COMARCA
La Diputació de Barcelona impulsa una campanya per alertar joves i adolescents dels riscos i estafes a internet
La iniciativa 'Si sembla fake, ho és' també vol visualitzar el treball dels serveis públics de consum de la demarcació
![[Img #58800]](https://elfar.cat/upload/images/03_2025/3976_aa.jpg)
La Diputació de Barcelona, en col·laboració amb els ajuntaments i consells comarcals de la Xarxa Local de Consum, ha engegat la campanya Si sembla fake, ho és, adreçada especialment a adolescents i joves, per alertar dels riscos i els perills a Internet i per visualitzar el treball dels serveis públics de consum de la demarcació. Per tal de facilitar la participació activa dels ens locals en la campanya, s’ha creat una pà gina especÃfica amb informació general i materials de suport descarregables i personalitzables per amplificar l’abast del missatge.
Â
A banda de les estafes i fraus, altres situacions potencialment nocives per a aquest col·lectiu a Internet i xarxes socials són activitats i models de negoci normativament ben regulats, adreçats a un públic adult però que suposen una greu amenaça per als adolescents a conseqüència de la facilitat per accedir-hi indegudament, com ara la participació en apostes esportives o altres jocs d’atzar en lÃnia.
Â
Una altra font de problemes en matèria de consum són el mitjans de pagament. Els adolescents no disposen habitualment de comptes corrents amb targetes de crèdit o dèbit associades i utilitzen alternatives com ara cedir les seves dades personals per accedir a subscripcions, pagaments en metà l·lic en portals de venda de productes de segona mà , pagaments amb cà rrec a la factura del mòbil o l’ús fraudulent de targetes d’adults amb qui conviuen.
Â
La pà gina de la campanya inclou alguns consells prà ctics adreçats especialment als més joves, com ara desconfiar dels missatges rebuts a través de les xarxes socials o per correu electrònic de persones desconegudes i no clicar els enllaços que puguin contenir; no respondre mai correus electrònics que sol·licitin dades personals o financeres; sospitar de pà gines que ofereixen, a preus anormalment reduïts, productes de luxe o d’alta gamma; i anar amb compte amb webs que ofereixen gaudir, en descà rrega o en streaming, de pel·lÃcules, música o llibres de manera gratuïta i amb un simple formulari de registre, ja que les dades personals podrien ser utilitzades.
Als portals de compravenda d’articles de segona mà es recomana consultar valoracions o comentaris de la persona venedora o compradora per part d’altres usuaris i recordar que en la compravenda entre particulars no s’apliquen les garanties legals previstes en la normativa de protecció de consumidors.
Â
Altre consell és que si es descarrega una aplicació per comprar per Internet, fer la descà rrega des de la pà gina oficial, investigar l’entitat desenvolupadora de l’aplicació, llegir els comentaris i la puntuació atorgada per altres persones usuà ries i consulta els termes legals i la polÃtica de privacitat.
Â
La Diputació de Barcelona dona suport tècnic i econòmic als municipis de la demarcació per desenvolupar polÃtiques públiques de suport dels drets de la ciutadania en l’à mbit de consum i promoure el consum responsable. Entre d’altres lÃnies, ofereix activitats de sensibilització en matèria de consum responsable, incloent-hi una dotzena de tipus de tallers per a nens i adolescents. Durant 2024 es van organitzar 183 tallers per a nens i 357 per a joves, amb un total de 10.427 participants.
La Diputació de Barcelona, en col·laboració amb els ajuntaments i consells comarcals de la Xarxa Local de Consum, ha engegat la campanya Si sembla fake, ho és, adreçada especialment a adolescents i joves, per alertar dels riscos i els perills a Internet i per visualitzar el treball dels serveis públics de consum de la demarcació. Per tal de facilitar la participació activa dels ens locals en la campanya, s’ha creat una pà gina especÃfica amb informació general i materials de suport descarregables i personalitzables per amplificar l’abast del missatge.
Â
A banda de les estafes i fraus, altres situacions potencialment nocives per a aquest col·lectiu a Internet i xarxes socials són activitats i models de negoci normativament ben regulats, adreçats a un públic adult però que suposen una greu amenaça per als adolescents a conseqüència de la facilitat per accedir-hi indegudament, com ara la participació en apostes esportives o altres jocs d’atzar en lÃnia.
Â
Una altra font de problemes en matèria de consum són el mitjans de pagament. Els adolescents no disposen habitualment de comptes corrents amb targetes de crèdit o dèbit associades i utilitzen alternatives com ara cedir les seves dades personals per accedir a subscripcions, pagaments en metà l·lic en portals de venda de productes de segona mà , pagaments amb cà rrec a la factura del mòbil o l’ús fraudulent de targetes d’adults amb qui conviuen.
Â
La pà gina de la campanya inclou alguns consells prà ctics adreçats especialment als més joves, com ara desconfiar dels missatges rebuts a través de les xarxes socials o per correu electrònic de persones desconegudes i no clicar els enllaços que puguin contenir; no respondre mai correus electrònics que sol·licitin dades personals o financeres; sospitar de pà gines que ofereixen, a preus anormalment reduïts, productes de luxe o d’alta gamma; i anar amb compte amb webs que ofereixen gaudir, en descà rrega o en streaming, de pel·lÃcules, música o llibres de manera gratuïta i amb un simple formulari de registre, ja que les dades personals podrien ser utilitzades.
Als portals de compravenda d’articles de segona mà es recomana consultar valoracions o comentaris de la persona venedora o compradora per part d’altres usuaris i recordar que en la compravenda entre particulars no s’apliquen les garanties legals previstes en la normativa de protecció de consumidors.
Â
Altre consell és que si es descarrega una aplicació per comprar per Internet, fer la descà rrega des de la pà gina oficial, investigar l’entitat desenvolupadora de l’aplicació, llegir els comentaris i la puntuació atorgada per altres persones usuà ries i consulta els termes legals i la polÃtica de privacitat.
Â
La Diputació de Barcelona dona suport tècnic i econòmic als municipis de la demarcació per desenvolupar polÃtiques públiques de suport dels drets de la ciutadania en l’à mbit de consum i promoure el consum responsable. Entre d’altres lÃnies, ofereix activitats de sensibilització en matèria de consum responsable, incloent-hi una dotzena de tipus de tallers per a nens i adolescents. Durant 2024 es van organitzar 183 tallers per a nens i 357 per a joves, amb un total de 10.427 participants.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1