L'HOSPITALET
Bellvitge posa en marxa la teleassistència per als pacients amb asma
Durant un any, avaluarà si els malalts seguits a través d’una aplicació mòbil tenen una millor evolució que els atesos només presencialment
![[Img #54041]](https://elfar.cat/upload/images/05_2024/2637_informacio-al-pacient-sobre-la-teleassistencia-en-asma-a-lhospital-de-bellvitge1.jpg)
El Servei de Pneumologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha posat en marxa un projecte de teleassistència per al seguiment dels pacients amb asma greu. És la primera vegada que s’implanta la teleassistència hospitalària per a l’atenció de l’asma a Catalunya.
El projecte ha inclòs la creació d’una aplicació mòbil específica per als pacients, que permet accedir a textos, imatges i vídeos educatius personalitzats segons l’estat i necessitats de cada persona; comunicar periòdicament les dades sobre la seva evolució i sobre l’ús dels inhaladors mitjançant qüestionaris específics; controlar la seva medicació i la funció pulmonar amb l’ús d’un mesurador domiciliari de flux espiratori (PEF); rebre un pla nutricional, recomanacions i ajustaments de medicació de l’equip assistencial en funció de les dades comunicades, i posar-se en contacte amb l’equip assistencial davant de qualsevol dubte o emergència a través d’una secció de missatgeria.
Aquesta iniciativa s’ha desplegat com a estudi científic per poder determinar si, al cap d’un any, els pacients seguits telemàticament han tingut o no una millor evolució que els atesos només presencialment. Participen a l’estudi pilot un total de 108 pacients (54 atesos amb telemedicina i 54 controls, determinats de forma aleatòria), i està previst donar-ne a conèixer els resultats a mitjans de l’any vinent.
Des de Bellvitge expliquen que la figura del professional d’infermeria expert en asma "té un paper clau" en aquest projecte, ja que ha participat en la formació dels pacients sobre l’ús de l’aplicació i és el referent de les comunicacions telemàtiques dels pacients amb l’hospital. En aquest sentit, la Direcció d'Infermeria de l’HUB ha facilitat el recursos necessaris per a la implementació del programa.
“Encara que ja existeixen moltes apps sobre asma, habitualment només ofereixen recomanacions genèriques", explica la coordinadora de la Unitat Funcional d’Asma de l’Hospital Universitari de Bellvitge, Mariana Muñoz-Esquerra. "La del nostre projecte ofereix informació personalitzada, permet el control i monitoratge de la malaltia i, el més important, té sempre un equip assistencial al darrere”, remarca.
Muñoz-Esquerre subratlla que “un 50% dels pacients amb asma greu presenten un mal control de la malaltia" i asseguren que "amb aquest projecte, pretenem reforçar l’educació i les habilitats dels pacients, detectar precoçment l’empitjorament dels símptomes, i millorar el control de les comorbiditats”.
Per la seva banda, l’infermer expert Héctor Cabrerizo, membre de la Unitat Funcional d’Asma, apunta que “mentre que la consulta és un contacte relativament curt i ocasional, amb aquesta app podem tenir un contacte més continuat" i afegit que "quan un pacient, en la pràctica clínica habitual empitjora entre visita i visita, només ens n’adonem passat un temps; en canvi, d’aquesta manera tenim de seguida la informació i podem reaccionar de forma immediata”.
Aquest projecte és una de les línies de treball del Grup de Recerca en Pneumologia de l’IDIBELL, enfocat a la malaltia respiratòria crònica d’alta complexitat (MAC-Res). Forma part del projecte DAIPO (Digital Transformation of Health) de l’ICS-Metropolitana Sud i ha rebut una beca del Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona. Així mateix, recentment ha estat finalista al III Concurs d’innovació en asma greu de la Sociedad Española de Neumología y Cirugía Torácica (SEPAR) i ha comptat amb la col·laboració del Servei d’Al·lergologia per a la inclusió de malalts amb asma atesos a les seves consultes.
Quan finalitzi el projecte, es valoraran no només les millores en el control de la malaltia, l’adhesió al tractament i la qualitat de vida aconseguides, sinó també el progrés dels pacients en el coneixement global de la pròpia malaltia. Un cop avaluats els punts forts i febles dels resultats, està previst que aquesta activitat pugui continuar en el marc tecnològic global de teleassistència que està desenvolupant actualment l’Hospital Universitari de Bellvitge.
A Catalunya, pateixen asma més de mig milió de persones, amb una edat mitjana de 41 anys, de les quals el 54,2% són dones. Els símptomes més habituals són dificultat per respirar, tos seca, sensació de pressió i xiulets al pit. La malaltia, a més, pot causar periòdicament atacs i crisis que poden revestir una alta gravetat. Sovint es troba associada a d’altres malalties cròniques. "Malgrat que no té cura, pot ser ben controlada en la majoria de casos si està ben tractada i hi ha un correcte seguiment i adherència", conclouen des de l'HUB.
El Servei de Pneumologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha posat en marxa un projecte de teleassistència per al seguiment dels pacients amb asma greu. És la primera vegada que s’implanta la teleassistència hospitalària per a l’atenció de l’asma a Catalunya.
El projecte ha inclòs la creació d’una aplicació mòbil específica per als pacients, que permet accedir a textos, imatges i vídeos educatius personalitzats segons l’estat i necessitats de cada persona; comunicar periòdicament les dades sobre la seva evolució i sobre l’ús dels inhaladors mitjançant qüestionaris específics; controlar la seva medicació i la funció pulmonar amb l’ús d’un mesurador domiciliari de flux espiratori (PEF); rebre un pla nutricional, recomanacions i ajustaments de medicació de l’equip assistencial en funció de les dades comunicades, i posar-se en contacte amb l’equip assistencial davant de qualsevol dubte o emergència a través d’una secció de missatgeria.
Aquesta iniciativa s’ha desplegat com a estudi científic per poder determinar si, al cap d’un any, els pacients seguits telemàticament han tingut o no una millor evolució que els atesos només presencialment. Participen a l’estudi pilot un total de 108 pacients (54 atesos amb telemedicina i 54 controls, determinats de forma aleatòria), i està previst donar-ne a conèixer els resultats a mitjans de l’any vinent.
Des de Bellvitge expliquen que la figura del professional d’infermeria expert en asma "té un paper clau" en aquest projecte, ja que ha participat en la formació dels pacients sobre l’ús de l’aplicació i és el referent de les comunicacions telemàtiques dels pacients amb l’hospital. En aquest sentit, la Direcció d'Infermeria de l’HUB ha facilitat el recursos necessaris per a la implementació del programa.
“Encara que ja existeixen moltes apps sobre asma, habitualment només ofereixen recomanacions genèriques", explica la coordinadora de la Unitat Funcional d’Asma de l’Hospital Universitari de Bellvitge, Mariana Muñoz-Esquerra. "La del nostre projecte ofereix informació personalitzada, permet el control i monitoratge de la malaltia i, el més important, té sempre un equip assistencial al darrere”, remarca.
Muñoz-Esquerre subratlla que “un 50% dels pacients amb asma greu presenten un mal control de la malaltia" i asseguren que "amb aquest projecte, pretenem reforçar l’educació i les habilitats dels pacients, detectar precoçment l’empitjorament dels símptomes, i millorar el control de les comorbiditats”.
Per la seva banda, l’infermer expert Héctor Cabrerizo, membre de la Unitat Funcional d’Asma, apunta que “mentre que la consulta és un contacte relativament curt i ocasional, amb aquesta app podem tenir un contacte més continuat" i afegit que "quan un pacient, en la pràctica clínica habitual empitjora entre visita i visita, només ens n’adonem passat un temps; en canvi, d’aquesta manera tenim de seguida la informació i podem reaccionar de forma immediata”.
Aquest projecte és una de les línies de treball del Grup de Recerca en Pneumologia de l’IDIBELL, enfocat a la malaltia respiratòria crònica d’alta complexitat (MAC-Res). Forma part del projecte DAIPO (Digital Transformation of Health) de l’ICS-Metropolitana Sud i ha rebut una beca del Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona. Així mateix, recentment ha estat finalista al III Concurs d’innovació en asma greu de la Sociedad Española de Neumología y Cirugía Torácica (SEPAR) i ha comptat amb la col·laboració del Servei d’Al·lergologia per a la inclusió de malalts amb asma atesos a les seves consultes.
Quan finalitzi el projecte, es valoraran no només les millores en el control de la malaltia, l’adhesió al tractament i la qualitat de vida aconseguides, sinó també el progrés dels pacients en el coneixement global de la pròpia malaltia. Un cop avaluats els punts forts i febles dels resultats, està previst que aquesta activitat pugui continuar en el marc tecnològic global de teleassistència que està desenvolupant actualment l’Hospital Universitari de Bellvitge.
A Catalunya, pateixen asma més de mig milió de persones, amb una edat mitjana de 41 anys, de les quals el 54,2% són dones. Els símptomes més habituals són dificultat per respirar, tos seca, sensació de pressió i xiulets al pit. La malaltia, a més, pot causar periòdicament atacs i crisis que poden revestir una alta gravetat. Sovint es troba associada a d’altres malalties cròniques. "Malgrat que no té cura, pot ser ben controlada en la majoria de casos si està ben tractada i hi ha un correcte seguiment i adherència", conclouen des de l'HUB.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.190