ser un pilar de les escoles on tothom s'hi impliqui per fer-lo funcionar"

 

"És un espai molt important a les escoles. Recordem que els nens i nenes hi passen cada curs gairebé 450 hores i això fa que no hi puguem passar de puntetes perquè té un potencial educatiu brutal sempre que, més enllà d'oferir una alimentació saludable i sostenible, siguem capaços de treballar habilitats i competències vinculades al treball en equip, la resolució de conflictes o assumir hàbits saludables", assenyala Xifra.

 

L'estudi, encarregat i finançat per Fundesplai i que ha elaborat la UB durant un curs escolar amb informació recollida a 65 centres de tot Catalunya, posa de manifest que el temps educatiu del migdia té, efectivament, "una influència educativa en els nens i nenes que participen quotidianament d'aquest espai". Uns aprenentatge, assegura Moisès Carmona, un dels seus autors, que un cop adquirits "tenen un impacte més enllà del centre educatiu".

 

Carmona explica que l'estudi "reconeix" el valor del temps educatiu del migdia com un espai que va molt més enllà del moment de menjar, per l'exercici d'una vida més saludable i sostenible posant l'èmfasi en el paper que juga en la socialització de les persones i el desenvolupament d'aprenentatges. "Podem afirmar que és un espai on els nens i nenes aprenen a formar-se com a persones, a relacionar-se entre ells, i també hàbits de salut, com la importància de menjar o de sostenibilitat", apunta.

 

Tot i la importància d'aquest espai, els autors de l'informe asseguren que a la majoria de centres està "poc relacionat" amb la dinàmica educativa perquè el veuen com un servei extern. "Molts cops se li dona l'esquena i és un error, perquè el que passa a l'escola afecta a l'espai de migdia i viceversa", assenyalen els autors de l'informe.

 

En aquest sentit, el treball proposa establir canals i sinèrgies de comunicació i traspàs d'informacions entre professorat i professionals del temps educatiu del migdia, per treballar els malestars o problemàtiques detectades en els diferents espais escolars. 

 

Aquesta desconnexió s'explica per molts factors, però Carmona apunta que un dels principals són els constants canvis de personal i de les AFA que trenquen la continuïtat del servei i la interacció amb el centre. És per això que l'estudi destaca la importància que els professionals rebin una formació continuada i que disposin de més reconeixement i temps per planificar les seves actuacions, que molts cops es limiten als temps d'interacció amb els infants.

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.15

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.