COMARCA
Ferrocarrils instal·larà nous trams de travesses especials a la línia Llobregat-Anoia
L’actuació té l’objectiu de prevenir la dilatació de carrils en episodis de temperatures extremes
![[Img #58999]](https://elfar.cat/upload/images/03_2025/1581_foto_4_1.jpeg)
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha licitat els treballs de renovació de prop de 3.000 travesses en diferents parts del traçat entre Manresa i Olesa de Montserrat, a la línia Llobregat-Anoia, una actuació que permetrà prevenir la dilatació de carrils durant episodis de temperatures extremes.
La intervenció, inclosa en el Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic de la Infraestructura Ferroviària, dona continuïtat a la renovació de 6.500 travesses que ja es va fer al mateix tram a finals del 2023. En dos anys, en aquest ramal, se n’hauran renovat prop de 10.000.
Les travesses retirades, de fons pla, es trobaven a la fase final de la seva vida útil. En els trams on es renoven, Ferrocarrils les substitueix per una combinació de travesses convencionals amb d’altres que, com a novetat, incorporen tacons de formigó a la zona de contacte amb el carril. Aquests tacons permeten un fregament més gran amb el balast i aporten, per tant, més rigidesa a la via. D’aquesta manera, s’aconsegueix que els carrils guanyin resistència lateral i no tinguin dilatacions en episodis d’onades de calor o en dies amb un contrast tèrmic gran entre les temperatures mínimes i màximes.
“Es tracta d’una actuació preventiva per protegir la via de qualsevol incidència en el context de l’emergència climàtica", ha destacat el president de Ferrocarrils, Carles Ruiz. "Des de fa uns anys, hem reforçat totes les actuacions de manteniment preventiu, davant la presència cada cop més freqüent de fenòmens meteorològics extrems, com poden ser el contrast extrem de temperatures, ratxes de vent fort o pluges intenses", ha explicat, tot afegint que "per aquest motiu, ens hem adoptat d’un pla per incrementar la resiliència de les infraestructures en tot aquest context”.
Les noves travesses amb tacons s’implanten en revolts, ja que són els punts de la via susceptibles de produir-se dilatacions de carril. La instal·lació d’aquests nous tipus de travesses es duu a terme a la línia Llobregat-Anoia perquè és d’ample mètric, el tipus de via més exposat a aquest incidència. Anteriorment, l’actuació ja s’havia provat amb èxit en alguns revolts del ramal de Martorell a Igualada de Ferrocarrils.
L'actual licitació preveu la renovació de gairebé 3.000 travesses en diversos trams entre les estacions d’Olesa de Montserrat i de Monistrol de Montserrat i en un tram entre Castellbell i el Vilar i Sant Vicenç | Castellgalí, en una longitud acumulada de dos quilòmetres de via, que se sumen als quatre quilòmetres renovats en la darrera intervenció. La licitació d'aquests treballs s’ha fet amb un pressupost d’1,3 milions d’euros, amb un termini màxim d’execució de 40 setmanes, un cop s’hagin adjudicat.
L’actuació està inclosa dins del Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic de la Infraestructura Ferroviària d’FGC, una eina de planificació estratègica de Ferrocarrils per adaptar al canvi climàtic les seves infraestructures, amb l’objectiu d’incrementar-ne la resiliència. El pla, que inclou actuacions a executar en el període 2022-2026, sorgeix a partir d’una diagnosi de vulnerabilitat de les infraestructures vers al canvi climàtic elaborada prèviament per Ferrocarrils.
El Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic defineix dues grans línies d’actuació que es complementen: la mitigació, orientada a reduir la progressió i intensitat del canvi climàtic; i l’adaptació, per minimitzar els efectes actuals i futurs del canvi climàtic. La infraestructura ha de fer front a problemàtiques associades a les precipitacions, que fan necessàries actuacions en talussos, vessants i obres de drenatge; a problemàtiques associades a variacions dels nivells freàtics, que impliquen actuacions de tractament del terreny; i a problemàtiques associades a amplituds tèrmiques elevades i ràfegues de vent extremes, que fan necessàries actuacions en la via i en la catenària.
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha licitat els treballs de renovació de prop de 3.000 travesses en diferents parts del traçat entre Manresa i Olesa de Montserrat, a la línia Llobregat-Anoia, una actuació que permetrà prevenir la dilatació de carrils durant episodis de temperatures extremes.
La intervenció, inclosa en el Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic de la Infraestructura Ferroviària, dona continuïtat a la renovació de 6.500 travesses que ja es va fer al mateix tram a finals del 2023. En dos anys, en aquest ramal, se n’hauran renovat prop de 10.000.
Les travesses retirades, de fons pla, es trobaven a la fase final de la seva vida útil. En els trams on es renoven, Ferrocarrils les substitueix per una combinació de travesses convencionals amb d’altres que, com a novetat, incorporen tacons de formigó a la zona de contacte amb el carril. Aquests tacons permeten un fregament més gran amb el balast i aporten, per tant, més rigidesa a la via. D’aquesta manera, s’aconsegueix que els carrils guanyin resistència lateral i no tinguin dilatacions en episodis d’onades de calor o en dies amb un contrast tèrmic gran entre les temperatures mínimes i màximes.
“Es tracta d’una actuació preventiva per protegir la via de qualsevol incidència en el context de l’emergència climàtica", ha destacat el president de Ferrocarrils, Carles Ruiz. "Des de fa uns anys, hem reforçat totes les actuacions de manteniment preventiu, davant la presència cada cop més freqüent de fenòmens meteorològics extrems, com poden ser el contrast extrem de temperatures, ratxes de vent fort o pluges intenses", ha explicat, tot afegint que "per aquest motiu, ens hem adoptat d’un pla per incrementar la resiliència de les infraestructures en tot aquest context”.
Les noves travesses amb tacons s’implanten en revolts, ja que són els punts de la via susceptibles de produir-se dilatacions de carril. La instal·lació d’aquests nous tipus de travesses es duu a terme a la línia Llobregat-Anoia perquè és d’ample mètric, el tipus de via més exposat a aquest incidència. Anteriorment, l’actuació ja s’havia provat amb èxit en alguns revolts del ramal de Martorell a Igualada de Ferrocarrils.
L'actual licitació preveu la renovació de gairebé 3.000 travesses en diversos trams entre les estacions d’Olesa de Montserrat i de Monistrol de Montserrat i en un tram entre Castellbell i el Vilar i Sant Vicenç | Castellgalí, en una longitud acumulada de dos quilòmetres de via, que se sumen als quatre quilòmetres renovats en la darrera intervenció. La licitació d'aquests treballs s’ha fet amb un pressupost d’1,3 milions d’euros, amb un termini màxim d’execució de 40 setmanes, un cop s’hagin adjudicat.
L’actuació està inclosa dins del Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic de la Infraestructura Ferroviària d’FGC, una eina de planificació estratègica de Ferrocarrils per adaptar al canvi climàtic les seves infraestructures, amb l’objectiu d’incrementar-ne la resiliència. El pla, que inclou actuacions a executar en el període 2022-2026, sorgeix a partir d’una diagnosi de vulnerabilitat de les infraestructures vers al canvi climàtic elaborada prèviament per Ferrocarrils.
El Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic defineix dues grans línies d’actuació que es complementen: la mitigació, orientada a reduir la progressió i intensitat del canvi climàtic; i l’adaptació, per minimitzar els efectes actuals i futurs del canvi climàtic. La infraestructura ha de fer front a problemàtiques associades a les precipitacions, que fan necessàries actuacions en talussos, vessants i obres de drenatge; a problemàtiques associades a variacions dels nivells freàtics, que impliquen actuacions de tractament del terreny; i a problemàtiques associades a amplituds tèrmiques elevades i ràfegues de vent extremes, que fan necessàries actuacions en la via i en la catenària.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1