EL TERRITORI METROPOLITÀ, CAP A UN FUTUR MÉS NET
Més busos elèctrics i un servei millorat: el Baix Llobregat avança cap a la mobilitat verda
L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) agafa embranzida cap a la descarbonització de la mobilitat de la comarca accelerant l'electrificació de la flota del Bus Metropolità , fomentant la intermodalitat, instal·lant nous punts de recà rrega per a vehicles elèctrics i millorant el servei de Nitbus
![[Img #56627]](https://elfar.cat/upload/images/10_2024/609_whatsapp-image-2024-06-11-at-120010-2-copia.jpeg)
Per anar a treballar, a comprar, a estudiar, a gaudir de plans d'oci... Cada dia feiner, a l'à rea metropolitana de Barcelona, s'hi fan més de 10 milions de desplaçaments. Dins d'aquest territori, el Baix Llobregat és un dels punts que registra més mobilitat: més de 2,5 milions de moviments diaris, segons les dades de la darrera Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner. Aconseguir que la majoria es facin de forma neta i sostenible és un dels principals reptes que té l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). L'organisme fa anys que treballa per fer avançar el territori cap a un futur més pròsper i saludable promovent la descarbonització de la mobilitat a la comarca i sensibilitzant la ciutadania.
Â
Enguany, l'AMB ha premut un pèl més l'accelerador. Durant els darrers mesos, ha millorat el Bus Metropolità amb més autobusos elèctrics, noves lÃnies i la reducció del temps d'espera; ha ampliat el servei de parades a demanda del Nitbus; ha creat noves à rees d'intercanvi per fomentar la connexió amb altres transports públics i ha ampliat la xarxa d'electrolineres per carregar vehicles elèctrics.
Â
El bus metropolità , millorat
Â
La xarxa de Bus Metropolità és un dels serveis cabdals a l'hora de vertebrar la mobilitat metropolitana al Baix Llobregat. De fet, és un dels sistemes de transport que ha guanyat més adeptes durant els últims anys a la metròpolis. "Davant l’increment d’usuaris, des de l’AMB ampliem la nostra oferta constantment i hi introduïm millores per elevar la qualitat del servei i evitar-hi aglomeracions", assegura Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB. "Ha d’estar a l’altura de les necessitats de la ciutadania", corrobora.
Â
L'AMB avança en l'electrificació de la flota del Bus MetropolitÃ
i reforça el servei per absorbir més demanda
Â
Entre les novetats, hi destaca la posada en marxa de la nova lÃnia de Bus Metropolità nocturn N20 a Sant Boi de Llobregat, que connecta de forma rà pida i directa Sant Boi de Llobregat amb la plaça Catalunya de Barcelona totes les nits de l’any. Ho fa amb una freqüència de pas de 30 minuts, des de les 22.30 h fins a la matinada. Té nou parades a Sant Boi i un temps de trajecte de 40 minuts.
Â
Més capacitat i menys esperes
Â
Per altra banda, des de fa uns mesos, la lÃnia X79, que uneix Sant Boi amb Barcelona, ha guanyat més capacitat de viatgers. Això ha estat possible grà cies a diverses actuacions que ha tirat endavant l'ens metropolità : ha adaptat sis parades de Sant Boi per a autobusos articulats i ha fet petites modificacions a l’espai públic per facilitar el gir d’aquests vehicles, que poden portar més passatge.
Â
Alhora, l'AMB ha modificat el recorregut per oferir un millor servei, ha reduït els temps d'espera, ha incorporat noves parades i ha ampliat serveis els caps de setmana en les lÃnies L72, L74, L76, L77, SB2, SB3, X79, L82, L85 i X70, que relliguen una part de la comarca amb molt flux de mobilitat. Alhora, s'han creat dues noves lÃnies, la L20 i la L21, que substitueixen les L10 i L11, respectivament.
Â
Cap a l'electrificació
Â
Per seguir avançant cap a una flota més neta i sostenible, l’AMB ha incorporat des del gener 21 nous autobusos elèctrics a la xarxa de Bus Metropolità que circula pel Baix Llobregat sud, i que connecta Gavà i Viladecans amb Barcelona. Són vehicles zero emissions que contribueixen a la millora de la qualitat de l’aire i que compten amb finançament dels fons del Pla de recuperació, transformació i resiliència, finançat pels Fons Next Generation de la Unió Europea. "Amb la posada en circulació dels nous busos elèctrics estem fent un nou pas important per assolir una flota més sostenible, ja que a finals d’aquest any un 67% dels vehicles ho seran, i contribuir aixà a la millora de la qualitat de l’aire i a la descarbonització del transport públic", apunta Cordón.
Â
De fet, als 21 vehicles, cal sumar-hi els 16 autobusos hÃbrids que també circulen per l’Hospitalet de Llobregat, el Prat de Llobregat i els municipis amb què connecten. A més, entre juliol i setembre s’han incorporat 17 autobusos nous (hÃbrids) i el desembre se n'hi afegiran 14 més.
Â
Un Nitbus més segur
Â
"Des de l'AMB, volem oferir la mà xima tranquil·litat i confiança perquè cap persona renunciï a moure's de nit en transport públic", apunta el vicepresident. Per aconseguir-ho, l'ens metropolità segueix desplegant parades a la demanda a les lÃnies de Nitbus. Ja n'hi ha 15 en funcionament. El servei de parada a demanda facilita a persones en situació de vulnerabilitat o risc imminent, poder baixar del bus en qualsevol punt del recorregut si ho necessiten.
Â
El mètode és senzill: en les lÃnies on s'ha implantat, el passatge pot avisar el conductor del lloc aproximat on es vol fer la parada (quan no sigui una parada programada en la lÃnia nocturna), sempre dins de la ruta oficial de la lÃnia, perquè pugui decidir el lloc més segur per aturar-se. Des del 15 d’agost, s'ha incorporat el servei a les lÃnies N14, N16 i N19, a Castelldefels, Gavà i Viladecans. "Amb l’expansió dels serveis de bus a demanda seguim millorant el servei de transport públic metropolità ", afegeix Cordón.
Â
Simplificar la intermodalitat
Â
Que la ciutadania del Baix Llobregat pugui passar d'un transport a un altre amb comoditat és també una prioritat per a l'AMB. Per això, ha senyalitzat noves à rees d’intercanvi a la metròpolis. Són espais on s’indiquen els mitjans de transport que el ciutadà té a l’abast, ja siguin ferroviaris (Metro, Rodalies, FGC i TRAM), busos de gestió directa i indirecta de l’AMB o altres serveis de la Generalitat de Catalunya.Amb el servei de parades a la demanda del Nitbus, es vol que cap dona o menor renunciï  a moure's de nit en transport públic.
Â
Amb el servei de parades a la demanda del Nitbus, es vol que cap dona o menor renunciï  a moure's de nit en transport públic
Â
"Amb à rees d’intercanvi com les que estem instal·lant, des de l’AMB fem un pas més per seguir oferint alternatives i facilitats als ciutadans de la metròpolis de Barcelona, per millorar l’accessibilitat, la seguretat i la comoditat de l’usuari al transport públic metropolità ", recalca Cordón. Els senyals també hi inclouen els serveis de Taxi, P+R, Bicibox i AMBici, aixà com altres punts d’interès: des d'escoles i mercats fins a centres sanitaris o equipaments municipals.
Â
El metrobús, un èxit
Â
El maig del 2023 va començar a circular la nova lÃnia de l’AMB Metrobús M5, un servei d’alta freqüència que connecta els municipis situats al llarg de l’eix de la carretera C-245. Circula pel nou carril bus d’aquesta carretera i enllaça Castelldefels, Gavà , Viladecans i Sant Boi amb l'intercanviador de Cornellà . Actualment, ja l'utilitzen unes 10.000 persones al dia.
Â
"En el darrer any ha millorat substancialment la mobilitat de les ciutats del Delta del Llobregat, grà cies a la nova C-245 i a la renovació del servei d'autobusos, amb el canvi total dels vehicles i la creació de noves lÃnies", diu Cordón. "Un exemple és l’èxit de la lÃnia M5, que ens demostra que la demanda d’aquest eix és creixent", acaba.
Â
![[Img #56639]](https://elfar.cat/upload/images/10_2024/8035_1amb_octubre_elfar_2024.jpg)
Â
Una de les xarxes metropolitanes públiques d'electrolineres
més extenses del sud d'Europa
Â
![[Img #56628]](https://elfar.cat/upload/images/10_2024/3155_dsc_9674_1-copia.jpg)
Â
L’AMB es troba en ple procés d’expansió del servei Electrolineres AMB per ampliar els punts de recà rrega pública per a vehicles elèctrics. Des que va començar el 2024, s’han instal·lat prop de 70 estacions de recà rrega o electrolineres a la metròpolis, que presenten una demanda creixent. Al Baix Llobregat, n'hi ha 15. Quan estigui enllestit, l'à rea metropolitana de Barcelona tindrà una de les xarxes metropolitanes públiques de recà rrega rà pida més extenses del sud d’Europa.
Â
"Això demostra com, des de l'AMB, avancem de forma decidida en la descarbonització de la mobilitat: un dels principals reptes actuals, i facilita a la ciutadania de la metròpolis de Barcelona alternatives més netes i sostenibles per desplaçar-se, com els vehicles elèctrics", destaca Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB. L’energia subministrada als punts de recà rrega metropolitans és verda: procedeix de fonts 100% renovables.
Per anar a treballar, a comprar, a estudiar, a gaudir de plans d'oci... Cada dia feiner, a l'à rea metropolitana de Barcelona, s'hi fan més de 10 milions de desplaçaments. Dins d'aquest territori, el Baix Llobregat és un dels punts que registra més mobilitat: més de 2,5 milions de moviments diaris, segons les dades de la darrera Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner. Aconseguir que la majoria es facin de forma neta i sostenible és un dels principals reptes que té l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). L'organisme fa anys que treballa per fer avançar el territori cap a un futur més pròsper i saludable promovent la descarbonització de la mobilitat a la comarca i sensibilitzant la ciutadania.
Â
Enguany, l'AMB ha premut un pèl més l'accelerador. Durant els darrers mesos, ha millorat el Bus Metropolità amb més autobusos elèctrics, noves lÃnies i la reducció del temps d'espera; ha ampliat el servei de parades a demanda del Nitbus; ha creat noves à rees d'intercanvi per fomentar la connexió amb altres transports públics i ha ampliat la xarxa d'electrolineres per carregar vehicles elèctrics.
Â
El bus metropolità , millorat
Â
La xarxa de Bus Metropolità és un dels serveis cabdals a l'hora de vertebrar la mobilitat metropolitana al Baix Llobregat. De fet, és un dels sistemes de transport que ha guanyat més adeptes durant els últims anys a la metròpolis. "Davant l’increment d’usuaris, des de l’AMB ampliem la nostra oferta constantment i hi introduïm millores per elevar la qualitat del servei i evitar-hi aglomeracions", assegura Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB. "Ha d’estar a l’altura de les necessitats de la ciutadania", corrobora.
Â
L'AMB avança en l'electrificació de la flota del Bus MetropolitÃ
i reforça el servei per absorbir més demanda
Â
Entre les novetats, hi destaca la posada en marxa de la nova lÃnia de Bus Metropolità nocturn N20 a Sant Boi de Llobregat, que connecta de forma rà pida i directa Sant Boi de Llobregat amb la plaça Catalunya de Barcelona totes les nits de l’any. Ho fa amb una freqüència de pas de 30 minuts, des de les 22.30 h fins a la matinada. Té nou parades a Sant Boi i un temps de trajecte de 40 minuts.
Â
Més capacitat i menys esperes
Â
Per altra banda, des de fa uns mesos, la lÃnia X79, que uneix Sant Boi amb Barcelona, ha guanyat més capacitat de viatgers. Això ha estat possible grà cies a diverses actuacions que ha tirat endavant l'ens metropolità : ha adaptat sis parades de Sant Boi per a autobusos articulats i ha fet petites modificacions a l’espai públic per facilitar el gir d’aquests vehicles, que poden portar més passatge.
Â
Alhora, l'AMB ha modificat el recorregut per oferir un millor servei, ha reduït els temps d'espera, ha incorporat noves parades i ha ampliat serveis els caps de setmana en les lÃnies L72, L74, L76, L77, SB2, SB3, X79, L82, L85 i X70, que relliguen una part de la comarca amb molt flux de mobilitat. Alhora, s'han creat dues noves lÃnies, la L20 i la L21, que substitueixen les L10 i L11, respectivament.
Â
Cap a l'electrificació
Â
Per seguir avançant cap a una flota més neta i sostenible, l’AMB ha incorporat des del gener 21 nous autobusos elèctrics a la xarxa de Bus Metropolità que circula pel Baix Llobregat sud, i que connecta Gavà i Viladecans amb Barcelona. Són vehicles zero emissions que contribueixen a la millora de la qualitat de l’aire i que compten amb finançament dels fons del Pla de recuperació, transformació i resiliència, finançat pels Fons Next Generation de la Unió Europea. "Amb la posada en circulació dels nous busos elèctrics estem fent un nou pas important per assolir una flota més sostenible, ja que a finals d’aquest any un 67% dels vehicles ho seran, i contribuir aixà a la millora de la qualitat de l’aire i a la descarbonització del transport públic", apunta Cordón.
Â
De fet, als 21 vehicles, cal sumar-hi els 16 autobusos hÃbrids que també circulen per l’Hospitalet de Llobregat, el Prat de Llobregat i els municipis amb què connecten. A més, entre juliol i setembre s’han incorporat 17 autobusos nous (hÃbrids) i el desembre se n'hi afegiran 14 més.
Â
Un Nitbus més segur
Â
"Des de l'AMB, volem oferir la mà xima tranquil·litat i confiança perquè cap persona renunciï a moure's de nit en transport públic", apunta el vicepresident. Per aconseguir-ho, l'ens metropolità segueix desplegant parades a la demanda a les lÃnies de Nitbus. Ja n'hi ha 15 en funcionament. El servei de parada a demanda facilita a persones en situació de vulnerabilitat o risc imminent, poder baixar del bus en qualsevol punt del recorregut si ho necessiten.
Â
El mètode és senzill: en les lÃnies on s'ha implantat, el passatge pot avisar el conductor del lloc aproximat on es vol fer la parada (quan no sigui una parada programada en la lÃnia nocturna), sempre dins de la ruta oficial de la lÃnia, perquè pugui decidir el lloc més segur per aturar-se. Des del 15 d’agost, s'ha incorporat el servei a les lÃnies N14, N16 i N19, a Castelldefels, Gavà i Viladecans. "Amb l’expansió dels serveis de bus a demanda seguim millorant el servei de transport públic metropolità ", afegeix Cordón.
Â
Simplificar la intermodalitat
Â
Que la ciutadania del Baix Llobregat pugui passar d'un transport a un altre amb comoditat és també una prioritat per a l'AMB. Per això, ha senyalitzat noves à rees d’intercanvi a la metròpolis. Són espais on s’indiquen els mitjans de transport que el ciutadà té a l’abast, ja siguin ferroviaris (Metro, Rodalies, FGC i TRAM), busos de gestió directa i indirecta de l’AMB o altres serveis de la Generalitat de Catalunya.Amb el servei de parades a la demanda del Nitbus, es vol que cap dona o menor renunciï  a moure's de nit en transport públic.
Â
Amb el servei de parades a la demanda del Nitbus, es vol que cap dona o menor renunciï  a moure's de nit en transport públic
Â
"Amb à rees d’intercanvi com les que estem instal·lant, des de l’AMB fem un pas més per seguir oferint alternatives i facilitats als ciutadans de la metròpolis de Barcelona, per millorar l’accessibilitat, la seguretat i la comoditat de l’usuari al transport públic metropolità ", recalca Cordón. Els senyals també hi inclouen els serveis de Taxi, P+R, Bicibox i AMBici, aixà com altres punts d’interès: des d'escoles i mercats fins a centres sanitaris o equipaments municipals.
Â
El metrobús, un èxit
Â
El maig del 2023 va començar a circular la nova lÃnia de l’AMB Metrobús M5, un servei d’alta freqüència que connecta els municipis situats al llarg de l’eix de la carretera C-245. Circula pel nou carril bus d’aquesta carretera i enllaça Castelldefels, Gavà , Viladecans i Sant Boi amb l'intercanviador de Cornellà . Actualment, ja l'utilitzen unes 10.000 persones al dia.
Â
"En el darrer any ha millorat substancialment la mobilitat de les ciutats del Delta del Llobregat, grà cies a la nova C-245 i a la renovació del servei d'autobusos, amb el canvi total dels vehicles i la creació de noves lÃnies", diu Cordón. "Un exemple és l’èxit de la lÃnia M5, que ens demostra que la demanda d’aquest eix és creixent", acaba.
Â
Â
Una de les xarxes metropolitanes públiques d'electrolineres
més extenses del sud d'Europa
Â
Â
L’AMB es troba en ple procés d’expansió del servei Electrolineres AMB per ampliar els punts de recà rrega pública per a vehicles elèctrics. Des que va començar el 2024, s’han instal·lat prop de 70 estacions de recà rrega o electrolineres a la metròpolis, que presenten una demanda creixent. Al Baix Llobregat, n'hi ha 15. Quan estigui enllestit, l'à rea metropolitana de Barcelona tindrà una de les xarxes metropolitanes públiques de recà rrega rà pida més extenses del sud d’Europa.
Â
"Això demostra com, des de l'AMB, avancem de forma decidida en la descarbonització de la mobilitat: un dels principals reptes actuals, i facilita a la ciutadania de la metròpolis de Barcelona alternatives més netes i sostenibles per desplaçar-se, com els vehicles elèctrics", destaca Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB. L’energia subministrada als punts de recà rrega metropolitans és verda: procedeix de fonts 100% renovables.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1