ÀREA METROPOLITANA
L'AMB reforça els serveis per minimitzar les afectacions de l'apagada general
Tots els serveis de bus metropolità funcionen amb normalitat i s'estan fent reforços puntuals a les línies del Baix Llobregat sud
![[Img #59506]](https://elfar.cat/upload/images/04_2025/9733_aa.jpg)
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) està treballant intensament per reduir l’impacte del tall de llum generalitzat i restaurar progressivament els serveis metropolitans dels quals té competències: el transport públic, l’aigua i els residus.
L’AMB constata que tots els serveis de bus metropolità funcionen amb normalitat i està fent reforços puntuals a les línies del Baix Llobregat sud, que han estat les més afectades per la suspensió del servei de Rodalies. L’organisme metropolità va reforçar durant el dia d’ahir el bus metropolità diürn amb tota l’oferta disponible.
El Nitbus, el bus nocturn de l’AMB que connecta 18 municipis metropolitans cada 20 minuts, va oferir el servei habitual durant tota la nit sense incidències. En aquest cas concret, no van ser necessaris reforços, ja que la demanda va ser inferior a l’habitual.
Actualment, l’AMB està acabant de recuperar la xarxa metropolitana d’electrolineres (recàrrega de vehicles elèctrics) i el Registre metropolità de ZBE, que gairebé ja s’estan prestant amb normalitat. Aquests serveis ahir van tenir moltes limitacions per la manca de subministrament elèctric.
D’altra banda, l’AMBici, el servei de bici pública de la metròpolis de Barcelona, ja s’està prestant amb normalitat des d’aquest matí. Ahir també es van veure afectats i van patir limitacions parcials, amb motiu de la caiguda de les comunicacions.
El servei de moto elèctrica compartida metropolitana, operat per empreses privades amb llicències de l’AMB, també ja està funcionant actualment amb normalitat. Ahir van mantenir l’oferta, però també van patir limitacions.
D'altra banda, els serveis d’abastament i de sanejament d’aigua, de competència metropolitana, s’han prestat amb normalitat. Tanmateix hi ha hagut algunes incidències. Des de l'AMB expliquen que el tall d’energia elèctrica ha implicat que les zones dependents de centrals de bombament pateixin problemes d’abastament.
Les mateixes fonts subratllen que no es pot descartar que durant el procés d’estabilització del sistema hi hagi incidències, atès que hi poden haver pèrdues i recuperacions del servei de manera alternada. Queda molt d’aire atrapat a la xarxa, que trigarà un o dos dies a purgar-se, i que en algun punt pot comportar alguna interrupció en el subministrament.
Pel que fa a la producció d’aigua potable, l’estació de tractament d’aigua potable (ETAP) de Sant Joan Despí ha recuperat la seva capacitat de producció, tot i que amb dificultats per distribuir l’aigua produïda a causa dels problemes de bombament. Aigües Ter Llobregat també subministra amb normalitat, a hores d’ara, els cabals provinents de l’ETAP de Cardedeu.
Pel que fa al servei de tractament de residus a les plantes metropolitanes, s’ha pogut mantenir durant les hores que ha durat l’apagada, tot i que amb dificultats. Gràcies a l’activació de processos d’emergència per part de l’AMB, s’ha assegurat que el flux dels residus no s’hagi interromput del tot.
A les 12.30 hores d’ahir dimarts es va aturar el procés de tractament de residus per falta de subministrament elèctric. A les plantes Ecoparc 2 i Ecoparc 4 es va mantenir el funcionament de les bàscules d’entrada per mitjà de grups electrògens i es van obrir les portes de la nau de descàrrega per tal que els camions seguissin aportant-hi residus. La planta de transferència de Viladecans també va seguir rebent deixalles.
A la mateixa hora, la planta de valorització energètica (TERSA) es va comunicar amb Red Eléctrica de España (REE) per poder generar energia a partir del seu propi procés de tractament. Amb aquest autoconsum, van seguir funcionant 2 dels 3 forns.
A les 14.30 hores, l’AMB va contactar amb els ajuntaments metropolitans per demanar-los que no portessin residus a les plantes fins al restabliment elèctric.
A les 17.30 hores, la planta Ecoparc 1 es va activar de nou amb subministrament elèctric i va poder gestionar el 100 % de la recollida de l’Hospitalet i el 60 % de Barcelona. Unes hores més tard, a les 23.30 hores, també l’Ecoparc 2 va recuperar tota la seva activitat i va permetre el tractament addicional dels residus de Barcelona (no el 100 %, a l’espera de l’Ecoparc3).
Ja avui, a les 7 hores, han retornat a la normalitat les plantes de triatge d’envasos i tractament de voluminosos de TERSA a Gavà, i el servei de gestió logística de les deixalleries s’ha reactivat.
Finalment, a les 8.30 hores, l’Ecoparc 3 ha recuperat la seva activitat. En aquell moment, també s’ha contactat amb els ajuntaments per informar que el servei ha quedat totalment restablert.
La presidenta de la Diputació agraeix la col·laboració entre institucions
Pel que fa als serveis directes que la Diputació de Barcelona presta als municipis, el Servei Local de Teleassistència ha anat recuperant durant les darreres hores la normalitat.
El centre d'atenció, amb seu a l’Hospitalet, va funcionar ahir amb generadors elèctrics des de l'apagada a les 12.30 hores fins a les 17.30 hores, quan va tornar el subministrament.
Els terminals estan monitoritzats des del centre d'atenció per controlar la cobertura de telecomunicacions i es van poder programar per emetre només alarmes de les persones usuàries, i no alarmes tècniques que poguessin saturar la xarxa
Des de primera hora d’aquest matí i amb la normalització progressiva del servei, s’ha reprès el seguiment de les emergències que no es van poder atendre durant el tall de subministrament, responent a les trucades o intents de contacte que van fer les persones usuàries ahir, començant per les que estan en una situació de major vulnerabilitat.
El Servei Local de Teleassistència proporciona atenció domiciliària les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any a persones grans, amb discapacitat o dependents i a l’actualitat compta amb més de 117.000 persones usuàries.
En el cas de la Xarxa de Biblioteques Municipals, aquest matí han obert sense incidències totes aquelles que tenien previst obrir aquest dimarts.
La presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, ha agraït la tasca dels professionals de la corporació “sempre amatents” i “la col·laboració entre institucions en una situació aquesta, que ens posa a prova”. En aquest sentit, ha destacat la tasca conjunta entre ajuntaments, entitats supramunicipals, entitats municipalistes i la Generalitat de Catalunya per fer front als efectes de l’apagada.
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) està treballant intensament per reduir l’impacte del tall de llum generalitzat i restaurar progressivament els serveis metropolitans dels quals té competències: el transport públic, l’aigua i els residus.
L’AMB constata que tots els serveis de bus metropolità funcionen amb normalitat i està fent reforços puntuals a les línies del Baix Llobregat sud, que han estat les més afectades per la suspensió del servei de Rodalies. L’organisme metropolità va reforçar durant el dia d’ahir el bus metropolità diürn amb tota l’oferta disponible.
El Nitbus, el bus nocturn de l’AMB que connecta 18 municipis metropolitans cada 20 minuts, va oferir el servei habitual durant tota la nit sense incidències. En aquest cas concret, no van ser necessaris reforços, ja que la demanda va ser inferior a l’habitual.
Actualment, l’AMB està acabant de recuperar la xarxa metropolitana d’electrolineres (recàrrega de vehicles elèctrics) i el Registre metropolità de ZBE, que gairebé ja s’estan prestant amb normalitat. Aquests serveis ahir van tenir moltes limitacions per la manca de subministrament elèctric.
D’altra banda, l’AMBici, el servei de bici pública de la metròpolis de Barcelona, ja s’està prestant amb normalitat des d’aquest matí. Ahir també es van veure afectats i van patir limitacions parcials, amb motiu de la caiguda de les comunicacions.
El servei de moto elèctrica compartida metropolitana, operat per empreses privades amb llicències de l’AMB, també ja està funcionant actualment amb normalitat. Ahir van mantenir l’oferta, però també van patir limitacions.
D'altra banda, els serveis d’abastament i de sanejament d’aigua, de competència metropolitana, s’han prestat amb normalitat. Tanmateix hi ha hagut algunes incidències. Des de l'AMB expliquen que el tall d’energia elèctrica ha implicat que les zones dependents de centrals de bombament pateixin problemes d’abastament.
Les mateixes fonts subratllen que no es pot descartar que durant el procés d’estabilització del sistema hi hagi incidències, atès que hi poden haver pèrdues i recuperacions del servei de manera alternada. Queda molt d’aire atrapat a la xarxa, que trigarà un o dos dies a purgar-se, i que en algun punt pot comportar alguna interrupció en el subministrament.
Pel que fa a la producció d’aigua potable, l’estació de tractament d’aigua potable (ETAP) de Sant Joan Despí ha recuperat la seva capacitat de producció, tot i que amb dificultats per distribuir l’aigua produïda a causa dels problemes de bombament. Aigües Ter Llobregat també subministra amb normalitat, a hores d’ara, els cabals provinents de l’ETAP de Cardedeu.
Pel que fa al servei de tractament de residus a les plantes metropolitanes, s’ha pogut mantenir durant les hores que ha durat l’apagada, tot i que amb dificultats. Gràcies a l’activació de processos d’emergència per part de l’AMB, s’ha assegurat que el flux dels residus no s’hagi interromput del tot.
A les 12.30 hores d’ahir dimarts es va aturar el procés de tractament de residus per falta de subministrament elèctric. A les plantes Ecoparc 2 i Ecoparc 4 es va mantenir el funcionament de les bàscules d’entrada per mitjà de grups electrògens i es van obrir les portes de la nau de descàrrega per tal que els camions seguissin aportant-hi residus. La planta de transferència de Viladecans també va seguir rebent deixalles.
A la mateixa hora, la planta de valorització energètica (TERSA) es va comunicar amb Red Eléctrica de España (REE) per poder generar energia a partir del seu propi procés de tractament. Amb aquest autoconsum, van seguir funcionant 2 dels 3 forns.
A les 14.30 hores, l’AMB va contactar amb els ajuntaments metropolitans per demanar-los que no portessin residus a les plantes fins al restabliment elèctric.
A les 17.30 hores, la planta Ecoparc 1 es va activar de nou amb subministrament elèctric i va poder gestionar el 100 % de la recollida de l’Hospitalet i el 60 % de Barcelona. Unes hores més tard, a les 23.30 hores, també l’Ecoparc 2 va recuperar tota la seva activitat i va permetre el tractament addicional dels residus de Barcelona (no el 100 %, a l’espera de l’Ecoparc3).
Ja avui, a les 7 hores, han retornat a la normalitat les plantes de triatge d’envasos i tractament de voluminosos de TERSA a Gavà, i el servei de gestió logística de les deixalleries s’ha reactivat.
Finalment, a les 8.30 hores, l’Ecoparc 3 ha recuperat la seva activitat. En aquell moment, també s’ha contactat amb els ajuntaments per informar que el servei ha quedat totalment restablert.
La presidenta de la Diputació agraeix la col·laboració entre institucions
Pel que fa als serveis directes que la Diputació de Barcelona presta als municipis, el Servei Local de Teleassistència ha anat recuperant durant les darreres hores la normalitat.
El centre d'atenció, amb seu a l’Hospitalet, va funcionar ahir amb generadors elèctrics des de l'apagada a les 12.30 hores fins a les 17.30 hores, quan va tornar el subministrament.
Els terminals estan monitoritzats des del centre d'atenció per controlar la cobertura de telecomunicacions i es van poder programar per emetre només alarmes de les persones usuàries, i no alarmes tècniques que poguessin saturar la xarxa
Des de primera hora d’aquest matí i amb la normalització progressiva del servei, s’ha reprès el seguiment de les emergències que no es van poder atendre durant el tall de subministrament, responent a les trucades o intents de contacte que van fer les persones usuàries ahir, començant per les que estan en una situació de major vulnerabilitat.
El Servei Local de Teleassistència proporciona atenció domiciliària les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any a persones grans, amb discapacitat o dependents i a l’actualitat compta amb més de 117.000 persones usuàries.
En el cas de la Xarxa de Biblioteques Municipals, aquest matí han obert sense incidències totes aquelles que tenien previst obrir aquest dimarts.
La presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, ha agraït la tasca dels professionals de la corporació “sempre amatents” i “la col·laboració entre institucions en una situació aquesta, que ens posa a prova”. En aquest sentit, ha destacat la tasca conjunta entre ajuntaments, entitats supramunicipals, entitats municipalistes i la Generalitat de Catalunya per fer front als efectes de l’apagada.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.98