ÀREA METROPOLITANA
Les reduccions tarifà ries contribueixen al rècord històric del transport públic
Aixà es desprèn d'un estudi recent de l'Institut Metròpoli i el Grup d’Estudis sobre Energia Territori i Societat de la UAB
![[Img #58149]](https://elfar.cat/upload/images/01_2025/7843_renfe.jpg)
L’estudi Els impactes de les reduccions tarifaries del transport públic en els hà bits de la mobilitat quotidiana, elaborat per l'Institut Metròpoli i el Grup d’Estudis sobre Energia Territori i Societat de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), per encà rrec de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), evidencia una modificació en els hà bits de mobilitat de la població, especialment en les persones usuà ries habituals del transport públic. No obstant això, cal destacar que aquestes alteracions no impliquen un canvi modal massiu, sinó més aviat una intensificació de l'ús del transport públic per part de la població ja usuà ria.
Â
Concretament, l’any 2022 l’1,2% (al voltant de 58.000 persones) de la població de l’à mbit Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona (SIMMB, equivalent a la provÃncia de Barcelona) es declara com a nova usuà ria del transport públic arran de la modificació tarifà ria, mentre que el 8,5% (prop de 404.000 persones) declara que utilitza amb major freqüència el transport públic. EspecÃficament, les dones, les persones més joves entre 16 i 29 anys, i la població resident a Barcelona, declaren un major ús del transport públic que la resta de persones.
"Aquests resultats d'intensificació de l'ús permeten concloure que l’assoliment d’un nou rècord històric en les xifres de demanda del transport públic, més enllà de ser explicat per les xifres de reactivació econòmica i d’altres polÃtiques o esdeveniments contemporanis, també pot derivar-se a conseqüència de la implementació de la mesura", remarquen de l'Institut Metròpoli en un comunicat.
L'estudi ofereix una anà lisi sobre les conseqüències de la implementació de descomptes en les tarifes aplicades des de la tardor de 2022, que tenien per objectiu pal·liar els efectes socioeconòmics inflacionaris derivats de la crisi provocada per la guerra a Ucraïna.
Les enquestes analitzades a l’estudi demostren que, coincidint amb les reduccions tarifà ries, s'ha produït un creixement de l'ús dels tÃtols multiviatge i abonaments, ja siguin tÃtols integrats ATM com de RENFE, en detriment dels bitllets senzills i d'altres tÃtols. En particular, la targeta multiviatge per a usuaris habituals (T-usual) augmenta el seu ús 15,8 punts percentuals, mentre que els tÃtols multiviatges RENFE passen de tenir un pes insignificant el 2021, a representar el 28,3% del total de tÃtols.
La gratuïtat de l'abonament recorrent RENFE té efectes també sobre la utilització dels tÃtols integrats ATM. Si abans de l'aplicació de la mesura, el 84% dels tÃtols emprats en els desplaçaments eren integrats, després de tres mesos de la introducció de la mesura, l'ús dels tÃtols integrats ATM ha descendit fins al 67,2% de les validacions en l'à mbit SIMMB.
Pel que fa al servei de rodalies de RENFE, mitjançant l'anà lisi de les validacions, s'aprecia com aquesta mateixa tendència ha portat a una inversió del pes relatiu entre tÃtols integrats ATM i propis RENFE, de forma que si fins al 2021 els tÃtols integrats es feien servir en el 60% dels desplaçaments amb aquest mitjà , el 2022 s'han utilitzat per al 49,9% dels viatges i en el 2023 per al 36,8%.
Â
A partir de l’anà lisi de les validacions dels tÃtols de transport per a la totalitat de l’à mbit SIMMB, l’estudi apunta un augment de l'ús del transport públic entre la població que resideixen en zones més pobres (12,5%) respecte d'aquelles que resideixen en territoris de rendes més altes (7,2%). En la mateixa lÃnia, l’anà lisi de les validacions en transport públic detecta un increment de l’ús de Rodalies més pronunciat en les estacions que serveixen població amb un nivell d'ingressos inferior a la mitjana.
De fet, s’ha detectat un increment notable en l'ús dels serveis de Rodalies entre 2019 i 2023 (5.435.865), especialment en les zones més allunyades del centre de Barcelona (és a dir, fora de la zona tarifà ria 1), on la introducció de la gratuïtat i les reduccions tarifà ries han resultat més avantatjoses. Aquest increment de l'ús del servei de Rodalies, va acompanyat d'un canvi de tÃtol de transport a conseqüència de la mesura.
Entre 2018 i 2021, els autobusos interurbans guanyaven viatgers als corredors d'accés a Barcelona en comparació amb els serveis de Rodalies Renfe, però aquesta tendència va canviar amb la introducció de la gratuïtat dels tÃtols de Renfe. A partir d'aquest moment, el percentatge de persones usuà ries de Rodalies va incrementar-se lleugerament, passant del 74,9% al 75,9% el 2022, i s'estima que va arribar al 78,1% el 2023. Aixà i tot, la tendència del servei d’autobusos interurbans continua a l’alça.
A més a més, des de 2022, s'ha registrat una disminució en l'ús de tÃtols ATM i un augment significatiu dels tÃtols de Renfe, especialment a 19 localitats on coincideixen lÃnies d'autobús interurbà i ferrovià ries, mostrant una preferència creixent pels serveis de Rodalies.
L’estudi Els impactes de les reduccions tarifaries del transport públic en els hà bits de la mobilitat quotidiana, elaborat per l'Institut Metròpoli i el Grup d’Estudis sobre Energia Territori i Societat de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), per encà rrec de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), evidencia una modificació en els hà bits de mobilitat de la població, especialment en les persones usuà ries habituals del transport públic. No obstant això, cal destacar que aquestes alteracions no impliquen un canvi modal massiu, sinó més aviat una intensificació de l'ús del transport públic per part de la població ja usuà ria.
Â
Concretament, l’any 2022 l’1,2% (al voltant de 58.000 persones) de la població de l’à mbit Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona (SIMMB, equivalent a la provÃncia de Barcelona) es declara com a nova usuà ria del transport públic arran de la modificació tarifà ria, mentre que el 8,5% (prop de 404.000 persones) declara que utilitza amb major freqüència el transport públic. EspecÃficament, les dones, les persones més joves entre 16 i 29 anys, i la població resident a Barcelona, declaren un major ús del transport públic que la resta de persones.
"Aquests resultats d'intensificació de l'ús permeten concloure que l’assoliment d’un nou rècord històric en les xifres de demanda del transport públic, més enllà de ser explicat per les xifres de reactivació econòmica i d’altres polÃtiques o esdeveniments contemporanis, també pot derivar-se a conseqüència de la implementació de la mesura", remarquen de l'Institut Metròpoli en un comunicat.
L'estudi ofereix una anà lisi sobre les conseqüències de la implementació de descomptes en les tarifes aplicades des de la tardor de 2022, que tenien per objectiu pal·liar els efectes socioeconòmics inflacionaris derivats de la crisi provocada per la guerra a Ucraïna.
Les enquestes analitzades a l’estudi demostren que, coincidint amb les reduccions tarifà ries, s'ha produït un creixement de l'ús dels tÃtols multiviatge i abonaments, ja siguin tÃtols integrats ATM com de RENFE, en detriment dels bitllets senzills i d'altres tÃtols. En particular, la targeta multiviatge per a usuaris habituals (T-usual) augmenta el seu ús 15,8 punts percentuals, mentre que els tÃtols multiviatges RENFE passen de tenir un pes insignificant el 2021, a representar el 28,3% del total de tÃtols.
La gratuïtat de l'abonament recorrent RENFE té efectes també sobre la utilització dels tÃtols integrats ATM. Si abans de l'aplicació de la mesura, el 84% dels tÃtols emprats en els desplaçaments eren integrats, després de tres mesos de la introducció de la mesura, l'ús dels tÃtols integrats ATM ha descendit fins al 67,2% de les validacions en l'à mbit SIMMB.
Pel que fa al servei de rodalies de RENFE, mitjançant l'anà lisi de les validacions, s'aprecia com aquesta mateixa tendència ha portat a una inversió del pes relatiu entre tÃtols integrats ATM i propis RENFE, de forma que si fins al 2021 els tÃtols integrats es feien servir en el 60% dels desplaçaments amb aquest mitjà , el 2022 s'han utilitzat per al 49,9% dels viatges i en el 2023 per al 36,8%.
Â
A partir de l’anà lisi de les validacions dels tÃtols de transport per a la totalitat de l’à mbit SIMMB, l’estudi apunta un augment de l'ús del transport públic entre la població que resideixen en zones més pobres (12,5%) respecte d'aquelles que resideixen en territoris de rendes més altes (7,2%). En la mateixa lÃnia, l’anà lisi de les validacions en transport públic detecta un increment de l’ús de Rodalies més pronunciat en les estacions que serveixen població amb un nivell d'ingressos inferior a la mitjana.
De fet, s’ha detectat un increment notable en l'ús dels serveis de Rodalies entre 2019 i 2023 (5.435.865), especialment en les zones més allunyades del centre de Barcelona (és a dir, fora de la zona tarifà ria 1), on la introducció de la gratuïtat i les reduccions tarifà ries han resultat més avantatjoses. Aquest increment de l'ús del servei de Rodalies, va acompanyat d'un canvi de tÃtol de transport a conseqüència de la mesura.
Entre 2018 i 2021, els autobusos interurbans guanyaven viatgers als corredors d'accés a Barcelona en comparació amb els serveis de Rodalies Renfe, però aquesta tendència va canviar amb la introducció de la gratuïtat dels tÃtols de Renfe. A partir d'aquest moment, el percentatge de persones usuà ries de Rodalies va incrementar-se lleugerament, passant del 74,9% al 75,9% el 2022, i s'estima que va arribar al 78,1% el 2023. Aixà i tot, la tendència del servei d’autobusos interurbans continua a l’alça.
A més a més, des de 2022, s'ha registrat una disminució en l'ús de tÃtols ATM i un augment significatiu dels tÃtols de Renfe, especialment a 19 localitats on coincideixen lÃnies d'autobús interurbà i ferrovià ries, mostrant una preferència creixent pels serveis de Rodalies.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.190