ÀREA METROPOLITANA
L'AMB aprova l'estudi de viabilitat per crear una nova concessió d'abastament d'aigua en cinc municipis del Baix Llobregat
Aquestes localitats són Cervelló, Corbera, la Palma, Molins de Rei i Sant Andreu de la Barca, que actualment es troben actualment en circumstà ncies excepcionals, ja que les seves concessions d’abastament d’aigua han vençut
![[Img #59511]](https://elfar.cat/upload/images/04_2025/5326_aa.jpg)
El Consell Metropolità del mes d’abril ha aprovat, inicialment, l’estudi de viabilitat del contracte de concessió del servei d’abastament d’aigua potable en vuit municipis metropolitans, entre ells Cervelló, Corbera, la Palma de Cervelló, Molins de Rei i Sant Andreu de la Barca.
Aquest estudi s’ha aprovat amb els vots a favor dels grups PSC-CP, Junts per Catalunya, Vox, CompromÃs i Acord per Torrelles i Vivim Montcada i Reixac; els vots en contra d’En Comú Podem-Confluències i ERC, i les abstencions de PP i Junts per Tiana.
Els cinc municipis del Baix Llobregat es troben actualment en circumstà ncies excepcionals, ja que les seves concessions d’abastament d’aigua han vençut. Tots ells gestionen indirectament el servei de subministrament domiciliari d’aigua amb un contracte de concessió de serveis.
"Cal recordar que l’AMB, en virtut de la Llei 31/2010, exerceix la competència i la titularitat del servei d’abastament d’aigua en tot el territori metropolità . Aquest fet està reforçat per la Sentència 4187/2020 del Tribunal Superior de JustÃcia de Catalunya, del 20 d’octubre del 2020, que conclou que l’AMB és l’entitat titular del servei d’abastament d’aigua en baixa en l’à mbit metropolità , i que ha d’exercir-la", subratllen des de l'organisme supramunicipal.
L’informe de viabilitat aprovat és el resultat del treball de l’AMB juntament amb els ajuntaments per mitjà de comissions mixtes de nova creació, que en els darrers mesos han estudiat les particularitats i necessitats de cada municipi per determinar quin model de gestió és el més adequat en cada cas.
El document aprovat conclou que en aquests municipis és viable la gestió indirecta mitjançant un contracte de concessió de serveis, amb una durada de 25 anys, que agrupi el servei, mantenint plans d’inversions i tarifes diferenciades per a cadascun dels municipis, l’evolució de les quals estarà relacionada amb diversos factors, com la mida i l’estat de la xarxa, l’estat del parc de comptadors i el volum d’inversió necessari en cada cas.
Segons l’estudi de viabilitat, l’agrupació dels serveis en una única concessió presenta nombrosos avantatges: proporcionarà un mateix nivell de qualitat del servei a tots els municipis, que s’anirà assolint progressivament, i permetrà reduir costos per economia d’escala (subministraments, treballs de tercers, etc.), aixà com compartir despeses comunes (estructura de comandament, administració, facturació, control qualitat, etc.). També permetrà donar una resposta més à gil davant de possibles contingències o urgències.
Pel que fa a l’organització, com que es podran unificar processos se simplificarà l’estructura, ja que els reptes comuns (com ara la implantació de la telemesura) es planificaran de manera integrada, i es podran coordinar de manera centralitzada aspectes com la comunicació amb els usuaris, les mesures contra la sequera o la rendició de comptes, entre d'altres.
Pel que fa als avantatges quantitatius, creixerà la capacitat d’endeutament i de finançament de les inversions, es transferirà el risc operacional al concessionari i els costos tindran un impacte nul en les arques metropolitanes. Aixà mateix, serà més à gil contractar i gestionar els recursos humans.
Segons la proposta actual, es preveu que durant el primer any de servei de la nova concessió es mantinguin les tarifes als usuaris dels vuit municipis amb els imports actuals i es doni temps al nou concessionari per preparar les actuacions que cal executar. A partir del segon any començaran a executar-se les inversions de més magnitud, que repercutiran en la factura.
Després de l’aprovació inicial de l’estudi de viabilitat, s’exposarà a informació pública durant 30 dies hà bils i, a continuació, es presentarà de nou al Consell Metropolità per a l’aprovació definitiva, després d’haver acceptat o rebutjat les possibles al·legacions.
Â
Els ajuntaments estan treballant en la liquidació dels contractes actuals. Una vegada aprovat definitivament l’estudi de viabilitat, caldrà aprovar els plecs de la licitació, acció prevista durant el segon semestre del present any. Una vegada adjudicada, el concessionari podrà començar a prestar els serveis.
El Consell Metropolità del mes d’abril ha aprovat, inicialment, l’estudi de viabilitat del contracte de concessió del servei d’abastament d’aigua potable en vuit municipis metropolitans, entre ells Cervelló, Corbera, la Palma de Cervelló, Molins de Rei i Sant Andreu de la Barca.
Aquest estudi s’ha aprovat amb els vots a favor dels grups PSC-CP, Junts per Catalunya, Vox, CompromÃs i Acord per Torrelles i Vivim Montcada i Reixac; els vots en contra d’En Comú Podem-Confluències i ERC, i les abstencions de PP i Junts per Tiana.
Els cinc municipis del Baix Llobregat es troben actualment en circumstà ncies excepcionals, ja que les seves concessions d’abastament d’aigua han vençut. Tots ells gestionen indirectament el servei de subministrament domiciliari d’aigua amb un contracte de concessió de serveis.
"Cal recordar que l’AMB, en virtut de la Llei 31/2010, exerceix la competència i la titularitat del servei d’abastament d’aigua en tot el territori metropolità . Aquest fet està reforçat per la Sentència 4187/2020 del Tribunal Superior de JustÃcia de Catalunya, del 20 d’octubre del 2020, que conclou que l’AMB és l’entitat titular del servei d’abastament d’aigua en baixa en l’à mbit metropolità , i que ha d’exercir-la", subratllen des de l'organisme supramunicipal.
L’informe de viabilitat aprovat és el resultat del treball de l’AMB juntament amb els ajuntaments per mitjà de comissions mixtes de nova creació, que en els darrers mesos han estudiat les particularitats i necessitats de cada municipi per determinar quin model de gestió és el més adequat en cada cas.
El document aprovat conclou que en aquests municipis és viable la gestió indirecta mitjançant un contracte de concessió de serveis, amb una durada de 25 anys, que agrupi el servei, mantenint plans d’inversions i tarifes diferenciades per a cadascun dels municipis, l’evolució de les quals estarà relacionada amb diversos factors, com la mida i l’estat de la xarxa, l’estat del parc de comptadors i el volum d’inversió necessari en cada cas.
Segons l’estudi de viabilitat, l’agrupació dels serveis en una única concessió presenta nombrosos avantatges: proporcionarà un mateix nivell de qualitat del servei a tots els municipis, que s’anirà assolint progressivament, i permetrà reduir costos per economia d’escala (subministraments, treballs de tercers, etc.), aixà com compartir despeses comunes (estructura de comandament, administració, facturació, control qualitat, etc.). També permetrà donar una resposta més à gil davant de possibles contingències o urgències.
Pel que fa a l’organització, com que es podran unificar processos se simplificarà l’estructura, ja que els reptes comuns (com ara la implantació de la telemesura) es planificaran de manera integrada, i es podran coordinar de manera centralitzada aspectes com la comunicació amb els usuaris, les mesures contra la sequera o la rendició de comptes, entre d'altres.
Pel que fa als avantatges quantitatius, creixerà la capacitat d’endeutament i de finançament de les inversions, es transferirà el risc operacional al concessionari i els costos tindran un impacte nul en les arques metropolitanes. Aixà mateix, serà més à gil contractar i gestionar els recursos humans.
Segons la proposta actual, es preveu que durant el primer any de servei de la nova concessió es mantinguin les tarifes als usuaris dels vuit municipis amb els imports actuals i es doni temps al nou concessionari per preparar les actuacions que cal executar. A partir del segon any començaran a executar-se les inversions de més magnitud, que repercutiran en la factura.
Després de l’aprovació inicial de l’estudi de viabilitat, s’exposarà a informació pública durant 30 dies hà bils i, a continuació, es presentarà de nou al Consell Metropolità per a l’aprovació definitiva, després d’haver acceptat o rebutjat les possibles al·legacions.
Â
Els ajuntaments estan treballant en la liquidació dels contractes actuals. Una vegada aprovat definitivament l’estudi de viabilitat, caldrà aprovar els plecs de la licitació, acció prevista durant el segon semestre del present any. Una vegada adjudicada, el concessionari podrà començar a prestar els serveis.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.98