SANT BOI
El municipi comença un pilotatge per fer de l’estiu un temps d’oportunitats educatives per als infants i joves
La primera acció serà una diagnosi socioeducativa de la ciutat que permetrà identificar els reptes i necessitats
![[Img #59523]](https://elfar.cat/upload/images/04_2025/4988_aa.jpg)
Sant Boi és un dels 12 pobles i ciutats d’arreu de Catalunya que han començat un projecte acompanyat i compartit per transformar els mesos de juliol i agost en un temps ple d’oportunitats educatives per als seus infants i adolescents; a partir de la cocreació d’un pla d’estiu, en el marc del programa Municipis per un Estiu Enriquit de la Diputació de Barcelona i l’Aliança Educació 360.
Durant els propers 18 mesos, fins al novembre del 2026, els ajuntaments seleccionats faran un treball col·lectiu i acompanyament intensiu que combinarà espais compartits, mentories personalitzades i intercanvi d’experiències i coneixement. Aquest procés els permetrà codissenyar, desplegar i avaluar un pla d’estiu propi, ajustat als seus reptes i oportunitats, basant-se en l’equitat i la qualitat educativa.
El propòsit del programa és ampliar el dret a l’educació i garantir oportunitats de lleure enriquidores per a tots els infants i adolescents durant les vacances escolars, promocionant també l'ús lingüístic del català en espais educatius a temps complet per afavorir la cohesió i l'equitat.
"En les diferències en l’accés i l’aprofitament d’oportunitats educatives durant les vacances escolars encara hi tenen un pes determinant la classe social, l’origen, els ingressos familiars, el nivell d’instrucció de mares i pares, el sexe i, fins i tot, el lloc de residència", ha subratllat la diputada adjunta d’Educació de la Diputació de Barcelona, Glòria Colom, i ha afegit que "revertir aquesta situació depèn de tothom".
Municipis per un Estiu Enriquit s’emmarca en l’estratègia d’impulsar polítiques locals que promoguin oportunitats educatives de qualitat durant l’estiu i redueixin barreres d’accés econòmiques, socials i culturals, entre d’altres, per garantir experiències significatives dels infants i adolescents en la vida comunitària també durant les vacances. "Hem d’aconseguir que l’estiu es converteixi en un temps educatiu per a tothom on reduïm les desigualtats enlloc d’eixamplar-les, i per això calen polítiques locals decidides, amb lideratge públic i de la mà de la diversitat d’entitats", ha reivindicat la directora de l’Aliança Educació 360, Maria Truñó.
En la mateixa línia, la gerenta de l’Àrea d’Educació de la Diputació de Barcelona, Lídia Garcia, ha remarcat que "els mesos d’estiu poden esdevenir una oportunitat d’aprenentatge i d’experiències que enriqueixin les trajectòries educatives dels infants i adolescents".
Amb aquesta iniciativa també es vol generar coneixement a partir de les experiències i els plans pilot per poder-lo transferir a d’altres territoris, afavorir un aprenentatge col·lectiu i multiplicar l'impacte del programa més enllà dels 12 municipis inicialment implicats.
El calendari del programa arrenca amb una diagnosi socioeducativa del territori i permetrà identificar els reptes i necessitats de cada municipi. A partir d’aquest punt de partida, durant la tardor d’enguany i la primavera de l’any vinent, els municipis dissenyaran i definiran les actuacions que es posaran en marxa l’estiu del 2026 i acabaran amb un pla d’estiu en endavant. Finalment, el procés culminarà amb una avaluació per valorar els resultats, identificar aprenentatges i reforçar les experiències positives per modelitzar polítiques locals d’estiu.
Sant Boi és un dels 12 pobles i ciutats d’arreu de Catalunya que han començat un projecte acompanyat i compartit per transformar els mesos de juliol i agost en un temps ple d’oportunitats educatives per als seus infants i adolescents; a partir de la cocreació d’un pla d’estiu, en el marc del programa Municipis per un Estiu Enriquit de la Diputació de Barcelona i l’Aliança Educació 360.
Durant els propers 18 mesos, fins al novembre del 2026, els ajuntaments seleccionats faran un treball col·lectiu i acompanyament intensiu que combinarà espais compartits, mentories personalitzades i intercanvi d’experiències i coneixement. Aquest procés els permetrà codissenyar, desplegar i avaluar un pla d’estiu propi, ajustat als seus reptes i oportunitats, basant-se en l’equitat i la qualitat educativa.
El propòsit del programa és ampliar el dret a l’educació i garantir oportunitats de lleure enriquidores per a tots els infants i adolescents durant les vacances escolars, promocionant també l'ús lingüístic del català en espais educatius a temps complet per afavorir la cohesió i l'equitat.
"En les diferències en l’accés i l’aprofitament d’oportunitats educatives durant les vacances escolars encara hi tenen un pes determinant la classe social, l’origen, els ingressos familiars, el nivell d’instrucció de mares i pares, el sexe i, fins i tot, el lloc de residència", ha subratllat la diputada adjunta d’Educació de la Diputació de Barcelona, Glòria Colom, i ha afegit que "revertir aquesta situació depèn de tothom".
Municipis per un Estiu Enriquit s’emmarca en l’estratègia d’impulsar polítiques locals que promoguin oportunitats educatives de qualitat durant l’estiu i redueixin barreres d’accés econòmiques, socials i culturals, entre d’altres, per garantir experiències significatives dels infants i adolescents en la vida comunitària també durant les vacances. "Hem d’aconseguir que l’estiu es converteixi en un temps educatiu per a tothom on reduïm les desigualtats enlloc d’eixamplar-les, i per això calen polítiques locals decidides, amb lideratge públic i de la mà de la diversitat d’entitats", ha reivindicat la directora de l’Aliança Educació 360, Maria Truñó.
En la mateixa línia, la gerenta de l’Àrea d’Educació de la Diputació de Barcelona, Lídia Garcia, ha remarcat que "els mesos d’estiu poden esdevenir una oportunitat d’aprenentatge i d’experiències que enriqueixin les trajectòries educatives dels infants i adolescents".
Amb aquesta iniciativa també es vol generar coneixement a partir de les experiències i els plans pilot per poder-lo transferir a d’altres territoris, afavorir un aprenentatge col·lectiu i multiplicar l'impacte del programa més enllà dels 12 municipis inicialment implicats.
El calendari del programa arrenca amb una diagnosi socioeducativa del territori i permetrà identificar els reptes i necessitats de cada municipi. A partir d’aquest punt de partida, durant la tardor d’enguany i la primavera de l’any vinent, els municipis dissenyaran i definiran les actuacions que es posaran en marxa l’estiu del 2026 i acabaran amb un pla d’estiu en endavant. Finalment, el procés culminarà amb una avaluació per valorar els resultats, identificar aprenentatges i reforçar les experiències positives per modelitzar polítiques locals d’estiu.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1