CORNELLÀ
La renaturalització d'espais i la pacificació del trà nsit milloren la qualitat de l'aire
La ciutat ha rebaixat els Ãndexs de diòxid de nitrogen (NO2)
![[Img #59248]](https://elfar.cat/upload/images/04_2025/3234_20221124-carrer-bonestar-per-a-vianants-0348-copia.jpg)
Els projectes de renaturalització dels carrers i la pacificació del trà nsit han fet que durant els darrers anys Cornellà hagi millorat la qualitat de l’aire, rebaixant els Ãndexs de diòxid de nitrogen (NO2).
Â
Per valorar l’impacte mediambiental d’aquestes mesures l’Ajuntament va encarregar els anys 2023 i 2024 treballs d’anà lisi a la Diputació de Barcelona, que es van fer mitjançant la metodologia de captació massiva en un total de 23 punts de la ciutat.
Â
Segons aquestes anà lisis, a Cornellà l’Ãndex mitjà de diòxid de nitrogen (NO2) –un dels composts quÃmics més contaminants procedents generalment dels vehicles-- es va situar el 2024 en 32,6 µg/m3, una xifra inferior a l’any anterior i set punts per sota del llindar recomanat que marca la UE (40 µg/m3).Â
Â
Destaca també que dels 23 punts de la ciutat on es van enregistrar dades, a prop de la meitat els Ãndexs de NO2 són notablement inferiors, amb mitjanes que se situen entre els 21 µg/m3 i els 25 µg/m3.
Â
Cornellà Natura
Â
El projecte Cornellà Natura, que en els darrers anys ha promogut actuacions encaminades a implantar una nova articulació urbana sobre la base de diversos eixos verds, el foment de la biodiversitat, la millora del verd urbà , la pacificació del trà nsit i una mobilitat sostenible, ha contribuït a aquests resultats.
Â
Són exemple d’això obres com la renaturalització de l’avinguda dels Alps i la carretera de l’Hospitalet on els Ãndexs de contaminació de l’aire han baixat fins a situar-se en 25 µg/m3. La reforma de l’avinguda República Argentina i la creació de més verd urbà en aquesta zona ha permès reduir també els Ãndexs de NO2, fins a arribar als 24 µg/m3 l’any 2024.
Â
D’altres actuacions que han contribuït a la millora de les dades són, per exemple, la conversió en plataforma única de carrers, aixà com actuacions de naturalització en diferents vials, que han canviat les formes de mobilitat a la ciutat. Altres mesures com la reducció de la velocitat de circulació en tot el nucli urbà o la restricció del trà nsit mitjançant pilones i talls de carrers en caps de setmana han contribuït també a millorar la qualitat de l’aire i reduir el soroll.
Â
Les zones que presenten els Ãndexs més baixos de NO2 són les que es troben en parcs i places de la ciutat, ja que són entorns verds i més naturalitzats. Als entorns més verds els Ãndexs estan en nivells al voltant dels 20 µg/m3.Â
Â
Pel que fa a les zones properes als entorns escolars, també els Ãndexs de NO2 estan per sota dels recomanats per la Unió Europea. En aquest sentit, destaquen els 28 µg/m3 a prop de les escoles Anselm Clavé i Sagrada FamÃlia, zones on s’ha pacificat el trà nsit amb pilones i s’ha renaturalitzat la zona superior de la Rambla. També al carrer Ermengol Goula, on està ubicada l’escola Santa Eulà lia, els Ãndexs han baixat, en una à rea on s’han desenvolupat actuacions sobre la regulació del trà nsit amb pilones.Â
Â
Les zones que presenten uns Ãndexs més elevats se situen en les proximitats de les zones industrials i properes als principals eixos de nusos viaris.
Els projectes de renaturalització dels carrers i la pacificació del trà nsit han fet que durant els darrers anys Cornellà hagi millorat la qualitat de l’aire, rebaixant els Ãndexs de diòxid de nitrogen (NO2).
Â
Per valorar l’impacte mediambiental d’aquestes mesures l’Ajuntament va encarregar els anys 2023 i 2024 treballs d’anà lisi a la Diputació de Barcelona, que es van fer mitjançant la metodologia de captació massiva en un total de 23 punts de la ciutat.
Â
Segons aquestes anà lisis, a Cornellà l’Ãndex mitjà de diòxid de nitrogen (NO2) –un dels composts quÃmics més contaminants procedents generalment dels vehicles-- es va situar el 2024 en 32,6 µg/m3, una xifra inferior a l’any anterior i set punts per sota del llindar recomanat que marca la UE (40 µg/m3).Â
Â
Destaca també que dels 23 punts de la ciutat on es van enregistrar dades, a prop de la meitat els Ãndexs de NO2 són notablement inferiors, amb mitjanes que se situen entre els 21 µg/m3 i els 25 µg/m3.
Â
Cornellà Natura
Â
El projecte Cornellà Natura, que en els darrers anys ha promogut actuacions encaminades a implantar una nova articulació urbana sobre la base de diversos eixos verds, el foment de la biodiversitat, la millora del verd urbà , la pacificació del trà nsit i una mobilitat sostenible, ha contribuït a aquests resultats.
Â
Són exemple d’això obres com la renaturalització de l’avinguda dels Alps i la carretera de l’Hospitalet on els Ãndexs de contaminació de l’aire han baixat fins a situar-se en 25 µg/m3. La reforma de l’avinguda República Argentina i la creació de més verd urbà en aquesta zona ha permès reduir també els Ãndexs de NO2, fins a arribar als 24 µg/m3 l’any 2024.
Â
D’altres actuacions que han contribuït a la millora de les dades són, per exemple, la conversió en plataforma única de carrers, aixà com actuacions de naturalització en diferents vials, que han canviat les formes de mobilitat a la ciutat. Altres mesures com la reducció de la velocitat de circulació en tot el nucli urbà o la restricció del trà nsit mitjançant pilones i talls de carrers en caps de setmana han contribuït també a millorar la qualitat de l’aire i reduir el soroll.
Â
Les zones que presenten els Ãndexs més baixos de NO2 són les que es troben en parcs i places de la ciutat, ja que són entorns verds i més naturalitzats. Als entorns més verds els Ãndexs estan en nivells al voltant dels 20 µg/m3.Â
Â
Pel que fa a les zones properes als entorns escolars, també els Ãndexs de NO2 estan per sota dels recomanats per la Unió Europea. En aquest sentit, destaquen els 28 µg/m3 a prop de les escoles Anselm Clavé i Sagrada FamÃlia, zones on s’ha pacificat el trà nsit amb pilones i s’ha renaturalitzat la zona superior de la Rambla. També al carrer Ermengol Goula, on està ubicada l’escola Santa Eulà lia, els Ãndexs han baixat, en una à rea on s’han desenvolupat actuacions sobre la regulació del trà nsit amb pilones.Â
Â
Les zones que presenten uns Ãndexs més elevats se situen en les proximitats de les zones industrials i properes als principals eixos de nusos viaris.
Teresa Romagosa | Miércoles, 09 de Abril de 2025 a las 10:55:58 horas
Bravo per la ciutat de Cornella estem avançant molt I molt be. Gracies
Accede para votar (0) (0) Accede para responder