ÁREA METROPOLITANA
Gairebé una quarta part de la població utilitza la bicicleta setmanalment
El 60% dels espanyols creu que el seu municipi és amable per a la bicicleta i un 84% valora positivament els sistemes de bici compartida
![[Img #57438]](https://elfar.cat/upload/images/12_2024/235_dsc02852.jpg)
El Baròmetre de la Bicicleta 2024, l’estudi més important en l’àmbit estatal sobre l’ús d’aquest mitjà sostenible, liderat per la Red de Ciudades y Territorios por la Bicicleta (RedBici), conclou que gairebé una quarta part de la població utilitza la bicicleta setmanalment (22,8%) i quasi la meitat de la població (48,2%) la fa servir en alguna ocasió. A més, des de la creació del baròmetre, el 2008, el percentatge de ciclistes habituals s’ha incrementat en 10 punts, passant del 12,7% el 2008 al 22,8% el 2024. La RedBici (anteriorment, Red de Ciudades por la Bicicleta) aglutina més de 150 administracions de tot Espanya i està liderada i presidida per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).
El president de la RedBici, Antoni Poveda, i el secretari general de Mobilitat Sostenible del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, Álvaro Fernández Heredia, han presentat aquesta radiografia avui, 5 de desembre, en el marc del Congrés Nacional del Medi Ambient (CONAMA) a IFEMA (Madrid). A l’acte també hi ha participat Àngels Pont, directora del Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública (GESOP), l’empresa que ha fet l’estudi.
“Les ciutats han esdevingut més amables amb aquest vehicle i han crescut en infraestructures, com carrils bici, zones de velocitat de 20 km/h i de 30 km/h o aparcaments", ha explicat Poveda, que ha afegit que "els sistemes de bicicleta compartida han esdevingut molt populars en les ciutats mitjanes i grans i ja formen part, encara que amb diferències, de la seva personalitat”.
Segons Poveda, “la gran majoria valora positivament aquests serveis". A més, ha remarcat que "una ciutat on s’utilitza la bicicleta transmet una manera de ser: compromís, responsabilitat, modernitat, futur. I la ciutadania defensa que es promogui i es faciliti l’ús de la bicicleta, perquè afavoreix la salut, és sostenible, facilita la mobilitat quotidiana i és econòmic”.
L’estudi determina que el 60% dels espanyols creu que el seu municipi és amable per a la bicicleta, i un 84% valora positivament els sistemes de bicicleta compartida.
A més, la gent que associa l’ús de la bicicleta amb la mobilitat quotidiana s’ha duplicat en 15 anys i segueix creixent. El 2008 era un 18,2%; en el baròmetre anterior, del 2022, un 32,6%, i el 2024 ha arribat al 33,8%. Per tant, més d’un terç dels espanyols associa la bicicleta amb la mobilitat quotidiana, una xifra que segueix creixent.
L’enquesta, que en aquesta edició ha ampliat la mostra amb 800 entrevistes més, fins a arribar a les 4.000 entrevistes, també revela que els usuaris de la bicicleta han disminuït en relació amb el baròmetre postpandèmic del 2022, retornant als valors anteriors a la Covid-19. El retrocés ha afectat de manera similar els diferents segments de població, també entre els més joves. Precisament, entre aquest col·lectiu creix el nombre dels que no utilitzen la bicicleta perquè prefereixen altres mitjans de transport. També la bretxa de gènere ha augmentat respecte de l’edició anterior.
Segons l’estudi, els principals frens per a l’ús de la bicicleta estan relacionats amb el trànsit motoritzat i el risc que comporta. La meitat de la població (52%) apunta al perill pel trànsit, la convivència amb els vehicles de motor i la manca de facilitats com a inconvenients d’anar en bicicleta.
"Darrere d’aquest retrocés probablement hi ha els canvis que han afectat la mobilitat de les persones en els darrers temps: l’extensió del teletreball, el canvi de les tarifes del transport públic o l’ús del patinet", apunten des de l'AMB. De fet, un 15,2% afirma que té algun patinet elèctric a casa, i l’ús encara és més freqüent en el cas dels més joves. Tot i aquestes dades, la majoria de la població creu que cal fomentar l’ús de la bicicleta.
L’estudi també revela que l’electrificació ha contribuït a utilitzar més la bici en la mobilitat quotidiana. Mentre que només un 10,8% dels entrevistats associa la bicicleta mecànica al transport, un 28,9% estableix la relació entre bicicleta elèctrica i transport. “L’electrificació ha democratitzat l’accés a aquest mitjà de transport i ha ajudat a diversificar més els perfils d’usuaris de la bicicleta, ja que la bicicleta elèctrica salva alguns inconvenients com el cansament, l’orografia o fins i tot la mandra”, ha ressaltat Poveda.
Reducció de les víctimes d’accidents i robatoris
El Baròmetre de la Bicicleta 2024 destaca que s’han reduït les víctimes d’accident (12,3% el 2024) i de robatori (14,1%), tant respecte de l'estudi anterior, del 2022, com respecte del de l’any 2008, quan es va fer el primer.
“És important seguir avançant en la reducció dels robatoris, ja que moltes persones que pateixen un robatori acaben deixant d’anar en bicicleta. Quant a la perillositat i l’estrès que es produeix circulant al costat d’altres vehicles, són frens que hem de combatre amb més infraestructures i senyalització, però també amb més educació viària per a tota la població”, ha comentat Poveda.
El Baròmetre de la Bicicleta 2024, l’estudi més important en l’àmbit estatal sobre l’ús d’aquest mitjà sostenible, liderat per la Red de Ciudades y Territorios por la Bicicleta (RedBici), conclou que gairebé una quarta part de la població utilitza la bicicleta setmanalment (22,8%) i quasi la meitat de la població (48,2%) la fa servir en alguna ocasió. A més, des de la creació del baròmetre, el 2008, el percentatge de ciclistes habituals s’ha incrementat en 10 punts, passant del 12,7% el 2008 al 22,8% el 2024. La RedBici (anteriorment, Red de Ciudades por la Bicicleta) aglutina més de 150 administracions de tot Espanya i està liderada i presidida per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).
El president de la RedBici, Antoni Poveda, i el secretari general de Mobilitat Sostenible del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, Álvaro Fernández Heredia, han presentat aquesta radiografia avui, 5 de desembre, en el marc del Congrés Nacional del Medi Ambient (CONAMA) a IFEMA (Madrid). A l’acte també hi ha participat Àngels Pont, directora del Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública (GESOP), l’empresa que ha fet l’estudi.
“Les ciutats han esdevingut més amables amb aquest vehicle i han crescut en infraestructures, com carrils bici, zones de velocitat de 20 km/h i de 30 km/h o aparcaments", ha explicat Poveda, que ha afegit que "els sistemes de bicicleta compartida han esdevingut molt populars en les ciutats mitjanes i grans i ja formen part, encara que amb diferències, de la seva personalitat”.
Segons Poveda, “la gran majoria valora positivament aquests serveis". A més, ha remarcat que "una ciutat on s’utilitza la bicicleta transmet una manera de ser: compromís, responsabilitat, modernitat, futur. I la ciutadania defensa que es promogui i es faciliti l’ús de la bicicleta, perquè afavoreix la salut, és sostenible, facilita la mobilitat quotidiana i és econòmic”.
L’estudi determina que el 60% dels espanyols creu que el seu municipi és amable per a la bicicleta, i un 84% valora positivament els sistemes de bicicleta compartida.
A més, la gent que associa l’ús de la bicicleta amb la mobilitat quotidiana s’ha duplicat en 15 anys i segueix creixent. El 2008 era un 18,2%; en el baròmetre anterior, del 2022, un 32,6%, i el 2024 ha arribat al 33,8%. Per tant, més d’un terç dels espanyols associa la bicicleta amb la mobilitat quotidiana, una xifra que segueix creixent.
L’enquesta, que en aquesta edició ha ampliat la mostra amb 800 entrevistes més, fins a arribar a les 4.000 entrevistes, també revela que els usuaris de la bicicleta han disminuït en relació amb el baròmetre postpandèmic del 2022, retornant als valors anteriors a la Covid-19. El retrocés ha afectat de manera similar els diferents segments de població, també entre els més joves. Precisament, entre aquest col·lectiu creix el nombre dels que no utilitzen la bicicleta perquè prefereixen altres mitjans de transport. També la bretxa de gènere ha augmentat respecte de l’edició anterior.
Segons l’estudi, els principals frens per a l’ús de la bicicleta estan relacionats amb el trànsit motoritzat i el risc que comporta. La meitat de la població (52%) apunta al perill pel trànsit, la convivència amb els vehicles de motor i la manca de facilitats com a inconvenients d’anar en bicicleta.
"Darrere d’aquest retrocés probablement hi ha els canvis que han afectat la mobilitat de les persones en els darrers temps: l’extensió del teletreball, el canvi de les tarifes del transport públic o l’ús del patinet", apunten des de l'AMB. De fet, un 15,2% afirma que té algun patinet elèctric a casa, i l’ús encara és més freqüent en el cas dels més joves. Tot i aquestes dades, la majoria de la població creu que cal fomentar l’ús de la bicicleta.
L’estudi també revela que l’electrificació ha contribuït a utilitzar més la bici en la mobilitat quotidiana. Mentre que només un 10,8% dels entrevistats associa la bicicleta mecànica al transport, un 28,9% estableix la relació entre bicicleta elèctrica i transport. “L’electrificació ha democratitzat l’accés a aquest mitjà de transport i ha ajudat a diversificar més els perfils d’usuaris de la bicicleta, ja que la bicicleta elèctrica salva alguns inconvenients com el cansament, l’orografia o fins i tot la mandra”, ha ressaltat Poveda.
Reducció de les víctimes d’accidents i robatoris
El Baròmetre de la Bicicleta 2024 destaca que s’han reduït les víctimes d’accident (12,3% el 2024) i de robatori (14,1%), tant respecte de l'estudi anterior, del 2022, com respecte del de l’any 2008, quan es va fer el primer.
“És important seguir avançant en la reducció dels robatoris, ja que moltes persones que pateixen un robatori acaben deixant d’anar en bicicleta. Quant a la perillositat i l’estrès que es produeix circulant al costat d’altres vehicles, són frens que hem de combatre amb més infraestructures i senyalització, però també amb més educació viària per a tota la població”, ha comentat Poveda.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.125