Jueves, 27 de Noviembre de 2025

Actualizada

Jueves, 27 de Noviembre de 2025 a las 12:49:43 horas

MARI CARMEN GALLEGO | 352
Viernes, 12 de Abril de 2024
COMARCA

Gavà i el Prat rebutgen la proposta del Govern perquè l’aeroport funcioni amb pistes independents

L’alcaldessa de Gavà assegura que 'és una línia vermella' i el batlle del Prat lamenta que la proposta arribi en precampanya electoral

[Img #53623]

Els alcaldes de Gavà i el Prat han rebutjat frontalment la proposta del Govern de la Generalitat de modificar el funcionament de pistes a l’aeroport durant dos mesos d’estiu entre les 10 i les 14 hores. Els veïns del barri de Gavà Mar també han mostrat la seva oposició a la proposta i consideren que aquesta suposa faltar a l'acord signat quan es va ampliar la terminal T1. L'Ajuntament de Castelldefels, l'altre municipi afectat per l'activitat de l'aeroport, ha declinat fer declaracions a ELFAR.CAT sobre el tema.

 

La proposta del Govern de la Generalitat, que arriba en precampanya electoral pels comicis del pròxim 12 de maig, suposa suspendre l’operativa segregada actual de les pistes de l’aeroport del Prat i permetre que les dues pistes paral·leles funcionin de forma independent, acollint tant aterratges com enlairaments, quatre hores al dia en els mesos de juliol i agost. 

 

La mesura permetria augmentar la capacitat actual dels 78 vols per hora als 90, el màxim de capacitat prevista en la declaració d’impacte ambiental de l’aeroport. 

 

Arran aquesta proposta han estat moltes les veus que s’han mostrat en contra, des del ministre d’Indústria, Jordi Hereu, fins al ministre de Transports, Óscar Puente. 

 

El territori també ha reaccionat enèrgicament en contra de la proposta. L’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, l’ha qualificat de “despropòsit” i el batlle del Prat, Lluís Mijoler, assegura que l’opció evidencia que ampliar l’aeroport serviria per atreure més turistes, no més negocis. 

 

Línia vermella

 

Badia ha estat contundent assegurant que “Gavà no accepta ni acceptarà mai un funcionament de pistes independents a l’aeroport. Ho hem dit sempre i ho reitero, és la nostra línia vermella, i farem tot allò que calgui perquè ningú no la traspassi”.

 

L’alcaldessa ha afegit que el plantejament vulnera el compromís de garantir la pau acústica als municipis de l’entorn aeroportuari amb l’ús de pistes segregades i l’ha qualificat de “unilateral i inviable”.

 

“És un despropòsit, un anunci que trenca amb els consensos adoptats amb el Govern central i la pròpia Generalitat per no només garantir la pau acústica a Gavà, sinó també per reduir el soroll”, ha afirmat l’edil socialista.

 

Badia considera que “en precampanya, no tot s’hi val" i creu que "aquesta proposta és una manca de respecte absoluta cap als veïns i veïnes". En aquest sentit, ha assegurat que "la indignació i la decepció és màxima”

 

De la mateixa manera, l’alcaldessa ha posat en dubte el recorregut de la proposta de la Generalita i ha dit que “quan parlem de l’aeroport parlem d’una infraestructura cabdal per a l’economia del país, i qualsevol decisió que es prengui ha de ser amb una visió estratègica i de futur".

 

"Ni l’aeroport ni l’economia es gestionen dos mesos a l’any i per unes hores. Això demostra la inoperància del Govern actual per abordar el present i el futur de Catalunya”, ha manifestat.

 

[Img #53625]

 

Només conèixer la proposta, l’alcaldessa ha contactat amb l’associació veïnal de Gavà Mar, el barri més afectat històricament pel soroll dels avions, i els ha traslladat el seu compromís de ser al seu costat "per garantir que ningú no trenqui, ni ara ni mai, la línia vermella de Gavà".

 

“No estem sols, els ministres de Transport i d’Indústria i el president d’AENA són conscients que l’actual operativa en pistes segregades és un camí de no retorn i, si algú vol fer marxa enrere, ha de saber que tot el que toqui fer, es farà”, ha assegurat Badia.

 

L’alcaldessa també ha qüestionat que l’aïllament d’habitatges o la compra dels immobles sigui una solució. “Tancar finestres dos mesos a l’any i només quatre hores? Fer marxar la gent del seu barri? Segur que hi ha alternatives més realistes i serioses per fer de l’aeroport el hub internacional que necessitem sense malmetre la salut física i mental dels veïns de l’entorn, als quals no poden abocar de nou a no poder fer coses tan quotidianes com mantenir una conversa o sentir música o la televisió quan passa un avió”, ha dit Badia, que ha afegit que “que ningú no s’equivoqui, estem a favor de millorar, desenvolupar i promocionar l’aeroport, però no a qualsevol preu, s’ha de fer bé i es pot fer bé". L'alcaldessa ha reiterat que "la infraestructura no pot ser un malson per als veïns, i quan parlem de qualitat ambiental, el soroll també és un factor essencial a tenir en compte”.

 

Una proposta inadmissible

 

De la seva banda, l’Associació de Veïns de Gavà Mar qualifiquen la proposta "d’inadmissible i incomprensible". Retreuen que ERC no els ha plantejat mai l'opció per ampliar l'activitat i creuen que beneficiaria els vols low cost.

 

Des de l’associació consideren que l’opció ara plantejada suposa faltar a l'acord signat quan es va ampliar la T1 i que aquesta alternativa no contribuiria a atreure vols intercontinentals sinó aeronaus de baix cost.

 

El col·lectiu Zeroport també ha denunciat que la proposta suposaria afectar directament als veïns de l’entorn i “continuar trinxant” el territori, ja que s’haurien de construir noves connexions ferroviàries i infraestructures per fer la interconnexió amb els aeroport de Girona i Reus com proposen. També deixen clar que construir la terminal satèl·lit suposaria “una nova estocada” al ja “fràgil i delicat” equilibri del Delta del Llobregat. El col·lectiu, que recorda que hi ha un mandat legal de la Comissió Europea per augmentar les zones protegides del Delta, acusa el Govern de no haver aprovat l’ampliació de les ZEPA, com havia promès.

 

Per tot això, Zeroport assegura que la credibilitat de l’actual Govern envers la sostenibilitat i la preservació del Delta del Llobregat “és nul·la” després d’aquest "mandat improductiu", on tampoc s’ha iniciat la tramitació del pla de gestió del Delta.

 

Finalment, l'entitat continua demanant la retirada de tots els plans d'ampliació de l'aeroport del Prat i la definició immediata de plans de reducció de vols i rutes. Asseguren que la capacitat aeroportuària no s'ha quedat petita sinó, al contrari, “és excessiva perquè produeix una gran quantitat d'emissions que contribueixen al canvi climàtic i aporta un turisme massiu que la ciutat de Barcelona ja no pot suportar”.

 

Atreure més turistes

 

L’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, ha lamentat que la proposta del Govern s’hagi conegut en ple context preelectoral, a tan sols un mes de les eleccions i ha assegurat que “en campanya electoral no és moment de jugar-se als daus el futur de l’aeroport del Prat”. Mijoler ha reiterat la postura ferma i unànime de la ciutat en contra de l’ampliació de l’aeroport i ha afegit que la proposta del Govern posa de relleu que els problemes de capacitat del Prat se circumscriuen a un 1,2% del temps i especialment a l’estiu, i que per tant evidencia que ampliar la infraestructura serviria per captar més turistes, i no més negocis.

 

L’alcalde, que ocupa el número 2 a les llistes dels comuns a les eleccions al Parlament, ha lamentat que la proposta del Govern d’ERC s’hagi conegut quatre setmanes abans dels comicis, de tal manera que és impossible un "debat serè i seriós" sobre un assumpte crucial com el futur de la infraestructura. “Passades les eleccions tenim quatre anys per debatre aquest model amb tota la seriositat, el rigor i els estudis que necessita aquest debat”, ha dit l’alcalde. 

 

“No es tracta de contraposar ànecs i veïnat. Va de quin model de futur volem per a l’aeroport, però sobretot per al país”, ha remarcat Mijoler, que ha recordat que la postura de la ciutat és contrària a ampliar l’aeroport per sobre de les seves dimensions actuals, i que la reflexió sobre el futur de la infraestructura ha d’anar precedida d’una reflexió sobre el model de país i de desenvolupament al qual ha de servir aquesta infraestructura.

 

[Img #53624]

 

Mijoler ha insistit que la postura de la ciutat sosté que “defensar el Delta del Llobregat i els seus espais singulars i únics, irreemplaçables, com el paratge de la Ricarda, és la forma pratenca no només de defensar el planeta, sinó un model de desenvolupament sostenible per a Catalunya, emancipat de l’especulació, el totxo i la congestió turística”.

 

En aquest sentit, l’alcalde sí que ha celebrat que la Generalitat reconegui en la seva proposta la necessitat de no afectar “ni un pam” de la Ricarda, un espai natural protegit per la legislació europea que conté hàbitats diversos com llacunes, però també pinedes litorals, maresmes, o salicornars. “Celebrem aquest reconeixement i urgim la Generalitat a ser coherent amb això i aprovar ja l’ampliació de zones ZEPA al Delta del Llobregat que la Unió Europea reclama i que la Generalitat, malgrat les promeses i els anuncis, té pendent des de fa mesos”, ha afegit l’alcalde.

 

Mijoler considera que la proposta feta pel Govern evidencia que l’aeroport del Prat té actualment una mida més que suficient per acollir viatges de negocis. De fet, ha recordat que la ciutat de Barcelona és ja referent en l’atracció de fires i congressos, amb cites tan destacades com el Mobile World Congress, que es celebra a l’Hospitalet al febrer, o la Smart City Expo del novembre. 

 

“El Govern situa els problemes en un 1,2% els mesos de juliol i agost, i per això circumscriu a aquests mesos el canvi d’operativa de les pistes. Això evidencia que ampliar la capacitat de l’aeroport no serveix en primer terme per potenciar la seva capacitat d’atreure negocis, sinó d’omplir Barcelona de turistes”, ha considerat l’alcalde.

 

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.112

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.